AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3998639.ece Synes dere dette er greit? Har skolen noen rett til å bestemme dette? Og synes du skolen har noen plikt til å rapportere det til facebook, som de faktisk truet med?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Aldersgrense er aldersgrense. Det er jo ikke skolen som bestemmer dette, men facebook selv. Synes det er helt greit at skolen truer med å raportere, det gir jo ingen andre følger enn at profilen blir slettet. 6
Cata Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Synes ikke dette er noe skolen har noe med, nei. Men foreldrene burde kanskje ha fulgt litt mer med...? 2
Gjest Emera Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Et foreldremøte med temaet "nettvett" hadde kanskje vært en bedre idé. Det hadde de på skolen til barnet mitt. Ellers synes jeg ikke noe om at foreldre tillater at ungene lyver på alderen for å lage FB-profil.
Wildy Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Synes faktisk det er helt greit at skolen følger med på dette, jeg. Det er en aldersgrense på Facebook, men alt for få foreldre gidder å bry seg. 6
Brukernavn Skrevet 1. februar 2011 #6 Skrevet 1. februar 2011 Så lenge ikke foreldrene bryr seg om regler synes jeg det er flott at skolen gjør det! 6
Vulpes Skrevet 1. februar 2011 #7 Skrevet 1. februar 2011 Synes ikke skolen hadde rett til å be barna om å slette profilene sine. At de påpeker aldersgrensen er derimot greit. Jeg synes det er for tidlig at barn på 10 år får facebook. Men jeg tror det begynner å bli ganske vanlig. Begge brødrene mine på 10 og 11 har facebook, og det virker som at veldig mange av vennene deres også har.
Kayli Skrevet 1. februar 2011 #8 Skrevet 1. februar 2011 På vår skole har vi hatt stygge mobbe-episoder via bl.a.Facebook og Nettby. Enten vi vil det eller ikke blir slike saker en del av skolens hverdag. Da synes jeg ikke det er noe overtramp at det blir påpekt at det faktisk finnes aldersgrense på disse nettstedene. Nettvett-kurs for foreldre er glimrende - det er ikke alle foreldre som er klar over hvilke konsekvenser det kan få at barna deres er en del av et nettsamfunn. 3
Jade Skrevet 1. februar 2011 #9 Skrevet 1. februar 2011 Nettvett-kurs for foreldre er kjempegreier det. Men mange kommer ikke til å skjønne nok til å kunne formidle dette videre til sine barn. Derfor bør ungene få grundig og oppdatert undervisning i nettvett på skolen. Og det inkluderer nettsamfunn selv om de ikke er gamle nok. Uansett hva skolen sier, så kommer mange av ungene til å ha konto på disse nettsamfunnene. Da bør de ihvertfall være så godt rustet som mulig!
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #10 Skrevet 1. februar 2011 Tommelen opp til skolen! (Og tommelen ned til foreldre som lar 9-10-åringer være på Facebook.) 7
Gjesten Skrevet 1. februar 2011 #11 Skrevet 1. februar 2011 Jeg synes det er flott at skolen tar ansvar, siden foreldrene tydeligvis ikke gidder 1
Olive Skrevet 2. februar 2011 #12 Skrevet 2. februar 2011 Barn har ingenting på Facebook å gjøre, og jeg blir flau på vegne av moren som stilte opp i den artikkelen. Syns det er helt legitimt at skolen tar tak i dette. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #13 Skrevet 2. februar 2011 Jeg synes det er bra staten gjennom skolen legger seg opp i hva et hvert individ gjør på sin fritid. Jeg håper staten setter i verk DLD slik at alle blir overvåket på nett til en hver tid. Til deres eget beste, selvfølgelig.
Gjest VictoriaSecret* Skrevet 2. februar 2011 #14 Skrevet 2. februar 2011 Så lenge ikke foreldrene bryr seg om regler synes jeg det er flott at skolen gjør det! Hva gjør Facebook så mye verre enn Nettby og andre samfunn? Personlig synes jeg faktisk Facebook er bedre, siden de aller fleste må stå frem med fullt navn der. Om det oppstår mobbing og sjikane, er det mye enklere å finne ut hvem som står bak enn på andre nettfora. Angående regelverk, så kan jeg skjønne at barn under 10 år ikke bør være på Facebook, men så lenge foreldrene holder noenlunde øye med hvem de legger til som venn, ser jeg ikke noe problem i at de har FB-profil. Synes dette er mye bedre enn for eksempel Nettby. Når det gjelder aldersgrense synes jeg den også er spesiell. Vet at FB opererer med den fordi det er vanlig praksis i US, men her er det litt andre forhold. Jeg mener absolutt at foreldre bør følge med på hva barna gjør, men å nekte dem å være på FB synes jeg blir feil. Antakeligvis vil det bare gi mersmak. For øvrig synes jeg dette er en privatsak som skolen ikke har noe med. Så lenge FB ikke blir benyttet i skoletiden (og det kan de jo nekte), og ingen blir mobbet/sjikanert, bør de holde seg for gode til å foreta et så stort inngrep. Et felles foreldremøte kan være greit, så får hver enkelt familie velge hva de ønsker å gjøre. FB-profilen er tross alt en del av barnas privatliv. 3
Eliisa Skrevet 2. februar 2011 #15 Skrevet 2. februar 2011 Synes dette var helt topp å lese, men ble direkte flau på moren i artikkelens vegne. Det er faktisk en aldersgrense på facebook, som burde overholdes. Det er merkelig hvordan foreldre ikke vil at skolen skal bry seg om slikt, men jeg nekter å tro at foreldrene ikke vil at skolens skulle tatt tak i det om det var mobbing på facebook.... Da hadde det med en gang falt under skolens ansvarsområde og de hadde fått kjeft om de ikke tok tak i det.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2011 #16 Skrevet 2. februar 2011 Hva gjør Facebook så mye verre enn Nettby og andre samfunn? Personlig synes jeg faktisk Facebook er bedre, siden de aller fleste må stå frem med fullt navn der. Om det oppstår mobbing og sjikane, er det mye enklere å finne ut hvem som står bak enn på andre nettfora. Angående regelverk, så kan jeg skjønne at barn under 10 år ikke bør være på Facebook, men så lenge foreldrene holder noenlunde øye med hvem de legger til som venn, ser jeg ikke noe problem i at de har FB-profil. Synes dette er mye bedre enn for eksempel Nettby. Så du mener at så lenge det finnes noe verre, er alternativet helt greit? Det er greit å bryte aldersgrensen på Facebook, fordi det er en bedre side enn nettby? Det er greit å kjøre i 80 i 60-sonen, fordi det er bedre enn å kjøre i 100 der? Det er greit for en 14-åring å drikke alkohol fordi det hadde vært verre om tenåringen hadde brukt heroin? (Ja, det er søkte sammenligninger, men det er satt på spissen for å understreke ett poeng: Hvorfor er det greit å bryte loven, fordi de kunne gjort noe verre?) Det er mye nettmobbing, og det bør tas på alvor, men noe som bekymrer meg enda mer i forhold til Facebook og yngre brukere, er barnas minimale kritiske sans i forhold til hva de legger ut under fullt navn. Ja, foreldrene kan ha kontroll, men det betyr ikke at de ser alt som blir lagt ut, i det øyeblikket det blir lagt ut... Har det først blitt lagt ut der, ligger det der. Det kan slettes fra siden, men det blir ikke borte, og vil være med barnet resten av livet! Dette har ikke en 10-åring forutsetninger til å forstå, uansett hvor mye foreldrene forklarer det! 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #17 Skrevet 2. februar 2011 Så du mener at så lenge det finnes noe verre, er alternativet helt greit? Det er greit å bryte aldersgrensen på Facebook, fordi det er en bedre side enn nettby? Det er greit å kjøre i 80 i 60-sonen, fordi det er bedre enn å kjøre i 100 der? Det er greit for en 14-åring å drikke alkohol fordi det hadde vært verre om tenåringen hadde brukt heroin? (Ja, det er søkte sammenligninger, men det er satt på spissen for å understreke ett poeng: Hvorfor er det greit å bryte loven, fordi de kunne gjort noe verre?) Det er mye nettmobbing, og det bør tas på alvor, men noe som bekymrer meg enda mer i forhold til Facebook og yngre brukere, er barnas minimale kritiske sans i forhold til hva de legger ut under fullt navn. Ja, foreldrene kan ha kontroll, men det betyr ikke at de ser alt som blir lagt ut, i det øyeblikket det blir lagt ut... Har det først blitt lagt ut der, ligger det der. Det kan slettes fra siden, men det blir ikke borte, og vil være med barnet resten av livet! Dette har ikke en 10-åring forutsetninger til å forstå, uansett hvor mye foreldrene forklarer det! Hør hør!
Mixelite Skrevet 2. februar 2011 #19 Skrevet 2. februar 2011 Jeg synes det er litt søkt å sammenligne Facebook med vegtrafikkloven og alkoholloven. Ja, man bryter betingelsene til Facebook, men man bryter ikke norsk lov. 1
Carrot Skrevet 2. februar 2011 #20 Skrevet 2. februar 2011 Min datter har FB, jeg ser ikke problemet med det så lenge det ikke blir brukt i skoletiden... Hun er ikke gammel nok og det var jeg som lagde kontoen til henne, og satte opp personverns instillingene, samt at jeg går gjennom aps og andre ting med jevne mellomrom, passer på hvem som er og ikke er på vennelisten og sjekekr veggen hennes og postkassen når jeg føler for det - hun er der for spillene som Farmville, Petville og alle andre viller :gjeiper: og jeg ser ikke at det er verre enn at jeg lar henne spille på gosupermodel, moviestar planet eller andre nettsteder hvor de kan registrere seg - forutsatt at jeg følger med. Syns skolen først skal fokusere på det som skal foregå knyttet til undervisning og skoletid og la foreldrene styre fritiden... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå