Gå til innhold

Kan katter spise det meste som vi mennesker spiser?


Jenta24

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Men i alle dager? Det er laktose i is og andre melkeprodukter. Det er det ikke i sølevann og mark. Katter tåler ikke laktose, så hvorfor driver du å sammenligner med helt irrelevante ting?

- og det verste som kan skje av en liten teskje iskrem er at katten kan bli løs i magen til dagen etter. Noen katter tåler laktose (kjenner opptil flere), andre tåler ikke laktose (kjenne flere av denne typen også), men det er ikke dødelig for katten, bare ubehagelig et døgns tid.

Det høres ut som du ligger helt i den ene enden av oppfattnigsskalaen, deverre uten å se at det er mange, mange middelveier mellom alt og ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men i alle dager? Det er laktose i is og andre melkeprodukter. Det er det ikke i sølevann og mark. Katter tåler ikke laktose, så hvorfor driver du å sammenligner med helt irrelevante ting?

Min katt tåler tydeligvis laktose da fordi jeg aldri har opplevd diare utenom en gang når jeg gav henne litt over dose med markekur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og det verste som kan skje av en liten teskje iskrem er at katten kan bli løs i magen til dagen etter. Noen katter tåler laktose (kjenner opptil flere), andre tåler ikke laktose (kjenne flere av denne typen også), men det er ikke dødelig for katten, bare ubehagelig et døgns tid.

Det høres ut som du ligger helt i den ene enden av oppfattnigsskalaen, deverre uten å se at det er mange, mange middelveier mellom alt og ingenting.

Jeg skrev da klart og tydelig at det var snakk om ubehag også, ikke at dette er dødsfarlig, så hvorfor trekker du frem det?

Og poenget mitt her var heller ikke at laktose nødvendigvis er det verste som kan skje - men at folk ikke undersøker hva katten bør og ikke bør få. Jeg mener at når man skaffer seg et kjæledyr plikter man å sette seg inn i kosthold og annen omsorg. Det ER endel matvarer det ikke er innlysende at ulike dyrearter ikke bør få, og de som har internettilgang har verdens beste informasjonskilde tilgjengelig. Det er derfor ingen grunn til å "tro", man kan sjekke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden så vet ikke om det er nevnt.

Pusen vår er stort sett bare interessert i tørrfor men fikk smake tunfisk i vann, beregnet på mennesker. Dette elsker han og han får en del av det, også kokt hvit fisk liker han.

Er dette ok mat for en voksen katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får lukte på det meste, for hun er nysgjerrig, vil hun smake, så kan hun også det.Det er så enkelt at det meste vil hun bare lukte på, kanskje et lite slikk, også er det greit. Kanskje vil hun ha mer, men som regel holdt det med å stille nysgjerrigheten. Hun fikk slikke litt av lokket på isboksen på bursdagen sin, får fløte hvis vi har det i kjøleskapet og elsker lapskaus!

Poteter derimot, holder hun seg langt unna, og sorterer ut av lapskausen, etter den gangen hun snek seg opp på kjøkkenbenken og snikspiste potet. Den kom i retur.

Min tåler tydeligvis det meste! Til og med gulrot med dressing spiser hun opp, og elsker å sleike "støvet" av ostepop. Aldri har jeg sett tegn til ubehag hos henne, og kun den gangen poteta kom opp igjen har jeg sett henne reagere på maten.

Men selvsagt, alt med måte. Jeg forer ikke katten min med sjokolade eller potetgull, hun har heller aldri fått lettmelk i en skål, kun fløte, og i små mengder som "kos".

Men fisk, det skal a ikke ha! Hverken laks (røkt og kokt), makrell, tunfisk eller sild :fnise:

Til TS: test og sjekk, men alt med måte. Ikke gå på ting som er typisk ikke for katter, og hovedfor er kattemat.

Btw: Katten min får Whiskas våtfor (i saus, vil ikke ha i gele :gjeiper: ), gjort det hele sitt liv. Vi har ikke hatt noe trøbbel med ernæring. I starten på daglig basis, men gått ned til to-tre ganger i uken, siden hu finner en del ute selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg med tunfisken.

Katten vår fikk smake på tunfisk i gelè og det ville han absolutt ikke ha. Han er, som din, opptatt av det vi spiser og får gjerne slikke på en liten bit, og det holder tydeligvis for ham. Kresen type. :catmilk: Kanskje like greit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje like greit at tunfisken ikke var det helt store. :) Ikke bra for dem i noen særlig mengde, men en liten smak en sjelden gang gjør slett ingenting. Kokt fisk kan de også få innimellom, det tar de slett ikke skade av. Det samme gjelder alle former for rått, usaltet kjøtt og å slikke is av fingeren og få en fløteskvett som kos, så sant en har erfaring med at de tåler det fint. :) Så lenge et tørrfor av god kvalitet er basisen, så er det ingen grunn til hysteri. :)

Samtidig er det godt å vite at puser ikke har det samme behovet for variasjon i matveien som vi mennesker har. De er lykkelig over å få den samme maten de liker hver dag, hele livet. Jeg hadde en katt som blånektet alt annet enn Hills tørrfor, og det levde han godt på alle sine dager. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe galt med tunfisk også?? Det er jo mye sunnere enn våtfor/tørrfor som for øvrig består av bare noen få prosenter kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe galt med tunfisk også?? Det er jo mye sunnere enn våtfor/tørrfor som for øvrig består av bare noen få prosenter kjøtt.

Når det er snakk om tunfisk, regner jeg med at det menes tunfisk på boks (til mennesker). Det er ikke bra for katter, først og fremst p.g.a alt saltet. Følgende kan det gi urinveisproblemer. Fersk tunfisk derimot, er som all annen fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så katten vet SELV hva den bør spise :)

Katten min hiver seg over sjokoladepapiret mitt hvis jeg ser bort i 2 sekunder. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig en liste: http://charlott.no/toxipet/item7bcb.html?cmd=list&order=name

Avocado er dødlig!

Det er riktig at avokado kan være giftig for dyr. Det er MYE som KAN være giftig for dyr (og mennesker). I avokado har du stoffet Persin som ikke er bra. De dyrene som har hatt fått symptomer er først og fremst de som har spist større mengder blader, bark og skall (eller steiner for de som liker det. ;)) Det er disse delene som inneholder den største mengden Persin. Selve frukten inneholder også Persin, og bør selvsagt unngåes i store mengder.

Når jeg skriver at pusina mi elsker avokado, betyr det ikke at jeg forer henne med avokado. Hun får slikke litt av fingeren min og det tar hun absolutt ingen skade av!

Når det gjelder den listen du referer til, så er den både unøyaktig (til dels uriktig), og ikke minst svært mangelfull. Jeg har snakket med mange veterinærer som har katter som spesialfelt, og har fått det samme svaret overalt: Avokado i små mengder en gang i blandt er ikke skadelig for katter. Og så lenge jeg heller aldri noensinne har sett den minste antydning til symptomer hos min katt, så velger jeg faktisk å stole på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...