Gå til innhold

Nei, du MÅ ikke trene for å gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slanket meg 15kg sommeren for drøye ti år siden kun ved hjelp av kosthold. Den eneste "mosjonen" jeg fikk var å gå ti min til og fra jobb i tillegg til at jeg hadde mine nørdestunder med dansing på stuegulvet til høy musikk en gang iblant (typ 15 min et par ganger i uka). Med andre ord - not much! Jeg kuttet fett og telte kalorier, lavkarbo hadde jeg ikke hørt om en gang. Spiste knekkebrød med magert pålegg, mye salater/supper/grov vegetarpizza og rene kjøttprodukter/noe karbonadedeig. Masse frukt og relativt mye lettbrus. Gikk ned i snitt 1 kg i uka.

Idag ti år senere veier jeg det samme +/- 1kg, uten at jeg jeg teller kalorier - men spiser relativt sunt og godt. Mosjonerer fremdeles ikke noe særlig mer, jeg er rett og slett utrolig lat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo man kan gå ned mange kilo ved å bare endre kostholdet, MEN det er ikke bare fett man mister ved å gå ned i vekt på den måten..man mister også muskler!

Hva slags trening må man gjøre da, for å ikke miste alle disse musklene? Er man nødt til å drive hard styrketrening?

Eller får man muskler av f.eks jogge eller løpe på elipsemaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts sier at man ikke MÅ trene, spørsmålet er om det er noe lurt eller ikke. Så lenge man trener og bruker musklene så er det en viss mengde av muskler som brytes ned for å gi energi. Hvis man rett og slett ikke trener så begynner man å miste muskelmasse og andre viktige kroppsproteiner. Muskler er også viktig for forbrenningen!

Hvis man da legger på seg igjen etter denne type vektnedgang (null trening, strengt kosthold) så sitter man igjen med økt fettprosent, og det blir en ond sirkel.

Link

http://treningslaila.blogg.no/1294055381_derfor_br_du_trene.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at du spiser helt eksakt det samme for begge alternativene: nr. 2. Men trener man spiser man gjerne mer, så det går opp i opp. Dessuten forbrenner man ikke halvparten så mye som apparatene skal ha det til, så man kan like gjerne droppe en brødskive å være like langt ;)

Hehe, det som står på apparatene bare et grovt gjennomsnitt ja.

Er dog uenig i at jeg ville valgt å droppe en brødskive og så skippe treningen, hehe.. er litt mer opptatt av resultatet kroppen min får, ikke det å gjøre minst mulig.

Ja, man kan slanke seg kun med å spise sunnere. Jeg bare ser ikke noen grunn til å droppe trening når det kan bidra til bedre resultater.

Hva slags trening må man gjøre da, for å ikke miste alle disse musklene? Er man nødt til å drive hard styrketrening?

Eller får man muskler av f.eks jogge eller løpe på elipsemaskin?

Er man overvektig og har masse fett å miste skal man ganske langt ned på antallet kalorier over en dag før det begynner å tære på musklene. Selvfølgelig, man skal ikke sulte seg uansett! Et fornuftig kosthold er jo å anbefale uavhengig om man vil miste 5 eller 30 kg.

Hvis du jogger eller bruker ellipsemaskin bruker du det aerobiske systemet ditt, dvs. det er utholdenhetstrening og du BYGGER ikke muskler av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All aktivitet, trening som hverdagsaktiviteter hvor musklene aktiveres, forebygger muskelsvinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...