Gå til innhold

Stoffskifte

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Selv tar jeg 100 ug og 125ug forskjellige dager i uken fordi det skal være slik. Funker fint.

Innlegget er endret.

Supramundane, mod.

Endret av Supramundane
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for doseringsdiskusjon.

Supramundane, mod.

Skrevet

Takker for svar.

Har funnet ut at de fleste almenpraktiserende leger ikke har peil.

Derfor spurte jeg etter spesialist. Jeg har siden 07 byttet fastlege 7 ganger i håp om at den neste kan ta meg særriøst.

Grunnen til at det har blitt så mange er at hun jeg fikk i 07 hadde mammaperm. Hun hadde vikar, som faktisk fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte, men han flyttet tilbake til Finland, så kom det en ny vikar og jeg har hoppet frem og tilbake (hun og mannen drev legekontor) via hennes vikarer og mannen hennes helt til i fjor vår(2010)Dette var ikke frivillig men hun kom jo aldri tilbake.

Nå vet jeg ikke en gang prøveresultatene mine fordi jeg bare har gitt opp. Han jeg har nå er faktisk den første som har innrømmet at det finnes flere typer medisin en levaxin. han forrige begynte å le av meg når jeg spurte om det fantes noe annet.

Og av en annen har jeg blitt medisinert UTEN å ta blodprøver for å se verdiene først.

skal prøve å kontakte han dere anbefaler, det spiller ingen rolle hvor i landet spesialisten bor. Det er så ikke nå at jeg er villig til å dra hvor som helst bare for å få hjelp.

Har forresten fått henvisning til nevrolog av fastlegen min nå, fordi han trodde ikke noe på at det var stoffskiftet... :kjefte:

Gjest Heloise
Skrevet

ANG. Oftebro så har jeg hørt ganske mye dårlig av han å. Tar sinnsyke priser og utnytter folk med dårlig helse.

Helse har ingen pris. Selvom det er råttent..

Skrevet (endret)

Kjære deg. Du har det ikke greit. Desverre har du blitt et offer for systemet, og det må du slite med helsemessig.

Hvis du har råd til det, så betal deg inn hos en privatpraktiserende endokrinolog.

Oftebro er ikke endokrinolog.

Sonjas anbefaler ikke Balder, men det er bare tull. Det finnes dyktige leger på Balder som ønsker det beste for sine pasienter. Det koster dog mange penger.

Volvat har også en dyktig lege som heter Mariann Grønnestad. Hun har selv hypothyreose, og er spesielt opptatt av emnet.

Les deg gjerne opp på Sonjas, men vær klar over at forumet ikke tillater brukerene å stille spørsmålstegn ved forumets drift og uttalelser.

Vær kritisk til det du leser, og husk at alle trenger ikke narturlig thyroxin for å fungere bra.

Du har krav på å få utskrift av dine labresultater, så jeg ville ha begynnt der.

Jeg håper at du finner en lege som ser helheten i problematikken din, og klarer å finne ut hva som er problemet.

Endret av ninuska_
Skrevet

Helse har ingen pris. Selvom det er råttent..

Men dersom det er dyrt og dårlig er det vel ingenting å bruke penger på?

Skrevet

Sonjas anbefaler ikke Balder, men det er bare tull. Det finnes dyktige leger på Balder som ønsker det beste for sine pasienter. Det koster dog mange penger.

Det som står på Sonjas stoffskifteforum om Balderklinikken, er at de anbefaler ikke klinikken generelt. De skriver at det finnes flere dyktige leger der, men slettes ikke alle der har like god peiling på stoffskiftesykdommer og ser seg blind på TSH. Når det i tillegg er så dyrt som det er, vil ikke forumet anbefale klinikken som helhet.

TS: Kom deg til lege en av de nærmeste dagene og få tatt nye blodprøver, i tillegg til TSH, må de teste FT3, FT4, Anti-TPO (viktig!!!) og TRAS. Suppler gjerne, folkens. Be om å få utskrift av resultatet. Det tar du med deg når du kommer til en ny lege som har litt mer peiling. Da er det lettere for vedkommende å vurdere hvordan du ligger an og hva som skal gjøres videre.

Det sies at man skal være frisk for å være syk i dette landet, det gjelder ihvertfall oss med stoffskiftesykdommer. Det har ikke vært ansett som et interessant tema blant leger, det kan se ut som ting begynner å skje. Hvilket er bra, for det er mange ubesvarte spørsmål.

Igjen: Les deg opp om sykdommen og meld deg inn Norsk Thyreoideaforbund (stoffskifte.org).

Skrevet

Har hatt det siden 07 og gått på mange doser.

Fikk i juni 10 dosen 75/100 annenhver dag.

Men jeg har vært så sliten at jeg nesten ikke greier å stå på beina.

Jeg er fulltidsstudent og orker bare så vidt å lese noen sider om dagen. Har jobb ved siden av som jeg har jobbet en del hos i det siste, men det er fordi jeg vet det blir mindre jobbing f.o.m neste uke.

Har byttet lege ca 7 ganger siden 07 pga ingen tar det særriøst. sier at prøvene er fine, sender meg hit og dit uten at det har noen sammenheng med stoffskiftet.

Hva gjør jeg? jeg orker bare rett og slett ikke mer, jeg er så sliten at en liten gå tur gjør meg helt skjelven.

Kan jeg kontakte spesialist selv? i såfall hvem anbefales?

Kansje noen som kan svare meg også? jeg har hatt struma i mane år. 20 år,men de ssite år har den vert forandret. Hva gør den med stoffskiftet til slutt? Sist eg målte så lå det innenfor normalen...Det som har komt til er at jeg fryser hele dagen. Under 20 grader inne, så hakker jeg tenner

Skrevet

Tråden er ryddet for injurier,

ninuska_, moderator

Skrevet

Oj....det var bra noen postet de linkene der, for da kommer jeg ikke til å bruke Oftebro slik jeg hadde tenkt.

Synes egentlig det var en lettelse når jeg byttet fastlege og han mer ærlig sa at "stoffskiftesykdommer er et mangehodet troll" - og var jo mer realistisk på at det ike var alle som klarte å regulere det optimalt.

Er mye bedre å høre det - og få gode tips til ting man kan forsøke ut(uten lovnad om bedring) enn "prøvene er fine, punktum".

Har lært mye på Sonjas stoffskifteforum, men synes det ble en veldig dårlig stemning der når de fikk nye moderatorer for en stund siden. Var ingen anledning til å stille spørsmål på samme måte som her inne, og dersom noen var normalt kritiske så gav moderatorer full munnkurv med dertil overhaling.

Veldig synd, for konseptet er veldig bra, og 99% av alle folka der inne er meget hyggelige;)

Skrevet

Oj....det var bra noen postet de linkene der, for da kommer jeg ikke til å bruke Oftebro slik jeg hadde tenkt.

Synes egentlig det var en lettelse når jeg byttet fastlege og han mer ærlig sa at "stoffskiftesykdommer er et mangehodet troll" - og var jo mer realistisk på at det ike var alle som klarte å regulere det optimalt.

Er mye bedre å høre det - og få gode tips til ting man kan forsøke ut(uten lovnad om bedring) enn "prøvene er fine, punktum".

Har lært mye på Sonjas stoffskifteforum, men synes det ble en veldig dårlig stemning der når de fikk nye moderatorer for en stund siden. Var ingen anledning til å stille spørsmål på samme måte som her inne, og dersom noen var normalt kritiske så gav moderatorer full munnkurv med dertil overhaling.

Veldig synd, for konseptet er veldig bra, og 99% av alle folka der inne er meget hyggelige;)

Jeg postet disse linkene, og anbefaler alle heller å gå til feks Mariann Grønnestad. Vi har hatt henne som foredragsholder i lokallaget vårt og hun er en hyggelig dame som er genuint opptatt av stoffskifte. Siden hun har sykdommen selv, vet hun også litt mer enn de fleste andre leger om hvor skoen trykker.

Jeg var før aktiv inne på Sonjas, men ble bannet sammen med både den tidligere moderatoren og flere andre som hadde bidratt mye til forumet. Grunnen: Jo jeg sitter i NTF og var nok litt kritisk til den iblant urimelige hetsen legene får derinne på Sonjas, samt forherligelsen av naturlig thyroxin.

Min mening er at vi iallefall ikke gjør samarbeidsklimaet bedre ved å skrive slik som det nå gjøres inne på Sonjas.

Jeg lurer nok på om ikke andre har sett hvilken vei det bærer for forumet, for flere markante skikkelser som feks n`finn er ikke lenger til stede på forumet.

Skrevet

Hei takk for info (også om sonjas!)

Min mann begynte på levaxin 10 desember, han er bedre men helt klart ikke bra. Legen ser kun på T4 og mener de andre ligger innenfor. Vi skal få utskrift av prøvesvarene slik at det går an å følge med selv etterhvert. Mannen min hadde trodd at han skulle opp på dose, han har 100mg levaxin pr dag. Men legen sa det var bra. Det tar jo tid å justere dette har jeg skjønt.

Har du noen råd videre til oss? Vil ha mannen min "tilbake" slik jeg kjenner ham. Hatt et fælt år.. :sjenert:

Skrevet

Min mann begynte på levaxin 10 desember, han er bedre men helt klart ikke bra. Legen ser kun på T4 og mener de andre ligger innenfor. Vi skal få utskrift av prøvesvarene slik at det går an å følge med selv etterhvert. Mannen min hadde trodd at han skulle opp på dose, han har 100mg levaxin pr dag. Men legen sa det var bra. Det tar jo tid å justere dette har jeg skjønt.

Har du noen råd videre til oss? Vil ha mannen min "tilbake" slik jeg kjenner ham. Hatt et fælt år.. :sjenert:

Legen deres skal se på både FT4, FT3 og TSH.

Det er kommet behandlingsmål fra thyreoideapoliklinikken på Aker som sier at man som bruker av Levaxin skal ha en TSH på 0,5 til 1,5, og FT4 i øvre tredjedel av normalområdet. FT4 må dere regne ut hvor skal ligge selv, da laboratoriene har forskjellige referanseområder.

Det tar tid å justere dosen, men i starten av et behandlingsforløp skal man ta blodprøver med jevne mellomrom. Ca hver 5 uke. Da vil man kunne se om stoffskiftet normaliseres eller om man trenger mer/mindre levaxin. Be om utskrift av prøvene og skriv gjerne en enkel dagbok som sier litt om hvordan formen er på de forskjellige dosene.

I NTF har vi et mannsforum hvor man kan treffe en likemann. En likemann er et menneske som har gjennomgått sykdommen selv, og som kan gi dere råd og veiledning på veien. Vi kan ikke svare på medisinske spørsmål som feks doseendring. Men vi prøver å hjelpe så godt vi kan med de fleste andre spørsmål.

Kanskje dere skal vurdere å ringe til:Dag Lund Fallingen 48208562

Skrevet

Min mann begynte på levaxin 10 desember, han er bedre men helt klart ikke bra.

Det tar ofte mer enn to måneder før man er tilbake i normal form, ikke bli for utolmodig for raskt.

Skrevet

Sonja Midtlien skriver på forumet at hun leter etter noen som kan ta over driften av forumet. Det er vel en grunn til det. Jeg hopper bare over det "ekstrem-danskene" skriver. Forhåpentligvis blir det hyggelig der igjen. :)

Skrevet

Min mann begynte på levaxin 10 desember, han er bedre men helt klart ikke bra.

Det er individuelt hvor raskt man får stabilisert stoffskifte og hvor frisk man blir. Jeg har holdt på i 3 år og ennå så er jeg ikke i nærheten av den jeg var. Mest av alt sliter jeg med mangel på energi og overskudd.

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist lavt stoffskifte ifjor, men legen min har så liten kunnskap at jeg ikke får hjelpen jeg trenger.

Noen som vet om jeg fastlege i Bergen som er dyktig å stoffskifte? Jeg har ikke mulighet å klare å betale for privat. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...