høne-mor Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 Hei min bror trener mye og har masse protein og kreatin pulver/tabbeletter stående. så jeg lurte på om det er mulig å lage en egen protein kur? kansje blande litt i balsam? takk for svar :D
sophiaM Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Har hørt at man kan lage hårkurer av f.eks avokado og forskjellige typer oljer, pga næringsinnholdet. Men jeg har aldri hørt at man kan blande sammen proteinpulver med balsam/kur for å lage en proteinbombe for håret. Skulle gjerne likt å visst det selv, så dytter tråden opp
Havtorn Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 Balsam er jo til for å lukke skjellagene ETTER endt kur så det høres ikke noe lurt ut. Eneste jeg ser for meg er majones og egg. Men en proteinkur koster jo under hundringsen på nett og varer kjempelenge.. mye billigere enn liter på liter med hjemmelaga ræl. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #6 Skrevet 15. februar 2011 Tjo.. Hvorfor ikke? Flere hårkurer som inneholder enkle proteiner som er hydrolysert, eller hydrolyserte kreatiner. Når man først er i gang med en teskje eller noe i en klatt balsam kan man vel putte i noen dråper olje også for ekstra fukt. Tror sannelig jeg må prøve selv.
Gjest redstar Skrevet 16. februar 2011 #7 Skrevet 16. februar 2011 Ah, kom på at å dunke håret i øl er en suuuuperhår kur! Det lukter fælt ja, men det er vel verdt det(sier dem ivertfall). Tror men skal gjøre det på kvelden og sove med det for så og skylle godt ut dagen etter, vis jeg ikke tar feil.
Larsern Skrevet 16. februar 2011 #8 Skrevet 16. februar 2011 Proteiner til håret?!? Hvordan skal det kunne nyttegjøre seg næringsstoffer? Mye woo i skjønnhetsbransjen skjønner jeg.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #9 Skrevet 16. februar 2011 Priteinpulver består stort sett av melkeprotein, så det blir som å vaske håret med melk. Jeg skjønner ikke på hvilken måte håret kan dra nytte av dette. Drikk heller proteinpulveret, du.
RedFox81 Skrevet 16. februar 2011 #10 Skrevet 16. februar 2011 Jeg googlet litt og fant mange oppskrifter på hjemmelaget proteinkur for håret, men man trenger slett ikke proteinpulver for det. Det man trenger er 2 egg og 1/4 kopp oliven olje. Også kan man ha honning, avocado eller sitronjus i tillegg. Bare google "make yourself protein hair mask". how to make protein hair mask. 1
Larsern Skrevet 17. februar 2011 #11 Skrevet 17. februar 2011 Jeg googlet litt og fant mange oppskrifter på hjemmelaget proteinkur for håret, men man trenger slett ikke proteinpulver for det. Det man trenger er 2 egg og 1/4 kopp oliven olje. Også kan man ha honning, avocado eller sitronjus i tillegg. Bare google "make yourself protein hair mask". how to make protein hair mask. Og hvordan nyttegjør håret seg av denne næringen?
Gjest BabyBlue Skrevet 17. februar 2011 #12 Skrevet 17. februar 2011 Balsam er jo til for å lukke skjellagene ETTER endt kur så det høres ikke noe lurt ut. Eneste jeg ser for meg er majones og egg. Men en proteinkur koster jo under hundringsen på nett og varer kjempelenge.. mye billigere enn liter på liter med hjemmelaga ræl. Kan ikke iskaldt vann lukke hårlaget også? Balsam inneholder jo såå mye silikon, og bruker det ikke andre plasser enn helt ute i tuppene...
Gjest BabyBlue Skrevet 17. februar 2011 #13 Skrevet 17. februar 2011 Og hvordan nyttegjør håret seg av denne næringen? Honning og avocado inneholder fuktighetsgivende ingredienser som er med på å gjøre håret mykt. Egg er jo proppfull av proteiner, og avocado inneholder fete planteoljer. Har ofte gått for naturlige hårkurer, og det funker fint hver gang : D
Larsern Skrevet 17. februar 2011 #14 Skrevet 17. februar 2011 Honning og avocado inneholder fuktighetsgivende ingredienser som er med på å gjøre håret mykt. Egg er jo proppfull av proteiner, og avocado inneholder fete planteoljer. Har ofte gått for naturlige hårkurer, og det funker fint hver gang : D Men hva gjør proteinene for håret?
RedFox81 Skrevet 17. februar 2011 #15 Skrevet 17. februar 2011 "A protein hair mask treatment is great because it conditions your scalp and hair and allows proper and complete growth. These protein hair masks will help to repair any damage to your mane. It also prevents breakages and minimizes split and brittle hair." ->how to make a protein hair mask.
Larsern Skrevet 17. februar 2011 #16 Skrevet 17. februar 2011 "A protein hair mask treatment is great because it conditions your scalp and hair and allows proper and complete growth. These protein hair masks will help to repair any damage to your mane. It also prevents breakages and minimizes split and brittle hair." ->how to make a protein hair mask. Hår består av døde celler, gjør det ikke? Og hårsekkene kan vel ikke oppta proteiner direkte?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #17 Skrevet 17. februar 2011 Proteinene fyller igjen åpne hull i hårstrået om jeg har forstått rett. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #18 Skrevet 17. februar 2011 Hår består av døde celler, gjør det ikke? Og hårsekkene kan vel ikke oppta proteiner direkte? Hår er "dødt", men ikke celler, hvis jeg ikke husker feil. Siden håret består av proteiner kan man vel få andre, tilsatte proteiner til å feste seg mer eller mindre til proteinene i håret, "under" skjellaget (ikke spør meg om detaljer ). Proteinkurer etc er ikke permanente løsninger, men gjør at håret ikke blir så fort slitt og får midlertidig bedre struktur og glans, og for oss som har mer enn kort hår merker en i hvert fall forskjell.
sophiaM Skrevet 17. februar 2011 #19 Skrevet 17. februar 2011 Men hva gjør proteinene for håret? Spesielt slitt og skadet hår er ofte veldig tørt, og vil derfor suge til seg all næring det kan få. I innleggene over meg har de forklart hvorfor akkurat proteiner er bra. I tillegg skal det ikke så mye til for å skjønne at spesielle naturlige og hjemmelagede hårkurer er bedre for håret enn mye man kan få kjøpt i butikkene som er proppet fulle av silikoner, for å gi en uekte glans til håret. 1
RedFox81 Skrevet 17. februar 2011 #20 Skrevet 17. februar 2011 Hår består av døde celler, gjør det ikke? Og hårsekkene kan vel ikke oppta proteiner direkte? Jeg er usikker om det blir noe effekt, egentlig. Men ville forvente at effekten ikke blir mindre enn med en kjøpt protein hårkur. Min mor har lagt mye arbeid i å bruke sånne eggkur på meg da jeg var et barn, og jeg har veldig tjukt og fint hår idag, men jeg tror det er egentlig genetisk.. Og jeg har ingen tvillingsøster som kunne være en referanse-gruppe for å se om eggkur fungerer, hehe. Wikipedia sier at siden håret består av 97% protein som heter keratin, så skal proteinkurer angivelig gjøre håret sterkere gjennom "polymer crosslinking". Du kan jo lese om det selv på wikipedia. Jeg ville ikke trodd noe voodoo-greier som "å lukke skjellelaget", det er nok bare marketing triks, men man kan jo bruke diverse kjemiske stoffer som legger seg oppå håret, og kan derfor forandre oppførselen og utseendet til håret til en vis grad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå