Gå til innhold

Baby som vil ligge på magen når hun sover


Cinzia

Anbefalte innlegg

Jenta mi på knappe 9 mnd har begynt å snu seg over på magen når hun sover. Jeg liker det ikke, men det er jo vanskelig å forhindre også. Blir jo håpløst hvis jeg skal være våken for å passe på det, log hun våkner jo hvis jeg forsøker å snu henne tilbake. Hun liker best å ligge på siden, og det er greit nok, men dette mageleiet er jeg ikke så begeistret for. I våken tilstand ruller hun selvfølgelig lett alle veier, så hun kan jo snu seg selv, men vet ikke om hun gjør det i søvne. Skulle gjerne hørt om andre har erfaring med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du sier, det blir helt håpløst å unngå det. La henne sove som hun vil. Det går helt fint. Det eneste du kan gjøre (regner med det er krybbedød du er redd for) er å unngå å ha mye greier i sengen som hun kan "begrave" ansiktet i. Hold sengen fri for puter og bamser, og la hun sove på en fast madrass med vanlig bomullslaken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at så lenge de kan snu seg selv så gjør det ingenting :) Så du kan bare la henne sove sånn :)

Jeg har litt av samme problemet, bare at datteren min ikke sover på magen, hun skal sove, så snur hun seg, men hun slapper ikke av på magen, bare ligger og titter, og så blir det grining! Vet ikke hva jeg skal gjøre. Må jo inn og snu henne hele tiden så hun skal få sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så stor baby kan utmerket godt sove på magen. Hun er stor nok til å rulle seg dit hun vil selv, også i søvne :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Jeg har også hørt dette med at de ikke skal sove på magen så lenge de ikke kan snu seg selv. Etter det, er det jo vanskelig å unngå. Når det gjelder bamser og puter i senga, så har hun en liten bamse som hun alltid sover inntil, og jeg vil så nødig fjerne den. Hun fikk ikke ha den i senga så lenge hun ikke klarte å ta den vekk selv, men nå får hun ha den der. Den er veldig liten og lett, da....Er det opplest og vedtatt at de ikke skal ha bamser i senga???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere! Jeg har også hørt dette med at de ikke skal sove på magen så lenge de ikke kan snu seg selv. Etter det, er det jo vanskelig å unngå. Når det gjelder bamser og puter i senga, så har hun en liten bamse som hun alltid sover inntil, og jeg vil så nødig fjerne den. Hun fikk ikke ha den i senga så lenge hun ikke klarte å ta den vekk selv, men nå får hun ha den der. Den er veldig liten og lett, da....Er det opplest og vedtatt at de ikke skal ha bamser i senga???

Hun er såpass stor at det nok går helt fint, er vel de helt yngste som bør ha bamsefri seng. En bamse går nok helt fint, mente ikke å gi deg noe angst eller noe angående det... Barne nevnte det som et tiltak du kan gjøre i motsetning til å snu henne hele tiden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har sovet på magen siden han var fem måneder. Det var enten det, eller at jeg snudde ham hvert tiende minutt ;) Og som Linelia sier, når de kan snu seg selv går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er såpass stor at det nok går helt fint, er vel de helt yngste som bør ha bamsefri seng. En bamse går nok helt fint, mente ikke å gi deg noe angst eller noe angående det... Barne nevnte det som et tiltak du kan gjøre i motsetning til å snu henne hele tiden..

He, he. Jeg fikk ikke helt angst altså...bare lurte. Tror jeg lar henne få ha bamsen...

En annen ting når jeg først er inne på temaet søvn: Hvor ofte sjekker dere til babyen når han/hun sover? Jeg føler liksom at jeg bør se inn til henne kanskje en gang i halvtimen....Vet ikke helt hvorfor. Er vel krybbedødspøkelset som lurer i bakhodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Jeg fikk ikke helt angst altså...bare lurte. Tror jeg lar henne få ha bamsen...

En annen ting når jeg først er inne på temaet søvn: Hvor ofte sjekker dere til babyen når han/hun sover? Jeg føler liksom at jeg bør se inn til henne kanskje en gang i halvtimen....Vet ikke helt hvorfor. Er vel krybbedødspøkelset som lurer i bakhodet...

Jeg sjekker én gang mellom han legger seg klokka sju og jeg legger meg klokka ti. I utgangspunktet er jeg en bekymrer og kunne godt sjekket ham "hele tiden", men jeg har bremset meg selv litt for å lære meg å slappe av ;) Krybbedød tenker jeg ikke særlig mye på, men har man maks uflaks kan jo ting skje selv om man er inne og sjekker to ganger i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg er vel blant de som vil bli kalt "hysterisk" her inne som sjekker guttungen noen ganger i timen. Han sover med koseklut (gulpeklut) og ofte ligger den foran nesa. Vi tenker at det er bedre å sjekke mer å slappe av med det enn å gjøre det sjelden og være nervøs for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun har blitt så stor, er risikoen for at noe skal skje med henne mens hun sover ekstremt liten. Det er selvfølgelig lov å titte inn til barnet sitt noen ganger mens det sover, men sjekking vil jeg fraråde :). Fort gjort at det blir en tvangshandling :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Når hun har blitt så stor, er risikoen for at noe skal skje med henne mens hun sover ekstremt liten. Det er selvfølgelig lov å titte inn til barnet sitt noen ganger mens det sover, men sjekking vil jeg fraråde :). Fort gjort at det blir en tvangshandling :).

Fraråde sjekking?!?! Unnskyld meg... folk gjør som de vil mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fraråde sjekking?!?! Unnskyld meg... folk gjør som de vil mener jeg.

Unnskyld - jeg ser at det ble veldig uklart å bare skrive "sjekking". Inni hodet mitt skjønte jeg hva jeg mente, men det hjelper jo ikke :). Tenkte på sjekking som at man sjekker "hele tiden" fordi man har en slags skrekk for at det skal være noe i veien. Litt som at man må sjekke at man har låst døren/slått av komfyren hundre ganger før man går på jobben, og helst snu på halvveien og kjøre tilbake igjen for å dobbeltsjekke.

Selvfølgelig må man få lov til å titte inn til barnet sitt både én og to og tre og fire ganger i løpet av en kveld, men hvis man begynner å sjekke hyppig fordi man har et ubehag i magen, så kan det være lurt å stoppe seg selv. Ble langt og kronglete dette - ser at det egentlig ikke var så veldig relevant heller :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg sluttet med nattamming (rundt 8 mnd) har jeg ikke sjekket i det hele tatt, unntatt om hun er syk. Jeg tenker at OM det skulle skje noe så er sjansen for at jeg kommer inn akkurat på et avgjørende tidspunkt uansett minimal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...