Gå til innhold

Gravid utenfor livmoren?:S


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann. Har nå hatt blødninger i rundt 3-4 uker. Dette er blødninger som er som en vanelig mens bare mye mye lengre.

Hadde ikke typiske menstrasjonsmerter men mer hekseskudd osv i nedre del av magen.Dro på legevakten etter et fall på ski som utløste en litt større blødning.

Urinprøven viste at jeg var gravid. Noe som kom veldig overaskende på meg.

Ble henvist til gynokolog som jeg var hos i dag. De fant ingenting som tyder på at jeg var gravid.Ut i fra den undersøkelsen sa legen at jeg enten var på et tidlig stadium i gradiviteten, svangerskap utenfor livmoren, spontan abort eller i sjeldnere tilfeller noe værre som ikke legen utdypet.

Tok blodprøve som målte hcg nivået, også skal jeg tilbake til uken for å ta en prøve til. Dette er for å se om nivå øker, blir mindre eller er unormalt.

Er det noen av dere som har hatt svangerskap utenfor livmoren, og som kan fortelle litt om hvordan symptomer de hadde osv? Og hvis man har svangerskap utenfor livmoren. Hvordan blir veien vidre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært gravid utenfor livmoren. Dette må opereres vekk (mener det er sånn i alle tilfeller). Jeg hadde veldige smerter i magen (ene siden, siden embryoet hadde satt seg på den ene egglederen) fra uke 3 (dvs én uke før jeg ventet mens), og det ble oppdaget i uke 6, men disse smertene kom og gikk litt. Jeg hadde også blødning, og det var da blødningen kom at jeg kom meg til legen. Legen mente det "bare var en spontanabort, men sendte meg heldigvis til ultralyd, og jeg fikk beskjed om at jeg måtte opereres samme dag (noe som kom som et sjokk for meg). Gjennomgikk en kikkhullsoperasjon, og måtte fjerne den ene egglederen som var på vei til å sprekke. Håper du slipper å gå i uvisshet lenge, for hvis egglederen sprekker er det faktisk livsfarlig.. Hvis de er redde for svangerskap utenfor livmoren så syns jeg faktisk det er direkte uansvarlig å la deg vente til uken!

Håper det går bra, og at det ikke er en graviditet utenfor livmoren :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært gravid utenfor livmoren. Symptomene begynte omtrent som menssmerter, men uten blødning. Jeg ventet på mensen, og det var helt vanlig for meg å få smerter før blødningen kom, så jeg tok smertestillende som vanlig uten å tenke så mye over det. Det var vondt, men det var også helt vanlig hos meg. Husker ikke riktig om det var samme natt som smertene kom, men jeg våknet i hvert fall av voldsomme smerter i magen, klarte ikke å ligge stille fordi jeg hadde så vondt. Jeg gikk ned på do, og besvimte på badegulvet. Det var voldsomme smerter. Reiste til lege, men ble sendt hjem igjen med to paragin forte. Legen mistenkte betennelse i bukspyttkjertelen eller noe sånt. Smertene ga seg ikke og jeg gikk til en annen lege dagen etter, og han skjønte heldigvis alvoret. Tok en urinprøve, den bekreftet at jeg var gravid, og ble sendt til sykehus. Der fant de ut at jeg var gravid utenfor livmoren, og at jeg på grunn av det hadde en blødning i buken. Ble operert samme kveld, kikkhullsoperasjon, og de klarte å redde egglederen min. Det var jeg veldig glad for.

Håper det går bra med deg, ts.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann igjen. Vet ikke helt hva som skjer jeg:/

Tok jo urinprøve hos lege vakten, den viste at jegvar gravid. Ultalyd viste ingenting.

Tok blodprøve for å måle hcg, den var negativ bare 1 dag etter at den var posetiv på urinprøve. Har tatt ei blodprøve til i dag , men den får jeg ikke svar på før i morgen.

Fortsatt har jeg de samme blødningene som jeg har nå hatt i 1 mnd i tilegg til stikkinger i høyre del av magen..

:S :S

Noen som har noe forslag på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan høres ut som kjemisk graviditet syns jeg :klø:

Dvs at det har vært et befruktet egg, som "sneier" borti, uten å feste seg. Men som rekker å få kroppen din til å begynne å produsere hcg.

Eller så kan det ha vært spontanabort..

Håper du finner ut av det :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg mistenker at jeg er gravid utenfor livmoren.

Fikk dere arr etter kikkhullsoperasjonen? Og hva skjer om man må fjerne egglederen? Kan man ikke bli gravid senere da???



Anonymous poster hash: 6c861...be2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at jeg er gravid utenfor livmoren.

Fikk dere arr etter kikkhullsoperasjonen? Og hva skjer om man må fjerne egglederen? Kan man ikke bli gravid senere da???

Anonymous poster hash: 6c861...be2

Man får ikke noe særlig synlige arr heldigvis :) Fikk fire små arr, ett under trusekanten, ett i navlen, og ett på hver side. Det i navlen og de på sidene er nesten usynlige, mens det under trusekanten er lilla. Men er jo ingen som ser det. Ble operert 28. januar i fjor, fjernet egglederen, og ble gravid igjen i mars. Gutten min er 3 måneder i dag :) Så man kan absolutt bli gravid igjen, så lenge man har en fungerende eggleder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke noe særlig synlige arr heldigvis :) Fikk fire små arr, ett under trusekanten, ett i navlen, og ett på hver side. Det i navlen og de på sidene er nesten usynlige, mens det under trusekanten er lilla. Men er jo ingen som ser det. Ble operert 28. januar i fjor, fjernet egglederen, og ble gravid igjen i mars. Gutten min er 3 måneder i dag :) Så man kan absolutt bli gravid igjen, så lenge man har en fungerende eggleder :)

Godt å høre ! Gratulerer med gutten din! :)

Hvor store er disse arrene sånn ca? Altså hvor mange cm lange?

Anonymous poster hash: 6c861...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke noe særlig synlige arr heldigvis :) Fikk fire små arr, ett under trusekanten, ett i navlen, og ett på hver side. Det i navlen og de på sidene er nesten usynlige, mens det under trusekanten er lilla. Men er jo ingen som ser det. Ble operert 28. januar i fjor, fjernet egglederen, og ble gravid igjen i mars. Gutten min er 3 måneder i dag :) Så man kan absolutt bli gravid igjen, så lenge man har en fungerende eggleder :)

Godt å høre ! Gratulerer med gutten din! :)

Hvor store er disse arrene sånn ca? Altså hvor mange cm lange?

Anonymous poster hash: 6c861...be2

Og er det ikke noe annet alternativ til kikkhullsoperasjon? Kan man ikke gjøre det "vaginalt"? Må det virkelig skjæres??

Anonymous poster hash: 6c861...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det ikke noe annet alternativ til kikkhullsoperasjon? Kan man ikke gjøre det "vaginalt"? Må det virkelig skjæres??

Anonymous poster hash: 6c861...be2

Om det ikke har utviklet seg for mye og ødelagt egglederen kan man visst få cellegift istedenfor, men om man må fjerne eggleder er det nok ikke noe alternativ nei. Men arrene er små, de på sidene er ca 1cm, de to andre kanskje 2cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...