Gå til innhold

Ser etter leilighet til leie for første gang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så har jeg begynnt smått å se etter leiligheter til leie, det jeg lurer på er hva som er lurt å sjekke når du er ute og ser på leilighetene?

Sover ikke tungt så eneste kravet jeg har selv er at det helst ikke skal være veldig lytt, pleier det å være greit med kjellerleiligheter med tanke på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ha veldig flaks med både huseier og bygningsmassen for å slippe unna å høre mye når du bor i kjellerleilighet.

Jeg og sambo bodde under en hel familie i forrige leiligheten, og de hadde i tillegg byggedilla, bygde på og styra hele tiden. Det var seriøst ALDRI stille. Ikke har man noen rett til å kreve at det skal være stille heller, det er jo tross alt huseiers hus.

Her vi bor nå er det mye bedre, vi bor fortsatt i sokkelleilighet, men under en enslig mann med hund. Det er lytt nok likevel, vi hører hver gang han dusjer eller drar ned på do (er ikke alltid så kult å sitte å få med seg det liksom), og har han besøk av vennegjengen kan vi glemme å ha en stille og rolig kveld. Når han ikke er hjemme løper bikkja kronisk rundt oppe her og bjeffer og uler.

Og nå har vi FLAKS!

Hvis du er redd for å høre litt lyder anbefaler jeg ikke sokkelleilighet, leilighetshus er litt mer bygget for nettopp det at flere skal bo der og er mye bedre lydisolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokkelleiligheter synes jeg er de verste. Lite lys, følelsen av innestengthet, klesvask som trenger flere dager på å tørke pga. fuktig luft og elendig luftsirkulasjon, og i de fleste tilfekker, mye tramp og bråk fra de som bor over.

Sjekk vanntrykket, er det godt. Skru kranen på fullt og se.

Sjekk at dørkarmer og vinduslister er tette.

Be utleier om å notere seg evt. skader fra forrige leieboer så ikke du ender opp med å betale.

Kjenn etter lukter, særlig badet, lukter det surt eller emment kan det være mugg der og det er helsefarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bor selv i kjellerleilighet og stortrives. Sliter ikke med fukt eller bråk. Hører jo at noen bor over, men det er ikke noe plagsomt.

Første du burde se etter er fyringsmuligheter. Vil du ha mulighet til å fyre med ved, eller trives du med å fyre med bare strøm.

Deretter se på kjøkkenet. IKKE flytt til et sted med hybelkjøkken. Jeg gjorde det, ALDRI mer. ALT blir kronglete. Så må du tenke over om du klarer deg med sovealkove eller vil ha soverom. Og sist men ikke minst. Vil jeg kunne trives HER?

Såklart skal det mye til å finne en PERFEKT leilighet, men man burde se etter noe som er tilnærmet det for en selv, man skal jo tilbringe MYE tid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...