AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Er det ikke greit at en voksen mann hylskriker forran flere barn hvis han har vondt? For det skjedde i går under et familieselskap. Vi satt der alle samlet, barn og voksne. Så plutselig så hører vi et ordentlig hyl fra kjøkkenet. Flere snudde seg jo forskrekket og lurte på hva dette var. Var vel en av ungene som hadde slått seg var det noen som sa, men pltselig så kommer en av mennene ut i stua og hylskriker. Tårene bare randt nedover, mens han skreik at han har mistet den. Noen av barna ble faktisk redde, barn fra 6-12, samme med noen av de voksne. Kona hans gikk for å trøste han da og da satt han seg ned i sofaen og gråt som en unge. Det viste seg at han hadde skåret seg i hånda med en kniv og han trodde at han kanskje hadde mistet fingeren. Var et lite kutt og han blødde, men ikke noe verre enn det. Men så var det flere av de andre, hovedsaklig mødrene som rett og slett ble sint på han, kalte han en svak sutreunge og sa klart i fra at sånn oppfører man seg ikke når det er små barn til stede. Ei annen sa at hennes barn har aldri sett en mann gråte og ble veldig redd og at de kan få traumer. Men hva syns dere? Er det ikke greit at en voksen mann på 30 år gråter hvis han skader seg? Tar barn skade hvis de ser en mann gråte? For det har jeg aldri hørt om før.
Gjest nobilian Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Er det ikke greit at en voksen mann hylskriker forran flere barn hvis han har vondt? For det skjedde i går under et familieselskap. Vi satt der alle samlet, barn og voksne. Så plutselig så hører vi et ordentlig hyl fra kjøkkenet. Flere snudde seg jo forskrekket og lurte på hva dette var. Var vel en av ungene som hadde slått seg var det noen som sa, men pltselig så kommer en av mennene ut i stua og hylskriker. Tårene bare randt nedover, mens han skreik at han har mistet den. Noen av barna ble faktisk redde, barn fra 6-12, samme med noen av de voksne. Kona hans gikk for å trøste han da og da satt han seg ned i sofaen og gråt som en unge. Det viste seg at han hadde skåret seg i hånda med en kniv og han trodde at han kanskje hadde mistet fingeren. Var et lite kutt og han blødde, men ikke noe verre enn det. Men så var det flere av de andre, hovedsaklig mødrene som rett og slett ble sint på han, kalte han en svak sutreunge og sa klart i fra at sånn oppfører man seg ikke når det er små barn til stede. Ei annen sa at hennes barn har aldri sett en mann gråte og ble veldig redd og at de kan få traumer. Men hva syns dere? Er det ikke greit at en voksen mann på 30 år gråter hvis han skader seg? Tar barn skade hvis de ser en mann gråte? For det har jeg aldri hørt om før. *** Jeg gjør det ikke selv, og synes nok oppførselen var litt stusslig. På den andre siden har ikke barn noe bedre av å overhøre mor kjefte løs enn de har av å se voksne menn gråte. Ungen som aldri har sett en voksen mann gråte, har han noensinne sett en voksen kvinne gråte? Og i så fall, hva skulle forskjellen bestå i? Og igjen, hvis ungen aldri har sett en voksen gråte overhodet, når synes mor det er greit at det skjer? Vente så lenge som mulig til man er garantert sjokk når det inntreffer? Synes alt dette høres småabsurd ut. 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 høres ut som om han ble veldig redd, og det må han jo få lov til? han er jo bare et menneske. jeg skjønner ikke helt hvordan et barn kan ta skade av å se en voksen mann gråte når han har det vondt? frekt av de aktuelle mødrene synes jeg. hvis barna hørte at de kjeftet på han, kan det være de blir redde eller flaue neste gang de begynner å gråte, tror nesten det er større sannsynlighet for at de får "traumer" av det enn at de så en mann i smerte gråte. 13
Gjest Instamatic Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 syns synd på sutremannen jeg, vedder på han var innmari mye reddere enn det ungene ble. 17
Sunniva81 Skrevet 13. februar 2011 #5 Skrevet 13. februar 2011 (endret) Faktisk så er det sånn, norn ganger, når man opplever smerte, at man ikke har kontroll over hvordan man reagerer. Det er jo ikke sikkert han reagerte slik med vilje engang. Vet det selv, at hvis jeg slår tåa eller albuen borti noen skikkelig hardt, så kan smertene være så intense at det kommer tårer i øynene uten at jeg "vil gråte". Og at han kanskje ble redd oppi det hele. Dårlig gjort at de andre mødrene sa slikt til han, har ikke folk lov til å reagere slik de vil uten å få slengt slikt etter seg lenger? Men ok, jeg var ikke der, så det hele var sikkert helt unødvendig. Endret 13. februar 2011 av Sunniva81 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 Herregud for noen kaklehøner. Stakkars fyr må vel få lov å være menneskelig. Og om ungene ikke har sett en mann gråte før er det kanskje på tide? Vi lever i på 30tallet heller 11
Fandenivoldsk Skrevet 13. februar 2011 #7 Skrevet 13. februar 2011 Hysteri, kaller jeg det. Virker som om enkelte mødre innbiller seg at ungene får traumer av alt og ingenting. Tror ikke jeg hadde vært noe roligere selv, om jeg hadde trodd at jeg hadde mista fingeren hadde sikkert blitt vettskremt! Then again, jeg er jo jente, så det er vel kanskje greit da..? 4
Wildrose Skrevet 13. februar 2011 #8 Skrevet 13. februar 2011 Noe av det dumeste jeg har hørt! Få traumer av å se en mann gråte! Da er det jammen på tide at de ser det iallfall. Både kvinner og menn kan spontant bryte ut i gråt hvis det er noe som er meget smertefult. Det er slik livet er. Burde ikke være noen forskjell på om det er en dame eller en mann som gråter iallfall! 4
Gjest Glad i reiser Skrevet 13. februar 2011 #9 Skrevet 13. februar 2011 Jeg tror det er mer "traumatisk" for barna å høre at en voksen mann er en sutrekopp hvis han gråter. Det må da være lov å uttrykke følelsene sine selv om man er en voksen mann! Tror nok disse damene hadde blitt ganske hysteriske også hvis de trodde de hadde kuttet av fingeren. 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #10 Skrevet 13. februar 2011 TS må være et troll. Voksne menn gråter ikke. Det vet alle det! 2
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #11 Skrevet 13. februar 2011 Så mange tullete kvinnfolk det finnes her i verden så tviler jeg ikke et sekund.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #12 Skrevet 13. februar 2011 Noe av det dumeste jeg har hørt! Få traumer av å se en mann gråte! Da er det jammen på tide at de ser det iallfall. Både kvinner og menn kan spontant bryte ut i gråt hvis det er noe som er meget smertefult. Det er slik livet er. Burde ikke være noen forskjell på om det er en dame eller en mann som gråter iallfall! Jeg synes ikke det er rart at mødrene ble engstelige for at mannens adferd kunne skremme barna med varig skade som følge. Det er vanskelig å forby en reaksjon som mannen fikk, men dersom noen av barna som var til stede tar skade av det de så og hørte, bør mannen være erstatningspliktig overfor barna. 1
Gjest B.B. Skrevet 13. februar 2011 #13 Skrevet 13. februar 2011 Nei, vet du hva altså. Latterlig! Noen mødre er så overbeskyttende at det er kvalmende. Alle må da vel få lov til å reagere når man har vondt og/eller er veldig redd! Traumer, du liksom. Da jeg var 4-5 år fikk pappaen min en kasserolle med kokende vann over seg og han både hylte og gråt. Det var selvsagt ikke noe morsom opplevelse å være vitne til, men traumer? Nei. Jeg syntes bare fryktelig synd i han. Stakkars barn som blir beskyttet fra absolutt alt, sier nå jeg. De vil få seg et kraftig sjokk når de blir eldre og skjønner at det finnes en verden utenfor bobla de har vokst opp i. 4
Gjest Glad i reiser Skrevet 13. februar 2011 #14 Skrevet 13. februar 2011 Jeg synes ikke det er rart at mødrene ble engstelige for at mannens adferd kunne skremme barna med varig skade som følge. Det er vanskelig å forby en reaksjon som mannen fikk, men dersom noen av barna som var til stede tar skade av det de så og hørte, bør mannen være erstatningspliktig overfor barna. Hvordan kan barna ta varig skade av dette?
Tears.of.the.Sun Skrevet 13. februar 2011 #15 Skrevet 13. februar 2011 Det er faen meg idiotisk av en voksne dame å lure på om det er greit for en voksen å gråte foran barn! For å si det på en lett måte: slutt å beskytt barn mot den virkelige verden. Barn trenger å se at voksne ikke er perfekte mennesker som tåler alt, men at verden er sånn at man kan skade seg, man kan bli såret, men man kan også reise seg igjen. 3
Gjest Hard Ride Skrevet 13. februar 2011 #16 Skrevet 13. februar 2011 (endret) Jeg ser poenget om at voksne bør strebe etter å holde seg sammen og vise ungene eksempel på moden oppførsel, men at folk kjefter fordi de tror dette vil gi traumer hos ungene er bare så ufattelig paranoid og hysterisk at jeg får vondt av å lese det. Sannsynligvis får ungene en morsom historie fra barndommen å se tilbake på, og de kommer uansett til å oppleve mye verre ting enn voksne menn som gråter, så om denne opplevelsen har noe som helst effekt på ungene vil jeg si det er en positiv opplevelse, ettersom det kanskje forbereder dem litte grann til neste gang ting ikke går som planlagt. Endret 13. februar 2011 av Hard Ride 1
Sulosi Skrevet 13. februar 2011 #17 Skrevet 13. februar 2011 For et kaldt samfunn vi lever i dersom det ikke skal være lov å gi uttrykk for redsel og smerte...nå tenker jeg ikke bare på denne episoden isolert, men sånn over hele linja. For små barn er følelser det natuligste som finnes mens vi voksne bruker masse energi på å lære barn å undertrykke dem. Til en viss grad kan det være bra å "tilpasse seg" men man må og tenke på hva som skjer med undertrykkte følelser. 4
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #18 Skrevet 13. februar 2011 Hvordan kan barna ta varig skade av dette? Det kan gjøre barna ekstra redd for å pådra seg skader, også bagatellmessige sådanne, og det kan gjøre dem ekstra redd for å se blod. Det kan gjøre barna redd for voksne menn generelt. Det kan forårsake mareritt som gir varige søvnforstyrrelser. Dette bare for å nevne noen av de mer sannsynlige følger som kan opptre, mange flere kunne sikkert vært nevnt. Uansett må mannen som skar seg, være ansvarlig for eventuelle skadevirkninger oppførselen hans kan ha forårsaket. 1
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #19 Skrevet 13. februar 2011 Det er faen meg idiotisk av en voksne dame å lure på om det er greit for en voksen å gråte foran barn! For å si det på en lett måte: slutt å beskytt barn mot den virkelige verden. Barn trenger å se at voksne ikke er perfekte mennesker som tåler alt, men at verden er sånn at man kan skade seg, man kan bli såret, men man kan også reise seg igjen. Slutt å godta at voksne menn oppfører seg barnslig! Det mest alvorlige traumet i situasjonen var det nok kona til mannen som opplevde, da hun foran mange av sine nære venner fikk erfare at mannen hun hadde valgt å leve sammen med, oppførte seg som en stakkarslig unge. Hun må ha blitt uendelig flau over ham, og en kan spørre om hun blir i stand til å fortsette samlivet etter dette. 1
Gjest Glad i reiser Skrevet 13. februar 2011 #20 Skrevet 13. februar 2011 Det kan gjøre barna ekstra redd for å pådra seg skader, også bagatellmessige sådanne, og det kan gjøre dem ekstra redd for å se blod. Det kan gjøre barna redd for voksne menn generelt. Det kan forårsake mareritt som gir varige søvnforstyrrelser. Dette bare for å nevne noen av de mer sannsynlige følger som kan opptre, mange flere kunne sikkert vært nevnt. Uansett må mannen som skar seg, være ansvarlig for eventuelle skadevirkninger oppførselen hans kan ha forårsaket. Slutt å godta at voksne menn oppfører seg barnslig! Det mest alvorlige traumet i situasjonen var det nok kona til mannen som opplevde, da hun foran mange av sine nære venner fikk erfare at mannen hun hadde valgt å leve sammen med, oppførte seg som en stakkarslig unge. Hun må ha blitt uendelig flau over ham, og en kan spørre om hun blir i stand til å fortsette samlivet etter dette. Håper du sitter godt til rette i sofaen din og storkoser deg over trollingen din nå 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå