Gå til innhold

Skolen ba barna forlate Facebook

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ha ha, skulle like å se den læreren/skolen som hadde turt å se meg i øynene og forlange at mitt barn ikke skulle få ha sin fb-konto. Det får da være grenser til overformynderi her.

Den læreren som aldri kjører for fort, som aldri har benyttet svart arbeidshjelp, som aldri har tatt med en flaske for mye over grensen og som aldri har tatt en gråsonetredagers kan få åpne munnen først.

Skolene innbilder seg ofte at de har mye makt, gitt. Ikke bare skal de bestemme hva barna skal ha på brødskiven, nå skal de bestemme hvilke nettsider de skal være på i fritiden også ?

Helt høl i huet. Kanskje skulen burde fått utbetalt barnetrygden og overtatt alt ansvaret *oppgitt*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med skolen, jeg. Synes ikke barn har noe der å gjøre. Aldersgrense er det også. Synes ikke noe særlig om foreldre som lar barna opprette facebookprofil i en alder av ti år. De er for unge til å vite hva de er med på, og de er for unge til å få privatlivet sitt gjort tilgjengelig på nett, synes jeg.

Skrevet

For det første: Facebook har en aldersgrense, men det er ikke en lov og heller ikke ulovlig for barn å registrere seg.

Jeg kommer nettop fra seminar om nettvett og hvordan skoler forholder seg til internett og andre sosiale medier. Det er interessant at så mange her inne sier at foreldre som lar barna få for eksempel facebook-konto er dårlige foreldre. Nettsteder som nettby (nedlagt nå), goSupermodel, Habbo osv. har alle aldersgrense på 12 år, men langt de fleste brukerne er barn helt nede i 3. og 4. klasse. I en uformell håndsopprekning på 5. trinn på skolen min i fjor hadde godt over halvparten av elevene facebook-profil, på 7. trinn har enda flere. Det vil si at godt over halvparten av foreldrene i Norge tillater at barn får være på facebook. Jeg/vi er intet unntak. Vi holdt igjen lenge, men eldstemann fikk profil i fjor for å spille. Som sistemann av sine venner. Han var 11.

Så realiteten er at langt de fleste barn i 10-11 års alder er erfarne nettbrukere. Og hjelper ikke foreldrene til er det alltids en venn som hjelper til. Utfordringen for oss foreldre og meg som lærer er derfor å hjelpe barna til å bruke internett og sosiale medier på en ok måte. Jeg underviser i nettvett fra elevene begynner å logge på maskinene på jobb. Og mine egne barn bruker nett under tilsyn. Ikke at vi står der hele tiden, men jeg har relativt god oversikt over hva de foretar seg.

For meg som lærer kan jeg ikke be elevene mine om å slette profilene sine på facebook, men de får ikke logge seg inn når de er på skolen. Jeg kan jobbe for at holdningene til elevene mine blir "riktige" men hva de gjør utenfor skolen er og blir faktisk foreldrenes ansvar. Jeg kan også kurse foreldre i nettvett. Jeg har opplevd episoder med mobbing på nett, og i en sånn sammenheng kunne jeg kanskje foreslått at en elev slettet seg fra facebook som en løsning, men jeg kunne ikke forlangt det.

Dette er jo foreldrenes ansvar - men noen ganger må nok skolen si ifra... For, vi foreldre er ikke en ensartet gruppe, men består av ulike individer med maaaange ulike oppfatninger.

Jeg har selv vært på foreldremøte på skolen hvor dette har vært en sak.

Og, det er skremmende å se og høre holdningene til mange foreldre.

Min 11-årige datter har ikke FB-profil enda, og jeg ønsker ikke at hun registrerer seg før hun fyller 13.

Jeg har snakket med henne om hvorfor jeg ikke synes dette er greit, og hun har akseptert forklaringen.

Hun har konto på goSupermodel (som ikke har noen nedre aldersgrense) Sjekker med jevne mellomrom hva hun holder på med, men 100 % oversikt er det (dessverre) umulig å ha til enhver tid.

Da er en dæsj tillit kjekt å ha :yvonne:

Skrevet

Den læreren som aldri kjører for fort, som aldri har benyttet svart arbeidshjelp, som aldri har tatt med en flaske for mye over grensen og som aldri har tatt en gråsonetredagers kan få åpne munnen først.

Hva er dette slags argumentasjon? Mener du at fordi en person ikke er feilfri så kan ikke vedkommende hevde at man skal følge lover og regler? Hvis nå alle bilførere en eller annen gang har kjørt for fort så skal vi dermed konkludere med å oppheve alle fartsgrenser?

Skrevet

Det er vel egentlig foreldrene som skal passe på slikt, og det er dem som skal respektere at facebook har en aldersgrense på 13 år. Slik som det sto, at moren hadde oversikt over profilen til sønnen sin, syns egentlig ikke jeg holder. 10-åringer skal være ute å leke, ikke sitte klistret til facebook :)

Skrevet

Jeg tviler at de aller fleste som er på Fb vet alt dette:

1. Undersøk om nettsamfunnet har en personvernpolicy før du melder deg inn. Ta aktiv stilling til den!

2. Sett deg inn i avkrysningsvalg du har for å beskytte dine opplysninger. Ta deg tid til å teste ut hvordan de ulike profilinnstillingene virker i praksis.

3. Gi ikke fra deg hele e-postadresseboka til aktørene bak nettsamfunnet, og i alle fall ikke passordet til din e-postkonto, slik Facebook faktisk oppfordrer til ved registrering. I tillegg til at det er uklokt er det trolig også i strid med de avtalevilkårene du har inngått med leverandøren av din e-postkonto.

4. Benytt en e-postadresse du uten større bryderi kan erstatte dersom du senere skulle oppleve å bli utsatt for spam, eller andre uønskede henvendelser via e-post.

5. Du er selv ansvarlig for all informasjon du legger ut på profilen din. Legg ikke ut bilder eller personopplysninger om andre uten først å ha spurt dem om lov.

6. Vær forsiktig med å legge ut opplysninger om politisk oppfatning, tro og seksuell legning. Dette er i norsk og europeisk personvernlovgivning regnet som sensitive personopplysninger.

7. Det du ikke ville sagt om deg selv eller andre i en større forsamling av kjente og ukjente personer i den fysiske verden, bør du heller ikke publisere på Internett. Opplysninger du gir i ”fortrolighet” til venner på din profil, kan lett bli klippet ut og benyttet i helt andre sammenhenger.

8. Facebook forbeholder seg retten til å endre vilkår og personvernpolicy når som helst. Se derfor for deg muligheten for at de personopplysningene du har lagt ut kan bli utlevert og benyttet til helt andre formål, uten at du kan gjøre noe for å forhindre det.

9. Er det uproblematisk at aktøren bak nettsamfunnet samler inn informasjon om deg også fra andre nettsteder, blogger, chattelinjer, andre brukere mv, slik for eksempel Facebook forbeholder seg retten til å gjøre?

10. Du må regne med at eierne av nettsamfunnet lagrer all informasjon om deg i ubestemt tid, også etter at du har slettet profilen din.

11. Facebook lagrer e-postadressene til alle du har sendt invitasjon til, også de som velger å ikke opprette sin egen profil. De må faktisk selv sende en forespørsel til Facebook om å få sin e-postadresse slettet. Er det riktig av deg å utlevere andres e-postadresser på denne måten?

12. Husk at det blir dannet detaljerte profiler som sier svært mye om deg, og dine venners interesser og adferd, og ikke minst også relasjonene dere i mellom. Dette er informasjon som kan være svært interessant for kommersielle aktører, ”stalkers”, kriminelle og andre.

13. Tåler alt innholdet som du legger ut i profilen din å bli sett av skolens ledelse, arbeidsgiver, politiet eller komplett fremmede personer? Husk at bilder og personopplysningene du legger ut lett kan klippes ut og bli sett av andre langt utenfor din nære vennekrets.

14. Vær forberedt på at det du legger ut av kommentarer og synspunkter i prinsippet blir liggende tilgjengelig på Internett for alltid, også etter at du selv kanskje har endret dine oppfatninger og ståsted.

Jeg tviler enda mer at foreldre og barn under 13 år som er på Fb vet alt dette. Endel mennesker legger altfor mye ut på nettet slik at man kan få vite så altfor mye om dem. Personvernet deres tenker de null på. Kan straffes for det senere.

• Liker 4
Skrevet

Wow! Synd man ikke kan trykke på "liker"-knappen mer enn en gang! Oppfordrer alle til å lese, printe ut og lese igjen og igjen innlegget over! Det er så masse en ikke tenker over når man skriver og publiserer ting på internett!

Skrevet

Helt høl i huet. Kanskje skulen burde fått utbetalt barnetrygden og overtatt alt ansvaret *oppgitt*

Når enkelte foreldre mener at aldersgrenser ikke er satt for å holdes så hadde det kanskje vært greit det ja ;)

Skrevet

Wow! Synd man ikke kan trykke på "liker"-knappen mer enn en gang! Oppfordrer alle til å lese, printe ut og lese igjen og igjen innlegget over! Det er så masse en ikke tenker over når man skriver og publiserer ting på internett!

Det samme nettvettet gjelder faktisk når man bli medlem på et forum som KG.

Men de aller fleste greier ikke å forholde seg til kompliserte ting, og godtar alt som "alle andre gjør" og påstår det er trygt når bare mange nok gjør det samme.

Foreldre som selv er på facebook har ikke mye å komme med når de skal forklare barna sine hvorfor de ikke bør være der. Spesiellt dersom mor og far har dårlig nettvett. (Jeg har møtt mange foreldre med dårlig nettvett)

Problemer med å vurdere hva som er veloverveid og trygg adferd gjelder spesiellt for barn, som vil gjøre det samme som vennene sine.De har ingen voksent utviklet kritisk sans, nettopp fordi de er barn. Siden de er barn lever de her og nå, og ser ikke konsekvenser av det de poster fem, ti og tjue år fram i tid.

Mange voksne som har gjennomgått utvilkingstrinn der det kan forventes å begynne å se konsekvenser av egen adferd greier ikke å innse dette en gang.Så hvordan skal man forvente at barn skal greie det, når de ikke er kommet dit i sin naturlige utvikling?

Facebook eier faktisk alt som blir lagt ut der. Det blir også stående der for bestandig noe barn (og de fleste voksne) ikke er klar over. Du kan ikke fjerne ting fra nettet, og det kan brukes mot deg senere.(På måter du ikke er klar over i dag.)

Mange barn kommer til å forandre mening om ting mens de vokser opp, men det de skrev på nett kan de ikke forandre på, siden de ikke har kontroll med hvem som har lest det og lagret det.

Slike konsekvenser innser ikke et barn,

og da skulle det bare mangle om ikke skolene gikk inn og ba dem la være å delta i ting de faktisk ikke har lov til å holde på med.

Spesiellt når dette er til fordel for barna selv.

Jeg har personlig snakket med mange godt voksne personer som ikke har greie på at det ikke er smart å legge ut på nett bilder og ingformasjon om hvem de knullet i fylla i helgen.

Hvordan skal da barn klare å vurdere hva de bør og ikke bør poste på et nettsamfunn som eier innholdet deres etterpå...?

Barn skal jo nettopp ikke delta, av hensyn til at de ikke kan vurdere slike ting.

Det gjør meg ingen ting at skolen oppfordrer barn til å la være å bryte regler som er opprettet for å beskytte dem selv.

• Liker 2
Skrevet

Da er en dæsj tillit kjekt å ha :yvonne:

En dæsj tillit hjelper ikke alltid, dersom barnet ikke har modenhet nok til å vurdere hva som er smart å legge ut på nett.Når en forelder sjekker profilen i etterkant, kan man faktik ikke få fjernet ting som foreldrene innser at ikke burde vært lagt ut på nett,- til 200 "venner" samtidig.

Barnet har nok heller ikke like lett for å skjønne at det "ryktet" de framstår med på nett får de vankelig gjort noe med i etterkant, fem år senere når de mobbes for ting som ligger ute på nettet, som de selv har sagt/lagt ut.Men da må de dessverre leve med at de har lagt ut dette, fordi mor og far ikke brydde seg om aldersgrensen for å opprette profil.

