Gå til innhold

Når bør man betale regninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når synes du det er greit å betale en regning? Hva bryr vanligvis banken seg om eller de som har sendt ut regninga?, er de veldig nøye på datoen? Regner med det sikkert varier,men...

La oss si (det er et eksempel) at jeg har en regning på 300 kroner som skal betales 1.2.11 og den sendes som giro. Når bør man da betale? Er det greit å sende den dagen før, på forfallsdato eller burde man sende den dager før? Hvor mange da? Hvor lang tid tar det vanligvis fra man sender en giro til pengene er betalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs helt på hvordan du betaler regningene dine. Om du betaler via nettbank, holder det at du betaler på forfall, da kommer pengene inne 2 dager senere, og det er ikke noe problem. Om du betaler via banken din eller giro, tar dette fort ei uke, da kan det jo være greit å sende inn et par dager før forfall.

Husk at det først er 2 uker etter forfallsdato at for sen betaling blir registrert, da sendes betalings påminnelse ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kan dokumentere at regningen er betalt innen forfall, så spiller det ingen rolle om den sendes per post, betales i nettbanken eller legges i girokassen i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bør betales på forfallsdato.

Betaler du tidligere mister du renteinntekter på pengene dine, og betaler du senere risikerer du å få purregebyr e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Bruker man nettbank er det jo ikke verre enn å ta f.eks. en runde i uka eller noe sånt, og legge inn alle regninger man har fått hvor hver enkelt skal betales på forfallsdato. Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså.

Pga litt anstrengt økonomi så trikser jeg og mikser med når regninger forfaller. Ingen konsekvenser om man betaler 5 dager for sent via nettbanken. Har ikke fått smell fra Lånekassa eller tv-lisens en gang.

Jeg betaler regninger når penger kommer inn. Er så lite å spare å ha noen tusen på lønnskonto.

Sånn korrekt så bør du betale dagen før eller tidlig samme dag som forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å betale så fort regningene kommer, hater å ha regninger liggende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisensen ligger inne som trekk, så den ser jeg nesten ingenting til. Jeg får bare giroen med kryss på summen og så vet jeg den blir trekt den 1. Veldig greit. Har hatt det slik i årevis. Ellers legger jeg inn alle regninger jeg får rett etter at jeg har fått lønning. Unntak er f.eks. betaling til venner og andre som trenger å få penger fort. Der tar jeg det den dagen jeg får vite summen og kontonr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv-lisens og veiavgift ville jeg ihvertfall ha betalt på datoen, der tror jeg purregebyret kommer fort!

Det må ha gått 14 dager fra forfall til de kan sende ut purrebrev og ta betalt for purregebyr, så det er likt for alle bedrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Det må ha gått 14 dager fra forfall til de kan sende ut purrebrev og ta betalt for purregebyr, så det er likt for alle bedrifter.

Men man kan få renter på for sent betalt. For tiden ca. 9%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må ha gått 14 dager fra forfall til de kan sende ut purrebrev og ta betalt for purregebyr, så det er likt for alle bedrifter.

Unntak for staten. Blir 250 kroner ekstra på veiavgiften hvis man er noen dager over, tvlisens betaler jeg ikke, så der vet jeg ikke hvor stort gebyret er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha gått 14 dager fra forfall til de kan sende ut purrebrev og ta betalt for purregebyr, så det er likt for alle bedrifter.

Staten har lov til å ta 250 kr i gebyr om du betaler en dag for sent.

For vanlige bedrifter er det krav om 14 dager over fristen, samt max purregebyr på 60 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste regninger har jeg som avtalegiro, men de jeg får i posten legger jeg som regel inn i nettbanken samme dag de kommer, selvfølgelig med forfallsdato lik den som står på regninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hm, kredittkortet mitt skal være betalt innen den 10 vær måned, jeg betaler alltid på dagen ( siden jeg får husbank penger da), da betaler jeg med en gang, og det er alltid før klokken 3. Så da blir det trekt, og alltid gått bra det.. Vist ikke hadde jeg vel fått hørt noe :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man betaler på forfallsdato kan ingen si noe på det, selv om det skulle ta litt tid før pengene kommer til mottaker. Fristen er betalingsfrist, ikke mottaksfrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler på forfallsdag. Har egen konto jeg overfører penger til, og legger inn alle trekkene på riktig dato.

Når det gjelder TV-lisensen betalte jeg den en dag for sent for noen år siden og fikk 67 øre i renteutgifter på neste TV-lisens......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å betale så fort regningene kommer, hater å ha regninger liggende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Du kan tape små beløp på dette, siden du ikke får renter på pengene dine når de står inne fram til forfallsdato. Det er sikkert ikke snakk om mer enn en femtilapp i året (om i det hele tatt er så mye) men det er jo penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...