Gjest TLRR Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Har hatt det siden 07 og gått på mange doser. Fikk i juni 10 dosen 75/100 annenhver dag. Men jeg har vært så sliten at jeg nesten ikke greier å stå på beina. Jeg er fulltidsstudent og orker bare så vidt å lese noen sider om dagen. Har jobb ved siden av som jeg har jobbet en del hos i det siste, men det er fordi jeg vet det blir mindre jobbing f.o.m neste uke. Har byttet lege ca 7 ganger siden 07 pga ingen tar det særriøst. sier at prøvene er fine, sender meg hit og dit uten at det har noen sammenheng med stoffskiftet. Hva gjør jeg? jeg orker bare rett og slett ikke mer, jeg er så sliten at en liten gå tur gjør meg helt skjelven. Kan jeg kontakte spesialist selv? i såfall hvem anbefales?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Henvisning til spesialist får du fra fastlegen din. Anbefaler deg hormonlaboratoriumet på Aker sykehus.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 hvis stoffskifteprøvene er greie ber du dem sjekke b12. De har sammenheng, og ofte er det b12-mangel som gjør at man føler seg sliten når medisineringen ellers har fått ting tilbake i gjenge.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Har ikke hyotyrose selv ,men har lest mange bøker om det. Lurer på om ikke du BARE får levoxin---det hjelper mot T4 ,men IKKE t 3 . Mnge leger tror det er nok med kun levoxin da det skal omgjøre t4 til t 3 .men det skjer ikke alltid, t 3 hormon hjelper serotonin og metabolisme.-
Gjest Heloise Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Spesialist Oftebro, har du forsøkt å kontakte han? Ellers må du nok til utlandet, desverre. Er ikke så mange spesialister i Norge.
Gjest Heloise Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Her er link til hans side (om jeg har lov å poste...) : http://www.oftebrohelse.no/
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2011 #7 Skrevet 3. februar 2011 Har ikke hyotyrose selv ,men har lest mange bøker om det. Lurer på om ikke du BARE får levoxin---det hjelper mot T4 ,men IKKE t 3 . Mnge leger tror det er nok med kun levoxin da det skal omgjøre t4 til t 3 .men det skjer ikke alltid, t 3 hormon hjelper serotonin og metabolisme.- [/quotefor 100 år siden fikk folk med hypothyrose hormoner fra inntyrket svineskjolbrusk kjertel.det heter ARMOURE.DEN STØTTER BÅDE T 4 og T3.brukes av mange leger over hele verden, men her på bjerget sverger legene heller til syntestisk tyrogsin. nå brukes noe som heter ERFA THYROKSIN,Spør legen din om å prøve det. brukes av leger på balderklinikken,
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Det er umulig å anbefale en lege uten å vite hvor du bor. Sjekk Sonjas stoffskifteforum! De anbefaler forresten ikke lenger Balderklinikken. Mange blir forresten bedre av å ta Liothyronin (T3) i tillegg til Levaxin. Jeg gjør det og fikk et helt nytt liv. Fikk det på Aker, men dit kommer du ikke uten henvisning. Les deg opp på sykdommen generelt og kjøp/lån boken: "Også må du ikke stille spørsmål" av Per Egil Hegge. Da kommer du til å forstå myyyye mer om hvorfor legene dine sier som de gjør. Det finnes mange tråder i dette underforumet om temaet lavt stoffskifte, (regner med det er det du har ut fra symptomer - har hatt både høyt og lavt selv. Stoffskifte er noe vi alle har forøvrig.) bruk søke funksjonen:) 1
DesertRose Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 Boken du nevnte "du må ikke stille spørsmål" av Per Egil Hegge er det bare å google tittelen så kan man lese boken på nett. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #10 Skrevet 4. februar 2011 Du kan lese stop the thyroid madness... Eller få time hos Oftebro hvis du kan... Men hva er prøvesvarene dine? Ofte sier de at prøvene er fine uten at de har så peil. De bryr seg bare om tsh. http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=11606
seleneluna Skrevet 4. februar 2011 #11 Skrevet 4. februar 2011 Skjønner ikke helt hva som er problemet her? Du bør oppsøke fastlegen din, bli henvist til en lege og få medisin. Trenger ikke være spesialist for dette? Hvor lenge har du vært plaget med dette? Hvilken medisin har du tatt, og hvor lenge/hvor mange kurer?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2011 #12 Skrevet 4. februar 2011 Du bruker vell ikke kurer når du har hypotyrose` hun har hatt hypotyrose side 2007. Over rasker meg ikke i det hele tatt dette.er mange leger som ikke kan mye om hypotyrose. det er tusen vis som får et mye bedre lic med medisiner som gir både T4 og T3.men legene ser på prøvene og vil ikke høre på symtomene til pasienten. Synd at de gikk over til syntetisk når pillekompaniet begynnte å lage de, Spør din fast lege om å få begynne på ERFA tyroksin.den gir både T4 og T3.pluss 3-4 til som er bra. MANGE har fått et nytt liv etter det,Du treng ikke gå til spesialist ,og vente månedsvis. du må si at det han gir deg IKKE fungerer på DEG, på tide å tenke nytt .... han kan gi deg det på registreringsfritak ,og du kan få det på blå resept.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #13 Skrevet 4. februar 2011 Skjønner ikke helt hva som er problemet her? Du bør oppsøke fastlegen din, bli henvist til en lege og få medisin. Trenger ikke være spesialist for dette? Hvor lenge har du vært plaget med dette? Hvilken medisin har du tatt, og hvor lenge/hvor mange kurer? Du vet åpenbart ingenting om stoffskiftesykdommer, hvorfor gidder du å svare da? Det er ingen kur for lavt stoffskifte, det er en sykdom man må leve med resten av livet. De fleste norske leger kan altfor lite av disse sykdommene og det de har lært under utdanning er feil. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #14 Skrevet 4. februar 2011 Boken du nevnte "du må ikke stille spørsmål" av Per Egil Hegge er det bare å google tittelen så kan man lese boken på nett. Kan du linke til den? Får ikke opp når jeg googler!
seleneluna Skrevet 4. februar 2011 #16 Skrevet 4. februar 2011 Du vet åpenbart ingenting om stoffskiftesykdommer, hvorfor gidder du å svare da? Det er ingen kur for lavt stoffskifte, det er en sykdom man må leve med resten av livet. De fleste norske leger kan altfor lite av disse sykdommene og det de har lært under utdanning er feil. Det var da voldsomt! Jeg har hatt stoffskiftesykdom i snart 8 år jeg, så jeg vet vel litt hva jeg snakker om. Det jeg mener er; det skal ikke være din jobb å lete etter spesialister som kan behandle deg - det er fastlegen som har ansar for å gi deg en lege som har kompetanse på feltet og som kan gi deg rett medisinering - som levaksin, slik at du holder stoffskiftet i balanse. Derfor spør jeg om du har gått på levaksin ol. før, og hvor lenge?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #17 Skrevet 4. februar 2011 Og så må du ikke stille spørsmål Thanks
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #18 Skrevet 4. februar 2011 Ts, jeg har vært stoffskiftesyk i ti år, og forstår godt at du er frustrert. For det første vil jeg råde deg til å ikke bytte fastlege hele tiden. Selv om jeg og andre anbefaler fastlegebytte, så har du ingen sjanse for at noen kan ta tak i problemet ditt og rydde opp når du bytter så ofte. Hold deg til en lege, forklar for ham/henne at du er sliten og lei etter det du har vært gjennom, og ønsker henvisning til spesialist. Be samtidig om å få tatt flere prøver, ikke bare på stoffskifte, men også andre prøver på sykdommer som kan gjøre deg sliten og ha like symptomer som hypotyreose. (SR, leukocytter, kobalaminer osv). Ikke vær anklagende og sint, for da ødelegger du bare et forhold som ikke har fått sjans til å bygge seg opp. Du kan trenge fastlege mye fremover selv om du blir henvist til spesialist. Det er ofte fastlege som skriver sykemeldinger, henvisninger div steder, erklæringer til nav og arbeidsgiver osv. Det er greit å ha et streit forhold, selv om leger i utgangspunktet ikke skal ha følelser ovenfor en pasient, så er de bare mennesker og da kan det være greit å styre unna antipatien sånn de første møtene. Det kan ta litt tid å få komme inn til spesialist. Dersom du bor i et området med flere sykehus, kan du sjekke ut frittsykehusvalg.net og se hvor ventetiden er kortest, og be om å bli henvist dit. Selv kom jeg inn med en gang pga begynnende tyreotoksikose, men det er nå ganske uvanlig, og helt i andre enden av skalaen. Har fått super oppfølging, men det tar tid å bli frisk, og det er viktig å innstille seg på. Jeg har gått jevnlig på endokrinologisk poliklinikk i flere år, og har etterhvert blitt så fin at jeg kun går der en gang i året. Ellers tar fastlegen seg av blodprøvetakning og reseptskrivning osv. Fastlegene får epikrise fra sykehuset det det står hvilken utredning som er gjort, behandling du skal ha, veien videre osv. Dermed kan fastlege følge opp, og også kontakte spesialist om det er noe h*n lurer på. Når man får en kronisk sykdom er det naturlig å lese seg opp på hva sykdommen går i, og man ønsker å lære mest mulig. Det er selvfølgelig en bra ting, men det skaper også feller. Selv leste jeg på nettet i min dårligste periode, og det var til å bli vettskremt av mye som står der. Etter mange år er imidlertid minn oppfattning av alle "nettsannhetene" blitt nyansert. Det er mange som er misfornøyd med behandlingen, og de vet å legge det ut på nett, og skrive om det i det uendelige. Det er mange som ikke syns de blir fort nok frisk, og da er det legen sin feil. Det er mange som mener alle norske leger er inkompetente idioter fordi den legen de om noen andre gikk til ikke kunne nok, og dermed kan ingen nok. Det er mange som mener legene er inkompetente fordi de ikke kom overens og fikk viljen sin, gjerne noe de har fått foreslått på ett nettforum av en annen som er ilter på legen sin. Oppfatningen er også at det er kun utenlandske leger som duger, de som studerte i norge er idioter (selv om en stor andel legene i norge etterhvert ikke har studert her). Det jeg sier er at det er viktig å lese, men det er også VIKTIG Å VÆRE KRITISK. Jeg kjenner mennesker som heller har fulgt nettråd enn råd fra "innkompetente leger" og blitt alvorlig syke. Og jeg har etterhvert også lært at de aller, aller fleste med stoffskiftesykdom kan behandles i primærhelsetjenesten, av og til med et par konsultasjoner hos spesialist. Men de kommer du ikke til å møte på nett, og de kommer du ikke til å lese om, for de er ikke aktive der. Jeg har selv forsøkt meg et par ganger på sonjas stoffskifteforum, men syns gjennomgangstonen der er negativ, og lite løsningsorientert. Jeg fikk ikke hjelp med det jeg lurte på, men ble dradd ned i driten (ala; tror du virkelig legen har funnet rett medisin til deg? høres ikke slik ut for meg!). Der anbefales også folk å kjøpe tester fra nett, og medisiner fra utenladske apotek etter svar på nett-testene. Vær så snill og ikke begynn med dette, folk blir syk av å feilmedisinerer seg selv! (Sikkert mange her som er uenig, men jeg sier det likeveld, det kan vær virkelig farlig!. Jeg har også lest boken "og så må du ikke stille sprøsmål", som var en god bok på mange måter. Samtidi blir bokas hovedperson syk på tidlig 80-tall og verden har heldigvis gått fremover etter det, selv om mange er uenig med meg der. Men boken er god lesning for de som ønsker å se det negative og vanskelige en kan oppleve i helsevesenet, bare husk at det ikke gjelder alle, og alle opplever heller ikke det forfatteren skriver. Noen har nok et sykdomsbilde som er vanskelig å behandle og tar lang tid, men det vet du ikke før du har vært hos spesialist og fått tatt flere blodprøver. Mitt råd blir derfor å be fastlege henvise deg, og ta det videre derfra. Ønsker deg masse lykke til!! 4
Gjest haien Skrevet 4. februar 2011 #19 Skrevet 4. februar 2011 Det er umulig å anbefale en lege uten å vite hvor du bor. Sjekk Sonjas stoffskifteforum! De anbefaler forresten ikke lenger Balderklinikken. Mange blir forresten bedre av å ta Liothyronin (T3) i tillegg til Levaxin. Jeg gjør det og fikk et helt nytt liv. Fikk det på Aker, men dit kommer du ikke uten henvisning. Les deg opp på sykdommen generelt og kjøp/lån boken: "Også må du ikke stille spørsmål" av Per Egil Hegge. Da kommer du til å forstå myyyye mer om hvorfor legene dine sier som de gjør. Det finnes mange tråder i dette underforumet om temaet lavt stoffskifte, (regner med det er det du har ut fra symptomer - har hatt både høyt og lavt selv. Stoffskifte er noe vi alle har forøvrig.) bruk søke funksjonen:) hvorfor ikke det? :S
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #20 Skrevet 4. februar 2011 hvorfor ikke det? :S http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=10661
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå