Gå til innhold

Hakk i gulvet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når noe tar fyr finner man enten vann, eller et ullteppe og legger over. Man kaster ikke itng ut vinduet. Når du velger å kastet ting ut vinduet og pga det skaper hakk i gulvet, så er det helt og holdent ditt ansvar. Tenk om noen sto utenfor og fikk det hele i hodet? Det hadde virklig skapt erstatning å snakke om! Forøvrig en helt usammenlignbar situasjone med eksempelet med dødsfall pga manglende røykvarsler. Dersom du har tenkt å la være å betale for dette må du ha skriftlig dokumentasjon på at du har gjort huseier oppmerksom på manglende brannslukkingsutsyr, ellers så kan du bare glemme det. Da kan huseier si at utstyret stod der da du flyttet inn, og han vet ikke hva du har gjort med det.

Og forresten, dersom du hadde tømt et pulverapparat mot fonduegryta inna, ja da håper jeg virkelig at du har innboforsikring til å dekke vasken som må til etterpå. For det hadde sannsynligvis kostet deg mye mer enn hakkene i gulvet, og er ikke huseiers ansvar. Betal, og lær til en annen gang.

Vann? Kaster du vann på en rødsprit flamme? Ullteppe tok fyr skjønner du. ALT var i brann. Hadde jeg vært så dum og kastet vann på flammen, ville flammen tatt seg over til gulvteppe og da ville alt ha brent ihjel. Jeg bor i underetasjen så vinduet ligger litt over hagen. Ingen ville ha fått bordet i hodet, det er ikke fysisk mulig.

Jeg har skriftlig dokumentasjon over at jeg gjorde huseier oppmerksom på det og at han nektetå kjøpe en brannslukker! Og ja jeg har innboforsikring, så en vask ville ha vært dekket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulltepper tar ikke fyr, sa da er det et syntetisk teppe du har kastet på...

Skrevet

Ulltepper tar ikke fyr, sa da er det et syntetisk teppe du har kastet på...

Åh, bekalger at jeg ikke vet hvordan man slukner en rødasprit-brann. Jeg ville ikke at det skulle bli verre og så bare en mulighet og det er å kaste ut bordet. Jeg mener at jeg gjorde det riktige med tanken på at jeg ikke har så god kjenneskap til hvordan man slukner en brann bortsett fra at man skal bruke BRANNSLUKKER!

Skrevet

Nå skal jeg være litt besserwissersk; tilgi at jeg ikke poster som Anonym Bruker:

Tenner du rødsprit uten først å sette deg inn i hvordan den skal slukkes, og dernest sørge for at du har noe å slukke med for hånden? Du er brannfarlig, og bør være lykkelig for at du overlevde din egen dumhet. Sånn, nå har du gjort erfaring som du kan ta med videre i livet. Hakkene fikser du på en halvtime.

• Liker 5
Skrevet

Du mener altså at familien i eksemplet over (innlegg 14) også er klønete og det er dems feil at de mista sin familiemedlem? Ser ut som lovene er ikke er enige med deg.

I eksempelet med den familien så står det ingenting om hva som startet brannen. For alt vi vet kan det ha vært feil med det elektriske anlegget. Brannen oppsto mens de sov og hadde det vært røykvarsler i leiligheten hadde de blitt vekket og kunne reddet seg ut i tide.

Hos deg var det fondue som tok fyr i duken fordi du var uforsiktig. Du var klønete (eller det som i loven kalles uaktsom som hadde duk under fonduen = brennbart materiale i nærheten av åpen ild), familien det brant hos var nok ikke så klønete/uaktsomme. Så du kan ikke sammenligne deg med de og forvente å få samme medlidenhet.

Du var selv ansvarlig for at det begynte å brenne. Utleier var ansvarlig for at du ikke kunne slukke med påbudt slokkeapparat.

Hakkene i guvlet har du selv ansvaret for.

Skrevet

Åh, bekalger at jeg ikke vet hvordan man slukner en rødasprit-brann.

Det står advarsel på rødspritflaska da.... :lur:

Skrevet

Hvorfor brukte du rødsprit, egentlig? Jeg har spist fondue før, og da har vi ikke brukt sprit eller noe sånt.

Skrevet (endret)

Hva bruker dere til å holde oljen varm? Jeg tror det varierer fra fondue til fondue. Jeg har sjokolade-fondue, der bruker vi stearinlys. Har sett de med rødsprit også.

