Larsern Skrevet 17. februar 2011 #21 Skrevet 17. februar 2011 Spesielt slitt og skadet hår er ofte veldig tørt, og vil derfor suge til seg all næring det kan få. I innleggene over meg har de forklart hvorfor akkurat proteiner er bra. I tillegg skal det ikke så mye til for å skjønne at spesielle naturlige og hjemmelagede hårkurer er bedre for håret enn mye man kan få kjøpt i butikkene som er proppet fulle av silikoner, for å gi en uekte glans til håret. Det jeg ikke forstår er hvordan hår kan nyttegjøre seg næring. Så vidt jeg vet så er magesekken det eneste stedet dette gjøres, da ved hjelp av enzymer man ikke finner andre steder i kroppen. Aller minst i håret, vil jeg tro. Høres mest ut som en salgsgimmick, men jeg er altså ingen frisør.
Djungelvrål Skrevet 17. februar 2011 #22 Skrevet 17. februar 2011 (endret) Jeg tror ikke på det jeg heller, men opplever at håret er mer medgjørlig og ser bedre ut etter jeg har brukt proteinkur. Slutter jeg er håret slitt og livløst igjen. Det er ren kosmetikk for håret men kan muligens hjepe til med å forbygge slitasje ørlite. Vet ikke, har begynt å spare til langt hår. Tar ølgjær, kurer håret, vasker det sjeldnere og med silikonfri sjampo og bruker lav varme på føning. Så får vi se om det hjelper. Har aldri greid å få langt hår i voksen alder, nå er det snart til skuldrene. Men det er tynt enda og blir fort tørt og statisk. Endret 17. februar 2011 av Vinnie
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #23 Skrevet 17. februar 2011 Det jeg ikke forstår er hvordan hår kan nyttegjøre seg næring. Så vidt jeg vet så er magesekken det eneste stedet dette gjøres, da ved hjelp av enzymer man ikke finner andre steder i kroppen. Aller minst i håret, vil jeg tro. Høres mest ut som en salgsgimmick, men jeg er altså ingen frisør. Håret nyttiggjør seg næring på omtrent samme måte som treverk og lær nyttiggjør seg olje og andre pleiemidler, eller ulike ioner fester seg til jordpartikler. Håret inneholder ikke enzymer og SPISER selvsagt ikke, men pga elektrostatisk ladning kan tilførte stoffer adsorberes mer eller mindre kortvarig vha hydrogenbindinger, van der waals-bindinger og slikt. 2
Larsern Skrevet 18. februar 2011 #24 Skrevet 18. februar 2011 Jeg tror ikke på det jeg heller, men opplever at håret er mer medgjørlig og ser bedre ut etter jeg har brukt proteinkur. Slutter jeg er håret slitt og livløst igjen. Det er ren kosmetikk for håret men kan muligens hjepe til med å forbygge slitasje ørlite. Vet ikke, har begynt å spare til langt hår. Tar ølgjær, kurer håret, vasker det sjeldnere og med silikonfri sjampo og bruker lav varme på føning. Så får vi se om det hjelper. Har aldri greid å få langt hår i voksen alder, nå er det snart til skuldrene. Men det er tynt enda og blir fort tørt og statisk. Silikonfri sjampo?! Går det ikke an å legge inn silikon i håret da, da må det jo vitterlig strutte av liv?
Larsern Skrevet 18. februar 2011 #25 Skrevet 18. februar 2011 (endret) Håret nyttiggjør seg næring på omtrent samme måte som treverk og lær nyttiggjør seg olje og andre pleiemidler, eller ulike ioner fester seg til jordpartikler. Håret inneholder ikke enzymer og SPISER selvsagt ikke, men pga elektrostatisk ladning kan tilførte stoffer adsorberes mer eller mindre kortvarig vha hydrogenbindinger, van der waals-bindinger og slikt. Selvfølgelig vil det absorbere noe av stoffene ved kapillæreffekt (ikke så mye elektrostatisk ladning og ionebindinger vil jeg tro), gjøre det mykere, mer fleksibelt, glattere osv, men proteinet spiller vel ingen som helst rolle i seg selv? Å snakke om næring i denne sammenhengen virker meningsløst og mer som salgsgimmick. Og forresten, treverk nyttegjør seg olje ved at det ikke råtner, mugner eller trekkes fullt av fuktighet. Ikke helt som hår altså. Endret 18. februar 2011 av Larsern
RedFox81 Skrevet 18. februar 2011 #26 Skrevet 18. februar 2011 AB bruker hadde egentlig rett om elektrostatisk ladning og ionebindinger, det var jeg overasket selv å lese om, men det er vist sånn mange hårbalsamer fungerer, gjelder ikke protein kur dog. Igjen, fra wiki, The surface of keratin contains negatively-charged amino acids. Hair conditioners therefore usually contain cationic surfactants, which don't wash out completely, because their hydrophilic ends strongly bind to keratin. The hydrophobic ends of the surfactant molecules then act as the new hair surface. Det gjør at håret føles mykere, glattere og er enklere å børste.
YouJewel Skrevet 18. februar 2011 #27 Skrevet 18. februar 2011 Silikonfri sjampo?! Går det ikke an å legge inn silikon i håret da, da må det jo vitterlig strutte av liv? Øøh..? 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #28 Skrevet 18. februar 2011 Selvfølgelig vil det absorbere noe av stoffene ved kapillæreffekt (ikke så mye elektrostatisk ladning og ionebindinger vil jeg tro), gjøre det mykere, mer fleksibelt, glattere osv, men proteinet spiller vel ingen som helst rolle i seg selv? Å snakke om næring i denne sammenhengen virker meningsløst og mer som salgsgimmick. Og forresten, treverk nyttegjør seg olje ved at det ikke råtner, mugner eller trekkes fullt av fuktighet. Ikke helt som hår altså. Jeg er helt enig i at det er en forenkling og salgstriks det meste av "frisørspråket", men kapillæreffekt er ikke absorpsjon - det er aDsorpsjon og skyldes svake bindinger mellom molekylene i håret og stoffene man tilfører. Næring og næring, det kan uansett være bra for håret, og de færreste shamposhoppere har vel mer enn grunnkurs i naturfag, så biokjemi på universitetsnivå er nok ikke noe godt salgstriks.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #29 Skrevet 18. februar 2011 ...og vil legge til at det er mye som tyder på at du ikke er kjemiker, Larsern, i hvert fall kan du ikke så mye om bindingstyper mellom molekyler. Så du trenger kanskje ikke prøve å imøtegå alt helt blindt her Selv om jeg som sagt langt på vei er enig i at å snakke om næring og slikt er en forenkling. På samme måte som det virker feil å snakke om at olje gir fukt til hår og hud - samtidig kan det jo gjøre at "tørt" hår eller "tørr" hud kjennes/ser mykere, blankere og bedre ut. (hilsen en som har en god del kjemi fra høyere utdanning )
Djungelvrål Skrevet 18. februar 2011 #30 Skrevet 18. februar 2011 Silikonfri sjampo?! Går det ikke an å legge inn silikon i håret da, da må det jo vitterlig strutte av liv? Nesten all sjampo innhelder silikon, det legger seg som lag utenpå og gjør det kustig blankt og mykt. Skal man finne en uten silikon må man lete litt. Noen sjampoer innheoder vannløselig silkon mens andre inneholder oljeløselig. Det er den sistnevnte som er verst, kan gjøre håret livløst og vanselig å forme.
RedFox81 Skrevet 18. februar 2011 #31 Skrevet 18. februar 2011 Det er en ting at de i markedsføring forenkler og nesten poetiserer hvordan hårproduktene fungerer, men ofte er det også helt misvisende formulert. Det er jo ikke rart at det skaper forvirring. De er, for eksempel, veldig gla i å si "fukte håret, gi håret fuktighet", akkurat som håret er en slags plant som trenger vanning, eller enda verre, noe som kan blir tørst. Eller det nye her med "å lukke skjelllaget". Her høres det igjen ut som håret er en aktiv deltaker i prosessen, at det er noe håret kan gjøre - lukke skjelllaget, når håret er egentlig dødt og passivt. Det gjøres vel kanskje bevist fra markedsførere sin side, det å fremstille håret som noe levende, noe som bør tas være på, for å framkalle omsorgfølelse. Man blir jo direkte pekt på at "håret trenger beskyttelse og pleie!" Jeg tror de kjemikere som utvikler disse nye hårbalsamer, de sitter og bare ler av hvordan jobben deres blir framstilt i reklamen, for å få folk flest til å kjøpe akkurat denne.. 1
høne-mor Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #32 Skrevet 25. februar 2011 jeg prøvde dette i dag. :D håret er helt fantastisk nå. :D jeg blandet en liten spiseskje 100% protein pulver og 3 spiseskjeer olivenolje. jeg anbefaler det virkelig :D
Raviella Skrevet 26. februar 2011 #33 Skrevet 26. februar 2011 Jeg kan tenke meg å prøve en kur med egg og oliven olje ++ men håret mitt er helt hvitt, har noen peiling på om det er fare for at håret tar til seg farge av dette, feks gult fra egget??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå