Gå til innhold

Hvordan kan jeg bli sunn og i bedre form..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid fått høre jeg er stor, fra alle selv om jeg ikke var det. Fikk tidlig former, noe som ikke gjorde ting bedre. jeg var og ble feita.

Trøstespising ble min venn, tvansspising man man vell også kalle det, gikk mye opp og ned i vekt. Så for to år siden gikk jeg opp MYE, sånn nesten over natten. Og jeg vet det er min skyld, fordi jeg ikke klarer å få meg til å gjøre noe med det. Jeg prøver å kutte ut det ene og det andre. Har fått angst for å drikke vann etter en uheldig opplevelse for noen år siden, brekker meg bare jeg tar en slurk. Så jeg drikker brus,sjokolademelk/jordbærmelk (klarer ikke saft heller fordi det er vann i det), hvor patetisk er ikke det? Jeg vet jo at vann er bra for meg, men jeg klarer ikke å drikke det. :kjefte:

Så er det sjokolade, det er min største synd. Jeg spiser det selv om jeg ikke vil ha det. Sier til meg selv at jeg ikke skal ha sjokolade, men ender opp med en alikevell. Noen ganger klarer jeg meg fint uten men det varer ikke lenge

Jeg er glad i frukt og grønt, har alltid gulerøtter, brokkoli eller blomkål, evt salat ved siden av middagen min, men når middag er det eneste måltidet du spiser så blir det jo håpløst. Prøver å spise frokost men orker ikke er ikke sulten, lunsj går litt bedre, men spiser jeg lunsj er jeg ikke sulten til middag selv om den er 5 timer unna og jeg bare har spist en skive o.l. Har byttet ut skive til frokost med yougurt med tørket frukt/rosiner/korn og det går lettere ned. Jeg føler ikke jeg spiser så usunne måltider, jeg har alltid vært småspist, f,eks, mett etter 1 kjøttkake, halv potet og grønnsaker. (slik er det uansett om jeg spiser frokost eller ikke og selv om jeg ikke har drukket brus og spist godteri).

Folk blir sjokkert over hvor lite jeg faktisk spiser, og når jeg er borte maser folk at jeg umulig kan være mett etter så lite, men jo jeg er det.

Så var det trening, jeg bor ganske øde, men skal melde meg opp på ett treningssenter (sier jeg men om det skjer er noe annet), går ofte turer men begynner så fort å kjede meg så jeg snur å går hjem etter 15-30 min. Men i dag er jeg for lite i aktivitet men jeg prøver jo selv om det ofte går rett vest.

De fleste som leser dette vil nok synes jeg er dum, patetisk o.l men det vet jeg jo selv. (ble langt dette her)

Uansett, noen råd til kosthold? Hvordan skal jeg bli kvitt dette behovet for sjokolade(dumme sukkermøkk), hvordan få meg til å drikke mer vann(evt ett annet alternativ)og hvordan kan jeg få fordelt maten utover dagen siden jeg er mett en hel dag av nesten ingenting... Lurer på om jeg skulle snakket med en kostholdsekspert, må jeg da gå gjennom legen?

Det andre jeg lurer på er om dere har noen treningstips til ting jeg kan gjøre hjemme(ikke så alt for avanserte), og hvordan jeg kan gjøre gåturen litt mindre kjedelig. Det skal sies at jeg har hund så går med den hver dag, men de blir jo ikke så lange siden jeg kjeder meg så fort. Elsker egentlig å være ute, men helst om sommeren da men må vell få meg til å like vinteren også siden vi bor i norge(vurderte å få ski på beina men kom på at jeg ikke er helt stødig så hvordan det ville blitt med hund vet jeg ikke- sikker ganske komisk.. :skratte: )

Jeg vil gå ned i vekt, for jenta jeg ser i speilet nå ser så trist ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må du tvinge deg til å spise frokost.

Så lunsj, middag, kvelds og gjerne to små mellommåltider som en frukt, lettyoghurt eller litt nøtter.

Det er viktig at man spiser jevnt gjennom dagen for at du skal holde blodsukkeret stabilt å bli kvitt sjokoladesuget.

Du MÅ begynne å drikke vann igjen! Kroppen trenger vann for å rense systemet. Husk at den drikken du får i deg er veldig kaloririk. Kanskje bare med å bytte ut alt det med vann vil gjøre at du går ned 15 kg pr år!!!!! Er utrolig mye kalorier i brus og sjokomelk, samt varme latter med diverse tilbehør som sjokoladesaus eller sukker.

Anbefaler deg tankefeltterapi for å bli kvitt vannskrekken evt ;)

Omså du går en halvtime tur, så gjør det! Alt hjelper! Kjøp deg zumba å dans foran tven. Ta noen øvelser, kjøp rockering, noen vekter. Bruk fantasien.

Prøv å lag så mye av maten du spiser fra bunnen av. Stek kjøtt eller fisk å ha til salat, grønnsaker, fullkornris, fullkornpasta eller litt potet. Man trenger litt karbohydrater og det er inntaket totalt som teller.

Bruk gjerne vektklubben for å sjekke hvor mye kalorier du får ideg. Anbefaler deg å ligge på ca 1400-1600 pr dag, å prøv å være litt aktiv. Bare en spiseskje melange er nesten 200 kcal. Det er hårreisende... så steker man masse sunn sjampinjong i par tre spiseskjeer smør er den plutselig ikke så sunn lenger. For 600 kcal får du ti knekkebrød.

Det er greit at du spiser lite, men det gjør også at man kan havne på sparebluss. Det er viktig å fordele måltidene jevnt utover dagen slik at du unngår overspising.

For å få vekk sug og et annet fokus på mat anbefaler jeg deg å lese tenk deg slank av psykolog Sigurd Stubsjøen. Der fokuserer man på det mentale.

Har selv gått ned 25 kg på denne måten og holdt mesteparten av vekten borte i 6-7 år! Har ti kg igjen!

Trøstespiser du så bør du ta roten ved det vonde å gå i terapi å få bearbeidet det som gjør vondt. Ofte skjuler man seg bak et skall! Visualiser den du vil bli, sett deg realistiske mål, belønn deg selv underveis med nye klesplass eller klipp/spa/massasje. IKKE snop! Da er man tilbake der man var på et blunk.

Jeg blir inspirert av andres historier, se biggest looser :)

Håper du kommer noen vei, vet hvor vanskelig det er :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke spise frokost hvis du ikke er sulten. Lag heller en god lunsj og ta med deg på skole/jobb :) Dette kan være salat med skinke/kjøttboller/egg/reker, et par grove brødskiver med proteinrikt pålegg, skyr med nøtter, ol. Eller du kan lage deg en wrap med kjøtt og masse grønnsaker. Masse digg!

Du er sukkeravhengig. Så lenge du spiser så mye sjokolade som du gjør, så vil kroppen ha det. Det du må gjøre er å holde sjokoladen til lørdag, og da i moderate mengder. IKKE gi etter for søtsuget i ukedagene! Da gjør du deg selv en bjørnetjeneste. Du må rett og slett bare ha viljestyrke, og ikke kjøpe den sjokoladen! Det klarer du :) Etterhvert vil du merke at kroppen ikke har behov for sukkeret.

Jeg tror at når du kutter ut sjokoladen i tide og utide (brusen også!!), så vil kroppen din vise mer tegn på sultfølelse. Kroppen trives jo best med ordentlig mat :) Da vil du finne en måltidsrytme som du og kroppen din liker. Det spiller ingen rolle hvor ofte du spiser i løpet av dagen, da det er det totale inntaket over tid som er avgjørende. Du kan selvsagt holde et visst overblikk over inntaket/kcal, men vet ikke om dette blir for mye nå i starten?

Ang vann. Tror du bare må tvinge det i deg nå i starten altså. Kroppen din er så vant til søtsmaken, og da vil jo vann smake pyton selvfølgelig. Men når du avvenner deg den søte smaken hele tiden, så vil du oppdage at ann er ganske ok! :)

Trening.. Hm. Jeg pleier å høre på musikk når jeg går tur/jogger. Da går tiden mye fortere! Jeg synes også at jogging er gøyere enn å gå. Og hunden din synes kanskje det er deilig å løpe fra seg litt innimellom? Trenger ikke være lange joggebitene av gangen. Eller du kan gå tur med en venninne, det er koselig. Skravle skravle :)

masse lykke til, dette går så bra så! Du må bare komme over sukkerkneika, og det tar noen uker. bare hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags trening er MORSOM?

For meg er svaret enkelt. Langrenn og bordtennis. Av disse er langrenn praktisk mulig. Jeg har hodelykt, og kan gå hvor jeg vil, når jeg vil, og har bedret min fysikk , og også vekt, betydelig i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Som Anonym skriver, så kan det være verdt forsøket å prøve krom for å minske sukkersuget. Alternativt kan du prøve et vanlig vitamin- og mineraltilskudd som du får kjøpt i dagligvarebutikker. Prøv å bytte ut sjokolade og godter med noe litt sunnere når suget kommer, f.eks. frukt, lett-is, lavkalori instant sjokoladedrikk e.l. og godta at du må være litt streng mot deg selv.

Klarer du å drikke farris med smak? Det er i alle fall mye bedre/sunnere enn brus! Begynn evt. med 50/50 sukkerfri, ren fruktjuice og Farris (Bris) og reduser gradvis juicemengden. Uansett bør du prøve å få hjelp for "vannskrekken", vann er livsviktig!

På Exercise TV finner du en masse bra treningsvideoer for nedlasting til en billig penge, noen er faktisk gratis også, og da har du din egen instruktør rett i stua! Hvis du i tillegg investerer i noen håndvekter, kanskje en pilatesball og en treningsmatte, så har du alt du trenger til bra hjemmetrening.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.. =)

Takk for alle svar!

Dere sier jo egentlig det jeg allerede vet men det er greit å få høre/lese det flere ganger.

Ja, vannskrekken må jeg få gjort noe med så må nok bare få det i meg gradevis og håpe det går bedre etter en stund. Jeg må bare få tankene vekk fra brusen/eller det andre jeg drikker. Også kvitte meg med den dumme trangen til en sjokolade, frukt er jo egentlig mye bedre...

Skal lese gjennom svarene deres en gang til og notere meg ned alle de rådene dere gir slik at jeg har dem med meg og kan lese dem igjen til det sitter. Jeg vil jo ikke være stor, og jeg vil i allefall ikke bli større og da må jeg nesten ta tak i det nå. (Det er enklere å si det enn å gjøre noe, men jeg skal klare det over tid)

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Du kan jo starte en treningsdagbok, der du også 'skryter' av ditt nye kosthold (som skal vare livet ut!) ;) Det gir litt ekstra motivasjon at andre gir ris og ros, og kanskje du får noen tips av å lese andres bøker?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode råd allerede, her kommer mitt; Hver gang du gjør noe sørg for å bruke mer muskler enn hva du egentlig trenger. F.eks skal du ta frem den tunge jerngryta for å lage mat? Triks litt med den med det samme! Ute og går tur? Spark fra ekstra med leggmusklene, beveg magen, vær litt Rocky med slag i luften o.l.

Er du en smule stillesittende til vanlig? Du forbrenner ~50% mer ved å stå...

Alle disse tingene er småting, men jo oftere du gjør slike ting dess flere dråper i havet blir det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka stoffskiftet? Det var det første jeg tenkte på når du spiser så lite og går opp så mye i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...