Gå til innhold

to spørsmål ang nav og hva de kan bidra med.


Troilltøva

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er litt forvirret nå, jeg har fått livsopphold noen ganger i forhold til at jeg har vært arbeidsledig som jeg er nå, har vært arbeidsledig siden november. Forhåpentligvis vil jeg få en jobb nå (ENDELIG!) men i mellomtiden må jeg jo ha penger til og overleve.

Og da har jeg fått dekt husleie og strøm men slike ting som telefon, internett og tv har jeg ikke fått dekt. Jeg har også lån og forsikring på bil og når disse tingene er betalt så sitter jeg igjen med et par-tre hundrelapper og må da desverre ty til mine snille foreldre for og få penger til mat. Jeg har også utsatt lånet, om jeg ikke hadde gjort det hadde jeg sittet igjen med minus på kontoen.

normen her jeg bor er på 3600,- i mnd ca.

Så fikk jeg vite av en venninne som er i samme situasjon som meg nå at hun får dekt både husleie, strøm, tv, internett og telefon og har fått beskjed at etter alt dette er betalt skal hun sitte igjen med 3600!

Jeg ble ganske irritert når hun fortalte dette, da jeg har vrengt og vridd på hver en krone og unngått så godt jeg kan og spørre mine foreldre.

En annen kompis mente også at kan man gå på nav med regningene og de vil betale om man er i en sånn situasjon som meg og venninna mi.

Og årsavgiften for bilen kommer vell nå snart, dekker de sånt?

Hva er det som stemmer her? :klo:

Og den jobben som det ser veldig lyst ut for at jeg får nå er i nabo-byen, og jeg må da flytte på meg for å få den noe jeg ser veldig frem til.

Men som sagt jeg er sosialklient nå og har ingen oppsparte midler og i byen er det DYRT å bo desverre for en enslig. Og man må ha depositum og husleie for første måned samt livsopphold, hva er kriteriene for og få noe starthjelp? I tillegg så låner jeg møbler av nav i denne kommunen nå, så jeg vil mangle alle hvitevarer og sofa. Vet ikke helt hvordan jeg skal greie det her altså :klo:

Jeg har ingen mulighet for å ta opp lån da jeg har et forbrukslån fra før hvor det er igjen 19 000 ca, og det er uaktuelt og legge mer på det lånet! det er dyrt med forbrukslån og den jobben jeg skal begynne i er ikke 100%, og er lærlingjobb (skal ta opp utdannelsen og gjøre den ferdig), så jeg vil ikke greie det uansett om jeg skulle tatt opp lån.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre her? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt opp til saksbehandleren. Er du heldig får du en god del, som venninnen din, er du uheldig så får du omtrent ingenting. Men loven er ikke lik for alle på dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt opp til saksbehandleren. Er du heldig får du en god del, som venninnen din, er du uheldig så får du omtrent ingenting. Men loven er ikke lik for alle på dette feltet.

Er det virkelig det det står i reglene/loven ? at det er opp til saksbehandleren? :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om NAV hadde dekt internett og telefon, så utgjør vel ikke dette så utrolig mye av regningene dine..? Og nei, du får nok ikke dekt årsavgifta på bilen din .Egentlig har du ikke lov til å eie bil når du går på sosialen engang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om NAV hadde dekt internett og telefon, så utgjør vel ikke dette så utrolig mye av regningene dine..? Og nei, du får nok ikke dekt årsavgifta på bilen din .Egentlig har du ikke lov til å eie bil når du går på sosialen engang :P

jo det utgjør faktisk ganske mye, får ca 800-900 kr i telefonregning hver mnd (399,- i bindingstid og 226,- eller noe, djuice medium)

bindingstiden går ut i april og da skal jeg bytte til chess eller noe annet billig, telenor er noe dritt, har brent meg på de og aldri mer!

internetten er på ca 125,- så det er ingen big deal, og tv er på 250,- ca. men til sammen så er det ganske mye når man har lite og bruke fra før.

Nei vet at man skal selge bilen om man kan, men jeg bor i ei bygd og skal man få arbeid her må man ha bil for og komme seg frem. I byen vet jeg ikke hvordan busstilbudene er men jeg kommer til og jobbe til veldig forskjellig tidspunkt så bil er et must! og når jeg begynner og jobbe så er det jo ikke noe problem og betale bilen uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll: HER er hva du leter etter, her er lover og regler og hjelp og alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo det utgjør faktisk ganske mye, får ca 800-900 kr i telefonregning hver mnd (399,- i bindingstid og 226,- eller noe, djuice medium)

bindingstiden går ut i april og da skal jeg bytte til chess eller noe annet billig, telenor er noe dritt, har brent meg på de og aldri mer!

internetten er på ca 125,- så det er ingen big deal, og tv er på 250,- ca. men til sammen så er det ganske mye når man har lite og bruke fra før.

Nei vet at man skal selge bilen om man kan, men jeg bor i ei bygd og skal man få arbeid her må man ha bil for og komme seg frem. I byen vet jeg ikke hvordan busstilbudene er men jeg kommer til og jobbe til veldig forskjellig tidspunkt så bil er et must! og når jeg begynner og jobbe så er det jo ikke noe problem og betale bilen uansett ;)

tviler sterkt på at at NAV dekker 1000kr i tlf regning uansett hvor lite penger du har. Det handler om prioritering fra din side :) Og du slipper sikkert å selge bilen, men du får ikke dekt regninger for å betale for bilen nei.. så enkelt er det nok ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler sterkt på at at NAV dekker 1000kr i tlf regning uansett hvor lite penger du har. Det handler om prioritering fra din side :) Og du slipper sikkert å selge bilen, men du får ikke dekt regninger for å betale for bilen nei.. så enkelt er det nok ikke!

Nei jeg regnet med det;)

men det er jo ikke rett heller da...hva mener de jeg skal leve på da?

telefonabonnemanget ble opprettet da jeg var i jobb og jeg har bindingstid og fastpriser, skal jeg da bare kaste telefonen og håpe jeg ikke får regningen liksom? :rolleyes:

det samme med bilen, jeg kjøpte den da jeg hadde jobb. Jeg kan jo også selge den men da kommer jeg meg ikke på jobb. Jeg kan også kjøre den på havet og håpe jeg ikke må betale noe :rolleyes:

Hun venninna mi fikk foresten høre at de skulle dekke telefon og internett med begrunnelse at det er nødvendig og ha når man er jobbsøker, gjelder det ikke meg det da. Er det meningen at noen skal få dekt telefon og internett mens andre skal gå (les. bilen er solgt!) fra dør til dør rundt omkring og spørre etter jobb? :rolleyes:

beklager usakligheten (ironien tok meg!) men jeg blir så oppgitt over dette fantastiske systemet vi har :balltre:

det skal bli uendelig deilig og få begynne og jobbe igjen ihvertfall :hallo:

lenge leve optimismen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll: Igjen, HER er hva du leter etter.

Dette er en nettside med alle lover, regler, hva du har krav på, hva du kan kreve, etc.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg bilen og kjøp scooter i steden, da får du med en gang bedre råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint kjøpe deg ut av bindingstid, noe du kan bruke av livsoppholdet ditt til å gjøre. Så grisedyrt mobilhold er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...