Gå til innhold

Magemålet øker selv om vekten er stabil


Gjest Trolltausa

Anbefalte innlegg

Gjest Trolltausa

Jeg skjønner ingenting nå.

Livssituasjonen min har endret seg det siste halve året.

Tidligere spiste jeg 3 skiver brød om dagen, pluss middag, og det var tilstrekkelig for meg, med det aktivitetsnivået jeg da hadde.

Nå er jeg litt mer aktiv, og har lagt til en skive ekstra om dagen, pluss ett egg.

Men nå begynte jeg å merke at klærne ikke lenger passet så godt, og jeg sjekket.

Det viser seg at vekten er stabil, men det er ikke midjemålet.

Siden slutten av oktober har jeg økt midjemålet med 4 cm!

Jeg skjønner jo at jeg har mistet muskler, og lagt på meg fett, men jeg skjønner ikke hvordan!

Energiinntaket er tilpasset hvor aktiv jeg er, og jeg er mer aktiv nå enn før, og jeg burde da ikke ha mistet muskulatur nå?

Er det noen kloke hoder som kan forklare meg hva som skjer, og kanskje komme med noen tips om hvordan jeg kan snu denne trenden?

Jeg bør sikkert legge til at den eneste treningen jeg kan gjøre på grunn av helsen, er kondisjonstrening med lav til moderat intensitet.

Endret av Trolltausa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trolltausa

Har du økt aktivitetsnivået ditt veldig?

Altså f.eks fra sofagris til trening fire-fem ganger i uka?

Nei, økningen er egentlig marginal.

Jeg har gått fra å være hjemmeværende husmor, til å være utearbeidende "kontorrotte", hvor jeg går 10 minutter til og fra jobb. :sjenert:

(10 minutter er en vei, det blir 20 minutter til sammen)

Endret av Trolltausa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Nei, økningen er egentlig marginal.

Jeg har gått fra å være hjemmeværende husmor, til å være utearbeidende "kontorrotte", hvor jeg går 10 minutter til og fra jobb. :sjenert:

(10 minutter er en vei, det blir 20 minutter til sammen)

Kan det vere at du rett og slett sitter mer i ro som kontorrotte enn du gjorde når du var hjemmeværende?

(Blir jo litt bøy og tøy i løpet av en dag bare av å sette på klær, sette inn og ut av oppvaskmaskinen, tørke støv, støvsuge.....osv...)

Og kanskje du i tilleg er i en alder der man rett og slett får det berømte alderstillegget? :) (Sånn ca 30...jeg og maaaange venninner har fått mer rundt magen rundt den alderen - uten å kunne forklare det)

Endret av Ruccola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Kan det vere at du rett og slett sitter mer i ro som kontorrotte enn du gjorde når du var hjemmeværende?

(Blir jo litt bøy og tøy i løpet av en dag bare av å sette på klær, sette inn og ut av oppvaskmaskinen, tørke støv, støvsuge.....osv...)

Og kanskje du i tilleg er i en alder der man rett og slett får det berømte alderstillegget? :) (Sånn ca 30...jeg og maaaange venninner har fått mer rundt magen rundt den alderen - uten å kunne forklare det)

Takk for svar.

Jo, det kan være en forklaring at jeg er mindre aktiv generelt sett, selv om jeg går mer, men da burde vel vekten økt også, ikke bare fettprosenten/midjemålet?

Og når det gjelder alderstillegget, det kom nok for 10-12 år siden, og er vel etablert. ;)

Endret av Trolltausa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Takk for svar.

Jo, det kan være en forklaring at jeg er mindre aktiv generelt sett, selv om jeg går mer, men da burde vel vekten økt også, ikke bare fettprosenten/midjemålet?

Og når det gjelder alderstillegget, det kom nok for 10-12 år siden, og er vel etablert. ;)

Når jeg tenker meg om...

Jeg tror ikke at jeg er mindre aktiv generelt sett, for det husarbeidet jeg gjorde da jeg var hjemmeværende gjør jeg jo fremdeles (bare mer effektivt over kortere tid), men nå har jeg kontorjobben i tillegg... Så jeg er nok litt mer aktiv nå, selv om det ikke er så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du gått på noe kortison preparat i det siste? Da jeg gikk på predisolon (tror det skrives slik) så ble "alt" vann og fett i kroppen samlet til å legge seg på magen. Jeg sliter enda med magen min, som sikkert økte med ca 10 cm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Har du gått på noe kortison preparat i det siste? Da jeg gikk på predisolon (tror det skrives slik) så ble "alt" vann og fett i kroppen samlet til å legge seg på magen. Jeg sliter enda med magen min, som sikkert økte med ca 10 cm!

Takk for tips. :)

Nei, jeg har ikke tatt prednisolon (eller andre kortisonpreparater) på over ett år, så jeg kan ikke skylde på det.

Jeg går heller ikke på andre medisiner for øyeblikket som kan forklare hvorfor jeg har lagt på meg så mye, uten å øke vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Jeg vet ikke om det har noen betydning, men jeg kan legge til...

Jeg er for så vidt normalvektig, men midje/hofte-ratio er for høyt, og siden jeg er predisponert for diabetes er det viktig for meg å holde det innenfor den anbefalte grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trolltausa

Kampen mot centimetrene er i gang...

Målet er å komme ned til en liv/hofte-ratio på 0,85.

For å få til det, må jeg gå ned 6 cm rundt magen.

Jeg har et kosthold jeg er fornøyd med, så måten å redusere cm på, blir å øke aktivitetsnivået. Jeg har ikke fått klarsignal til å trene styrke, så jeg får holde meg til utholdenhetstrening med moderat intensitet.

07.03.2011:

Liv/hofteratio = 0,91

Jeg gikk 45 minutter i raskt tempo, med småjogging underveis.

Gjennomsnittlig stigning 4 %.

08.03.2011

Jeg gikk nok litt hardt ut i går, så nå roet jeg ned tempoet litt.

Jeg gikk i 45 minutter i moderat og raskt tempo, uten småjogging.

Gjennomsnittlig stigning 4 %.

09.03.2011

Samme som i går

10.03.2011

45 minutter i raskt tempo, med noen korte økter med småjogging.

Gjennomsnittlig stigning 2%

11.03.2011

45 minutter i raskt tempo

Hele økten med 4% stigning

Endret av Trolltausa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis endringene du beskriver ikke kan forklares av endret kosthold eller aktivitetsnivå kan det være lurt å få sjekket stoffskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Hvis endringene du beskriver ikke kan forklares av endret kosthold eller aktivitetsnivå kan det være lurt å få sjekket stoffskiftet.

Takk for råd. :)

Hvis ikke de nye tiltakene hjelper må jeg nok ta en tur til legen, men jeg prøver litt mer trim først, så får jeg se hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...