Gå til innhold

Trenger hjelp til å forstå strikkeoppskrift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å "oversette" strikkeoppskrift. Er ikke vant med å strikke fra oppskrift, så skjønner ikke forkortelser ol.

Oppskrift: (finnes også her:http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=122&d_id=38&lang=no)

TØFFEL:

Tøffelen strikkes frem og tilbake på p og hele tøffelen strikkes i RILLER, dvs det strikkes rett på hver p.

Legg opp 28-31-35 m på p 6 med Eskimo. Sett 1 merketråd etter 22-24-26 m sett fra retten (6-7-9 m = tå). Videre strikkes det rett frem og tilbake på p (1.p = retten), men på hver 4.p (dvs på annenhver p fra retten) snus det før merketråden slik at det strikkes færre p på tåen. NB: For hver gang det snus midt på p, strammes tråden litt ekstra før det strikkes videre slik at det ikke blir hull.

Fortsett slik frem og tilbake til arb måler 8-9-10 cm. På neste p fra retten felles de første 14-16-17 m av = 14-15-18 m tilbake på p. Fortsett som før frem og tilbake over disse m til det er strikket ca 2-2-3 cm etter de felte m (målt på det bredeste). Nå legges det opp 14-16-17 nye m på slutten av neste p fra vrangen = 28-31-35 m. Fortsett frem og tilbake som før til arb måler 8-9-10 cm fra der det ble lagt opp nye m, fell løst av.

MONTERING:

Tre en tråd gjennom ytterste ledd i hver m på tåen, snurp sammen og fest tråden godt. Start ytterst på tåen og sy tøffelen sammen kant i kant av ytterste ledd av ytterste m under foten og videre opp bak på hælen slik at sømmen ikke blir tykk. Fest tråden godt. Strikk 1 tøffel til.

Er det noen som kan hjelpe meg?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

p = pinne(r )

m = maske(r )

arb = arbeidet

Vil anbefale deg å legge opp og starte, og spørre når du står fast. Blir vanskelig å hjelpe deg når man ikke vet akkurat hvor du trenger hjelp. :)

Endret av PecanPie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du "ser noe fra retten" ser du på strikketøyet fra rettsiden. Hvordan la du opp? Når jeg legger opp får jeg en tråd hengene igjen, den har jeg på høyre side når jeg ser på strikketøyet fra rettsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alltid en "rett" side og en "vrang" side, på en tøffel er retten da utsiden av tøffelen, mens vrangsiden er inni.

Når du strikker riller blir retten og vrangen seende lik ut, men når du har lagt opp masker og holder pinnen foran deg slik at den første masken du laget er ytterst til venstre, og den siste masken til høyre, da er det retten du har mot deg.

Edit: Jah, var visst noen som var kjappere enn meg... :)

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forøvrig ikke anbefale garnstudio-oppskrifter, jeg sliter selv med dem selv om jeg har strikket i noen år. Har erfart at hele oppskriften må leses gjennom før man starter for å unngå å gjøre store feil, og det orker ikke jeg bruke tid på.

Ville heller ha kjøpt et hefte, eller ha funnet en oppskrift fra et annet sted på nettet, for eksempel ravelry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil forøvrig ikke anbefale garnstudio-oppskrifter, jeg sliter selv med dem selv om jeg har strikket i noen år. Har erfart at hele oppskriften må leses gjennom før man starter for å unngå å gjøre store feil, og det orker ikke jeg bruke tid på.

Ville heller ha kjøpt et hefte, eller ha funnet en oppskrift fra et annet sted på nettet, for eksempel ravelry :)

Enig! Garnstudiooppskrifter er veldig forvirrende, ofte er det sidevis med oppskrift, før det nederst står "SAMTIDIG...".

Vil virkelig, virkelig anbefale Ravelry, og å lære seg å strikke etter engelske oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...