Gå til innhold

Rørte du alkohol under svangerskapet?  

1. 1. Rørte du alkohol under svangerskapet?

• ja
      13
    • nei
      35

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har helt rett i at du kan helle rødvin på tåteflasken til barnet, for all del. Men da må du bruke dråpeteller og la barnet få i seg ca en dl rødvin blandet med 2 liter vann i løpet av 3 timer. For det blir sammenlikningen jamfør med hvordan jeg drikker i svangerskapet :wink:

Jeg drakk ingenting de første 4 månedene jeg var gravid. Etter det har jeg drukket et halvt glass rødvin ved helt spesielle anledninger, f.eks. bryllup. Da koser jeg meg noe vannvittig med det lille glasset, og bruker minst halvannen time på å drikke det opp. Totalt har jeg vel drukket vin på denne måten fem ganger på tre måneder. Den promille jeg får ved dette alkoholinntaket er knapt målbår - hvis det blir promille i det hele tatt. Og JA, det er "viktig" for meg å kunne nyte dette ene bittelille glasset de eskstremt sjeldne gangene jeg gjør det. Derfor gjør jeg det. At jeg ikke skal være klar for morsrollen av den grunn - det ler jeg av.

Prinsipielt bør man selvfølgelig være veldig, veldig forsiktig med alkohol når man er gravid - og gjerne helt avholdende. Ha bare i bakhodet, som noen andre også har sagt, at undersøkelser om alkoholskader er gjort på mødre som har drukket betydelig mer enn en desiliter rødvin i måneden. Hver og en må velge; jeg ville aldri tatt meg et par halvlitere eller drukket mer enn mitt halve glass. Og jeg ville passet meget nøye på å drikke sakte. Jeg synes imidlertid det blir trukket bra langt når man ser på dem som drikker alkohol i ørsmå mengder en sjelden gang for å unne seg en smak av det normale liv som uegnede og umodne foreldre!

Tålmodig 29+0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All forskning er ikke gjort på mødre med stort alkoholforbruk!

Mange eksperter sier at man ikke kan sette noen klar nedre grense for hva som gir skader hos barnet, og at man kan se skader hos barn med mødre som har drukket lite.

Skrevet

I denne artikkelen kan man blant annet lese:

"Risikoen for fosterskade øker med forbruket. De alvorligste fosterskader rammer barn med mødre som har hatt et stort alkoholforbruk. Men veksthemming forekommer også hos barn av mødre som har hatt et moderat forbruk. Noen eksakt grense for hvor mye man kan drikke under svangerskapet er umulig å sette."

Skrevet
det var da makan til ensporet og fordømmende tenkning..

ja, jeg tar meg et glass rødvin innimellom.. skyt meg!  :roll:

Skyt meg også :sprettoy: .

I Italia, Spania og andre Europeiske land koser man seg med ett glass i ny og ne, også under svangerskapet. Jeg er 15 uke på vei, og har ikke hatt lyst på ett glass vin før helt i det siste. Og har jeg lyst en lørdagskveld, så tar jeg meg ett glass, faktisk med god samvittighet.

Og dette handeler ikke om umodenhet eller uvitenhet.

Skrevet

ja, jeg tar meg et glass rødvin innimellom.. skyt meg!  :roll:

Skyt meg også :sprettoy: .

I Italia, Spania og andre Europeiske land koser man seg med ett glass i ny og ne, også under svangerskapet. Jeg er 15 uke på vei, og har ikke hatt lyst på ett glass vin før helt i det siste. Og har jeg lyst en lørdagskveld, så tar jeg meg ett glass, faktisk med god samvittighet.

Og dette handeler ikke om umodenhet eller uvitenhet.

Skrevet

Vel, dette er ikke tenkning, men et syn basert på kunnskap om tema. Skjønner at det er hard for dere å svelge dette.

Skrevet

Jeg tok et glass rødvin (på nyttårsaften) i mitt svangerskap. Da var jeg høygravid.

Skrevet

Jeg var sørpe full ganske tidlig i det første fullgåtte svangerskapet, før jeg visste at jeg var gravid. Da jeg fikk vite det var det fullstendig stopp.

Med nummer to drakk jeg et halvt glass champagne på nyttårsaften, så jeg stemte ja. Da var jeg nærmere tre mnd på vei.

Kanskje jeg hadde drukket et halvt glass champagne hvis jeg ble gravid igjen. Tviler på at det gjør noen skade. Men jeg hadde aldri i verden satt til livs en halvliter.

Skrevet

Det er forskjell på øl og vin (bare les på flaska) og drinker kan jo blandes ut. Men de fleste som sier at de tar seg et glass en sjelden gang, ser ut til å snakke om vin.

Mor og barn deler ikke blod. Det vil si at barnet ikke får i seg like mye som mor. En gravid tar neppe og bælmer ned et vinglass, men nyter det over et lengre tidsrom. Det høres ihvertfall slik ut på de som har svart her.

Det er ingen av de som har svart som sier de drikker flere ganger i uka, men heller noen få ganger under hele graviditeten.

Labella, disse ekspertene du viser til, har aldri jeg eller mine venninner hørt om. Vi har tvertimot lest det som står om at man ikke vet. Men man vet at svært mange har tatt seg et glass oppigjennom tidene, uten at det har medført skader på fosteret. (mor, mormor, tanter venner osv.) Selv leger og jordmødre som jeg har møtt i mine svangerskap har ikke nevnt annet.

Giorgia, jeg respekterer at du ikke ønsker å drikke når du er gravid. Helt greit for meg. Jeg mener likevel at man ikke kan leve ut fra at man må være 100 % sikker på at dette ikke er skadelig for barnet. Da hadde jeg ikke turt å spise grønnsaker heller.

Gjest Solskinn
Skrevet
I denne artikkelen kan man blant annet lese:

"Risikoen for fosterskade øker med forbruket. De alvorligste fosterskader rammer barn med mødre som har hatt et stort alkoholforbruk. Men veksthemming forekommer også hos barn av mødre som har hatt et moderat forbruk. Noen eksakt grense for hvor mye man kan drikke under svangerskapet er umulig å sette."

Hva er moderate mengder?

I mine øyne skiller det seg klart fra å ta ett halvt glass vin på nyttårsaften.

Fra nå av sitter jeg på hendene mine :roll:

Skrevet
Mange eksperter sier at man ikke kan sette noen klar nedre grense for hva som gir skader hos barnet, og at man kan se skader hos barn med mødre som har drukket lite.

Jeg kunne godt ha underbygget påstandene mer, og det gjorde jeg siste dette temaet ble debattert. Nå har jeg ikke tid til å lete etter stoff, men det finnes massevis!

Fosteret får forresten samme promille som moren.

Vi har tvertimot lest det som står om at man ikke vet.
Og så lenge man ikke vet er det greit å drikke?

Vel, så lenge ingen kan gi meg en garanti for at det er ufarlig vil jeg ikke utsette mitt barn for den risikoen. Uansett hvor minimal sjansen er for at noe skal gå galt så er den til stede

Skrevet

Det er neppe vitenskaplig bevist, (men kanskje ikke motbevist heller?), men jeg lever i den troen at et glass rødvin i måneden langt uti svangerskapet er svært godt for mamma etter stress på jobben, krangling med trassig barn, slossing med å få på nattpysjen, høre på høylytt brøling fra både far og barn (nå sprakk far til slutt). Da er det svært så godt å nippe til vinglasset, trekke beina opp i sofaen under pleddet, skru av tv'n, sette på litt musikk, og kjenne at livet tross alt er deilig.

Da tror jeg at det er bedre for barnet i magen at mor kjenner skuldrene senke seg, enn at hun står med hendene over ørene og gråter på balkongen.

Skrevet

Dere mener man ikke er moden for å bli mor hvis man tar et glass vin mens man er gravid?

Hva med alle de som propper seg med sukker i løpet av graviditeten da? Eller generelt spiser for to og lar være å trene.

De burde vel heller ikke få barn synes dere?

Skrevet

Heia diddi!! Helt enig med deg, selv om jeg aldri har vært gravid.

Skrevet

Forøvrig enig med diddi.

Burde selvfølgelig aldri fått lov til å få barn, jeg klarte ikke la vær å dra til syden engang mens jeg var gravid, jeg

:o

Skrevet

Jeg er i mitt første svangerskap men kunne aldri finne på å røre så mye som en dråpe alkohol. Hvorfor i all verdens rike skulle jeg finne på det??? Jeg har ikke noen problemer med å holde meg unna det i 9 måneder, og hvorfor risikere det... Skader trenger ikke være synlige. Og det er de "usynlige" skadene som atferdsvansker etc. som kan være de verste. Hvem kan si at "mine unger ikke tok skade"? Det faller på sin egen urimelighet! Jeg sier dette fordi ingen vet (ikke engang mor) hvordan et barn ville utviklet seg uten inntak av alkohol når man har brukt alkohol under svangerskapet. Like lite som en som ikke har drukket alkohol vet om barnet hadde vært annerledes om en hadde drukket alkohol. Skjønner du? Hvorfor risikere et barns mentale eller fysiske helse for en kveld med alkohol?

Min mening (som nok er radikal og som jeg er stolt over): Hvis man ikke er villig til å frasi seg så lite som litt alkohol i 9 mnd, kanskje man ikke er moden nok for ansvaret....

:tommelsmil::tommelsmil:

Akkurat slik tenkte jeg også under mitt første svangerskap, og slik skal jeg tenke neste gang jeg (forhåpentligvis) blir gravid!!!

Skrevet

Burde selvfølgelig aldri fått lov til å få barn, jeg klarte ikke la vær å dra til syden engang mens jeg var gravid, jeg

:o

Ups.... dersom det er farlig også, så har jeg også "syndet"... :ler:

Var i syden da jeg var 4.5 måneder på vei.

Men spurte legen først da, og han så ingen problemer med å reise.

Så da så...

Skrevet

Folkehelsa anbefaler at man ikke reiser til syden, nemlig!

Men dette med sukker da dere avholdsjenter, spiste dere ikke en eneste seigmann heller kanskje?

Skrevet

Jeg drakk heller ikke en dråpe alkohol under svangerskapet. Skjønner ikke at noen vil gjøre det jeg. Det er vel ikke så vanskelig å holde seg unna det i 9 mnd. (Forøvrig er gravide kvinner som røyker noe av det verste jeg ser, men det er jo en annen sak)

Skrevet

Jeg mente ikke det at man ikke er moden nok til å få barn dersom man vil unne seg et glass i ny og ne under svangerskapet.

Dette er helt opp til hver enkelt.

Men selv avsto jeg fra dette pga at man ikke vet hvilke konsekvenser det kan kan ha for fosteret.

Så jeg gjorde hvertfall mitt til at det ikke skulle få evt skader av alkohol...

Men dette med sukker da dere avholdsjenter, spiste dere ikke en eneste seigmann heller kanskje?

Fikk nesten følelse at det var negativt å være avholdsjente da jeg leste denne kommentaren :wink: ..

Men det var nok bare jeg som er litt hårsår.. Hehe.

Selv spiste jeg mest frukt og grønnsaker under svangerskapet.

Men skal ærlig innrømme at det smakte med smågodt av og til (i helgene)

Grunnen til at jeg ikke spiste så mye søtsaker, var både med tanke på fosteret og med tanke på vekta.

Ville ikke sitte der med 10 kilo ekstra etter fødselen som kom av altfor mye godteri-spising under svangerskapet. :D

Nå når jeg ikke er gravid er jeg ikke på langt nær så flink til å spise sunt... :-?

Hilsen Smurfa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...