Gå til innhold

- å få bukt med mobbing når foreldrene svikter


Carrot

Anbefalte innlegg

I skolen kjempes en "tapt kamp" mot mobbing, lærere melder om foreldre som ikke en gang møter til samtaler der deres barn mobber andre elever og mobbingen er etter en trend fra 2002 til 2005 hvor den gikk ned nå igjen på stigende kurs - så hva gjør man for å komme mobbingen til livs??

Friske innspill i media de siste dagene fører tankene tilbake til disiplin, respekt og frykt for konsekvenser, men er dette veien å gå?

Sitat;

- Programmene, konferansene og kampanjene mot mobbing har ikke virket. Nå er det på tide at lærerne og rektorene gjenvinner autoriteten og makten i skolen.

- Utstyr rektorene med hver sitt spanskrør, sier Ingvald Godal (76) og mener 25 års kamp mot mobbing har slått feil. Rektorer må ta makten fra bøllene, foreslår Høyre-veteranen.

Han mener bøller og mobbere har fått prege livet til altfor mange elever i norsk skole.

- Her i Norge er det bøllene som regjerer. Noen av de minste og svakeste blant oss blir banket opp hver dag. Det er et helvete hele tiden. Og lærerne bare springer rundt og smisker og skal liksom være kompis med alle, sier Godal.

Mobbeforsker og nestor i kampen mot mobbing, Dan Olweus (79), kaller Ingvald Godals metode mot mobberne i skolen for et gufs fra fortiden.

- Det er riktig at det skal være sanksjoner mot regelbrudd og mobbbing. Men bruk av spanskrør er et virkemiddel som ikke hører hjemme i vårt samfunn, sier Olweus.

- Dette handler mer om ledelse enn om spanskrør. Å innføre spanskrør vil være å ta mobbernes metoder i bruk. Så små skal vi ikke gjøre oss, sier Ødegaard.

les mer her

Hva tror du? Er det for lite respekt som er problemet? For lite disiplin i skolen?

Kan man tukte barn til å frastå fra mobbing eller vil mobbingen da bare skje ennå mer i det skjulte og på fritiden?

Er det noen her som husker en streng lærer man hadde større respekt for (eller var det frykt) og påvirket det i så fall hvorvidt man mobbet eller ikke?

I teorien har en av to her flere ganger blitt mobbet. En artikkel i VG hevder hele 46 % har opplevd mobbing, samme undersøkelse sier også at hele 13 % har blitt mobbet ofte - med så mange som blir mobbet kan man lure på hvem mobberene er for det er ikke mange igjen - eller kanskje er det slik at de som blir mobbet også mobber?

Tror du spanskrøret tilbake i skolen vil få bukt med mobbing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA, jeg tror det er for lite disiplin i skolen som igjen fører til for lite respekt for lærerne. Min mann er lærer, og han sier at elevene er veldig snare til å stå på kravene sine, de kan være borte fra alle prøvene på skolen, men likevel ha krav på karakterer, og det er veldig slitsomt å være lærer for tiden.

Jeg skulle ønske det var litt mer fokus på mobberne på skolen, og sanksjoner mot dem. Når mobbingen ikke har gått ned, skylder vi mobbeofrene å prøve dette. Jeg kjenner ei lita jente som blir mobbet, moren hennes har pratet med læreren gang på gang, og hun sier hun skal ta opp problemete i klassen, men det blir ikke gjort. Læreren er vel redd for å bli hetset av mobberne selv.

Spanskrør er vel litt drygt, men en eller annen form for straff synes jeg skolene bør gi. For eksempel at de må koste skoleplassen og vaske grafitti fra veggene midt i storefriminuttet, eller noe. Eller (som jeg leste et sted) få foreldrene til mobberne til å være med ungene sine på skolen en dag/noen dager, stå med dem i hvert eneste friminutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madlamo

Da blir mobbingen flyttet til andre arenaer, de blir bare flinkere til å mobbe på steder hvor læreren ikke ser dem - tror jeg. Når det gjelder spanskrøret, jeg fikk juling hjemme, unger måtte ha respekt for foreldrene sine, og resultatet var at jeg ble et veldig snilt barn. Ikke fordi jeg respekterte faren min men fordi jeg var redd for han og redd for å få juling.

Jeg tror nok at mer disiplin har noe for seg, men ikke i form av spanskrør akkurat. Det er for mye dikkedikk-mentalitet og forstådegihjel i skolen i dag. På den annen side var det mye mobbing da jeg gikk på skolen også, ble selv mobbet. Jeg og en annen kom ny til en skole, ble plassert i en klasse som var kjent for mobbing, de kunne ikke godta to nye elever og trakk lodd om hvem de skulle akseptere og hvem de skulle få ut. Jeg trakk det korteste strået der, holdt ut i et halvt år før jeg fikk bytte skole. Ingen tok tak i det den gangen heller og det er 30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon og samarbeid mellom skolen og foreldrene. Det virker som om det er alt for mange foreldre i dag som nekter å tro at deres barn kan gjøre noe galt. Det kan ikke være lett å straffe barna for det gale de gjør når foreldre saboterer/protesterer på straffen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten å lære barn kjærlighet og omsorg for andre på er ved å slå og denge løs på de til de skjønner, de små svina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at foreldre som ikke tar tak når barna deres mobber, bør politianmeldes. Det burde være bøter og straff for å ikke ta tak når barna er på vei utfor. Det er ikke barna i seg selv som er problemet men foreldrene og deres manglende oppdragelse og feilslåtte snillhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det finnes en forelder på denne jord som klarer å ta inn over seg at barnet deres er en mobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes en forelder på denne jord som klarer å ta inn over seg at barnet deres er en mobber.

Det kommer an på hva du mener med klare å ta inn over seg. Jeg vet iallfall om foreldre som har tatt problemene på alvor. Det er alle de andre som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet ALLE årene jeg gikk på skole. Jeg greide vel ikke helt å kommunisere hjemme hva som egentlig foregikk, men min mor hadde sine mistanker om hva som foregikk. Til slutt tok hun kontakt med skolen som benektet at det overhode foregikk noe mobbing på skolen. Noe som var veldig merkelig for det var ikke akkurat skjult og det var ofte jeg satt og gråt av fortvilelse på sosionomens kontor.

Dette har ødelagt veldig mye for meg senere i livet Jeg gikk fra å være en av de beste elevene i klassen til å prestere under gjennomsnittet og jeg har fått total skolevegring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du mener med klare å ta inn over seg. Jeg vet iallfall om foreldre som har tatt problemene på alvor. Det er alle de andre som er problemet.

Jeg tror at hvis du sa til alle foreldrene som har underskrevet dette såkalte mobbeløftet til VG at barnet deres var en mobber (og kom med åpenbare bevis), så tror jeg ikke det hadde vært så mange som hadde anerkjent påstanden såpass at de faktisk hadde tatt grep. Foreldre er blinde for egne barn og er biologisk bundet til å tenke det beste om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

I skolen kjempes en "tapt kamp" mot mobbing, lærere melder om foreldre som ikke en gang møter til samtaler der deres barn mobber andre elever og mobbingen er etter en trend fra 2002 til 2005 hvor den gikk ned nå igjen på stigende kurs - så hva gjør man for å komme mobbingen til livs??

Friske innspill i media de siste dagene fører tankene tilbake til disiplin, respekt og frykt for konsekvenser, men er dette veien å gå?

Sitat;

- Programmene, konferansene og kampanjene mot mobbing har ikke virket. Nå er det på tide at lærerne og rektorene gjenvinner autoriteten og makten i skolen.

- Utstyr rektorene med hver sitt spanskrør, sier Ingvald Godal (76) og mener 25 års kamp mot mobbing har slått feil. Rektorer må ta makten fra bøllene, foreslår Høyre-veteranen.

Han mener bøller og mobbere har fått prege livet til altfor mange elever i norsk skole.

- Her i Norge er det bøllene som regjerer. Noen av de minste og svakeste blant oss blir banket opp hver dag. Det er et helvete hele tiden. Og lærerne bare springer rundt og smisker og skal liksom være kompis med alle, sier Godal.

Mobbeforsker og nestor i kampen mot mobbing, Dan Olweus (79), kaller Ingvald Godals metode mot mobberne i skolen for et gufs fra fortiden.

- Det er riktig at det skal være sanksjoner mot regelbrudd og mobbbing. Men bruk av spanskrør er et virkemiddel som ikke hører hjemme i vårt samfunn, sier Olweus.

- Dette handler mer om ledelse enn om spanskrør. Å innføre spanskrør vil være å ta mobbernes metoder i bruk. Så små skal vi ikke gjøre oss, sier Ødegaard.

les mer her

Hva tror du? Er det for lite respekt som er problemet? For lite disiplin i skolen?

Kan man tukte barn til å frastå fra mobbing eller vil mobbingen da bare skje ennå mer i det skjulte og på fritiden?

Er det noen her som husker en streng lærer man hadde større respekt for (eller var det frykt) og påvirket det i så fall hvorvidt man mobbet eller ikke?

I teorien har en av to her flere ganger blitt mobbet. En artikkel i VG hevder hele 46 % har opplevd mobbing, samme undersøkelse sier også at hele 13 % har blitt mobbet ofte - med så mange som blir mobbet kan man lure på hvem mobberene er for det er ikke mange igjen - eller kanskje er det slik at de som blir mobbet også mobber?

Tror du spanskrøret tilbake i skolen vil få bukt med mobbing?

Tror verken hardere disiplin eller spanskrør løser noe. Ungene ble like mye mobbet på skolen den gang det var vanlig. De kunne til og med bli mobbet av lærerne den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fantomet er hard mot de harde" - men duger slik filosofi i dagens samfunn? Nei mener jeg. Men hva skjer nå med et barn som ikke kan oppføre seg? De blir gjerne utvist. Hvordan oppleves en utvisning fra skolen for de fleste bråkemakere? Jo ekstra ferie. ;)

Hvordan snu dagens slappe barn/ungdommer som er fullstendig klar over at de voksne har null makt? "Hvis du ikke oppfører deg, så... sier jeg en gang til hvis du ikke oppfører deg, så.... sier jeg en gang til...". :sjenert:

Ofte er probemet med utagerende barn at de får for lite oppmerksomhet (deres subjektive oppfatning), og dårlig oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. Men dette gjelder ikke alle: så en har ingen fasit på hvorfor et barn/en ungdom velger å oppføre seg dårlig alltid. Det er ikke bare å rette pekefingeren mot foreldrene og si at det er deres feil. En som plager andre, har ofte selv blitt plaget: undersøk hvorfor mobberen mobber. Snakk sammen; hvis du ikke klarer å få mobberen til å føle empati: er det vanskelig å få bukt med problemet. Jeg tror ikke spankrøret får frem empatien i et barn/en ungdom - heldigvis vil jeg tilføye. ;)

Fasit har jeg ikke, men at noe bør gjøres er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet ALLE årene jeg gikk på skole. Jeg greide vel ikke helt å kommunisere hjemme hva som egentlig foregikk, men min mor hadde sine mistanker om hva som foregikk. Til slutt tok hun kontakt med skolen som benektet at det overhode foregikk noe mobbing på skolen. Noe som var veldig merkelig for det var ikke akkurat skjult og det var ofte jeg satt og gråt av fortvilelse på sosionomens kontor.

Dette har ødelagt veldig mye for meg senere i livet Jeg gikk fra å være en av de beste elevene i klassen til å prestere under gjennomsnittet og jeg har fått total skolevegring.

Jeg syns faktisk du bør anmelde kommunen din for brudd på opplæringslova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene møter ikke til samtaler, så den eneste løsningen er å bruke spanskrør på ungene!

Er det flere enn meg som mister logikken her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg på min side har overhode ingen tro på at man kan slå barn til fornuft og folkeskikk - tvert imot, men jeg har tro på logikken i at en handling får en konsekvens, og ikke en som ikke svir.. Problemet med mobbing tror jeg likevel ligger like mye hjemme og den generelle oppdragelsen som i oppførselen avkommet viser ute blant andre... Jeg tror i mange tilfeller foreldrene svikter fordi de bruker fraser som "unger er unger verst" eller "la ungene ordne opp selv" og på den måten snur seg bort fra det som skjer.. Når man ikke ser hvor mye man påvirker egne barn med kommentarer som "han er en særing" eller "hun der ja....." og som voksen deltar i "baksnakking" og andre ufine sosiale settinger der barna ser en - ja da kan man nok ikke ta innover seg at barna faktisk lærer mangel på folkeskikk hjemme...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene møter ikke til samtaler, så den eneste løsningen er å bruke spanskrør på ungene!

Er det flere enn meg som mister logikken her?

Da kommer ihvertfall foreldra til mobberne løpende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er vanskelig å være nøytral i saken ettersom jeg har fått store deler av livet mitt ødelagt av mobbing på skolen..

Så jeg sier rett ut slå til de!! spanskrør what ever!!! Godt jeg ikke jobber i skolen sier jeg bare.. for jeg hadde virlelig klikka om jeg så mobbing!!! ( Men som sagt vanskelig å være objektiv)

Ellers så mener jeg at foreldre som ikke stiller til samtaler eller tar tak i det i henhold til en handlingsplan som kan lager i samarbeid mellom skole og foreldre... Rett og slett skal meldes til barnevernet i form av en bekymringsmelding.. For det er virkelig bekymringsfullt når foreldre overser en så alvorlig sak!!

Er ytterst takknemlig for at ikke min datter på ni opplever mobbing.. For jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert.. Hadde trolig dradd med meg mobberen og kjørt hjem til foreldrene og da hadde det blitt leven!!!!!!!!!! Og de hadde aldri turt å overse det igjen!!!

Høres jeg gal ut kanskje?? Ja det er vel en av konsekvensene av å bli mobbet det...!

*anonym ettersom jeg innrømmer å være gal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skolen kjempes en "tapt kamp" mot mobbing, lærere melder om foreldre som ikke en gang møter til samtaler der deres barn mobber andre elever og mobbingen er etter en trend fra 2002 til 2005 hvor den gikk ned nå igjen på stigende kurs - så hva gjør man for å komme mobbingen til livs??

Friske innspill i media de siste dagene fører tankene tilbake til disiplin, respekt og frykt for konsekvenser, men er dette veien å gå?

Sitat;

- Programmene, konferansene og kampanjene mot mobbing har ikke virket. Nå er det på tide at lærerne og rektorene gjenvinner autoriteten og makten i skolen.

Kampanjene mot mobbing som kjøres hvert år har bare lykkes med å innprente barn at mobbing er normalt på skolen og noe man må regne med...

Norge har en sterk uhøflighetskultur og menneskene betegnes som kalde av andre i Europa og verden. (Som eksempel er svenskene importert til å yte service og tyskere ville aldri finne på å uttale seg så uhøflig til andre mennesker som det nordmenn gjør...)

Her på KG er også den norske mobbekulturen synlig, med en trend der de som skriver i tråder angripes så fort det lar seg gjøre, med ufin språkbruk, hersketeknikker og latterliggjøring fra de som er uenige.

Når den sosiale omgangsformen går ut på å sparke de som ligger nede for å beskytte seg selv, hjelper det nok ikke om læreren også blir en tyrann med spanskrør.

I noen tilfeller er det faktisk også læreren som mobber, for å bli populær hos de kuleste elevene. Da hjelper det i hvertfall ikke å utstyre han med spanskrør og regler som gir han lov å slå unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...