Gå til innhold

totale variable kostnader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Budsjettert salgsinntekt kr 15 000 000

Direkte materialkostnader kr 3 000 000

Direkte lønnskostnader kr 3 500 000

Indirekte variable kostnader materialavdelingen kr 800 000

Indirekte faste kostnader materialavdelingen kr 1 800 000

Indirekte variable kostnader i tilvirkningsavdelingen kr 1 200 000

Indirekte faste kostnader i tilvirkningsavdelingen kr 3 000 000

Indirekte variable kostnader i salgs- og adm. avdelingen kr 1 700 000

Indirekte faste kostnader i salgs- og administrasjonsavd. kr 2 000 000

Kan noen hjelpe meg på vei hjem med å finne de totale variable kostandene i kr? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 200 000,- om jeg ikke tar helt feil.

Summer alle kostnader som varierer med produksjonsvolum, det inkluderer materialkostnader, lønn og indirekte variable kostnader i material-, tilvirknings- og salg/adm-avdelingen...

Edit: Det skulle gi et DB på 4 800 000 og en dekningsgrad på 32%. Dekningsgraden forutsetter at det kun produseres ett produkt. Dersom de produserer flere produkter må du regne ut for hvert enkelt produkt om jeg ikke husker helt feil.

Aah, savner nesten litt bedøk av og til...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå, du er jammen meg glup :) vet du også hvordan man regner ut budsjettert dekningsbidrag og budsjettert nullpunktomsetning? :) har sittet å bladd i bøker i timesvis nå, men kommer ikke fram til rett svar :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nullpunktomsetning i antall enheter får du vel ved å ta FK/DB. Skal du ha i kroner tar du FK/dekningsgrad.

Budsjettert vil vel bare si at du bruker budsjettall istedenfor realiserte regneskapstall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men faste kostnader; plusser jeg sammen alle faste kostnader som i tilvirkningsavdeling og salg og adm.avd da? må vel kanskje plusse på material og lønnskostander også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du plusser alt som er faste, ikke material og lønn. Det har vi allerede summert som variable. Av de opplysningene du har gitt vil faste kostnader være 15 000 000 - 10 200 000, altså 4 800 000. Dette er fordi du ikke har noen fortjeneste, og dermed vil alt som ikke er variable være faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flott:) slik jeg ser det blir nullpunktomsetningen sin formel slik:

faste kostnader / dekningsgrad = nullpunktomsetning

blir det da;

4 800 000 / 32 = 150 000. det er ikke det som står i fasit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel delt på 0,32.

Da får du NPO på 15 mill, som stemmer perfekt med den budsjetterte salgsinntekten.

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal svaret være da? Har du fått andre opplysninger enn de som står i første posten?

Edit: Ser jeg var litt kjapp lenger oppe, FK blir 6,8 mill. NPO blir vel da 21 250 000, kan det stemme?

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva svaret skal være, men når jeg taster inn det svaret så står det bare *feil* .. hm.. dette er det andre som står; skal også finne tilleggssatsen for indirekte variable kostnader i salg og adm.avd. i prosent!

Et firma benytter normalregnskap satt opp etter bidragsmetoden. Både i driftsregnskapet og i sine kalkyler benytter bedriften tilleggssatser for indirekte kostnader som bygger på budsjettet. Bedriften har organisert sin virksomhet i tre avdelinger (kostnadssteder); Materialavdelingen, tilvirkningsavdelingen og salgs- og administrasjonsavdelingen. Aktivitetsmål for avdelingene er henholdsvis direkte materialkostnader, direkte lønnskostnader og variable tilvirkningskostnader. Følgende opplysninger er hentet fra budsjettet for 20x1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosentsatsene er enkle å finne. Det er bare å ta de indirekte VK og dele på den avdelingen de hører til. Med andre ord blir det 800 000 delt på 3 mill, altså 26,67%.

Salg og administrasjon fordeles på alle de variable kostnadene, om jeg ikke husker helt feil. Altså 2000/10200 = 19,61%

Dette står uansett i lærebøkene. Jeg tar dette fra hukommelsen, og jeg skal ikke garantere at det er 100% riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, det stemte! :) takk for det! kunne du ha forklart meg hvordan man regner ut tillegssatsen også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

plusse 19,61 og 26,67 da? og dele på fordeligsrunnlaget som er lønnskostnaden som er 3 500 000? og så gange me 100?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilleggssatsen jeg har regnet ut. De indirekte blir kalkulert ut fra enten materialavdeling eller tilvirkning. Siden de er indirekte får du en prosentsats som gjør at du kan finne de indirekte kostnadene. Det du har fått er de ferdige tallene, så da regner du bare tilbake ved å dele de indirekte kostnadene på den avdelingen de tilhører. Når du har funnet prosentsatsen kan du gange den med kostnaden i avdelingen for å se at du har regnet riktig.

Grunnen til at jeg tok 2000 og ikke 2 000 000 er rett og slett fordi jeg synes det er unødvendig å skrive alle nullene. Når du regner prosent er det forholdet du regner på, om det da er 3, 6 eller 9 nuller spiller ingen rolle, så lenge forholdet er riktig.

Edit: Tilleggssatsene er slik:

Materialavd: 800/3000 = 0,2667 => 26,67%

Tilvirkning: 1200/3500 = 0,3428 => 34,28%

Salg/adm: 2000/10200 = 0,1961 => 19,61%

De har ingenting med hverandre å gjøre, altså skal de ikke bli 100% når du summerer eller noe sånt. Det er rett og slett fordi du regner satsene på grunnlag av forskjellige tall.

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jaaa, såklart :) haha, ikke stått opp helt enda jeg:) tusen takk for god hjelp, har forstått alt litt bedre nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...