Gå til innhold

Bestilte varer for 123,50 kr og fikk moms


Vulpes

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte for en stund siden noen varer fra www.vistaprint.com. Jeg bestilte fire varer som var gratis, og en vare til 24,50 kr. Portoen var på 99 kr. Altså kostet alt til sammen 123,50 kr.

Da jeg hentet pakken, fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale 164 kr i moms ettersom pakken var merket med verdi 222,16 kr. Jeg sendte dem mail angående dette, med bilde av pakken og kvitteringen fra posten, og ba om å få tilbakebetalt de 164 kr pga deres feilmerking av pakken.

Jeg fikk noen svadasvar om at de skulle undersøke nærmere og at de ville kontakte meg igjen snarest. Det tok flere uker uten at jeg hørte noe, og jeg sendte flere purremailer.

De ringte meg faktisk også en gang, og lovte at jeg skulle få tilbakebetalt pengene. Dessverre husker jeg ikke hvor jeg noterte navnet på han som ringte.

Jeg kontaktet dem nå igjen, og fikk da dette svaret:

"Dear xxxxxxx:,

I am sorry to hear of your dissatisfaction with the manner in which the order value was reported to your local Customs office.

Norwegian customs requires that Vistaprint declare the full order/shipment value, inclusive of Shipping and processing, in order to do trade. The total value of each order including shipping and processing would have been in excess of the NOK 200 limit outlined by Norwegian customs regulations.

These regulations also require that items being shipped into the country be at a declared value and not a value less discounts. As such, since your order included FREE items, these would have been declared at the list price.

Regrettably, as this is required by law, we must comply and as such, at this time, we are unable to do differently. The duties and fees were collected by the customs department in your country and can only be reclaimed through there predefined channels and processes.

You may contact your local customs office if you believe that the charges were not calculated correctly.

Kind Regards,

xxxxxxxxxxx"

Stemmer dette, at det er irrelevant hva jeg betalte, at de uansett må skrive hva varene egentlig er verdt? Dette har jeg aldri opplevd før, jeg har da flere ganger kjøpt produkter fra nettbutikker på salg som da akkurat var under 200-grensa uten problemer.

Og kan jeg slå i bordet med at de kontaktet meg på telefon og lovte å tilbakebetale pengene selv om jeg ikke husker når de ringte, eller hva personen het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bestilt gratisvare fra vistaprint + et par andre ting. Hele greia havna på rundt 120 kr minus portoen, altså rundt 220 kr med portoen. Pakken kom hjem til meg, på esken stod det 120 kr i verdi, og frakten skal ikke tas med i den 200 kr grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde tatt kontakt med posten og gitt dem kvitteringen på det du faktisk hadde betalt, så hadde det ordnet seg uten at du trengte å legge ut de pengene i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt gratisvare fra vistaprint + et par andre ting. Hele greia havna på rundt 120 kr minus portoen, altså rundt 220 kr med portoen. Pakken kom hjem til meg, på esken stod det 120 kr i verdi, og frakten skal ikke tas med i den 200 kr grensa.

Fader og, forskjellsbehandling! :kjefte:

Du burde tatt kontakt med posten og gitt dem kvitteringen på det du faktisk hadde betalt, så hadde det ordnet seg uten at du trengte å legge ut de pengene i det hele tatt.

Søren, jeg visste ikke at man kunne gjøre det. Og det er vel for seint. Så irriterende! 123,50 kr er ikke mye, men akkurat nå har jeg omtrent 80 kr på konto, dessuten går det mest på prinsipp det her. Blir så irritert :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er riktig er at hvis en VARE koster mer enn 200kr så skal pris+porto momses av. Hvis VAREN koster under 200kr så har det ikke noe å si om porto så er på 50 milliarder kroner, da slipper du moms.

Det er et svadasvar når de sier at tollen krever at de merker porto og pris, det er forsåvidt riktig. Men da skal PRIS merkes for seg og PORTO for seg. Slik at moms blir regnet riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er riktig er at hvis en VARE koster mer enn 200kr så skal pris+porto momses av. Hvis VAREN koster under 200kr så har det ikke noe å si om porto så er på 50 milliarder kroner, da slipper du moms.

Det er et svadasvar når de sier at tollen krever at de merker porto og pris, det er forsåvidt riktig. Men da skal PRIS merkes for seg og PORTO for seg. Slik at moms blir regnet riktig.

Takk, det er jo et veldig godt poeng! Portoen var på 90 kr, altså var varene verdt under 200 kr uansett hvordan de vrir og vender på det. De skrev ikke varepris og porto hver for seg, det sto bare én sum utenpå pakken. Så da har jeg vel fortsatt krav på å få tilbake pengene mine, uansett.

Skrev ny mail til dem nå med disse argumentene. Tvi tvi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det ikke nye regler nå? Mener at jeg leste at nå skulle porto og pris regnes sammen før beregning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke nye regler nå? Mener at jeg leste at nå skulle porto og pris regnes sammen før beregning.

Oi! Når skal det gjelde fra? Denne bestillingen ble gjort i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med tollvesenet og sjekk med dem hva butikken er pålagt å skrive på deklareringen. Hvis de ikke er pålagt å skrive varens verdi, men kun det du har betalt for det så har du en "sak" mot butikken. Hvis de er pålagt å skrive den faktiske verdien av varene, så tror jeg ikke du kommer så langt med det.

Porto og pris regnes sammen før beregning dersom varens verdi er over 200 NOK. Har ikek hørt at det skal skje noen endringer der når varens verdi er under 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mener ikke at der er skjedd endring slik at varens egentlige verdi skal medregnes. Dette var mer generelt angående utregning :)

Se linken nedenfor fra tollvesents sider:

Der må du i beregningskalkulatoren nå legge inn først pris OG frakt før utregningen starter.

Tror kanskje det er nytt fra i år, merket det nå i januar når jeg skulle bestille på nettet.

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no

Endret av Pinklightning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke nye regler nå? Mener at jeg leste at nå skulle porto og pris regnes sammen før beregning.

Riktig det. Du fikk kanskje med deg det når jeg skrev at "hvis en VARE koster mer enn 200kr så skal pris+porto momses av"?

Hvis ikke så anbefaler jeg deg å se innlegg #5 høyere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mener ikke at der er skjedd endring slik at varens egentlige verdi skal medregnes. Dette var mer generelt angående utregning :)

Se linken nedenfor fra tollvesents sider:

Der må du i beregningskalkulatoren nå legge inn først pris OG frakt før utregningen starter.

Tror kanskje det er nytt fra i år, merket det nå i januar når jeg skulle bestille på nettet.

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no

På disse sidene står det, svart på hvitt:

"Fritatt toll og mva hvis verdien i sendingen er mindre enn 200 kroner."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er riktig er at hvis en VARE koster mer enn 200kr så skal pris+porto momses av. Hvis VAREN koster under 200kr så har det ikke noe å si om porto så er på 50 milliarder kroner, da slipper du moms.

Det er et svadasvar når de sier at tollen krever at de merker porto og pris, det er forsåvidt riktig. Men da skal PRIS merkes for seg og PORTO for seg. Slik at moms blir regnet riktig.

Hvorfor er det så vanskelig for folk å se at jeg har skrevet dette alt?

Alt annet enn dette er FORVIRRENDE.

Hennes vare kostet MINDRE ENN 200kr. Følgelig er den FRITATT for moms.

HVIS den kostet MER ENN 200kr så ville momsen utregnes fra varens verdi + porto.

Men nå er det altså ikke tilfelle. TS skulle aldri ha betalt noe ekstra.

Sheesh, for en gjeng PAPPSKALLER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe å føye til som kan hjelpe deg, håper bare at du får tilbake pengene dine.

For øvrig synes jeg tollgrensa er latterlig lav...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mener ikke at der er skjedd endring slik at varens egentlige verdi skal medregnes. Dette var mer generelt angående utregning :)

Se linken nedenfor fra tollvesents sider:

Der må du i beregningskalkulatoren nå legge inn først pris OG frakt før utregningen starter.

Tror kanskje det er nytt fra i år, merket det nå i januar når jeg skulle bestille på nettet.

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no

Det er bare lagt opp slik sånn at man kan legge til frakt i momsberegningen om prisen er over 200 kroner. Hvis du legger inn 199 i pris og 10000 i frakt vil du fortsatt få 0 i moms med kalkulatoren.

Jeg har hatt samme problem med enkelte amerikanske netthandler, at de angir opprinnelig pris og ikke det jeg faktisk har betalt på pakken, og de sier også at det er på grunn av reglene. Jeg trodde for å være ærlig at det var amerikanske regler, så jeg har bare vært irritert og ikke orket å sette meg inn i det. Jeg kunne jo alltids bevise at jeg hadde betalt mindre, det er bare ekstraarbeid. Men hvis det er norske regler synes jeg det er lureri, det får da være grenser for hvor intrikate reglene skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe å føye til som kan hjelpe deg, håper bare at du får tilbake pengene dine.

For øvrig synes jeg tollgrensa er latterlig lav...

Helt enig. Den ble laget en gang på 70-tallet, tror jeg? I dag burde den ha vært på 1,000kr (et tusen kroner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, viktig å klikke vinkel Anonym. Litt over leggetid kanskje?

Det eneste jeg snakket om var at de generelle reglene var endret, da var det IKKE snakk om at varen kostet under 200 kr. Djeez.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg har kontaktet tollvesenet nå, spent på svar.

Jeg har ikke noe å føye til som kan hjelpe deg, håper bare at du får tilbake pengene dine.

For øvrig synes jeg tollgrensa er latterlig lav...

Tusen takk, veldig hyggelig av deg :) Jeg krysser fingrene, hadde hjulpet utrolig å få en hundrelapp ekstra denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg ts, og det er fordi porto og verdien av pakken var regnet sammen (jeg hadde handlet for 180 kr). Tok kontakt med Posten, forklarte saken, viste til kvittering og de endret på det slik at jeg slapp å betale moms.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, viktig å klikke vinkel Anonym. Litt over leggetid kanskje?

Det eneste jeg snakket om var at de generelle reglene var endret, da var det IKKE snakk om at varen kostet under 200 kr. Djeez.

Fruesatan, det eneste du gjør er å forvirre folk. Deg selv inkludert. Jeg tror ikke det hjelper om du sover. Saaat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...