Gjest Tex Skrevet 24. oktober 2003 #1 Skrevet 24. oktober 2003 Huske på at i dag er det fredag og at h*n må huske på gymtøy? Smøre sin egen frokost og matpakke uten at mor maser? Huske å levere beskjeder mellom hjem og skole av seg selv? Klare å passe klokka slik at h*n rekker skolen om morgenen?
Gjest Lea Skrevet 24. oktober 2003 #2 Skrevet 24. oktober 2003 Kanskje en 5. klassing BØR huske slike ting selv, men jeg vet at jeg var helt håpløs når det var slike ting jeg skulle huske. Matpakka ble smurt om kvelden og gymtøyet måtte også pakkes på kvelden og henges på sekken. Likevel klarte jeg å glemme begge deler til stadighet.
Suzy Skrevet 24. oktober 2003 #3 Skrevet 24. oktober 2003 Hm... maser stadig vekk men i praksis har mitt barn, som var femteklassing i fjor, måtte klare dette mye sjøl. Jeg har minnet henne på ting kvelden før, men om morran reiser jeg tidlig og da må hun fikse det sjøl. Og det går veldig fint! Suz
Gjest Madam Felle Skrevet 24. oktober 2003 #4 Skrevet 24. oktober 2003 Jeg har en som går i klasse, han klarer det meste selv, men matpakken lager jeg på morningen. Det har jeg alltid gjort, og kommer sikkert til å gjøre det så lenge det er mulig. Men jeg vet at han hadde klart det, og husket det også. Da er det verre med broren, han glemmer alt og ingenting, må minne han på at han skal ta sekken på ryggen før han går på skolen, ellers kan jeg risikere at han ender opp på skolen uten De skal jo læres opp til å følge timeplanen selv, og slike ting som gymtøy, svømmetøy og bøker kan være deres ansvar. Selvfølgelig må foreldrene stille opp om det er ikke lar seg gjøre i prakssi, for barn er forskjellig og ikke alle er like flink til å huske slike ting.
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #5 Skrevet 24. oktober 2003 klarte alt dette helt fint fra første klasse jeg.. (mamma og pappa hadde begge dratt på jobb da jeg stod opp om morgenen.. ) det er bare snakk om at foreldre må la dem MÅTTE ta ansvaret selv (dvs ikke ordne opp for dem om de glemmer det) ingen barn tar ansvar før de må..
Gjest Tex Skrevet 24. oktober 2003 #6 Skrevet 24. oktober 2003 ...ikke sant, barn noen steder i verden driver faktisk sine egne butikker, og jobber fulltid, mens min klarer ikke engang å huske på å levere beskjeder på oppfordring engang!! -Har du noen beskjeder til mamma lille venn? -Neeii... -Har du noen beskjeder i dag da? -Neeii... -Idag da? -Neeeiii.. -Idag? - Ja, jeg fikk en for tre dager siden..... (hvorpå mor= )
Gjest gjest1 Skrevet 24. oktober 2003 #7 Skrevet 24. oktober 2003 Det er forskjell på unger, akkurat som på voksne. Noen klarer helt fint å huske det som skal huskes, og andre er så distre at de må ha litt hjelp.
Gjest gjesta Skrevet 24. oktober 2003 #8 Skrevet 24. oktober 2003 Det er forskjell på unger, akkurat som på voksne. Noen klarer helt fint å huske det som skal huskes, og andre er så distre at de må ha litt hjelp. Noen trenger litt mer "hjep" enn andre. Matpakken smører vi voksne uansett.
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #9 Skrevet 24. oktober 2003 Matpakken smører vi voksne uansett. hvorfor gjør dere det?? jeg smurte min selv fra jeg begynt i barnehage da jeg var 5.. og det var null problem!! hvorfor sy puter under armene på dem?? (når de heller kunne bruke armene til så mye mer enn puteholderer?? )
Gjest Madam Felle Skrevet 24. oktober 2003 #10 Skrevet 24. oktober 2003 hvorfor gjør dere det?? jeg smurte min selv fra jeg begynt i barnehage da jeg var 5.. og det var null problem!! hvorfor sy puter under armene på dem?? (når de heller kunne bruke armene til så mye mer enn puteholderer?? ) Jeg smører matpakken fordi jeg vil. jeg synes ikke det er å sy puter under armene på dem fordi de ikke må smøre sin egen matpakke. de lager seg mat selv når de er sultne, men matpakken vil jeg ta meg av.
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #11 Skrevet 24. oktober 2003 de lager seg mat selv når de er sultne' date=' men matpakken vil jeg ta meg av.[/quote'] hvorfor???
Gjest Madam Felle Skrevet 24. oktober 2003 #12 Skrevet 24. oktober 2003 barna har gått av å få en rolig morning, og jeg synes det er koselig å smøre matpakken deres. Så enkelt er det Blir nok folk av de også selv om jeg smører matpakken til dem
Gjest Tex Skrevet 24. oktober 2003 #13 Skrevet 24. oktober 2003 Det er vel en personlig sak at man har lyst til å smøre matpakker til barna sine... Jeg for min del vil det IKKE og har ikke sagt ifra til femteklassingen at det er gym idag... jeg har minnet henne hundre ganger denne høsten på at det er gym på fredager og at hun må huske gymtøy, men jeg tror at så lenge jeg gjør det husker hun det aldri selv. Så nå er det slutt, hun skal jaggu få begynne å tenke selv... *ta skjeen i en annen hånd* Jaggu på tide......
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #14 Skrevet 24. oktober 2003 Blir nok folk av de også selv om jeg smører matpakken til dem folk blir det nok.. men jeg synes generelt at det høres ut som en dårlig idè.. dersom de ikke ønsker å bruke tid om morgenen kan de jo smøre matpakka kvelde før.. du tar denne vurderingsmuligheten fra dem.. ved å ordne opp og gjøre det for dem i steden.. de får det sikker litt enklere om morenen nå noen år.. men de blir mindre selvstendige og mindre flinke til fleksibel problemløsning.. kjenner en fyr som fremdeles får matpakka smurt.. nå har dama tatt over for mamma.. men i en alder av 30 år synes han fortsatt det blir for mye stress å gjøre det selv..
Gjest Madam Felle Skrevet 24. oktober 2003 #15 Skrevet 24. oktober 2003 folk blir det nok.. men jeg synes generelt at det høres ut som en dårlig idè.. dersom de ikke ønsker å bruke tid om morgenen kan de jo smøre matpakka kvelde før.. du tar denne vurderingsmuligheten fra dem.. ved å ordne opp og gjøre det for dem i steden.. de får det sikker litt enklere om morenen nå noen år.. men de blir mindre selvstendige og mindre flinke til fleksibel problemløsning.. kjenner en fyr som fremdeles får matpakka smurt.. nå har dama tatt over for mamma.. men i en alder av 30 år synes han fortsatt det blir for mye stress å gjøre det selv.. Mine barn klarer å lage matpakken sin om jeg ikke gjør det, så jeg ser ikke på dette som noe problem. Jeg har hatt foreldre som har laget matpakken min i alle årene jeg gikk på skolen, men jeg klarer nå å lage min egen matpakke Den fyren du kjenner gidder kanskje bare ikke, men har ikke noe med at han ikke kan. Vil damen hans gjøre dette får hun vel det da uten at du skal behøve å legge deg i det. Men hvorfor skal vi ikke kunne gjøre noe for barna våre også da? De blir fort nok voksne
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #16 Skrevet 24. oktober 2003 Men hvorfor skal vi ikke kunne gjøre noe for barna våre også da? De blir fort nok voksne det viktigeste vi kan gjøre for barna er vel nettopp å la dem bli voksne?? la dem ta ansvar før de må.. la dem se hvordan ting henger sammen og må mestres før de er avhengige av å klare det selv.. høres ut som om du er litt redd for å gi slipp på dem, synes jeg.. overbeskyttelse er ikke beskyttelse..
Gjest Madam Felle Skrevet 24. oktober 2003 #17 Skrevet 24. oktober 2003 Er ikke redd for å gi slipp på dem men jeg mener de kan få lov til å være barn også, og om du mener at jeg fratar dem noe med å smøre matpakken får du bare gjøre det.
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #18 Skrevet 24. oktober 2003 Er ikke redd for å gi slipp på dem men jeg mener de kan få lov til å være barn også' date=' og om du mener at jeg fratar dem noe med å smøre matpakken får du bare gjøre det. [/quote'] selvfølgelig mener jeg ikke at du fratar dem noe ved selve matpakkesmøringen.. men jeg mener at det at du faktisk smører matpakken til barn som er mer enn i stand til å gjøre det selv sier noe om hvilken type foreldre du er.. og jeg vil vedde ganske mye på at de er bortskjemt.. men det er selvfølgelig bare en gjetning fra meg.. regner ikke med å klare å påvirke deg på noe vis.. vet bare at jeg vil legge meg på en noe annerledes linje overfor mine barn.. det er det hele..
Marianne Skrevet 24. oktober 2003 #19 Skrevet 24. oktober 2003 Min jente i 5 klasse klarer det stort sett. Noen få ganger har hun glemt seg ut, men det er sannelig ikke ofte.
Gjest Madam Felle Skrevet 24. oktober 2003 #20 Skrevet 24. oktober 2003 Kommer an på hva du mener med bortskjemt? Mener du at et barn blir bortskjemt av at jeg smører matpakken, da mener jeg du har et merkelig syn på det å være bortskjemt. Men igjen det er min mening. Hva du velger å gjøre med dine barn får bli din sak, og hva jeg gjør er min sak, så da får vi være enig i at vi er uenig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå