Gå til innhold

klarer det rett og slett ikke!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 16 år som vil slanke meg, jeg veier 62,3kg. Jer er ikke akkuratt feit men jeg har ganske korte bein så de ser ikke tynne ut for å si det sånn. Jeg vet det hjelper og gå med høye heler men jer orker ikke å gå med det hele tiden å jeg har uansett lyst å bli tynnere. Problemet er at jeg aldri har tid til å trene, jeg har prøvd å lage meg en plan men det kommer altid noe i veien. Jeg tar 15 knebøy hver dag og går ganske mye, men det er alt. Jeg har begynt å drikke mye vann men det er ikke altid jeg spiser så sunnt. Når jeg er på butikken klarer jeg ikke å dy meg. Hjelper det og slutte helt og spise i en uke å drikke bare vann? Eller er det noen som har en bedre måte? ver så snill og hjelp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Purple Haze

Å slutte å spise er det dummeste du gjør. Da går kroppen i sparebluss, og du vil legge på deg igjen når du begynner å spise. Kutt ut alt unødvendig du spiser i løpet av dagen, da først og fremst snop, snacks, kaker, brus og alt du vet ikke er bra for deg. Her er det mest å vinne, rent vektmessig. Det er disse tingene du legger på deg av, eller som hindrer deg i å gå ned i vekt.

Spis normal, sunn mat og beveg deg mest mulig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper nok ikke å slutte å spise, nei. Spis sunt (altså normal, mager mat), kutt ut drittmat, og beveg deg mer. Har du råd til å melde deg inn i f.eks. Elixia eller SATS, gjør det! Det er utrolig mange morsomme timer der, og når det blir gøy er det også lettere å komme seg på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 16 år som vil slanke meg, jeg veier 62,3kg. Jer er ikke akkuratt feit men jeg har ganske korte bein så de ser ikke tynne ut for å si det sånn. Jeg vet det hjelper og gå med høye heler men jer orker ikke å gå med det hele tiden å jeg har uansett lyst å bli tynnere. Problemet er at jeg aldri har tid til å trene, jeg har prøvd å lage meg en plan men det kommer altid noe i veien. Jeg tar 15 knebøy hver dag og går ganske mye, men det er alt. Jeg har begynt å drikke mye vann men det er ikke altid jeg spiser så sunnt. Når jeg er på butikken klarer jeg ikke å dy meg. Hjelper det og slutte helt og spise i en uke å drikke bare vann? Eller er det noen som har en bedre måte? ver så snill og hjelp meg!

Min mamma har 3 småbarn, fulltidsjobb, venner, en hund som trenges å luftes 2 ganger daglig. Hun trener 4 ganger i uka på treningstudio. Tviler veldig sterkt at du har mindre tid enn henne. Nå er du gammel nok til å melde deg inn i treningstudio, så jeg syns du skal gjøre det. Man finner alltid tid til det man virkelig vil.

På din alder trente jeg på Nautilus, det trivdes jeg godt med. Se hvor mye det koster å trene der og på andre treningsstudioer for studenter/elever. Hvis du ikke har en råd, kan du jo lage en ordentlig plan som viser at du virkelig vil dette og gå til foreldrene dine. Det hjalp meg.

Du må aldri slutte å spise, da blir bare alt verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Hør på meg nå. Vær så snill. Ønsker kun ditt beste!

Du er 16 år, i den alderen har man ikke perspektiv på kropp og vekt, unnskyld at jeg sier det. Det er ikke mange år siden jeg var 16 selv. Du skal være veldig forsiktig med hva du gjør, for hvis ikke kan du lett ende med årevis med spiseforstyrrelser istedenfor vanlig skolegang med fokus på det som er viktig, nemlig karakterer og det sosiale liv. Da faller du lett utenfor, og det vil du ikke. Kutter du maten får du også hormonforstyrrelser, noe som vil gjøre deg deprimert. IKKE kutt ut maten!

En annen ting er at når man er på din alder kommer formene. Man kan føle seg større enn man er fordi vekten kommer brått på. Men det er slik du skal være. Vær oppmerksom på at mange av dine følelser rundt vekt kan skyldes at kroppen har forandret seg, og ikke fordi du er tykk.

