AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har en liten sak. Jeg skal flytte neste uke men er nå redd, fordi min TV falt ned på parkettgulvet og laget tre hakk. Legger til et bilde så kan dere se skaden. Den største hakken er målt 2,5 cm og har dybe på ca 3 mm. Kan huseier trekke meg i depositumt eller er dette en slitasjeskade? Jeg har bodd her i 15 mnd og betaler 7000,- for å leie 22 kvm... Jeg kan vel fortelle dere grunnen til hvorfor TVen falt. Jeg var litt uforsiktig med fondue og duken på bordet begynte å brenne. Jeg hadde ingen brannsluker selv og jeg ba huseier om å ordne dette, men han nektet å kjøpe en. I panikk så jeg bare en mulighet og det er å kaste hele bordet ut vinduet (bor i underetasjen og det er snakk om et lite bord). Tven står rett ved siden av vinduet og ble veltet i prosessen.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Ja, de kan trekke deg i depositumet for det der.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Det er for øvrig beboers ansvar å skaffe seg adekvat brannslukkeutstyr. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 Jeg hadde ingen brannsluker selv og jeg ba huseier om å ordne dette, men han nektet å kjøpe en. Det er påbudt med brannslukker, og det er utleiers ansvar at boligen er utstyrt med dette. Hadde utleieren gjort plikten sin, og sørget for at det var en brannslukker i leiligheten din, hadde kanskje ikke disse hakkene forkommet! Kunne nesten sagt at det indirekte er hans feil.. 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 På www.tryggogsikker.no står det at "Det er utleier/eiers ansvar at boligen er utstyrt med slukkeutstyr og røykvarsler(e)". 3
Pingting Skrevet 2. februar 2011 #6 Skrevet 2. februar 2011 (endret) dobbelpost, gitt Endret 2. februar 2011 av Pingting
Pingting Skrevet 2. februar 2011 #7 Skrevet 2. februar 2011 Dette vil nok ikke gå som slitasje nei, det er i min oppfatning en skade (slitasje er noe helt annet og skyldes bruk over tid, ikke enkelthendelser og uhell). Og ja da - utleier kan be deg dekke kostnadene til å utbedre dette: § 10-3. Erstatning for forsinkelse og mangel Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet må være framsatt innen rimelig tid etter at utleieren burde ha oppdaget mangelen. Regelen i annet punktum gjelder ikke dersom leieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro. (...) Utleieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom misligholdet eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra leierens side. For utmålingen av erstatningen gjelder bestemmelsene i § 2-14 første, femte og sjette ledd tilsvarende. Men om utleier synes dette er stor nok skade til at h*n vil rette opp i det er jo en annen sak. Der er det mye forskjell ute og går, har jeg inntrykk av. AB: nei, det er såvidt jeg kan se ikke leiers ansvar å skaffe seg brannslukkingsapparat. Det eneste som står i husleieloven er at "Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr.". Det er med andre ord i vedlikeholdet av utstyr som allerede er der ansvaret ligger. Dette støttes også av det som står på leieboerforeningens hjemmesider: Utleiers ansvar Utleier har ansvaret for at boligen har tilfredsstillende antall godkjente røykvarslere, slik at dette høres godt på alle soverom. I tillegg skal det være manuelt slukkeutsyr som skal kunne brukes i hele boenheten. Utbytting på grunn av elde, og kontroll eller service der det trengs fagfolk er også utleiers ansvar. Utleier har også ansvaret for at lokalene er godkjent til bolig og at rømningsforholdene er i orden. Leieboers ansvar Leieboer har ansvaret for det daglige ettersynet og vedlikeholdet av røykvarsler og brannslukningsutstyr. I tillegg er det leieboers ansvar å melde feil på utstyr uten avbrudd til utleier. 1
sussanne Skrevet 2. februar 2011 #8 Skrevet 2. februar 2011 Det er for øvrig beboers ansvar å skaffe seg adekvat brannslukkeutstyr. 1. Krav om røykvarsler og slukkeutstyr. Plikten til å ha røykvarsler og slukkeutstyr i bolig følger av forskrift om brannforebyggende tiltak av 26. juni 2002 § 2-5, som lyder slik: § 2-5 Røykvarsler og manuelt slokkeutstyr i bolig Eier av bolig skal sørge for at boligen er utstyrt med minst en godkjent røykvarsler, plassert slik at den høres tydelig på alle soverommene når dører er lukket. Eier skal også sørge for at boligen er utstyrt med manuelt slokkeutstyr som kan benyttes i alle rom. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #9 Skrevet 2. februar 2011 i tillegg finnes det "parkett-sparkel" som jeg tror koster rett under en hunrdelapp hos maxbo/montèr ovs. så hadde fiksa skaden først å sakt det "var hans feil" hvis han så på det som et problem.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #10 Skrevet 2. februar 2011 så hadde fiksa skaden først å sakt det "var hans feil" hvis han så på det som et problem. ...hvordan i alle dager er dette utleiers feil? Greit nok at han har forsømt sine plikter ved å ikke stille brannslukningsutstyr til disposisjon, men det endrer ikke det faktum at det her er leier som har opptredt uaktsomt.
sussanne Skrevet 2. februar 2011 #11 Skrevet 2. februar 2011 Vel jeg mener at han er ansvarlig. MEN du må melde skade til han nå!!! Eller så blir du ansvarlig for skaden du ikke har meldt! Grunnen til hvorfor jeg mener han er ansvalig er fordi dette ville ikke ha skjed om han gorde pliktene sine. Hva skal han gjøre nå? Kreve depositumet av banken? Hvis utleier ikke gir samtykke til utbetaling av depositumet må leier sette frem et skriftlig krav overfor banken om utbetaling av depositumet. Banken skal da skriftlig varsle utleieren om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen én måned/5 uker etter at varselet ble mottatt, dokumenterer å ha reist søksmål. Hvis han saksøker deg, må jo det at han ikke gjorde plikten sin komme opp og det tror jeg ikke at han er interessert i. Derfor ville jeg ha skrevet et brev til han hvor du melder skaden og forklarer han hva som skjedde og viser til alle lovene (forbrukerrett) 4. Brudd på utleirs plikter kan medføre erstatningsansvar. Alt dette kunne ha gått mye verre, tenk om du ikke hadde vinduer å kaste bordet i? Tenk om du ble hard skadet eller verre? Da hadde han fått alt ansvaret. Derav mener jeg at hakkene er også hans ansvar.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #12 Skrevet 2. februar 2011 Kjøp reparasjonskitt og fiks skaden selv. Det koster ikke mange kronene. 2
Pingting Skrevet 2. februar 2011 #13 Skrevet 2. februar 2011 Grunnen til hvorfor jeg mener han er ansvalig er fordi dette ville ikke ha skjed om han gorde pliktene sine. Det ville heller ikke ha skjedd om TS hadde gjort sine plikter og opptredt forsvarlig mtp bruk av åpen ild. Er det noen med litt mer juridisk innsikt som vet hvordan ansvar vanligvis tilskrives i slike situasjoner?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #14 Skrevet 2. februar 2011 Det ville heller ikke ha skjedd om TS hadde gjort sine plikter og opptredt forsvarlig mtp bruk av åpen ild. Er det noen med litt mer juridisk innsikt som vet hvordan ansvar vanligvis tilskrives i slike situasjoner? Fant dette: 4. Brudd på utleirs plikter kan medføre erstatningsansvar. Den nevnte dom fra Oslo tingrett (RG-2003-646) gjaldt brann i en bygård. Gårdeier hadde ikke sørget for røykvarsler og slukkeutstyr. En person omkom og vedkommendes familie ble tilkjent kr 75.000 i oppreisningserstatning fra gårdeier. Retten pekte på at det dreide seg om en gammel bygård uten brannhemmende dører mellom leilighetene og trappegangen. Dette innebar risiko for at en brann ville spre seg raskt og vanskeliggjøre evakueringen. For gårdeier som var profesjonell eiendomsforvalter burde det fremstå som klart at gården var meget brannfarlig, og retten mente at dette måtte spille inn ved vurdering av om gårdeier hadde opptrådt tilstrekkelig aktsomt. Retten konstaterte at manglende røykvarsler i den leilighet hvor brannen oppstod var en medvirkende årsak til at vedkommende omkom. (Kommentar: manglende brannsluker tvang meg til å kaste ut bordet hvor TVen ble veltet i prosessen) Videre konstaterte retten at mange av leilighetene i gården var uten røykvarsler og slukkeutstyr, og at det således ikke var snakk en enkeltstående forglemmelse fra gårdeiers side. (Kommentar: jeg har krevd brannslukningsapparat hvor jeg sa at det var hans plikt men han nektet å kjøpe en. Vi snakket på SMS så jeg kan bevise at han nektet) Retten kom til at gårdeier hadde opptrådt grovt uaktsomt. Selv om det ikke er noe påbud med branntau, la retten ved sin vurdering også vekt på at gårdeier lot leietakerne fjerne de branntauene som leilighetene opprinnelig var utstyrt med. Jeg skjønner at det er en skikkelig dårlig eksmpel som førte til død, men så er det bare snakk om noen få hakker i parketten.... Hva syns dere?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #15 Skrevet 2. februar 2011 Jeg hadde ingen brannsluker selv og jeg ba huseier om å ordne dette, men han nektet å kjøpe en. Sånn til en annen gang: Da går du å kjøper ett apparat, og trekker beløpet fra neste husleie, og sier til han at du har kjøpt brannslukningsapparatet han er pliktig å ha leiligheten, og så gir du han en kopi av kvitteringen. Han kan nok trekke deg for skaden, men beløpet han trekker må stå i forhold til hva det koster å fikse det. Sier du fra på en hyggelig måte går det mest sannsynlig greit.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #16 Skrevet 2. februar 2011 Huseiers ansvar at du klønet med fonduegryta, skapte brann og kastet bordet ut av vinduet?? Jeg ler skikkelig! 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #17 Skrevet 3. februar 2011 Huseiers ansvar at du klønet med fonduegryta, skapte brann og kastet bordet ut av vinduet?? Jeg ler skikkelig! Du mener altså at familien i eksemplet over (innlegg 14) også er klønete og det er dems feil at de mista sin familiemedlem? Ser ut som lovene er ikke er enige med deg. Da brannen startet det enste jeg kunne tenke på er sluke brann, sluke brann, sluke brann, jeg må ha en brannslukker, fa#n jeg har ingen fordi huseier nektet å kjøpe en, j#vla dritt menneske må han brenne i helvette. Jeg bor i en blokk! Hadde jeg ikke hivd bordet ut, ville folk ha blitt skadet, kanskje dødd! Brann kan starte når som helst (tven kan ta fyr osv), brannslukker redder menneskes liv! "Jeg ler skikkelig" sier du, det er INGENTING å le av!
Ava Mae Skrevet 3. februar 2011 #18 Skrevet 3. februar 2011 Huseiers ansvar at du klønet med fonduegryta, skapte brann og kastet bordet ut av vinduet?? Jeg ler skikkelig! Selvfølgelig er det ikke huseierens ansvar at foduegryta tok fyr og skapte brann, men det er huseierens ansvar at tilstrekkelig brannslukningsutstyr er på plass i en utleieleilighet. Hadde utstyret vært på plass slik det burde hadde TS sluppet å kaste bordet ut av vinduet, ergo kunne skaden på gulvet vært unngått. Men jeg tror egentlig ikke at du er så dum at du ikke ser den, for ellers hadde du turt å poste under eget nick
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #19 Skrevet 3. februar 2011 Når noe tar fyr finner man enten vann, eller et ullteppe og legger over. Man kaster ikke itng ut vinduet. Når du velger å kastet ting ut vinduet og pga det skaper hakk i gulvet, så er det helt og holdent ditt ansvar. Tenk om noen sto utenfor og fikk det hele i hodet? Det hadde virklig skapt erstatning å snakke om! Forøvrig en helt usammenlignbar situasjone med eksempelet med dødsfall pga manglende røykvarsler. Dersom du har tenkt å la være å betale for dette må du ha skriftlig dokumentasjon på at du har gjort huseier oppmerksom på manglende brannslukkingsutsyr, ellers så kan du bare glemme det. Da kan huseier si at utstyret stod der da du flyttet inn, og han vet ikke hva du har gjort med det. Og forresten, dersom du hadde tømt et pulverapparat mot fonduegryta inna, ja da håper jeg virkelig at du har innboforsikring til å dekke vasken som må til etterpå. For det hadde sannsynligvis kostet deg mye mer enn hakkene i gulvet, og er ikke huseiers ansvar. Betal, og lær til en annen gang.
Kamikatze Skrevet 3. februar 2011 #20 Skrevet 3. februar 2011 Fondue? Kunne du ikke kastet et glass rødvin på flammene heller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå