Gjest VictoriaSecret* Skrevet 2. februar 2011 #21 Skrevet 2. februar 2011 Så du mener at så lenge det finnes noe verre, er alternativet helt greit? Det er greit å bryte aldersgrensen på Facebook, fordi det er en bedre side enn nettby? Det er greit å kjøre i 80 i 60-sonen, fordi det er bedre enn å kjøre i 100 der? Det er greit for en 14-åring å drikke alkohol fordi det hadde vært verre om tenåringen hadde brukt heroin? (Ja, det er søkte sammenligninger, men det er satt på spissen for å understreke ett poeng: Hvorfor er det greit å bryte loven, fordi de kunne gjort noe verre?) Hvor har jeg sagt at det er greit å bryte loven? Det jeg vil frem til, er som nevnt, at disse retningslinjene er utarbeidet etter amerikanske forhold - dette grunnet at rettssaker er mye mer utbredt over there. Personlig ser jeg ikke hvordan det kan skade noen at barn bruker FB, da jeg synes det er mye tryggere at de kommuniserer der, fremfor på helt anonyme fora. Nettmobbing foregår over alt, men man er tross alt mer beskyttet på FB, ettersom man må ha en profil med fullt navn, og man selv velger hvem som kan se profilen sin. På andre forum kan hvem som helst se bilder og skrive i gjestebøker. Hvis du leser innlegget mitt, ser du også at jeg synes det er greit, såfremt foreldrene FØLGER MED på små barn sine oppdateringer på Facebook.
Jade Skrevet 2. februar 2011 #22 Skrevet 2. februar 2011 Skolen kan ikke nekte barna å ha facebook. Akkurat som de ikke kan nekte 15-årige elever å drikke alkohol selv om det fører til ubehageligheter og drikkepress blant medelever. Men når ungene får bruke Facebook, og foreldrene ikke følger med, ikke gir de noe opplæring, og heller ikke reagerer når det foregår mobbing, så skulle jeg nesten ønske at skolen hadde noe de skulle sagt. hvem skal reagere når foreldrene gir faen? I artikkelen sier eleven at der aldri foregår krangler pga ting som er publisert på Facebook. Kun pga ting som skjer på skolen. Klart han sier det! Hadde han bekreftet det lærerne sa, at der oppstod konflikter pga ting som skjedde på Facebook, så hadde han jammen fått gjennomgå etterpå av medelevene! Vår 10-åring har egen pc hjemme. Vi lærer han med nettvett og etter hvert vil vi gjøre han kjent med Facebook via våre kontoer. Hvor vi vil forklare hva som er dumt og bra å gjøre. Farene ved å dele for mye informasjon. At det er like gale å skrive noe stygt på nett som å si det i virkeligheten. Virusfarer og mye mye mer! Her er så mye å tenke på, selv mange voksne klarer ikke dette. Hvordan skal en 10-åring klare det? Det blir nok ingen Facebook-konto enda. 13 år synes jeg høres greitt ut. Jeg vil uansett ikke lære ungen å lyge på alderen for å komme inn på hverken nettsteder eller utesteder. Dere andre som har Facebook-kontoer til 10-åringene deres. Pass på! Vær der! Vis at mobbing ikke er akseptert - uansett hvor det foregår! La det få konsekvenser! Husk på virus, husk på at det fort kan sies for mye! Vil dere at alle skal vite når dere drar på ferie? At ungen ukritisk skal legge ut sine tanker og følelser i statusfeltet? Hemmeligheter? Ops, der visste alle at mor og far skal skilles... Det er lett å glemme hvem som følger med på det man skriver og legger ut. Skriver ungen noe, så er det ikke bare mormor som får det opp på newsfeeden sin. Folk dere knapt kjenner, får det også opp... 1
Gjest dobbeltmoral Skrevet 2. februar 2011 #23 Skrevet 2. februar 2011 Synes faktisk det er helt greit at skolen følger med på dette, jeg. Det er en aldersgrense på Facebook, men alt for få foreldre gidder å bry seg. Jeg lurer på om foreldrene syns det er greit at ungene lyver på alderen for å kunne registrere seg på Facebook? Og syns de det er greit hvis ungene lyver på alderen når det gjelder andre ting senere også, som tenåringer? Hvordan skal foreldre klare å forklare sine barn at det er greit å lyve i den settingen men ikke i andre? 2
Gjest merra Skrevet 2. februar 2011 #24 Skrevet 2. februar 2011 Min datter har FB, jeg ser ikke problemet med det så lenge det ikke blir brukt i skoletiden... Hun er ikke gammel nok og det var jeg som lagde kontoen til henne, og satte opp personverns instillingene, samt at jeg går gjennom aps og andre ting med jevne mellomrom, passer på hvem som er og ikke er på vennelisten og sjekekr veggen hennes og postkassen når jeg føler for det - hun er der for spillene som Farmville, Petville og alle andre viller :gjeiper: og jeg ser ikke at det er verre enn at jeg lar henne spille på gosupermodel, moviestar planet eller andre nettsteder hvor de kan registrere seg - forutsatt at jeg følger med. Syns skolen først skal fokusere på det som skal foregå knyttet til undervisning og skoletid og la foreldrene styre fritiden... Hvordan fikk du registrert henne uten å lyve på alderen? Syns du det var greit å vise din datter at det er greit å lyve i enkelte situasjoner for å få det som man vil? 4
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 2. februar 2011 #25 Skrevet 2. februar 2011 Skolen kan ikke nekte barna å ha facebook. Akkurat som de ikke kan nekte 15-årige elever å drikke alkohol selv om det fører til ubehageligheter og drikkepress blant medelever. Men når ungene får bruke Facebook, og foreldrene ikke følger med, ikke gir de noe opplæring, og heller ikke reagerer når det foregår mobbing, så skulle jeg nesten ønske at skolen hadde noe de skulle sagt. hvem skal reagere når foreldrene gir faen? I artikkelen sier eleven at der aldri foregår krangler pga ting som er publisert på Facebook. Kun pga ting som skjer på skolen. Klart han sier det! Hadde han bekreftet det lærerne sa, at der oppstod konflikter pga ting som skjedde på Facebook, så hadde han jammen fått gjennomgå etterpå av medelevene! Vår 10-åring har egen pc hjemme. Vi lærer han med nettvett og etter hvert vil vi gjøre han kjent med Facebook via våre kontoer. Hvor vi vil forklare hva som er dumt og bra å gjøre. Farene ved å dele for mye informasjon. At det er like gale å skrive noe stygt på nett som å si det i virkeligheten. Virusfarer og mye mye mer! Her er så mye å tenke på, selv mange voksne klarer ikke dette. Hvordan skal en 10-åring klare det? Det blir nok ingen Facebook-konto enda. 13 år synes jeg høres greitt ut. Jeg vil uansett ikke lære ungen å lyge på alderen for å komme inn på hverken nettsteder eller utesteder. Dere andre som har Facebook-kontoer til 10-åringene deres. Pass på! Vær der! Vis at mobbing ikke er akseptert - uansett hvor det foregår! La det få konsekvenser! Husk på virus, husk på at det fort kan sies for mye! Vil dere at alle skal vite når dere drar på ferie? At ungen ukritisk skal legge ut sine tanker og følelser i statusfeltet? Hemmeligheter? Ops, der visste alle at mor og far skal skilles... Det er lett å glemme hvem som følger med på det man skriver og legger ut. Skriver ungen noe, så er det ikke bare mormor som får det opp på newsfeeden sin. Folk dere knapt kjenner, får det også opp... Jeg er helt enig med deg En annen ting er at barn i den alderen gjerne ikke forstår helt hva mobbing er. "Det var jo bare en spøk", er ofte en av mange unnskyldninger som barn kan komme med når de blir tatt i å komme med slengbemerkninger til andre, så det er litt dumt at guttens kommentar liksom skal bevise at det ikke har skjedd mobbing på fb.
Ava Mae Skrevet 2. februar 2011 #26 Skrevet 2. februar 2011 Et 10 år gammelt barn har ikke noe som helst på et nettsamfunn å gjøre, være seg FB, Nettby eller noe annet. Og når da foreldrene ikke evner å sette grenser synes jeg det er helt greit at skolen faktisk gjør det. 3
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2011 #27 Skrevet 2. februar 2011 Jeg synes det er en del av skolens oppgave å bidra til å gi barna gode samfunnsansvarlige holdninger. Skolen bør forklare barna hvorfor vi trenger lover og regler og motivere barna for å følge disse. Jeg synes også at skolen skal motivere barna til å ta hensyn til hverandre, ikke mobbe og ikke lyve. For meg er det opplagt at skolen skal kunne si slikt som at de må slette facebook siden sin hvis de har fått den basert på løgn og svindel. Om skolen skal varsle Facebook eller andre aktører hvis de gjør noe annet galt er en annen sak. I en del tilfeller mener jeg at skolen har noe med hva barna gjør i fritiden. F.eks. synes jeg det er helt greit at skolen involverer seg hvis barna holder på med aktivitet som går utover skolearbeidet eller hvis skolen blir klar over at det foregår aktivitet som er ulovlig. Det er ikke skolens oppgave å etterforske slik aktivitet men blir skolen klar over det så bør de til en viss grad følge det opp med foreldre, barnevern, politiet eller andre. Hvis foreldre hevder at noe barnet gjør i fritiden er greit som egentlig er ulovlig mener jeg at skolen skal stå aktivt frem og motsi dette. Mener mor at det er greit at datteren bruker rusmidler og at sønnen kjører bil når de ikke er gamle nok skal skolen si klart fra om at dette ikke er lov. Dette både av hensyn til barnet selv og for å unngå tvil blandt andre barn rundt det aktuelle barnet. Ellers må jeg si at jeg blir rimelig provosert over foreldre som mener at de "vet bedre" og dermed skal kunne overstyre lover og alminnelig moral. Barn som lærer at de ikke behøver å følge lover og regler er de første til å kjøre i 150km/t i 80-sone med de konsekvenser det kan få for de selv og andre. Bortforklaringer om at regler sikkert ikke gjelder meg (f.eks. gjelder bare i Usa) oppmuntrer barna til å finne unnskyldninger for at også andre regler ikke gjelder akkurat de. Mener man at aldergrensen på Facebook ikke gjelder i Norge så får man sjekke opp dette med Facebook. Inntil man har fått bekreftet dette så gjelder grensen like mye her som andre steder! 3
Gjest imli Skrevet 2. februar 2011 #28 Skrevet 2. februar 2011 (endret) Eg tykkjer det var heilt greit av skulen, eg. Når foreldra ikkje tek ansvar, er det greit at nokon gjer det. Berre fordi ungen i artikkelen seier han ikkje blei mobba eller hadde opplevde dumme ting på FB, betyr jo ikkje det at ingen gjer det! Utruleg naivt framstilt! Tykkjer det er utruleg uansvarleg av foreldre å faktisk oppfordre ungane til å lyge om alder, som er det dei må gjere for å opprette FB-profil. Verkar ikkje som om folk har respekt for aldersgrenser i det heile tatt, nei, her er det berre "meg og mitt barn" som gjeld. Veit om folk som har oppretta FB-profilar for babyane sine! Aldersgrenser er der for ein grunn. Endret 2. februar 2011 av imli
Kanutte Skrevet 2. februar 2011 #29 Skrevet 2. februar 2011 For det første: Facebook har en aldersgrense, men det er ikke en lov og heller ikke ulovlig for barn å registrere seg. Jeg kommer nettop fra seminar om nettvett og hvordan skoler forholder seg til internett og andre sosiale medier. Det er interessant at så mange her inne sier at foreldre som lar barna få for eksempel facebook-konto er dårlige foreldre. Nettsteder som nettby (nedlagt nå), goSupermodel, Habbo osv. har alle aldersgrense på 12 år, men langt de fleste brukerne er barn helt nede i 3. og 4. klasse. I en uformell håndsopprekning på 5. trinn på skolen min i fjor hadde godt over halvparten av elevene facebook-profil, på 7. trinn har enda flere. Det vil si at godt over halvparten av foreldrene i Norge tillater at barn får være på facebook. Jeg/vi er intet unntak. Vi holdt igjen lenge, men eldstemann fikk profil i fjor for å spille. Som sistemann av sine venner. Han var 11. Så realiteten er at langt de fleste barn i 10-11 års alder er erfarne nettbrukere. Og hjelper ikke foreldrene til er det alltids en venn som hjelper til. Utfordringen for oss foreldre og meg som lærer er derfor å hjelpe barna til å bruke internett og sosiale medier på en ok måte. Jeg underviser i nettvett fra elevene begynner å logge på maskinene på jobb. Og mine egne barn bruker nett under tilsyn. Ikke at vi står der hele tiden, men jeg har relativt god oversikt over hva de foretar seg. For meg som lærer kan jeg ikke be elevene mine om å slette profilene sine på facebook, men de får ikke logge seg inn når de er på skolen. Jeg kan jobbe for at holdningene til elevene mine blir "riktige" men hva de gjør utenfor skolen er og blir faktisk foreldrenes ansvar. Jeg kan også kurse foreldre i nettvett. Jeg har opplevd episoder med mobbing på nett, og i en sånn sammenheng kunne jeg kanskje foreslått at en elev slettet seg fra facebook som en løsning, men jeg kunne ikke forlangt det. 2