Hvis du derimot føler at du lever usunt kan du prioritere å trene litt. Snakk med foreldrene dine om dette. Bestem deg for å trene 1 time ca. 2 ganger i uken på treningssenter i tillegg til gymmen, kutt ut junk og godteri i ukedagene, og spis normalt, men prioriter mer frukt og grønt enn du kanskje gjør nå. Vann hjelper ikke mot vekttap, men helt klart på huden. Men du vil helt klart føle deg bedre om du trener litt. Det aller viktigste er utstrålingen, og den kommer med en sunn livsstil. Se på for eksempel Mary-Kate Olsen og hvordan hun strålte før hun fikk spiseforstyrrelser, mens gnisten nå er borte i forhold... Det skal ikke handle om å være tynn, men å ha en sterk og sunn kropp. Tro meg, det vil folk misunne deg, og alle kan oppnå det! Over tid vil vekten din reguleres til et sunt nivå, og dersom du nå veier litt for mye vil vekten være i normal stand etterhvert. Om du derimot har en sunn vekt nå vil du se forbedringer på kroppen ellers, og i forhold til hvordan du føler deg. Men IKKE dropp maten, for mat i seg selv har lite med overvekt å gjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du lager dette til en større oppgave enn det egentlig er.. Det aller viktigste er (som alle de andre også har sagt :P) at du ikke slutter å spise; det er ikke noe lur måte å gå ned i vekt på fordi kroppen begynner å spare på alt (forbrenninga bremses) og over tid er det jævlig hardt til både innvoller, psyken og huden. Derimot er det lurt å spise jevnlig for å holde forbrenninga jevn, og så er det fint om du passer på å avslutte måltidene i tide så du ikke blir stappmett hver gang. Tips for å "kjenne bedre" når du begynner å bli mett er rett å slett å bruke lengre tid på måltidene slik at maten får synke- som f.eks kan du ta mindre biter og tygge lengre for å bruke mer tid. Mellom måltidene er det fint å spise frukt, i stedet for junkfood og godteri... Bare sørg for å lev mest mulig normalt, ikke sult.

Enklest er det å kutte ned på godteri og junk-food om det er noe du hiver innpå jevnlig. Og drit i brus, drikk vann i stedet- eller hjemmelaget juice eller smoothie? Etterhvert som du har gått ei stund uten så mye sukkerspising vil også søtsuget forsvinne, og du slipper å tenke på at du savner noe :) Si i fra til familien din, så hjelper de deg nok. Det er alltids enklere når resten av familien viser litt hensyn og venter med å åpne potetgullet og brusen til en dag du ikke er hjemme! ...Og en annen ting, om du allerede har begynt å drikke alkohol skal du vite at det bremser forbrenninga MYE- den blir opptatt med å kvitte seg med alkoholen helt til den er ut av kroppen før den går tilbake til sitt normale modus.

Hvis du synes det er tungt å skulle sette i gang å trimme vil jeg tipse om at det er mye lettere når du holder på sammen med noen. Så kanskje du kunne spørre rundt i venninnegjengen om noen har lyst til å begynne å jogge med deg? Hvis det ikke er full klaff der så kan du sjekke treningssentrene, de har massevis av tilbud med gruppetimer! I tillegg kan du få en trener til å vise deg rundt og fortelle deg hvordan du bør trene for å oppnå dine ønsker :)

Puh, ble mye skrift dette her, men håper du får noe ut av det- så sier jeg bare lykke til!

Endret av -Vixen-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Det du kan gjøre for å redusere måltidene litt er å drikke ca 1 liter vann før hvert måltid. Da fyller du opp magen litt, og gjør at du ikke klarer å spise like mye.

Jeg gjør dette, så går vanligvis med en 4-5 liter vann hver dag, men det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre for å redusere måltidene litt er å drikke ca 1 liter vann før hvert måltid. Da fyller du opp magen litt, og gjør at du ikke klarer å spise like mye.

Jeg gjør dette, så går vanligvis med en 4-5 liter vann hver dag, men det funker :)

Å hjelp, det der hørtes faktisk ikke bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, men utvider du ikke magen da? Slik at du blir mye mer sulten sånn generelt? Tror at om man skal prøve seg på det stuntet der så holder det med et glass vann...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Hvorfor er det ikke sunt?? Jeg mener.. Det er jo bare vann.. Jeg spiser sunt i tillegg, så lever ikke bare på vann.

Tror ikke magesekken blir utvida nei, for jeg klarer fint å drikke 1 liter vann og spise et måltid etterpå. Men det er meg. Hvis man blir stappmett av 1 liter vann så burde man nok ikke drikke så mye nei. Skal jo tross alt ha plass til mat også da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke sunt?? Jeg mener.. Det er jo bare vann.. Jeg spiser sunt i tillegg, så lever ikke bare på vann.

Tror ikke magesekken blir utvida nei, for jeg klarer fint å drikke 1 liter vann og spise et måltid etterpå. Men det er meg. Hvis man blir stappmett av 1 liter vann så burde man nok ikke drikke så mye nei. Skal jo tross alt ha plass til mat også da..

4-5 liter vann er ganske mye vann, og langt mer enn hva man trenger i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke sunt?? Jeg mener.. Det er jo bare vann.. Jeg spiser sunt i tillegg, så lever ikke bare på vann.

Du skal være forsiktig med hvor mye vann du drikker. Det er farlig å drikke for mye, selv om mange ikke tror det. 4-5 liter vann per dag er kanskje ikke det verste, men det er mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å drikke fire liter vann daglig høres litt vel mye ut. Man skal opprettholde saltbalansen i kroppen også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det hjelper jo meg å gå ned i vekt. Og jeg trener hver dag så svetter jo en del også :sjenert:

Bare pass på at du får i deg nok salt. Du kjenner din egen kropp best, så dette må du avgjøre selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg drakk veldig mye vann mens jeg trente for noen år siden, og jeg skjønte hvor mye det var når jeg ikke rakk toalettet. Selv om jeg nesten nettopp hadde vært der. Høres dumt ut og jeg har ikke sagt det til noen, jeg ble veldig flau over meg selv, selv om jeg nesten var hjemme da det skjedde. Det er ikke tull, man skal ikke ha i seg for mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...