Gå til innhold

trenger hjelp med NAV vedtak om dagpenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

blir VELDIG glad om noen kan hjelpe meg her.

jeg er for første gang blitt arbeidsledig, og trodde jeg hadde forstått alt som måtte til for å få dagpenger.

jeg registrerte meg som arbeidsledig - fulgte instruks på nettsiden, og har sendt meldekort siden 1. desember som var den dagen jeg ble arbeidsledig. sendte alle vedlegg, med sluttdato og alt - utenom årsoppgave.

jeg jeg IKKE fikk med meg, var at jeg måtte sende skjemaet "krav om dagpenger" i posten. jeg trodde feilaktig jeg hadde gjennomført dette ved å regstrere meg som arbeidsledig/søke om dagpenger på nett.

så: saksbehandler ringte meg i januar, og ba meg sende dette skjemaet sammen med årsoppgaven.

i denne samtalen fikk jeg det klare inntrykk av at hun ba meg sende dette samtidig - og hun sa ingenting om at det er et krav om å sende skjema innen 4 uker.

jeg sendte kravskjemaet etterhvert - fordi årsoppgaven ikke kom så tidlig som hun mente(hun mente jeg hadde fått det i tidlig januar, jeg fikk det nå) - og ettersendte årsoppgaven få dager etter.

vedtaket mitt har altså 1: beregnet for lite inntekt(og dette kan jeg jo vise til i årsoppgave samt i sluttattest som tilsier årslønn, stillingsprosent og alt) - og 2: gått glipp av nesten 2 mnd med dagpenger, på grunnlag av jeg 1: misforstod selv hvordan jeg skulle gjennomføre prosessen(min feil) og 2: saksbehandler ba meg sende papirene samtidig. (misforståelse, mangel på opplysning fra saksbehandlers side)

hun sa nok bare dette "tilfeldig" - men jeg tolket det som at hun ønsket det samtidig.

Så da er mitt spørsmål: finnes det overhodet noen paragrafer jeg kan vise til, som handler om opplysningsplikt fra NAVs side, eller noe jeg kan si rent juridisk(sannsynlighet, vise til registrering av arbeidsledighet etc) som kan styrke min vedtaksklage?

ble veldig stressa her nå, for jeg har jo ikke akkurat råd til å gå 2 mnd uten inntekt, og jeg trodde virkelig utfra instruksene på NAVs hjemmesider og saksbehandlers telefonsamtale at alt var OK.... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Målet er at din søknad skal være beh. innen tre uker. Hvorfor tok du ikke kontakt når du ikke har fått beskjed om at det var innvilget?

Du har sendt meldekort siden 1. des. På din side står det jo status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du tolker saksbehandler kan jo ikke hun være ansvarlig for, man spør om alt for å være sikker. Når du ikke har gjort som du skal så får du nok heller ikke penger.Bare husk å spørre om alt neste gang, så du er helt sikker på å ha forstått det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg skrev i startinnlegget, saksbehandleren ringte meg og ønsket årsoppgaven fra arbeidsgiver før de behandlet den.

på statusen stod det "under behandling" - og jeg har hørt at behandlingstiden kan være opptil 8 uker tross for at den egnentlig skal være 3.

Så jeg pushet ikke på - siden saksbehandler ringte meg.

jeg skrev i vedlegget til kravskjemaet at arbeidsgiver i henhold til skatteetatens frister ikke må sende ut årsoppgave før i februar, og at dette derfor ville bli forsinket.

vil gjerne heller ha svar på spørsmålet mitt om hva jeg kan gjøre nå fremfor spørsmål om annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du tolker saksbehandler kan jo ikke hun være ansvarlig for, man spør om alt for å være sikker. Når du ikke har gjort som du skal så får du nok heller ikke penger.Bare husk å spørre om alt neste gang, så du er helt sikker på å ha forstått det rett.

men jeg spurte henne spesifikt om jeg skulle sende årsoppgaven sammen med skjemaet. det svarte hun ja på - vel vitende om at arbeidsgiver ikke har plikt å sende noe til meg før i februar.

hun nevnte ingenting om frister.

jeg klargjorde at jeg aldri hadde gjort dette før, og spurte om jeg hadde sendt alt jeg skulle riktig. hun bekreftet at alt var OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte forøvrig instruksene som står på deres hjemmesider:

http://www.nav.no/page?id=728

og her står såvidt jeg kan se ingenting om denne fristen på 4 uker. Det står derimot at de som hovedregel regner første dato som registrert arbeidssøker som dato - og ejg registrerte meg 1 desember.

Det er gjenom det skriftlige vedtaket jeg fikk i posten igår - og hverken på hjemmesider eller telefon at jeg blir orientert om frist på 4 uker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fulgte forøvrig instruksene som står på deres hjemmesider:

http://www.nav.no/page?id=728

og her står såvidt jeg kan se ingenting om denne fristen på 4 uker. Det står derimot at de som hovedregel regner første dato som registrert arbeidssøker som dato - og ejg registrerte meg 1 desember.

Det er gjenom det skriftlige vedtaket jeg fikk i posten igår - og hverken på hjemmesider eller telefon at jeg blir orientert om frist på 4 uker.....

Ved behandling av enkeltvedtak har saksbehandler veiledningsplikt jfr Forvaltningslovens §11. Kanskje du kan bruke det i en evt klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved behandling av enkeltvedtak har saksbehandler veiledningsplikt jfr Forvaltningslovens §11. Kanskje du kan bruke det i en evt klage.

TS her:) :takke: takker og bukker en hel masse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...