Gå til innhold

Bør en femteklassing....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heier på Madam Felle! *Heia!*

Å smøre matpakken for barnet ditt er vel som en liten kjærlighetserklæring, kanskje? Mamma smurte min og i dag med egen familie smører jeg barnas og kommer til å gjøre det noen år til. Jeg har ikke blitt "hjelpesløs" i hverdagen, selv om jeg slapp å smøre matpakke da jeg var liten.....

Kunne smurt min manns også jeg, hvis f.eks. han måtte svært tidlig avgårde og jeg var hjemmeværende med litt mindre stress om morgenen. Men nå er ikke situasjonen slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Heier på Madam Felle! *Heia!*

Å smøre matpakken for barnet ditt er vel som en liten kjærlighetserklæring, kanskje? Mamma smurte min og i dag med egen familie smører jeg barnas og kommer til å gjøre det noen år til. Jeg har ikke blitt "hjelpesløs" i hverdagen, selv om jeg slapp å smøre matpakke da jeg var liten.....

Kunne smurt min manns også jeg, hvis f.eks. han måtte svært tidlig avgårde og jeg var hjemmeværende med litt mindre stress om morgenen. Men nå er ikke situasjonen slik...

Takk pjusk :P kommer til å fortsette med å smøre matpakke jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer fikk smurt mat hver dag, til han flyttet hjemmefra i en alder av 25...

Koselig å smøre, men man bør tidsnok slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tex, kanskje la det gå ut over ukelønn at 5-klassingen din glemmer gymtøy, glemmer å gi beskjeder osv?

Trekke 5 kr i ukelønn for hver glemte ting hver uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tex, kanskje la det gå ut over ukelønn at 5-klassingen din glemmer gymtøy, glemmer å gi beskjeder osv?

Trekke 5 kr i ukelønn for hver glemte ting hver uke?

god ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

I dag da jeg var ferdig i dusjen hadde jenta vår som går i fjerde klasse laget frokost til de to minste og matpakke til seg selv hun !

Hun var fryktelig stolt av seg selv og vi har alltid smurt matpakkene deres på morgenen før vi drar på jobb. ( Og det har vært en ren og skjær glede å gjøre det for dem ).

Det jeg vil fram til her er at ungene klarer disse tingene når de er modne for det uten at vi pålegger dem en masse plikter.

Hun klarer helt fint å huske gymtøy og å pakke ned maten selv. Dette var noe hun begynte å gjøre da vi spurte om hun kunne gjøre det.

Jenta vår har alltid vært mye mer moden enn det broren hennes på 7 har vært ! Tror det er store forskjeller mellom søsken generelt. Jeg kan spørre han om han kan finne en frukt og legge i sekken sammen med matpakken, men det har han innen 2 sekunder glemt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det jeg vil fram til her er at ungene klarer disse tingene når de er modne for det uten at vi pålegger dem en masse plikter.

Hun klarer helt fint å huske gymtøy og å pakke ned maten selv....

ja.. og når de da er klar for det, bør det ikke da være naturlig at de gjør det..

smøre sin egen matpakke er da vel ikke en "plikt".. ? det er bare noe man gjør.. sånn som å kle på seg osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt at å smøre sine barns matpakker ikke er å skjemme dem bort og sy pute runder armene på dem. Det er nok av de som dropper skolematen og det gjør ingen ting at foreldrene sørger for at de har en skikkelig matpakke med seg på skolen. Har man barn har man ansvar.

Barn er forskjellige og noen greier sikkert å lage seg en sunn matpakke og huske ting og tang. Har man satt barn til verden må man bare passe på dem til de greier seg selv. Hvis femteklasingen ikke greier å huske gymbagen så er det vel ikke noe stort problem for foreldrene å sørge for at den blir med? Det kan være vanskelig nok å komme seg opp kl 06:30-07:00 om morgenen om man ikke skal huske alt mulig også.

Hvis jeg får barn ser jeg det som helt naturlignå skulle smøre matpakkene deres og sørge for at de har med det det skal til skolen. I dag synes jeg det er hyggelig å smøre matpakke til min kjære innimellom.

TefrA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis jeg får barn ser jeg det som helt naturlignå skulle smøre matpakkene deres og sørge for at de har med det det skal til skolen.

og når skal de plutselig se det som naturlig å gjøre ting selv?

er ikke det noe av det med å vokse opp.. å bli "stor" og gjøre "storgutt/jente" ting selv?

klart man må gjøre det til de klarer det selv, men fortjener de ikke da anerkjennelsen av at når man er stor nok og klarer det slev, så gjør man det selv..

og det er jo bare snakk om å smøre maten sin selv.. hvor stakkarslige er de bara deres?? det klarer man da svært godt i uuung alder.. om man bare blir tiltrodd litt ansvar..

jeg har tro på at ved å gi barn ansvar (ikke "plikter"; bare følelsen av at "dette er mitt") får man ansvarsfulle barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jompis uinnlogga i dag

Jeg synes nå at når noen har smurt en fin matpakke til meg.. så smaker den mye bedre enn om jeg hadde smurt den selv..

Det blir kanskje ikke helt galt å anta at guttungen synes det samme? :P

Å legge omsorg og kjærlighet i matpakkelaginga, sammen med en liten tegning/noen ord på mellomleggspapiret er ikke å skjemme bort barn... og kanskje en liten overraskelse som en kjeks eller en liten pakke rosiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til matprat her.....

Jentungen her klarer fint absolutt alle tingene selv, men hun roter så fælt, roter bort mobiltlf, sin, lommeboka si, leksebøkene, glemmer igjen ting, leiter seg ihjel og finner ikke det som ligger rett foran nesa hennes....

Jeg holder på å bli sprø, og når læreren sender beskjeder hjem og jeg spør hver eneste dag så må hun da klare å husek at de har fått lapp på skolen samme dag???

Jeg tror jeg har vært litt slapp, vedder en tier på at hun ikke hadde med seg gymtøy idag heller, så får jeg bare håpe det gir konsekvenser på skolen også....skal helt klart slutte å ordne alle disse tingene for henne nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

og når skal de plutselig se det som naturlig å gjøre ting selv?

er ikke det noe av det med å vokse opp.. å bli "stor" og gjøre "storgutt/jente" ting selv?

klart man må gjøre det til de klarer det selv, men fortjener de ikke da anerkjennelsen av at når man er stor nok og klarer det slev, så gjør man det selv..

og det er jo bare snakk om å smøre maten sin selv.. hvor stakkarslige er de bara deres?? det klarer man da svært godt i uuung alder.. om man bare blir tiltrodd litt ansvar..

jeg har tro på at ved å gi barn ansvar (ikke "plikter"; bare følelsen av at "dette er mitt") får man ansvarsfulle barn..

Du er jo bare ute etter å provosere, gidder ikke høre på hva folk sier i det hele tatt, men tar ut det osm passer deg. :roll: Og vrir og vender på det som du selv vil.

FOR SISTE GANG MINE BARN KLARER FINT Å LAGE SIN EGEN MAT, DET GÅR IKKE PÅ DET :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huske på at i dag er det fredag og at h*n må huske på gymtøy?

Smøre sin egen frokost og matpakke uten at mor maser?

Huske å levere beskjeder mellom hjem og skole av seg selv?

Klare å passe klokka slik at h*n rekker skolen om morgenen?

(svarer uten å ha lest øvrige innlegg i tråden)

Da jeg gikk i fjerde (som tilsvarer dagens femte) gjorde jeg stort sett alt dette selv. Sønnen min gjør det ikke.

Min sønn (som har ADD) må ha påminnelser om det meste, men hvor ofte varierer fra dag til dag. Han kan smøre maten selv, men av praktiske årsaker blir det ofte til at jeg gjør det, siden jeg nå likevel står ved kjøkkenbenken og henger.. :lol: Beskjeder får jeg når jeg skal -jeg tar nemlig en razzia i sekken hans stort sett daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja tex, en femteklassing bør kunne de tingene. Min femteklassing gjorde de tingene i fjor. Noen ganger glemmer hun, men det er ikke ofte :D

megan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huske på at i dag er det fredag og at h*n må huske på gymtøy?

Smøre sin egen frokost og matpakke uten at mor maser?

Huske å levere beskjeder mellom hjem og skole av seg selv?

Klare å passe klokka slik at h*n rekker skolen om morgenen?

Vel, min 5.klassing gjør svært lite av dette.Men 13 og 15 åringene klarer det meste av dette.

Men jeg smører matpakke til alle tre fordi ungdom som må sørge for niste selv svært ofte kutter den ut etter en stund og så er man i gang med feilspising,.overspising til middag etc. Slik startet mine vektproblemer og det tok meg år å få kontroll på vekten igjen. Så jeg kommer nok til å smøre nistepakkene til mine er ferdig med videregående !! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...