Det er også mulig at barna ødelegger for seg selv med hvem de legger til, blokkerer og hva de kommenterer på facebook, siden andre barn kan bli såret og sinte på en måte barna ikke innser i det øyeblikket de taster enter, og som de kanskje ikke får rettet opp i.

Det er vanskelig nok for voksen personer, men for barn er dette nesten umulig å vurdere, siden de ikke er kommet dit i utvikling.

Kanskje skolen ville ha barna vekk fra Facebook på grunn av dårlige omgangsformer/utstrakt mobbing blant elever som ikke skjønner hvor mye de sårer, og at de de stygge de sa til andre for å bli bedre likt selv, skal stå på nettet når de er blitt voksne og skal søke på jobber også?

Skrevet

Hvor har jeg sagt at det er greit å bryte loven? Det jeg vil frem til, er som nevnt, at disse retningslinjene er utarbeidet etter amerikanske forhold - dette grunnet at rettssaker er mye mer utbredt over there.

Personlig ser jeg ikke hvordan det kan skade noen at barn bruker FB, da jeg synes det er mye tryggere at de kommuniserer der, fremfor på helt anonyme fora. Nettmobbing foregår over alt, men man er tross alt mer beskyttet på FB, ettersom man må ha en profil med fullt navn, og man selv velger hvem som kan se profilen sin. På andre forum kan hvem som helst se bilder og skrive i gjestebøker.

Hvis du leser innlegget mitt, ser du også at jeg synes det er greit, såfremt foreldrene FØLGER MED på små barn sine oppdateringer på Facebook.

Man er ikke mer beskyttet på facebook, fordi man får tilsendt mobbingen til seg selv personlig med fullt navn på avsender, som alle de andre 200 vennene man har "invitert" kan lese.

Tror du man er mer beskyttet når folk du ikke har hørt om har chattet med hverandre og vet hvem du er, uten at du har oversikt?

Spør VOE om hun følte seg beskyttet, når folk slet henne ut med så mye trakkassering at hun ikke vil blogge mer.

Hvordan tror du det er når nyhetsfeeden din består at trakkassering mot deg personlig fra "venner" som linker kommentarene sine til hverandre? Da tror jeg du ville gledet deg til å gå på skolen... (Eller til å sitte hjemme og motta mer dritt fra folk som spekulerer i hvorfor du ikke kom den dagen...)

Baksnakking spres i løpet av sekunder over hele facebook, så at du ikke kan se hvilken skade dette gjør, får deg til å framstå som veldig,veldig naiv.

Hvis 60 personer møter opp utenfor huset til en gutt for "å ta han" etter at de ha avtalt dette over facebook i løpet av noen få timer, da gjør dette faktisk ganske mye skade.

Skrevet

Min datter har FB, jeg ser ikke problemet med det så lenge det ikke blir brukt i skoletiden... Hun er ikke gammel nok og det var jeg som lagde kontoen til henne, og satte opp personverns instillingene, samt at jeg går gjennom aps og andre ting med jevne mellomrom, passer på hvem som er og ikke er på vennelisten og sjekekr veggen hennes og postkassen når jeg føler for det - hun er der for spillene som Farmville, Petville og alle andre viller :gjeiper: og jeg ser ikke at det er verre enn at jeg lar henne spille på gosupermodel, moviestar planet eller andre nettsteder hvor de kan registrere seg - forutsatt at jeg følger med.

Syns skolen først skal fokusere på det som skal foregå knyttet til undervisning og skoletid og la foreldrene styre fritiden...

Ja, jeg ser du lever i en illusjon om at du har full kontroll om det som angår din datter på nett. Men du vet ikke hva de skriver som snakker om din datter på facebook, som har profiler du og din datter ikke har tilgang til.

Din datter kan faktisk bli blokkert ut bevisst av folk som ikke vil hun skal få se hva de skriver om henne, så de kan "snakke i fred"...

Rykter spres som ild i tørt gress mellom folk sine profiler, og de kan gjengi ting til hverandre som du og din datter ikke kan begrense selv om du har redigert vennelista hennes og begrenset innsynet for dem hun "kjenner".

Folk som ikke kjenner henne kan ha hørt rykter/løgner som de formilder videre over facebook uten at du kan begrense det på noen som helst måte. Når datteren din kommer over slik informasjon om seg selv, fordi hun blir venn med en ny som gir tilgang til nye "venner" igjen (der kommetarene fins), kan jeg love at det blir en datter som er meget lei seg og som har funnet ut at det står mye om henne på nett som hun ikke visste om...

Et problem som ville vært unngått dersom umodne barn ikke var på Facebook. Dette vet Facebook, og derfor har de faktisk en aldersgrense (som egentlig er satt 3 år for lavt...)

Tonen er dessuten mye styggere på nett enn i det virkelige liv, noe alle vet som har deltatt i en debatt på KG....For et barn kan dette bli en grusom opplevelse, og når ting står på nett kan det dessverre ikke slettes...

Enkelte barn oppretter faktisk falske profiler, og de kan utgi seg for å være din datter på facebook. De kan gjøre og legge ut ting som du og din datter ikke har kontroll med, for å prøve å skade din datter hvis de er misfornøyd med noe hun har sagt. Det eneste du da kan gjøre er å prøve å begrense skaden etter at den har skjedd...

Disse barna er somregel for unge til å forstå konsekvensen av det de gjør, men konsekvensen svir uansett for de den går ut over.

Skrevet

gud så glad jeg er for at Facebook ikke eksisterte da jeg var yngre.

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å glemme hvem som følger med på det man skriver og legger ut. Skriver ungen noe, så er det ikke bare mormor som får det opp på newsfeeden sin. Folk dere knapt kjenner, får det også opp...

Det er faktisk et veldig viktig poeng... Barn greier i alle fall ikke å se for seg alle de som får opp deres statusoppdateringer, når ikke en gang voksne personer klarer å se for seg dette...

Gjest gjest mann
Skrevet

Hvis 60 personer møter opp utenfor huset til en gutt for "å ta han" etter at de ha avtalt dette over facebook i løpet av noen få timer, da gjør dette faktisk ganske mye skade.

Var det kanskje ikke en skole på nyhetene før jul der sånn ca 100 personer møtte opp for å banke hverandre etter å ha lest når og hvor på facen?? Sånt er selvfølgelig helt ufarlig og uskyldig. :sarkasme:

Politiet syns jo det var helt uproblematisk... :ironi:

Men siden de var over 13 så gjør det jo ikke så mye :krangle: Eller?

Skrevet

Jeg kan også kurse foreldre i nettvett. Jeg har opplevd episoder med mobbing på nett, og i en sånn sammenheng kunne jeg kanskje foreslått at en elev slettet seg fra facebook som en løsning, men jeg kunne ikke forlangt det.

Du kunne foreslått at hva? Du som underviser burde vite at Du kan ikke slette deg: Du kan bare deaktivere profilen. Det som står der forblir der, og Facebook eier innholdet.

Det skriver du nemlig under på når du oppretter profil.

Å ikke delta er det samme som å bli holdt utenfor på en ennå verre måte enn før. Folk ler av det de har lest om deg bak din rygg uten at du kan vite hva de har lest, noe som blir brukt mot deg i samtaler.

Derfor er det bedre om ingen fikk være der enn at noen, med uvettige foreldre, skal kunne presse alle til å bli med for å kunne delta i samtalene på skolen og ikke være en sosial taper.

Men nå er det jo allerede sånn at dersom du ikke er med så er du en looser...Så hva kan man gjøre?

Skrevet (endret)

Du kunne foreslått at hva? Du som underviser burde vite at Du kan ikke slette deg: Du kan bare deaktivere profilen. Det som står der forblir der, og Facebook eier innholdet.

Det skriver du nemlig under på når du oppretter profil.

Du som irettesetter ei som underviser burde vite at; jo, du kan slette profilen. Ikke bare deaktivere den. Men der vil alltids finnes kopier av innholdet på backupdisker, i cachen til stalk... eh... vennene dine, osv. Folk kan ha kopiert bilder og delt videre, osv.

Godt poeng med at man bør være forsiktig uansett nettsamfunn. Når man skriver en rekke poster under et nick her på forumet, så diskuterer man sex det ene øyeblikket, forteller om gifterplaner med lett gjenkjennelige detaljer det neste, for så å snakke dritt om soon-to-be-svigermor etterpå...

Endret av Jade
Gjest detudeltemørket_
Skrevet
Men nå er det jo allerede sånn at dersom du ikke er med så er du en looser...Så hva kan man gjøre?

Si tørt javel, når alle ler av en og se fokuset på øynene til idioten dirre i sin usikkerthet, som når en må dobbeltsjekke ens blindsone konstant, eller for den sak skyld nekene som stirrer stiv på en på en smågal dement måte.

Skrevet

Du som irettesetter ei som underviser burde vite at; jo, du kan slette profilen. Ikke bare deaktivere den. Men der vil alltids finnes kopier av innholdet på backupdisker, i cachen til stalk... eh... vennene dine, osv. Folk kan ha kopiert bilder og delt videre, osv.

Godt poeng med at man bør være forsiktig uansett nettsamfunn. Når man skriver en rekke poster under et nick her på forumet, så diskuterer man sex det ene øyeblikket, forteller om gifterplaner med lett gjenkjennelige detaljer det neste, for så å snakke dritt om soon-to-be-svigermor etterpå...

Takk for informasjon. Det var noe jeg ikke var klar over som jeg syns det var bra å få vite.

:)

Men som du sier så er det alltid mulig for folk å hente fram det du allerede har lagt ut på nettet, uansett om du tar bort profilen og nettsiden. Og det kan/vil leve sitt eget liv etter at du har publisert det. Hvordan vet du at ikke søskenbarnet ditt har lagret en kopi som hun har delt med sin veninne, som kjenner en dritkjip megge som du er i konflikt med, som får kjennskap til det du ville ta vekk uansett hva du måtte mene om det?

Hvordan vet du at noen ikke hacker din "beskyttede" profil og leser alt de kommer over uten å være din venn?

De første til å lære sånne grep blir datagenerasjons-barna, og de kommer til å kunne benytte spionprogrammer som (naive) foreldre (som "beskytter" sitt gull på nettet) aldri har hørt om en gang, så de kan overvåke venners netttraffikk rett og slett fordi de syns det "er gøy" om "moro bare å kunne gjøre det"...

(Spesiellt når det benyttes trådløst nett.)

Det hjelper ikke å si at man har stilt inn privacy-settingene på barnets konto og deretter tro at ingenting negativt kan hende fordi du sjekker profilen hver uke...

Du kan nemlig ikke begrense andres aktivitet.

Har noen hørt teorien om at man kan linkes til alle i verden gjennom seks ledd....

Det handler ikke bare om mobbing, men at du skal kunne stå inne for alt du gjør på sosiale medier mange år framover i tid. Hvilket barn er det som kan si at de kan stå for det de skriver i statusfeltet sitt i dag, uten å syns det er pinlig, syv år fram i tid når de er 10 år i dag?

Hvilken mor som opprettet profil for sin baby kommer til å ha et barn som syns disse baby-bildene og fortellinger om suksess de har med pottetrening og den første natten sin uten bleier er helt ok når de går i 4.klasse?

Kanskje de får et barn som ikke vil være på Facebook selv, men så har mamma valgt å offentliggjøre alt for dem.

La oss si at du blir med i en gruppe for en eller anne sak når du er 14, og når du er 17 finner du plutselig ut at du har blitt overvåket på Facebook av en eller annen e-tjeneste som ikke er enig i ditt syn politikk og ser på deg som terrorist.

Da hjelper det lite at mamma syns du må få lov til å få bli med flyet til ferien i det landet som nekter deg visum...

Enkelte på dette forumet bør også lese tråden der folk forteller at de har identifisert brukere av forumet "ut fra det de skriver."

Det trenger ikke være at de har identifisert denne personen, men det er nok at de tror de han ridentifisert henne/han og deretter viser det til noen andre og "avslører" hvem de tror dette er. Da har snøballen for lengst begynt å rulle, og folk "vet" ting om "identifiserte personer"som ikke er sant.

Slipp den måten å omgås på løs i en flokk barn -før de har utviklet alle sine sosiale evner, og se hva som skjer...

Ikke fortell meg at sånt er "greit" og "harmløst".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...