Gå til innhold

Dere som lurer på tips for å gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En stor forandring er ikke alltid det beste, iallefall ikke for vår egen motivasjon og vilje til å gå ned i vekt. Store endringer kan gjøre det vanskelig å holde det gående, fordi vi skal f.eks nekte oss ting, eller kutte ut matvaregrupper. Veldig mange faller av her.

Kiloene som har kommet på kroppen vår har ikke kommet i løpet av noen uker. Derfor vil det også ta en stund før de går av igjen. I bunn og grunn er det egentlig ikke så vanskelig å gå ned i vekt (Nei, jeg snakker ikke om dere som har en underliggende grunn til at det er vanskelig å gå ned i vekt).

Jeg vil gjerne gi mine "slanketips" , som andre her kaller det, og det er hverken babygrøt eller sletting av en matvaregruppe.

1. Ikke kutt ut en hel matvaregruppe. Sjangsen er stor for at du kutter ut raskt, fordi du ikke har viljestyrke/ork/tid til å sette deg inn i hva du kan/ikke kan spise.

2. Vi kan fint nå en trivselsvekt ved å spise alt som finnes; det er kun mengden som gjelder.

3. Ikke tro at du MÅ kutte ut absolutt alt du liker å kose deg med. Om du ser på dette som en langsiktig løsning så er det liten sjangse (jeg sier ikke 0) for at du klarer å nå målet ditt. Istedet for en stor sjokolade på en onsdag, hvis du virkelig vil ha, kjøp en liten kindersjokolade istedet.

4. Ikke tenk på helger som at da har du fortjent å proppe deg fullt med usunt mat. Hvorfor har du fortjent det? Fordi du har jobbet? De fleste andre har også jobbet, men vi trenger ingen premie av den grunn. Prøv å fjerne mat som er koblet som en premie, som noe du fortjener. Da legger du opp til at fråsting blir premie, og i enden så er det jo det som gjør at du ikke når målet ditt.

5.Begynn å gå tur minimum 45 min hver dag medium/rask gange. Hør på lydpod, podcast, musikk og kos deg. Det å gå tur er undervurdert. Du kommer ikke til å angre på at du gikk deg en tur når du kommer hjem igjen. Da føler du en god følelse i kroppen.

6. Sist men ikke minst; ikke tenk på mat som en fiende. Du trenger mat, du trenger derimot ikke komme opp med rare forslag til hva du bør spise. Som jeg sa; det er mengden som teller. Ikke spis deg stappmet, kun komfortabel.

Det er ikke magi å gå ned i vekt, og det gjør meg trist at så mange tror det skal veldig store omveltninger til i hverdagen for å kunne miste noen kilo og pga alt av kurer og dietter så er dette for vanskelig og man klarer ikke. Det er fordi det ER vanskelig pga store omveltninger og trusler mot seg selv. Prøv mine råd i noen uker og jeg kan love deg at du går ned i vekt og at du vil føle at "du har faktisk ikke gjort noe særlig" for å gå ned. Det er nemlig slik det føles med dette normale hverdagsopplegget.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har faktisk prøvd dette opplegget en stund.... og man raser ikke ned i vekt, men litt og litt faller av, gamle klær er begynt å passe igjen :) og jeg eter på karbohydrater og sjokolader. men som TS skriver, i mindre mengder enn før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Hvis man går veldig raskt ned i vekt kan man som en kraftig person ende med å få litt løshud, eller slapp hud. Det er altså ikke bare det at man går ned i vekt som er flott med denne hverdsagsmetoden, men også at kroppen tilpasser seg mer nedgangen ved å gå ned f.eks 0.5kg per uke. Det er anbefalt nedgang, og det er faktisk en smørpakke hver uke, tenk over det.

Takker for at mange er enige med meg, men jeg føler likevel at mange ikke tror det fungerer, nettopp fordi det ikke er en stor omveltning, og fordi de vil ha en kickstart. (kickstar som i å miste 2 liter vann første uka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har gått ned over 20 kilo på denne måten - for et par år siden. Kiloene har ikke kommet på igjen. For min del så fungerte dette ved at jeg la inn mer fysisk aktivitet i hverdagene - og lærte meg mer om kosthold. Jeg lever i en familie med 3 andre - og det var uaktuelt for meg å kjøre et eget løp som krevde merarbeid, annen type mat etc.

Kiloene raste ikke ned - det gikk jevnt over et år, men det var heller ingen radikale omveltninger som føltes som å "begynne på noe helt annerledes". For min del var det enklest å administrer noe som ikke føltes som noen stor omveltning - kun justeringer i et kosthold som i utgangspunktet ikke var så galt. I kombinasjon med mer fysisk aktivitet. Og dette kan jeg fint leve med resten av livet vil jeg tro. Ingen askese - nyter god mat og vin - men styrer unna hverdagsfellene som er enkle å ty til når man er for lat til å lage skikkelig mat.

Det er mange veier til Rom - og denne veien passer utmerket for meg.

Endret av Havbris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et fint innlegg!

Jeg synes det er viktig å få frem at den største endringen sitter i hodet, og at det gjelder å ta små skritt på veien mot målet.

Å begynne å trene betyr ikke at du må trene 5 ganger i uka og dermed slite med dårlig samvittighet hver gang du ikke klarte å gjennomføre det.

Begynn i det små, så klarer hodet å henge med også.

Start med å få litt mer frisk luft. Kom deg ut oftere enn nå, aller helst hver dag. Det trenger ikke være så lenge heller, 30 minutter kan være nok i starten.

Det tar ikke lang tid før man merker at man lengter etter frisk luft og en liten gåtur, og da er man allerede godt igang.

Plutselig kommer man til et punkt der gåturer ikke er nok lenger, og man ønsker litt mer trening eller en joggetur i uka. Og når man er igang med det, så baller det på seg og blir oftere etterhvert.

Mitt beste tips er altså; Ett skritt om gangen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...