Gå til innhold

Er i god form på ski men vil bli mye bedre


Karry

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i å gå på ski, har gått et skirenn i år som var et mål, milepæl og motivasjonsfaktor. Jeg trener jevnlig 3-4 ganger i uken. Variert, mest ski, svømming, spinning. Er mer slurvete med styrketrening...

Men jeg føler at jeg liksom har stoppet opp litt, hvordan kan jeg øke treningseffekten så jeg kan løpe fortere på ski og ha bedre kondis? Intervalltrening? Hva slags intervalltrening er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad i å gå på ski, har gått et skirenn i år som var et mål, milepæl og motivasjonsfaktor. Jeg trener jevnlig 3-4 ganger i uken. Variert, mest ski, svømming, spinning. Er mer slurvete med styrketrening...

Men jeg føler at jeg liksom har stoppet opp litt, hvordan kan jeg øke treningseffekten så jeg kan løpe fortere på ski og ha bedre kondis? Intervalltrening? Hva slags intervalltrening er best?

Jeg er ingen skikkelig ekspert, og kunnskapene mine er fra ca 1979,

men jeg kjenner folk som ble Norgesmestre få år etterpå.

Pkt 1. Er du med i , eller kan du bli med i ett idrettslag? I Oslo, så er f. eks Rustad et kompetent lag som går fryktelig fort.

Svømming og spinning kan du droppe til fordel for skiene, hvis det ikke er for kaldt eller upraktisk. Skigåing er veldig mye teknikk, og også styrke til å utføre teknikken, så det gjelder å få mange mil.

Hvor god er du egentlig? Alder? Snittfart? Prosent bak de som er best i landet tidsmessig? Hvor stor konkurranse gikk du i, og hvor langt etter ble du? Jeg vet ikke om jeg skal råde deg som en løper på mosjonsnivå, eller en løper som ligger rett bak de skikkelig gode, og dermed har en veldig godt utviklet teknikk, osv.

Den klassiske oppskriften på 4 dager i uka er to langturer, en fartslek/intervall, og 1 konkurransedag/ distansetest.

For å få god teknikk, så trenger du også å bruke effektive og tunge teknikker i konkurransefart. Det får du ikke gjort på langturer, men det kan du gjøre i fartslek,intervall, konkurranse og testløp. Typisk er at hvis du er for sliten så orker du ikke å stake der du trenger å stake for å komme fort nok fram i konkurranser. Derfor må en god del trening kjøres hardt, eller intervall, eller som fartslek.

Om styrketrening. Det hjelper ikke å trene biceps hvis du skal stake. Da må du evt. spesialisere styrketreningen opp mot skigåing. Jeg ville ikke brukt tid på det nå, og heller brukt tiden i sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i å gå på ski, har gått et skirenn i år som var et mål, milepæl og motivasjonsfaktor. Jeg trener jevnlig 3-4 ganger i uken. Variert, mest ski, svømming, spinning. Er mer slurvete med styrketrening...

Men jeg føler at jeg liksom har stoppet opp litt, hvordan kan jeg øke treningseffekten så jeg kan løpe fortere på ski og ha bedre kondis? Intervalltrening? Hva slags intervalltrening er best?

Om intervalltrening. Jeg tror faktisk det er mest lønnsomt å gå for full fart, med konkurranseteknikk, og roe ned rett før du blir sliten, slik at du har krefter til å trene ganske lenge , ganske mange rykk, med konkurransefart og teknikk. Gå rolig lenge nok. Når du er klar så tar du ett skikkelig rykk igjen.

Grunnen til at jeg sier du skal ta såpass korte rykk, med såpass lange roligperioder er rett og slett for at skal ha ha nok styrke til å kunne bruke konkurranseteknikk. Selv har jeg ikke sjans til å klare konkurranseteknikk når jeg er sliten. Konkurranseteknikk når du er sliten kan du forsøke på de siste 5 kilometrene i en distansetesthardøkt, eller de siste tre dragene i intervall. De siste en,to eller tre dragene kan du kjøre til du ikke orker mer.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt vil jeg anbefale hodelykt, dersom mørket ser en hindring. Selv har jeg en av typen Led Lenser, med 3 AAAbatteriholder i strikken bakpå hodet. Ok lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig mange gode tips Grosny! Virkelig! Akkurat teknikk er jeg ikke god på, og jeg har nok gjort den klassiske feilen å gå mye og langt i samme tempo. Med andre ord blir man bare sliten men får ikke opp pulsen og farta. Men derfor har jeg drevet intervalltrening på sykkel, men tydeligvis ikke nok. Og staking går relativt bra, antakelig pga svømming. Men nå er det skisporet og bare det som gjelder. Og mer styrketrening er nødvendig, så staketrening er nyttig.

Hvor bra, sånn midt på i skirenn tenker jeg. Gikk Marcialonga nå, og havnet sånn på 40% av av kvinner i min klasse (er 36), snittfart (bortsett fra siste helvetesbakken og første køgåingen) på ca 13,5. Er i utgangspunktet bare en morsjonist som er glad i å gå på ski, men nå har jeg lyst å skru det hele opp et par hakk.

Men da skal jeg gjøre som du foreslår egentlig å kjøre tøffere intervaller med god teknikk. Jeg burde gå teknikk kurs, men akkurat nå ser jeg at jeg lærer mye bare av alt som finnes av videosnutter på nettet. Skulle helst klart å ta tiden da på disse intervallene.

Har en super hodelykt, brukt masse om kvelden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for utrolig mange gode tips Grosny! Virkelig! Akkurat teknikk er jeg ikke god på, og jeg har nok gjort den klassiske feilen å gå mye og langt i samme tempo. Med andre ord blir man bare sliten men får ikke opp pulsen og farta. Men derfor har jeg drevet intervalltrening på sykkel, men tydeligvis ikke nok. Og staking går relativt bra, antakelig pga svømming. Men nå er det skisporet og bare det som gjelder. Og mer styrketrening er nødvendig, så staketrening er nyttig.

Hvor bra, sånn midt på i skirenn tenker jeg. Gikk Marcialonga nå, og havnet sånn på 40% av av kvinner i min klasse (er 36), snittfart (bortsett fra siste helvetesbakken og første køgåingen) på ca 13,5. Er i utgangspunktet bare en morsjonist som er glad i å gå på ski, men nå har jeg lyst å skru det hele opp et par hakk.

Men da skal jeg gjøre som du foreslår egentlig å kjøre tøffere intervaller med god teknikk. Jeg burde gå teknikk kurs, men akkurat nå ser jeg at jeg lærer mye bare av alt som finnes av videosnutter på nettet. Skulle helst klart å ta tiden da på disse intervallene.

Har en super hodelykt, brukt masse om kvelden :-)

Hei Karry, jeg ser at du er inne med dette temaet på to steder, og at du fikk svar av Lance, som har veldig gode kunnskaper.

Jeg synes at med dine treningsmengder, så har du egentlig veldig god kapasitet. Det betyr at du har gjort mye riktig.

Skal du bli grisegod, også teknisk, så er idrettslag tingen, tror jeg. Sier jeg som ikke vært i idrettslag siden jeg var junior :( .

Jeg observerte ett teknikk-kurs i regi av Skiforeningen eller noe, det virket interessant (fikk litt lyst til å melde meg på), men i idrettslag så kan du få det mer omfattende og billigere.

Selv er jeg overvektig, men lei av dette, og klarer farten din bare i lett terreng, jeg drømmer om å nå ditt nivå, og klarer det kanskje om 6-7 kilo.

Styrketrening med tanke på staking: Her tror jeg på staking i oppoverbakker. Du kan jo legge inn slike intervaller i en fartsleksøkt. Jeg tror at armstyrken (med tilknyttet musklatur-bryst, rygg, osv.) er den som er flaskehalsen i langrenn, fordi kraft og teknikk i stavene er helt avhengig av armstyrke. Kanskje det er bra styrketrening å gå diagonalbakker med diagonal stavgang, og stillestående bein også, det er jo litt forskjell på muskelbruken i diagonale og doble stavtak.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...