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2011 #30 Skrevet 2. februar 2011 For det første: Facebook har en aldersgrense, men det er ikke en lov og heller ikke ulovlig for barn å registrere seg. Når aldersgrensen er 13år, hva mener du at det betyr? Når man må registrere fødselsdato og systemet nekter å ta i mot registreringen hvis datoen indikerer at man er under 13 år, betyr ikke det noe? Er det greit hvis man må lyve for å få en rettighet? Det virker litt som om du mener at fordi det ikke er en lov vedtatt av politikere så har reglen ingen betydning? Betyr det at hvis private vil tilby oss noe men setter betingelser så kan vi se helt bort fra betingelsene og bare forsyne oss? Synes du at skolen skal forsøke å lære barna til ikke å lyve og å følge lover og regler eller er ikke det skolens oppgave? Eller er det slik at skolen bare skal lære bort å følge regler/lover vedtatt av politikerene mens alle andre er det ikke så nøye med?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #31 Skrevet 2. februar 2011 Så vidt jeg vet så har alle nettsamfunn i USA 13 årsaldersgrense (med mindre det ikke er sider for barn som sikkert finnes, *usikker*). Selv forummotorer som IPB og PHBB har aldersgrense 13 år som standard. Det er vel for å være mer sikker fra gærne foreldre som har lyst på noen millioner vil jeg tro. At barn lyver på alderen i dette tilfellet er noe jeg ser på som en ikke-sak rett og slett. Og hva er argumentet for at barn ikke kan ha facebook? Jeg ser et, de legger ut bilder av seg selv, mulig det kommer ut av kontroll, kanskje angrer? Selv liker jeg ikke bilder av meg på nett. Men må man ha bilder for å ha facebook da? Må man utlevere seg 100%? Har du andre argumenter? Da vil jeg gjerne høre dem uten å bli skutt. Lær barna nettvett, snakk med dem, ingen grunn til å forby alt. Og med mobbing, man forbyr ikke ting for å fjerne mobbing, man tar det ved roten. Ellers bare forflytter det seg. Også må man oppdra barna og fortelle dem at mobbing er galt og hvorfor det er galt. Det holder ikke å bare fjerne alle midler som kan føre til mobbing eller at de mobber. 3
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2011 #32 Skrevet 2. februar 2011 Så vidt jeg vet så har alle nettsamfunn i USA 13 årsaldersgrense (med mindre det ikke er sider for barn som sikkert finnes, *usikker*). Selv forummotorer som IPB og PHBB har aldersgrense 13 år som standard. Det er vel for å være mer sikker fra gærne foreldre som har lyst på noen millioner vil jeg tro. Det er mulig du har rett og det er mulig du tar feil. Uansett er det ikke vår oppgave å vurdere/overprøve dette. Når noen tilbyr oss et gode på betingelser har vi to alternativer: akseptere betingelsene for å ta i mot godet eller å si nei takk. Å ta i mot godet og bryte betingelsene er svindel/tyveri. At barn lyver på alderen i dette tilfellet er noe jeg ser på som en ikke-sak rett og slett. Ja her er vi fullstendig uenig. Om noen lyver for å få goder om det så er adgang til facebook, komme inn på kinofilm som en ikke er gammel nok til eller å få barnebillett når en er for gammel så er det i alle tilfeller svindel. Og som jeg skrev over: lærer man barna at det er greit å lyve i noen sammenhenger så tenker de raskt at da er det også greit å lyve i andre sammenhenger.
Jade Skrevet 2. februar 2011 #33 Skrevet 2. februar 2011 (endret) Og hva er argumentet for at barn ikke kan ha facebook? Jeg ser et, de legger ut bilder av seg selv, mulig det kommer ut av kontroll, kanskje angrer? Selv liker jeg ikke bilder av meg på nett. Men må man ha bilder for å ha facebook da? Må man utlevere seg 100%? At dette er det eneste potensielle problemet du ser ved at en 10-åring slippes løs på facebook er et argument i seg selv. Facebook er et "ukjent terreng". Et terreng hvor selv den minste informasjon blir tilgjengelig for en mengde mennesker kjempefort. Ikke bare det. Det er samlet en mengde informasjon om deg, om barnet ditt, som hver for seg virker som uvesentlige småting, men som faktisk kan samles og misbrukes. Det er også lett å såre, bli såret, mobbe og utestenge på facebook. Mange tar dette veldig seriøst. Bare se på samlivsforumet. Hvis voksne mennesker tar selv småting så seriøst, tenk bare hvordan en 10-åring kan føle det når det kommer en sårende kommentar som plutselig 10 av "vennene" hennes "liker"... Ingen som lærer de om nettvett... At moren sier at man ikke bør legge ut bilder, hjelper ikke stort. Det er så mye mye mye mer. Endret 2. februar 2011 av Jade
Gjest ja ja Skrevet 3. februar 2011 #34 Skrevet 3. februar 2011 Mor: Ja, vennen min du vil på facebook, så klart du skal få lov til det. Barn: Jammen jeg må jo være 13 år for å få lov til lage meg en profil, jeg er jo bare 11? Mor: Det går bra det vennen, vi bare sier at du er 13 år vi. Barn: Jammen er ikke det å lyve da? Mor: Det er ikke så farlig når det gjelder facebook. Så går det en tid.. Mor: Vennen min, nå har du blitt 17 og du må betale voksenbillett, det syns jeg er for dyrt så jeg kjøper barnebillett jeg. Barn: Kan vi det da? Mor: Ja, hvis noen spør så bare si at du er 15 år du. Det er ikke så nøye, vi blir sikkert ikke tatt.