Endret av sussanne
Skrevet

du kan jo ikke bevise at skaden faktisk oppsto da du lagde brann. Så du kan ikke klandre huseier for det

Skrevet

Jeg har aldri nektet at brannen var min feil. Men ulykker skjer. Det kunne like godt være et stearinlys eller TV som tok fyr. Jeg har aldri sagt at jeg fraskriver meg ansvaret. Og dessverre så vet jeg lite om hvordan man slukner brann, det vi har lært på grunnskolen, VGS er at man bruker brannslukker for å slukke små brann eller komme seg til helvette vekk derfra.

Jeg forstår at dere er oppgitte over at jeg har spist fondue eller at jeg har kjøpt en feil fondue eller hva det ennå måtte være dere diskuterer nå som har egentlig veldig lite å gjøre med det jeg har spurt om.

Berina, grunnen til hvorfor det ikke står oppgitt hva som gjorde at brannen oppstod i eksemplet, er fordi det er på ingen måte relevant. Jeg forsår også hvordan du tenker men du mister meg ved den siste setninga di : ”Hakkene i guvlet har du selv ansvaret for”. For du forklarer at jeg har opptrådt uaksomt ved å ikke kunne slukke en brann og du forklarer at huseier opptrådte uaktsomt ved at han nektet meg en brannslukker, men du forklarer ikke hvordan du kom frem til den siste setninga.

Jeg vil også legge til at jeg opptrådte uaktsomt, men huseier bryter faktisk loven! Det er svært alvorlig.

Chiki , jeg kan bevise at dette skjedde fordi jeg ikke var alene. Jeg er en jente så jeg ville ikke ha klart å kaste ut et bord på egenhånd. På samme måte har jeg bevis på at huseier nektet å kjøpe brannsluker.

Det som er relevant er at denne skaden ville ikke ha oppstått om huseier gjorde sin plikt. I stedet opptrådte han grovt uaktsomt og valgte å bryte flere lover ved å nekte meg en brannslukker.

Skrevet

Berina, grunnen til hvorfor det ikke står oppgitt hva som gjorde at brannen oppstod i eksemplet, er fordi det er på ingen måte relevant. Jeg forsår også hvordan du tenker men du mister meg ved den siste setninga di : ”Hakkene i guvlet har du selv ansvaret for”. For du forklarer at jeg har opptrådt uaksomt ved å ikke kunne slukke en brann og du forklarer at huseier opptrådte uaktsomt ved at han nektet meg en brannslukker, men du forklarer ikke hvordan du kom frem til den siste setninga.

Jeg vil også legge til at jeg opptrådte uaktsomt, men huseier bryter faktisk loven! Det er svært alvorlig.

Nå har jeg i flere år jobbet med jus og forsikring - og da er det noe som heter årsakssammenheng. Hadde leiligheten din tatt fyr så hadde det hatt sammenheng med at du hadde opptrådt uaktsomt ettersom du satt noe som brant oppå noe som kunne antenne. Denne familien det ble gjort sammenligning med (jeg kjenner detaljer der fordi jeg har tilgang til saksinformasjon i slike erstatningssaker) så var årsakssammenhengen en annen. Ingen i den familien kunne stilles til ansvar for at brannen brøt ut.

Når det gjelder brannslukningsapparatet. Det er ikke han du leier av sin feil at det oppsto brann i utgangspunktet. Du ser den? Men det er hans feil at du ikke hadde brannslukningsapparat. Du kan allikevel ikke fraskrive deg ansvaret for at brannen oppsto. Det var tross alt du som tente på flammen under fonduen ikke sant, tydeligvis vel vitende om at du ikke hadde noe brannslokningsapparat? For du har jo virkelig påpekt at du allerede hadde etterlyst et brannslukningsapparat!!

Hvis leiligheten hadde begynt å brenne og utleier benyttet forsikringen så ville utleieren her fått avkortning (det betyr nedsatt erstatning) fordi det ikke var brannslukningsapparat i leiligheten. Samtidig så kunne han ha stilt deg til ansvar og krevet deg for f.eks. egenandelen han måtte ha betalt til forsikringsselskapet og den delen som den nedsatte erstatningen utgjorde. Så lenge det var en klar sammenheng mellom brannen brøt ut og skaden.

Dersom 
utleier skulle ha en sak, må han ha klart å bevise at leietaker har en viss grad av skyld og at det er en årsakssammenheng mellom den fonduen som begynte å brenne i duken og brannen.

Leietaker vil som den klare hoved-regel være erstatningspliktig for skader på leieobjektet som hun har forårsaket.

Poenget her er at du visste at det ikke var noe brannslukningsapparat i leiligheten og at du allikevel opptrer uaktsomt (hvorvidt det var grovt uaktsomt tror jeg ikke). Da blir det en ansvarsfraskrivelse å si at det ikke var din feil at det begynte å brenne i duken og at det ble hakk i gulvet.

• Liker 2
Skrevet

Poenget her er at du visste at det ikke var noe brannslukningsapparat i leiligheten og at du allikevel opptrer uaktsomt (hvorvidt det var grovt uaktsomt tror jeg ikke). Da blir det en ansvarsfraskrivelse å si at det ikke var din feil at det begynte å brenne i duken og at det ble hakk i gulvet.

Så med andre ord kan han nekte meg en brannslukningsapparat så lenge han vil og får ingen "straff" for dette?

Skrevet

Så med andre ord kan han nekte meg en brannslukningsapparat så lenge han vil og får ingen "straff" for dette?

Hvordan klarer du å konkludere med det ut fra sitatet du har sitert? Du kan jo ikke nekte for at du selv er skyld i selve situasjonen du forårsaket da det begynte og brenne? Det er helt klart utleiers skyld at du ikke hadde slukningsapparat i leiligheten, men selv brannen kan du ikke skylde på han for?

Skrevet

Hvordan klarer du å konkludere med det ut fra sitatet du har sitert? Du kan jo ikke nekte for at du selv er skyld i selve situasjonen du forårsaket da det begynte og brenne? Det er helt klart utleiers skyld at du ikke hadde slukningsapparat i leiligheten, men selv brannen kan du ikke skylde på han for?

Så hvordan kan han bli straffet for å nekte å følge norske lov?

Skrevet

Jeg vil tro han kan få en real smekk på fingrene for at han ikke har fulgt opp det han er pliktig til som utleier, men selve brannen og årsaken til den vil aldri falle på hans kappe. Kun trådstarters.

Skrevet

Jeg vil tro han kan få en real smekk på fingrene for at han ikke har fulgt opp det han er pliktig til som utleier, men selve brannen og årsaken til den vil aldri falle på hans kappe. Kun trådstarters.

Hvordan kan han få en smekk og hva blir konsekvensene?

Skrevet

Han kan få pålegg fra brannvesenet om å skaffe godkjent brannslukningsapparat og evt. røykvarsler. Da får han en tidsfrist for gjennomførelsen. Hvis han kontrolleres etter fristen, og tingene ikke er på plass, vil han sannsynligvis få forbud mot å leie ut (drive næringsvirksomhet) i lokalene dersom ikke forholdet utbedres innen en ny frist.

Når du selv driver med aktiviteter som innebærer åpen ild, plikter du å ha tilstrekkelig slukkemiddel for hånden. Som regel er det tilstrekkelig med et glass vann, eller et lokk/vått håndkle til å kvele flammene. Men det skader ikke å ha en ferdigtappet bøtte vann klar på badet. :)

Du kan forresten prøve å fukte litt i hakkene, og se om ikke treverket sveller såpass at de blir mindre synlige? Da kan du pusse over med litt fint sandpapir, og pynte med bonevoks.

Skrevet

Kjære vene ts, du virker jo mer opptatt av at husleier skal straffeforfølges enn å innse at du har tabbet deg ut, og følge de rådene du har fått her for å fikse situasjonen.

Skrevet

Hvis det blir brann så vil ikke forsikringsselskapet gi han full erstatning så lenge han ikke har sørget for brannslukningsapparat.

Det er den smekken han får.

Ut over det så er det ikke noen straff for å ikke ha brannslukningsapparat.

Men som Bernina sier så er det allikevel en person som vil bli stilt ansvarlig for selve brannen - brannslukningsapparat eller ei. Og det er deg.

Når du VET at det ikke er brannslukningsapparat i leiligheten og du foretar deg ting som er brannfarlig så nytter det ikke å si at det ikke var din skyld om leiligheten brenner ned.

Du kan ikke fraskrive deg ansvaret for at du satte brennende olje og rødsprit oppå en duk som tok fyr. Sånn sett får du ansvaret for at brannen startet. Huseier får ansvaret for at du ikke kunne slukke brannen med brannslukningsapparat og får av den grunn ikke full erstatning.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt formtre/parkett-reperasjons.kit på farvehandel og fikset de hakkene i parketten.

Ferdig med den saken.

Det spiller da ingen rolle hvordan de ble laget egentlig? :huh: Alle kan være uheldig og miste noe i gulvet. Jeg har laget mange hakk i parketten her bare ved å miste kjøkkenredskap i gulvet. :sjenert:

Det blir hakk av det også, men ikke riktig så store som etter en TV riktignok. :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...