Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne klarte akkurat å skaffe meg virus på mac'en min, hva gjør jeg nå? Hva gjør man for å kvitte seg med viruset? Jeg er dessverre ikke god på dette, og hadde selvfølgelig ikke antivirus nå når hun skaffet meg dette!

Help anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venninne klarte akkurat å skaffe meg virus på mac'en min, hva gjør jeg nå? Hva gjør man for å kvitte seg med viruset? Jeg er dessverre ikke god på dette, og hadde selvfølgelig ikke antivirus nå når hun skaffet meg dette!

Help anyone?

Aldri hørt om. Hvordan vet du at den har virus?

Gav du henne admin brukernavn og passord?

Skrevet (endret)

Help anyone?

Hvordan vet du at du har virus da?

http://www.apple.com/no/macosx/what-is-macosx/security.html

Du kan jo alltids reinstallere hele systemet. Det fulgte med en disk når du kjøpte macen. Oppskriften finner du i brukerhåndboken.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Lurer på hvordan du med slik sikkerhet vet du har virus på maskinen? For så vidt jeg vet finnes det ikke virus for Mac.

Skrevet

Nei for mac kan jo ikke få virus :filer:

Skrevet

Joda. Det kan den. Men symptomene avgjør jo hvilken behandling man gjennomfører.

Skrevet

Jeg tror ingenting på dette at en venninne har fått virus på Macen hennes. Dette er et PC-troll

Skrevet

Mulig den kan, men da skal du jammen være flink.

Jeg har ikke klart det...

• Liker 1
Skrevet

Help anyone?

Ha,ha,ha...dagens beste troll!

Skrevet

Det er fullt mulig å få virus på mac. At mac ikke kan få virus er en myte.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Macbrukere ass... Er det viktigere å helligjøre maskina deres, enn å prøve å hjelpe noen som ber om det?

Fant en liste på wikipedia som viser en del forskjellig virusbeskyttelse, og hvilke OS de passer til

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_antivirus_software#Comparison

Jeg lurer litt på hvordan man veit at man har/ikke har virus, om man ikke kjører et antivirusprogram.

Mac kan få virus... Apple sier jo det selv, og om du kjører java på maskina di, noe de aller fleste gjør, så kan du få virus uten at det du kan noe for det selv.

Du kan lese litt om det her:

http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/tp/macvirusfaqs.htm

Endret av Yme
  • Liker 1
Skrevet

Mac kan få virus, men er du sikker på at det er virus? Hva er galt med den?

Skrevet

Macbrukere ass... Er det viktigere å helligjøre maskina deres, enn å prøve å hjelpe noen som ber om det?

Fant en liste på wikipedia som viser en del forskjellig virusbeskyttelse, og hvilke OS de passer til

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_antivirus_software#Comparison

Jeg lurer litt på hvordan man veit at man har/ikke har virus, om man ikke kjører et antivirusprogram.

Mac kan få virus... Apple sier jo det selv.

Signerer denne og ler litt... MAC kan få virus den også. Det er ikke så vanlig enda, men tro meg, nå som MAC har blitt så populært kommer det nok fler og fler ;) (jepp, jeg kjenner flere som har fått virus på MAC)

Skrevet

Skal ikke nekte for at virus sikkert finnes for Mac i en eller annen form.

Tror også det vil tilta, siden interessen for Mac jo har eksplodert de siste to årene.

MEN, det må være svært vanskelig å klare å få et virus på en Mac: jeg har aldri fått virus på noen av mine Macer. Jobber i stort Mac-miljø (i flere år), og kjenner ingen som noen gang har fått virus.

...hører mange "anti-macere" og selgere av antivirus programmer som naturligvis stadig prater om det, men det er noe helt annet...de må bare mase ivei :-)

Skrevet (endret)

Vil veldig gjerne hjelpe, men TS har jo ikke svart eller vært på banen igjen med svar om virus/oppførsel osv så vidt jeg kan se? - så problemet kan ikke være stort....dersom det i det hele tatt eksisterer...

Endret av Henkie
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva ts har brukt sin maskin til, men om man er uforsiktig, kjører mye nedlastinger og besøker utrygge sider er faren der. Siden ts skriver det er venninnen antar jeg hun har gjort en av disse tingene her :)

Skrevet

TS har jo ikke svart eller vært på banen igjen med svar om virus/oppførsel osv så vidt jeg kan se - så problemet kan ikke være stort....dersom det i det hele tatt eksisterer...

Jeg tror ikke at det var et seriøst innlegg, men siden det ikke var noe som var overdrevent dumt eller provoserende i det, kan man aldri være sikker.

Trollposter pleier jo ofte å være ganske overdrevne, fordi de skal skape mest mulig respons.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva ts har brukt sin maskin til, men om man er uforsiktig, kjører mye nedlastinger og besøker utrygge sider er faren der. Siden ts skriver det er venninnen antar jeg hun har gjort en av disse tingene her :)

Det er nok ikke så enkelt.

På en Mac må hun i tillegg hatt admin bruker og passord

Skrevet

Trollposter pleier jo ofte å være ganske overdrevne, fordi de skal skape mest mulig respons.

Jo, men denne var jo sterkt overdrevet. Virus på Mac liksom...

Neida, NÅ tulla jeg....for ordens skyld :-)

Skrevet (endret)

Det er nok ikke så enkelt.

På en Mac må hun i tillegg hatt admin bruker og passord

Viruset kan legge seg inn gjennom sikkerhetshull i programmer som allerede har blitt godkjent av brukeren.

De nevner litt om det i linken jeg la ved, og blant annet kan dette skje gjennom java og quicktime.

Jo, men denne var jo sterkt overdrevet. Virus på Mac liksom...

Neida, NÅ tulla jeg....for ordens skyld :-)

:fnise:

Endret av Yme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...