Gå til innhold

Kle av seg for fastlegen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For de som syns det er så flaut med det ene og det andre, tror jeg det er viktig å huske på hvor utrolig mye forskjellig en lege ser i jobben sin. Det er en jobb for vedkommende, og de aller, aller fleste er så profesjonelle, at de kunne ikke brydd seg mindre om pasienten er f.eks barbert eller andre ting.

Tenk på hva de kan se hos f.eks veldig gamle mennesker eller veldig syke. Hygiene kan være så som så hos en del eldre, tånegler lange som et vondt år, utvekster, hår her og der osv. Tror neppe legen syns det er så merkverdig å se noen med barbert kjønn eller en kvinne i bh.

Akkurat dette sier jo en del her inne, men leger/helsepersonell er mennesker de også. De hjelper ikke om de har sett det meste, de bryr seg kanskje ikke, men de ser og tenker en tanke.

Men det er ikke min grunn, jeg liker ikke å kle av meg for folk jeg kjenner, som legen min jeg har hatt i flere år og kan snakke godt med. En lege som jeg ikke kjenner er det helt greit å kle av seg for, ikke noe problem.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere som synes det er flaut å måtte kle seg naken for fastlegen? Har selv aldri skjedd meg, men en dag blir vel den første. Synes det blir så flaut når det er en jeg har møtt flere ganger, men en fremmed hadde gått helt fint.

Jøss, hva skjer? Det er ikke lenge siden jeg skrev dette for tull i en annen tråd:

Baklengs inn i fremtiden: Nytt begrep: "nakendusjing"

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=467363

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6958143

NRK Puls har kontaktet alle landets ungdomsskoler og spurt hvorvidt elevene dusjer med undertøy. 70 prosent av skolene vi fikk svar fra, rapporterer om dusjing i undertøy. Mange sier også at elevene ikke dusjer.

Én skole har gitt opp svømmeundervisning fordi elevene ikke vil vise seg i badetøy. Andre skoler sier at elvene bruker parfyme i stedet for å dusje. Det er også vanlig at jenter slår av lyset i dusjen.

Hva blir det neste? "Nakenfødsel", et uanstendig og potensielt krenkende alternativ for foreldre som ikke er hensynsfulle nok til å gå inn og operere en liten truse på fosteret før fødselen? Eller "nakensykehus", sykehus der pasientene av og til kan risikere at betjeningen ser dem nakne? Som motsats til den nye norm som vil være sykehus det pasienter er påkledd til enhver tid og der sykehuspersonalet må slå av lyset når pasienter skal rengjøres eller det skal settes inn kateter eller liknende.

(Sitat slutt)

Da tok jeg det faktisk for gitt at nakenhet hos legen var uproblematisk i vår del av verden. De som har lest Salman Rushdies Midnattsbarn husker kanskje hvordan en viktig figur i boken, en ung kvinne, bare kan undersøkes gjennom et hull i et laken. Men dette var nakenhets- og bluferdighetshysteriske muslimer, kunne ikke drømme om at en slik nakenhetsangst skulle bre om seg i Vesten godt inne på 2000-tallet.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg var hos legen nå for noen dager siden for å fylle ut noen sånne narkose-papir saker. Haha, jeg gruet meg noe så sykt fordi jeg var livredd for at jeg måtte kle av meg for å lytte på hjertet osv osv. Men jeg beholdt jo alt på, bortsett fra skoene og ytterjakken da jeg skulle veie meg :jepp:

Men jeg kunne ALDRI tatt av genseren så sant jeg ikke hadde hatt en singlet under. Mer enn det kunne jeg ikke tatt av meg. Buksen hadde jeg aldri verden tatt av meg, synes det er ille nok å bare være der borte.

Om man kommer oppi en situasjon hvor man må kle av seg, at de er nesten sikre på at du f.eks har tarmkreft eller noe. Kan du nekte å la deg undersøkes mer da ? Eller er legen pliktet til å gjøre det ?

Skrevet

Å være helt naken hadde jeg nok vært ganske så ukomfortabel med, men ser ingen grunn til at det noensinne skulle være naturlig at jeg må kle meg helt naken hos fastlegen.

Å kle av seg på over- eller underkroppen er helt greit. Tenker gjerne litt gjennom hva jeg har på meg når jeg skal til legen. Vet jeg at jeg skal ta gu f.eks så liker jeg helst å ha på meg skjørt eller kjole, vet jeg at blodtrykket skal måles har jeg singlet på osv. Men, ikke noe problem om jeg er litt uforbredt og plutselig må sitte i bare bh´en/helt bar på overkroppen.

Skrevet

Jeg var hos legen nå for noen dager siden for å fylle ut noen sånne narkose-papir saker. Haha, jeg gruet meg noe så sykt fordi jeg var livredd for at jeg måtte kle av meg for å lytte på hjertet osv osv. Men jeg beholdt jo alt på, bortsett fra skoene og ytterjakken da jeg skulle veie meg :jepp:

Men jeg kunne ALDRI tatt av genseren så sant jeg ikke hadde hatt en singlet under. Mer enn det kunne jeg ikke tatt av meg. Buksen hadde jeg aldri verden tatt av meg, synes det er ille nok å bare være der borte.

Om man kommer oppi en situasjon hvor man må kle av seg, at de er nesten sikre på at du f.eks har tarmkreft eller noe. Kan du nekte å la deg undersøkes mer da ? Eller er legen pliktet til å gjøre det ?

Kommer helt an på om du havner akutt på sykehuset eller om det er noe som ikke er akutt. Havner du i en bilulykke og blir hardt skadet, kan du være sikker på at de kommer til å kle av deg og å undersøke deg uansett hva du sier. Dette for å forsikre seg om at du ikke har uoppdagede skader som kan føre til at de får problemer senere.

Det er derimot ditt eget valg om du vil undersøkes for kreft eller ikke. Det er bare å la være å gå til legen det.

Jeg ser ikke hva som eventuelt er problemet med å ta av seg til BH eller bar overkropp dersom man har plager som tilsier at man det for at legen skal få gjennomført undersøkelsene sine. Akkurat som jeg ikke ser hva som er problemet med å ta av seg på underkroppen dersom man har plager der som krever en legeundersøkelse for eventuelt å finne diagnose og å sette i gang behandling. Ja, man kan la være å la seg undersøke, men da er det jo heller ikke noe poeng i å gå til legen med problemet.

Det finnes mange rare leger rundt om, og man bør være en smule kritiske til hva de anbefaler eller ikke. Dersom en lege ber deg kle av deg på underkroppen dersom du kommer inn pga gjentatte anfall med migrene, så er det grunn til å varselklokkene bør ringe. Tilsvarende dersom du kommer inn med fotsopp og personen ber deg ta av deg på overkroppen.

Kommer man derimot inn med en kul i brystet som man vil ha undersøkt så kan man anta at man må ta av seg på overkroppen for at legen skal få gjennomført undersøkelsene. Tilsvarende dersom man har bestilt time til celleprøve. Man kan da anta at man vil måtte kle av seg på underkroppen. Unntakene er selvfølgelig dersom legen skriver henvisning videre til spesialist uten å gjennomføre noen undersøkelser.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Du risikerer heller å dø av en ubehandlet sykdom enn å kle av deg? Du har heller ingen planer om å ta GU - noen gang?

Skrevet

Kommer helt an på om du havner akutt på sykehuset eller om det er noe som ikke er akutt. Havner du i en bilulykke og blir hardt skadet, kan du være sikker på at de kommer til å kle av deg og å undersøke deg uansett hva du sier. Dette for å forsikre seg om at du ikke har uoppdagede skader som kan føre til at de får problemer senere.

Det er derimot ditt eget valg om du vil undersøkes for kreft eller ikke. Det er bare å la være å gå til legen det.

Jeg ser ikke hva som eventuelt er problemet med å ta av seg til BH eller bar overkropp dersom man har plager som tilsier at man det for at legen skal få gjennomført undersøkelsene sine. Akkurat som jeg ikke ser hva som er problemet med å ta av seg på underkroppen dersom man har plager der som krever en legeundersøkelse for eventuelt å finne diagnose og å sette i gang behandling. Ja, man kan la være å la seg undersøke, men da er det jo heller ikke noe poeng i å gå til legen med problemet.

Det finnes mange rare leger rundt om, og man bør være en smule kritiske til hva de anbefaler eller ikke. Dersom en lege ber deg kle av deg på underkroppen dersom du kommer inn pga gjentatte anfall med migrene, så er det grunn til å varselklokkene bør ringe. Tilsvarende dersom du kommer inn med fotsopp og personen ber deg ta av deg på overkroppen.

Kommer man derimot inn med en kul i brystet som man vil ha undersøkt så kan man anta at man må ta av seg på overkroppen for at legen skal få gjennomført undersøkelsene. Tilsvarende dersom man har bestilt time til celleprøve. Man kan da anta at man vil måtte kle av seg på underkroppen. Unntakene er selvfølgelig dersom legen skriver henvisning videre til spesialist uten å gjennomføre noen undersøkelser.

Du kan nekte å ta imot akutt hjelp også, hvis du er så opplagt vel og merke.

Tvang kan bare brukes i helt spesieller tilfeller og da må det søkes.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Akkurat dette sier jo en del her inne, men leger/helsepersonell er mennesker de også. De hjelper ikke om de har sett det meste, de bryr seg kanskje ikke, men de ser og tenker en tanke.

Men det er ikke min grunn, jeg liker ikke å kle av meg for folk jeg kjenner, som legen min jeg har hatt i flere år og kan snakke godt med. En lege som jeg ikke kjenner er det helt greit å kle av seg for, ikke noe problem.

Hva så om legen tenker det ene eller det andre? Jeg kan jo ikke lese tanker uansett. Og jeg tar heller vare på helsa mi, enn å risikere alvorlig sykdom, og i verste fall død, fram for å være så sjenert/forsiktig/utrygg eller hva det måtte være.

Skrevet

Nei, dét har aldri brydd meg. Han ser vel så mye nakne mennesker at han har gått lei.

Skrevet

Jeg har da kledd av meg for fastlegen mange ganger. Inn med spiral, ut med spiral, vanlige undersøkelser. Etter å ha kjent fastlegen i godt over 20 år og han kjenner meg så er jeg litt ukomfortabel med det og velger da å gå til en gynokolog.

Meg som svarte her.

Jeg har ingenting i mot å kle av meg på overkroppen ovenfor samme lege. Jeg har klippekort hos legen pga en kronisk sykdom. Så kommer jeg dit og han sier at han ville ta en ordentlig helsjekk og se bort fra den kroniske sykdommen. Der inngikk det en brystundersøkelse. Gjorde meg ingenting. Var ikke pinlig i det hele tatt. Nå fant faktisk legen en kul så det ble litt styr i etterkant. Ingen kreft da. Heldigvis. Jeg er bare takknemlig for at legen gjorde den undersøkelsen.

Skrevet

Hva så om legen tenker det ene eller det andre? Jeg kan jo ikke lese tanker uansett. Og jeg tar heller vare på helsa mi, enn å risikere alvorlig sykdom, og i verste fall død, fram for å være så sjenert/forsiktig/utrygg eller hva det måtte være.

Helt i orden for deg det. Og jeg risikerer ingenting, men finner en annen lege (les: gynekolog).

Gjest Purple Haze
Skrevet

Helt i orden for deg det. Og jeg risikerer ingenting, men finner en annen lege (les: gynekolog).

Man kan få sykdom/plager andre steder enn i underlivet da. Oppsøker du spesialist, uansett hva som måtte feile deg, hvis du risikerer å måtte ta av deg noen klesplagg?

Skrevet

Eg har heldigvis eit ukomplisert forhald til kroppen min, så å kle av meg hos legen, vere seg på underkroppen eller overkroppen, er ikkje noko stort problem for meg. Reknar med han har sett verre ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde verdens greieste lege. Han likte ikke å ta gu - selv om han gjorde det når det var nødvendig. Jeg syntes det var helt greit at han ikke likte det - siden jeg ikke liker det. Da jeg fikk problemer og måtte undersøkes ytterligere fikk jeg min nåværende gynekolog og har gått til han siden.

Kvinnelige leger eller gynekologer liker jeg ikke.

Jeg er også sjenert og liker ikke å kle av meg, men hos legen er det sjelden hele kroppen som er avkledd - man beholder som regel enten klær på overkroppen eller underkroppen.

Skrevet

Man kan få sykdom/plager andre steder enn i underlivet da. Oppsøker du spesialist, uansett hva som måtte feile deg, hvis du risikerer å måtte ta av deg noen klesplagg?

Det spørs hvor på kroppen plagen satt det.

Skrevet

Ingen kan tvinge deg til undersøkelser, dette må legen respektere. Det at du ikke vil kle av deg, kan gjøre jobben litt mer utfordrende for legen, men du har krav på å få korrekt diagnose og behandling selv om du setter visse begrensninger for hvilke undersøkelser du vil tillate.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...