Carrot Skrevet 3. februar 2011 #35 Skrevet 3. februar 2011 Hvordan fikk du registrert henne uten å lyve på alderen? Syns du det var greit å vise din datter at det er greit å lyve i enkelte situasjoner for å få det som man vil? Det er ikke snakk om å få det som man vil, det er snakk om at JEG vurderer FB som ufarlig i forhold til mye annet de kan finne via internett som ikke er på langt nær så trygt som dette... Dessuten er jeg ikke en gang sikker på at hun vet det er en aldersgrense på FB. Et 10 år gammelt barn har ikke noe som helst på et nettsamfunn å gjøre, være seg FB, Nettby eller noe annet. Og når da foreldrene ikke evner å sette grenser synes jeg det er helt greit at skolen faktisk gjør det. Pedit er et nettsamfunn for barn, multi har et annet - så å være ekstremt bastant er sjelden lurt... Jeg syns ikke skolen eller andre har ansvar ut over det som har med skolen å gjøre - enkelt og greit...
Gjest ei anna mor Skrevet 3. februar 2011 #36 Skrevet 3. februar 2011 Det er ikke snakk om å få det som man vil, det er snakk om at JEG vurderer FB som ufarlig i forhold til mye annet de kan finne via internett som ikke er på langt nær så trygt som dette... Dessuten er jeg ikke en gang sikker på at hun vet det er en aldersgrense på FB. Men du visste at det var en aldersgrense.. og samme hvordan du vrenger og vrir på det så måtte du lyve på alderen hennes for i hele tatt å kunne opprette en profil på henne. Jeg syns heller ikke at facebook er så farlig, og jeg syns også at det er viktig å lære ungene nettvett og det har jeg også gjort. Men jeg ønsker ikke å legitimere at det er greit å lyve, og hva når hun går inn på profilen sin og ser når hun er født - men du har kanskje skjult den. Min datter måtte vente til hun var 13, og selv om hun syntes det var litt kjipt så forsto hun faktisk at det ikke var jeg som hadde bestemt at det var en 13-årsgrense på FB. Hun forsto også at jeg ikke ville lyve på hennes alder for å få henne inn der. Da hun ble 13 så satt og registrerte henne på FB sammen og jeg hjalp henne med innstillinger og vi hadde en prat om hva som er greit og ikke greit å legge ut der.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2011 #37 Skrevet 4. februar 2011 Et spørsmål til Kanutte og eventuelle andre lærere som er her: Hvordan er holdningene til i hvilken grad skolen skal forsøke å påvirke barn i forhold til lov og moral? Jeg er kun nysgjerrig og lurer på hva som er de rådende holdninger i skolen. Ser skolen det som sin oppgave å oppmuntre barna til å følge lover? Når det gjelder almenn moral (som ikke er lovbestemt) så vet jeg at at mange skoler engasjerer seg mot mobbing så det er tydeligvis greit. Men oppfatter skolen det som sin oppgave og f.eks. oppmuntre barna til ikke å lyve?
Jade Skrevet 4. februar 2011 #38 Skrevet 4. februar 2011 Men oppfatter skolen det som sin oppgave og f.eks. oppmuntre barna til ikke å lyve? Isåfall burde de ikke sagt at de skulle rapportere de som var for unge til Facebook, når de ikke hadde tenkt til det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #39 Skrevet 4. februar 2011 "jeg ser ikke problemet".. Nei, men facebook har all mulig rett til å kreve at brukerne er over en viss alder.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #40 Skrevet 5. februar 2011 Moren er åpenbart relativt enkel og er en av de typene som forsøpler Facebook med uinteressante statusoppdateringer. Det at hun fikk 65 kommentarer i løpet av få timer tyder på at hun er i godt selskap. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå