Labella Skrevet 29. oktober 2003 #41 Skrevet 29. oktober 2003 Det blir litt latterlig at man skal være nødt til å unnskylde at man velger å være avholdende under svangerskapet. Jeg har selv et barn som har vekstproblemer og konsentrasjonsvansker (dette er problemer som er vanlige ved alkoholbruk under svangerskapet). Jeg er veldig glad for at jeg med hånda på hjertet kan si at dette ikke skyldes at jeg drakk alkohol under svangerskapet. Hadde jeg drukket litt under svangerskapet ville jeg nok lett kunne bebreidet meg selv, og trodd at datterens problemer skyldes mitt alkoholinntak, og jeg ville aldri kunnet fått noe svar på det.
diddi Skrevet 30. oktober 2003 #42 Skrevet 30. oktober 2003 Labella, er det noen her som sier at du må unnskylde deg for å være avholdende???? Det må du absolutt ikke. Jeg respekterer ditt valg. Rørte selv ikke alkohol under første svangerskap, med samme begrunnelse som blir brukt av alle "non-alcoholics" her. Og det verste som finnes er de som sier til en gravid som ikke ønsker å smake en dråpe alkohol; det er ikke farlig med litt, osv. Dersom en gravid ikke ønsker å drikke, ja så er det helt greit. Så får andre bare svelge sine meninger om den saken. Hvorfor skal man "overtale" en gravid til å ta et glass vin? Det gjør meg forbanna. Men i denne debatten har det nærmest blitt det motsatte. Her får man hets nettopp fordi man tar seg et glass vin noen få ganger i løpet av de ni månedene. Dette er jo også langt under "moderat forbruk". Det gjør meg (nesten) like forbanna om noen skulle si det til meg mens jeg satt og koste meg med mitt månedlige glass (ikke det engang). Men her skal saken debatteres, og meninger komme frem. Og det er jeg helt for. Men jeg savner fremdeles "dokumentasjon" for at et glass vin kan ha skadende virkning.
Labella Skrevet 30. oktober 2003 #43 Skrevet 30. oktober 2003 Når folk blir rasende og sammenligner alkohol med seigmenn blir det i hvert fall ganske usaklig, og man får følelsen av at man må unnskylde seg. Vel, jeg har ikke hetset noen. Jeg har på bakgrunn av det jeg har lest ("man kan ikke sette noen fast nedre grense") tatt mitt standpunkt. Og, som jeg sa i forrige innlegg, er jeg veldig glad for at jeg med sikkerhet vet at min datters problemer ikke skyldes alkoholskader.
blåveis Skrevet 30. oktober 2003 #44 Skrevet 30. oktober 2003 Når folk blir rasende og sammenligner alkohol med seigmenn blir det i hvert fall ganske usaklig, og man får følelsen av at man må unnskylde seg. synes ikke at dette er latterlig i det hele tatt.. det skal kun overkommelige mengerder godteri til før det er antatt at det gir skade.. og det er ingen eksperter som har påstått at det er skadelig med et halvt glass rødvin men flere ukers mellomrom følelse av at man må forsvare seg? ja, gjett om jeg har det, da..! (selv om jeg aldri selv har vært gravid.. )
Labella Skrevet 30. oktober 2003 #45 Skrevet 30. oktober 2003 Vel, det er mange eksperter som anbefaler totalavholdenhet i svangerskapet. Og det er mange som sier at man ikke kan sette noen klar nedre grense for alkoholinntak. Det er funnet skader etter moderat alkoholforbruk i svangerskapet. Jeg er ikke villig til å gamble med dette, og har tatt mitt valg. Sukker finnes i mye av maten vi spiser, frukt f. eks., og jeg tror ikke det er på langt nær så skadelig som alkohol. Selvfølgelig er det ikke bra å proppe i seg, men jeg har aldri lest noe sted at man bør holde seg helt unna godteri i svangerskapet. Men at man bør ha et sunt og godt kosthold - selvfølgelig! det skal kun overkommelige mengerder godteri til før det er antatt at det gir skade.. Hvem antar? Har du noe dokumentasjon? Hva slags skader?
blåveis Skrevet 30. oktober 2003 #46 Skrevet 30. oktober 2003 Det er funnet skader etter moderat alkoholforbruk i svangerskapet. Jeg er ikke villig til å gamble med dette, og har tatt mitt valg. men hva i alle dager har dokumentasjon på moderate mengder med mikromenger å gjøre (jeg snakker om et halvt glass med lang tid mellom menneske!!)
blåveis Skrevet 30. oktober 2003 #47 Skrevet 30. oktober 2003 Hvem antar? Har du noe dokumentasjon? Hva slags skader? så jeg må dokumentere skade av dårlig kosthold for deg (skal se om jeg finner noe.. men har ikke tid til å lete i dag..), mens vin skal man holde seg unna fordi det ikke er bevist at det ikke kan gjøre skade.. blir litt dobbeltmoral her for meg.. poenget er vel å holde seg unna det man vet er skadelig (røyking osv) bevist som uskadelig er det vel ingenting av det vi putter i munnen som er?? og mengder er et svæært vesentlig punkt!
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2003 #48 Skrevet 30. oktober 2003 Hvis man er glad i vin, syns jeg godt at man bør unne seg et glass i ny og ne. ALKOHOLFRI!!!!!
Labella Skrevet 30. oktober 2003 #49 Skrevet 30. oktober 2003 så jeg må dokumentere skade av dårlig kosthold for deg Neida, det skal du slippe. Det som ble tatt opp her var snakk om én seigmann, og "overkommelige mengder" godteri. Det er dette jeg gjerne skulle sett dokumentasjon på.
Gjest blåveis, ikke innlogget Skrevet 30. oktober 2003 #50 Skrevet 30. oktober 2003 [Det som ble tatt opp her var snakk om én seigmann' date= og "overkommelige mengder" godteri. jeg har aldri snakket om en seigmann.. og med "overkommelige mengder" mener jeg at det er godt mulig å proppe i seg så mye.. (altså laaangt mer en en seigmann)
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2003 #51 Skrevet 30. oktober 2003 Hvis man er glad i vin' date=' syns jeg godt at man bør unne seg et glass i ny og ne. ALKOHOLFRI!!!!![/quote'] hva i alle dager har alkoholfri vin med å være glad i vin å gjøre?? jeg setter stor pris på et glass vin i ny og ne.. men alkoholfri vin er ikke vin!! det smaker ikke som vin!! (og det smaker etter min mening IKKE godt!)
Labella Skrevet 30. oktober 2003 #52 Skrevet 30. oktober 2003 Med teskje til blåveis: * Jeg vet at moderate mengder alkohol kan være skadelig, men ingen kan fortelle meg nøyaktig hvor grensen går - derfor vil jeg holde meg unna alkohol i svangerskapet. Jeg vil ikke ta sjansen på det ene glasset en gang i blant, men jeg har aldri fordømt noen - heller ikke i denne tråden. * Nei, det var ikke blåveis som nevnte én seigmann - det var en annen. * Jeg har aldri hørt at moderate mengder godteri er skadelig for barnet, og vil nok unne meg en sjokoladebit eller en seigmann i ny og ne selv om jeg er opptatt av å leve sunt i svangerskapet.
Gjest blåveis ikke innlogget Skrevet 30. oktober 2003 #53 Skrevet 30. oktober 2003 * Jeg har aldri hørt at moderate mengder godteri er skadelig for barnet, og vil nok unne meg en sjokoladebit eller en seigmann i ny og ne selv om jeg er opptatt av å leve sunt i svangerskapet. Da bør du vel også være open for at andre, som ikke har hørt at et halvt glass vin noen få ganger i svangerskapet er skadelig, også unner seg dette.. For meg virker det som om alkohol blir gjort til mye mer fy-fy bare fordi det er alkohol og det finnes en norm på at "man skal ikke drikke som gravid".. Jeg synes vi må forsøke å være litt mer nyanserte (og ikke så bastante og absolutte) også når deg gjelder alkohol..
Morellen2004 Skrevet 1. november 2003 #54 Skrevet 1. november 2003 Herre Gud da folkens, jeg tror faktisk at det som er verst i et svangerskap er alt hysteriet. I begynnelsen gikk jeg rundt og var konstant redd for at det skulle skje noe. Jeg tror ikke det er bra heller! Om man tar et halvt glass vin en sjelden gang for å nyte og kose seg i hyggelig lag kan jeg ikke skjønne at det skal gjøre noe skade.
'Lilly' Skrevet 1. november 2003 #55 Skrevet 1. november 2003 Jeg kommer ikke til å røre en dråpe alkohol under graviditeten. Leger sier: Det som er moderate mengder for oss voksne mennesker, er IKKE moderate mengder for et lite foster!!!!!!!!!!!!!!!!! Fosteret reagerer kraftigere på et glass vin en man aner.
Gjest agurk Skrevet 3. november 2003 #56 Skrevet 3. november 2003 Begge gangene jeg har gått gravid har jeg fått en helt syk trang til øl! Og jeg liker det egentlig ikke engang... Må innrømme at vis sambisen tar seg ett glas så smaker jeg en liten slurk bare for å få den gode smaken i munnen! Er helt i himmelriket da.. Det rare er at når jeg ikke er gravid smaker øl ikke noe godt.. Rødvinssaus fra toro som egentlig smaker gammelt fyll smaker nå helt himmelskt.. Jaja, men noen sniffer bensin så da.. Men til tema, nei jeg drikker ikke alkohol når jeg er gravid, bare smaker en sup
Gjest agurk Skrevet 3. november 2003 #57 Skrevet 3. november 2003 Foresten sa legen min: Du må ikke drikke mye alkohol under graviditeten, kun i moderate mengder.. Så det er forskjell på hva de mener og! Prøvde å forklare han at jeg ikke drakk når jeg var gravid, men virket det bare som han synes var tull, for ett glass vin eller to.. Jaja.. Han om det, bare smaker videre jeg! Mend god samvittighet. En munnfull i mnd tror jeg ikke utgjør det store!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå