Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Da tar jeg kvelden igjen, nesten 10 timer på lesesalen i dag og. Har fått gjort endel, og på slutten nå løsnet det skikkelig! Bare rant på med gode poenger og smarte ting jeg husket å gjøre. Stas! :happy: Som jo alltid leder en til det klassiske problemet: tror dere ikke at jeg faktisk presterer å få dårlig samvittighet for å gå nå!?

Det er så irriterende når man bekymrer seg for oppgaven og folk sier at det viktigste er "å gjøre sitt beste". Jammen hva pokker'n er "sitt beste" da!? Man kan alltid gjøre mer. Alltid. Sitte en time til. Skrive et avsnitt til. La være å slappe av på bussen hjem, men ta med utskrift av oppgaven og rette språk. Legge seg en halvtime tidligere. Stå opp en halvtime tidligere.

...og få dårlig samvittighet hvis oppgaven ikke ble så bra som man håpet på. For man kunne jo gjort litt mer, sovet litt mindre og vært litt mer effektiv.

Jævla samvittighetsmonster. :balltre:

(jeg nekter å tro at det bare er jeg som er infisert av dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner så godt til det. Jeg satt ni timer i dag, og selv om deler av meg er veldig fornøyd, så føler jeg fortsatt at jeg kunne gjort mye mer. Og burde gjort mye mer. Det er noe av det negative med å være student - når man låser døra på jobb så er man ferdig til neste dag. Som student er man aldri ferdig. Man kan alltid gjøre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på her :-)

Så flinke dere er som jobber og holder fokus! :-)

Jeg skal ikke begynne å skrive oppgaven før til høsten, men skal melde meg opp nå i vårsemesteret. Jobber med å finne tema + veileder. Det er ikke så lett...

Er det noen som har erfaringer om det er lurt å ha en vid eller en snever oppgavetekst?

Nå begynner snart en ny uke som har potensiale til å bli produktiv. Stå på oppgaveskrivere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er med jeg og!

Ser at jeg er en av de mer håpløse tilfellene her :P Begynte på masteren min i 2007, men pga diverse ting måtte jeg utsette innleveringer mer og mer. Men nå er det slutt! MÅ levere i mai, om jeg vil det eller ikke. Heldigvis har jeg hatt noen gode perioder før "permisjonen", så jeg har litt tekst å gå på. Stiller ikke med helt blanke ark..

I tillegg har jeg fast jobb som krever sitt. Akkurat nå jobber jeg bare 50%, noe som hjelper litt. Men kjenner at det var lettere å komme i går og holde det gående når ALT fokuset og tiden gikk til skrivingen.. Akkk....

Men koselig å se at det er flere av oss! Masse lykke til alle sammen!!! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på her :-)

Så flinke dere er som jobber og holder fokus! :-)

Jeg skal ikke begynne å skrive oppgaven før til høsten, men skal melde meg opp nå i vårsemesteret. Jobber med å finne tema + veileder. Det er ikke så lett...

Er det noen som har erfaringer om det er lurt å ha en vid eller en snever oppgavetekst?

Nå begynner snart en ny uke som har potensiale til å bli produktiv. Stå på oppgaveskrivere :-)

Nå skal vel ikke jeg snakke så veldig høyt om noenting ennå, men generelt er det vel smartest å skrive om et snevert område, slik at man kan komme dypere ned i materien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg har en nærmest kronisk trang til å legge meg i fosterstilling under lesesalspulten min, og tenker at jeg kan umulig være den eneste.

O´hoi fra under en annen pult!! Gjett om jeg er glad for å treffe på denne tråde :hallo:

Er nå i mitt siste semester av en 60poengs masteroppgave som bare ALDRI blir lenger... Jeg har nå brukt halvannet år på på tenke på hvor fantastisk bra masteroppgaven min skal bli, men når det kommer til å faktisk gjennomføre det er historien en helt annen. Hjelper fint lite at de andre på lesesalen er superflinke og strukturerte.

Nå har jeg klart å rable ned hele 25 sider, og er storfornøyd med egen innsats :fnise: Har satt 16.mai som innleveringsdato, så da bør tempo øke betraktelig. Gleder meg til å nå målet mitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg skrev så opererte jeg med et "skyggedokument" som hadde samme struktur som oppgaven. Der skrev jeg løse tanker, ideer, assosiasjoner - og dit flyttet jeg all den teksten jeg måtte klippe vekk etterhvert.

Kjempegodt tips!! Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det snart er ny uke, nye muligheter bla bla bla tenkte jeg at jeg kunne sette meg et mål for neste uke. Hvis jeg skriver det her er det jo ute i verden, og da er det bittelitt større sjanse for at jeg faktisk får gjort det :gjeiper:

Så mitt mål for neste uke er å få laget en prosjektbeskrivelse og å mekke sammen en fremdriftsplan, så jeg har noe å vise veileder når vi møtes om en uke. I can do this!:duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O´hoi fra under en annen pult!!

*ser for seg to skjelvende studenter som ligger under hver sin pult og vinker litt forsiktig til hverandre* :fnise:

MsLeela: hjelper det hvis jeg forteller at samboeren min brukte 8 (!!!) år på hovedfaget sitt? Men han ble ferdig til slutt han og, og har relevant jobb og greier. :) Men steike, jeg synes du er tøff som jobber ved siden av altså! Jeg har kutta ut omtrent alt som ikke er studier nå...

Jeg skal bruke resten av kvelden på å lage en plan for hva som skal være ferdig når frem til 2. mai. Kanskje jeg deler den her, da blir det litt mer forpliktende. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. vid vs. snever: kommer sikkert an på fag o.l., men i de fleste tilfeller definitivt snever. Husk at det er meningen at du skal kunne gi et godt svar på problemstillingene dine innenfor det sideantallet du kan ha. Har du en vid problemstilling vil du antagelig ikke kunne gå i dybden i det hele tatt, men bare skrape litt i overflaten.

Etter min erfaring (men det er min, og ikke akkurat en universell sannhet) så er det bedre å starte litt for snevert og så utvide, enn å starte for bredt og måtte smalne det inn senere. Både fordi det da minimerer risikoen for at du leser og skriver en masse som ikke er relevant, men også fordi det å ha for bred problemstilling er et veldig vanlig problem i studentoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, og for å finne tema: min fremgangsmåte fungerte egentlig veldig bra. Jeg fant et hovedområde jeg ville jobbe innen. Så sendte jeg en mail til flere forskere og folk som jobbet innen det området hvor jeg presenterte meg selv og forklarte at jeg var i ferd med å finne tema til masteroppgaven, og lurte på om de visste om noen problemstillinger innen området som trengtes å tas tak i. Ikke bare gir det innspill til problemstilling, men det er også en god måte å få ut navnet sitt litt og kan være den spede begynnelsen på et kontaktnettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg plan! Og for en plan! En masse A4-ark teipet sammen til et langt med oversikt over alle dagene i hver uke. Også har jeg laget grønne og røde lapper som representerer hhv. utkast og ferdig versjon. De kan flyttes rundt etterhvert som planen endres (noe den sikkert gjør...). Jeg regner med 6-dagers arbeidsuker, men sparer lettere arbeid til lørdager og passer på å ikke fullbooke disse slik at jeg får hentet meg inn igjen om jeg har en dårlig dag en dag.

Mål for denne uka:

- ferdig utkast til kap 4, 5 og 6

Kap. 4 og 6 er nesten klare, der trengs det bare bittelitt tilspissing og språkvask. Kap. 5 står det igjen en del, men jeg vet sånn ca. hvor jeg skal med det så det er bare å sette klampen i bånn altså.

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var litt av en plan! Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å være så detaljert, så langt frem i tid, men det er kanskje fordi min arbeidsmetode er "litt" mer ustrukturert - jeg jobber der det passer meg hver dag, og klarer sjelden eller aldri å planlegge på forhånd hva jeg skal gjøre en bestemt dag.. ;)

Jeg fant forresten ut nettopp at det ikke er mer enn to uker og én dag til 1.mars, hvilket betyr innlevering av endelig utkast til veileder! :bond: Hadde ikke jeg nettopp god tid?? :daane:

Og på toppen av det hele har det lagt seg noe quinoa i tastaturet mitt, så nå kan jeg nesten ikke skrive spørsmålstegn... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, det var litt av en plan! Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å være så detaljert, så langt frem i tid, men det er kanskje fordi min arbeidsmetode er "litt" mer ustrukturert - jeg jobber der det passer meg hver dag, og klarer sjelden eller aldri å planlegge på forhånd hva jeg skal gjøre en bestemt dag.. ;)

Mja, den er jo ikke akkurat endelig den der. Men jeg er nå engang sånn at jeg jobber best under press, og når jeg ser hvor utrolig travelt jeg har det så er jeg bare nødt til å ha noen strenge mål underveis. Det hjelper! Det er også en viss betryggelse i å vite at hvis jeg når disse målene så går det faktisk bra. :)

Og på toppen av det hele har det lagt seg noe quinoa i tastaturet mitt, så nå kan jeg nesten ikke skrive spørsmålstegn... :sjenert:

:hoho:

Men du skal ikke stille så mange spørsmål vettu, du skal besvare dem! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg plan! Og for en plan! En masse A4-ark teipet sammen til et langt med oversikt over alle dagene i hver uke. Også har jeg laget grønne og røde lapper som representerer hhv. utkast og ferdig versjon. De kan flyttes rundt etterhvert som planen endres (noe den sikkert gjør...). Jeg regner med 6-dagers arbeidsuker, men sparer lettere arbeid til lørdager og passer på å ikke fullbooke disse slik at jeg får hentet meg inn igjen om jeg har en dårlig dag en dag.

Mål for denne uka:

- ferdig utkast til kap 4, 5 og 6

Kap. 4 og 6 er nesten klare, der trengs det bare bittelitt tilspissing og språkvask. Kap. 5 står det igjen en del, men jeg vet sånn ca. hvor jeg skal med det så det er bare å sette klampen i bånn altså.

Flink! Jeg ble veldig fristet til å lage noe lignende, men det er kanskje litt teit når jeg ikke engang vet hvor mange kapitler jeg skal ha ennå. Men man føler seg jo så flink når man lager planer, nesten flinkere enn når man faktisk gjør noe :gjeiper:

Jeg har lest en halv artikkel, laget tankekart, registert meg på RefWorks og lastet ned en masse litteratur i dag! Flink jeg også! (Hvem skal si det om ikke jeg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg føler meg bitteliten når jeg ser en slik plan som din, Ping. :overrasket:

I dag har jeg vært på masterseminar og fått masse konstruktive innspill på utkastet til teoridelen av oppgaven min. Selv om det var en del småplukk (som det alltid er), så sa faktisk veileder at han var imponert over det jeg hadde skrevet! :hoppendeglad: Men nå skal jeg uansett la teorien ligge og fokusere på analysen. Veilede hintet om at jeg burde få sent ham noe analysemateriale i løpet av denne måneden, så er bare å stå på! Men har fått litt inspill, så vet litt mer hva jeg skal gjøre nå. Jeg har merket at prokastinasjonstrangen øker proporsjonalt med usikkerheten omkring hva jeg skal gjøre. Nå som jeg har en konkret plan så er jeg også mer motivert til å sette i gang. :jepp:

Og flink, toki! Alt hjelper på. Og det var lenge til du skulle levere, var det ikke? Godt å komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg holder på å skrive om en del av et avsnitt i teorikapitlet mitt, og synes selv at det blir dårligere og mer rotete enn det var. Utrolig lite motiverende... :sukk:

*klage klage*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink jeg også! (Hvem skal si det om ikke jeg?)

Vi andre! Flink!

Og Tabris er flink!

Og Mazilla også! Flink!

Hvor langt har du kommet i det nye oppsettet ditt, Mazilla - er det bare på utformingsstadiet er det jo ikke SÅ rart at det er litt rotete? Jeg har ihvertfall opplevd flere ganger at det som først virker rotete blir mye bedre etterhvert. Eller at det oppleves som rotete for meg fordi jeg var så vant til det gamle oppsettet. ...eller så kan det jo hende at det bare ER rotete. Du kan jo få noen andre til å lese gjennom det om du er usikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flinke alle sammen! :tommelsmil:

Hvor langt har du kommet i det nye oppsettet ditt, Mazilla - er det bare på utformingsstadiet er det jo ikke SÅ rart at det er litt rotete? Jeg har ihvertfall opplevd flere ganger at det som først virker rotete blir mye bedre etterhvert. Eller at det oppleves som rotete for meg fordi jeg var så vant til det gamle oppsettet. ...eller så kan det jo hende at det bare ER rotete. Du kan jo få noen andre til å lese gjennom det om du er usikker?

Tja, egentlig er jeg mer på ferdigstillingsstadiet... Skulle egentlig bare gjøre noen små justeringer, men plutselig ble det litt mer omfattende. Jeg skjønner hva du mener om rot som plutselig gir mening, og håper det skjer her også!

Problemet er vel egentlig at det er teori som er så komplisert at jeg knapt forstår den, basert på en artikkel jeg har :krangle: med flere ganger de siste månedene for å skjønne noe av.. Ikke verdens beste utgangspunkt kanskje? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæck, nei! :haar:

Men jeg tror ikke akkurat at du er den første som har den problemstillingen der... Jeg er mest bekymra for at jeg har veldig lite teori, jeg. Nå er det riktignok en grunnforskningsoppgave hvor det hadde blitt fryktelig rart å teoretisere en masse, men jeg synes kanskje det er litt lite... skal ta det opp med veileder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...