Gå til innhold

Rørte du alkohol under svangerskapet?  

1. 1. Rørte du alkohol under svangerskapet?

• ja
      13
    • nei
      35

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min påstand er : Det er ikke farligt å ta et glass vin eller øl når man er gravid.

Moderate mengder alkohol skader ikke fosteret.

Jeg hadde en og to halvlitere i helgene da jeg var gravid,og ingen har tatt skade av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min påstand er:

Når ikke leger som forsker på dette kan si noe med 100% sikkerhet så kan i hvert fall ikke du eller jeg det.

Men jeg tror heller ikke det er så farlig med små mengder, det hendte jeg tok et glass (til og med to på nyttårsaften), men jeg kan vel telle det på en hånd.

Skrevet

Jeg tror heller ikke at et par-tre glass iløpet av svangerskapet er farligt, men jeg vet ikke. Jeg svarte nei på spørsmålet fordi jeg har ikke rørt alkohol i dette svangerskapet, men i det forrige drakk jeg et par glass før jeg visste at jeg var gravid, ingenting etterpå. Men jeg har store planer om å drikke litt alkoholfri vin både på en jentekveld vi skal ha snart og også på julebordet i desember.

Skrevet
Min påstand er : Det er ikke farligt å ta et glass vin eller øl når man er gravid.

Moderate mengder alkohol skader ikke fosteret.

Jeg hadde en og to halvlitere  i helgene da jeg var gravid,og ingen har tatt skade av det.

Hmm, synserer er det "verste" jeg vet om. Hvilken kunnskap har du egentllig om dette?I den vestlige verden har man undersøkt dette med alkohol og graviditet. Gravide kvinner har forskjellig sårbarhet for alkoholskade. Undersøkelser viser at doseresponssamnnehenger mellom alkoholinntak og fosterskade. Det vil si at skadene forventes å bli verre jo høyere inntak man tar. Man kan ikke fastsette en nedre grense av alkoholforbruk som er ”trygge” for fosteret, men man kan tenke seg at det blir mindre og mindre skader jo mindre man drikker. I undersøkelser (Bonthius og West 1990) finner man sammenheng med alkolholinntak og skader hos fosteret. I en amerikansk undersøkelse(Stressguth og Sampson 1994 ) fant man nevrologiske relaterte atferdsfunn hos 14 åringer der mor inntok alkohol i svangerskapet.

Tidspunkter for alkoholinntak er også avfjørende for hvilke skader som oppstår. Undersøkelser viser at det er alkoholinntak i første semester som kan føre til dyrmorfe trekk og øvrige misdannelser med unntak av hjernen. Dette stemmer også overens med læren om organdannelse. Redusert vekst ses hos barn av kvinner som har hatt et høyt inntak i siste halvdel av svangerskapet. Det er funnet årsaksforhold mellom sammentrekninger av blodårer i morkaken og dermed redusert surstofftilførsel til fosteret når mor nyter alkohol.

Listen er lang, og jeg kan sitte her i hele dag og referer til undersøkelser. Men husk: Jo mindre du drikker under svangerskap, jo mindre skader får fosteret. Med den kunnskapen vi i dag hos om dette, så skjønner jeg faktisk ikke at mødre drikker alkohol under svangerskapet. Det er ufattelig å forstå.

Skrevet

GO CARE!!!

Jeg er i mitt første svangerskap men kunne aldri finne på å røre så mye som en dråpe alkohol. Hvorfor i all verdens rike skulle jeg finne på det??? Jeg har ikke noen problemer med å holde meg unna det i 9 måneder, og hvorfor risikere det... Skader trenger ikke være synlige. Og det er de "usynlige" skadene som atferdsvansker etc. som kan være de verste. Hvem kan si at "mine unger ikke tok skade"? Det faller på sin egen urimelighet! Jeg sier dette fordi ingen vet (ikke engang mor) hvordan et barn ville utviklet seg uten inntak av alkohol når man har brukt alkohol under svangerskapet. Like lite som en som ikke har drukket alkohol vet om barnet hadde vært annerledes om en hadde drukket alkohol. Skjønner du? Hvorfor risikere et barns mentale eller fysiske helse for en kveld med alkohol?

Min mening (som nok er radikal og som jeg er stolt over): Hvis man ikke er villig til å frasi seg så lite som litt alkohol i 9 mnd, kanskje man ikke er moden nok for ansvaret....

Nå regner jeg mad at jeg terget noen ja..

Prinsippfast og halvsprø gravid kjærring på 5+4

Skrevet
GO CARE!!!

Jeg er i mitt første svangerskap men kunne aldri finne på å røre så mye som en dråpe alkohol. Hvorfor i all verdens rike skulle jeg finne på det??? Jeg har ikke noen problemer med å holde meg unna det i 9 måneder, og hvorfor risikere det... Skader trenger ikke være synlige. Og det er de "usynlige" skadene som atferdsvansker etc. som kan være de verste. Hvem kan si at "mine unger ikke tok skade"? Det faller på sin egen urimelighet! Jeg sier dette fordi ingen vet (ikke engang mor) hvordan et barn ville utviklet seg uten inntak av alkohol når man har brukt alkohol under svangerskapet. Like lite som en som ikke har drukket alkohol vet om barnet hadde vært annerledes om en hadde drukket alkohol. Skjønner du? Hvorfor risikere et barns mentale eller fysiske helse for en kveld med alkohol?  

Min mening (som nok er radikal og som jeg er stolt over): Hvis man ikke er villig til å frasi seg så lite som litt alkohol i 9 mnd, kanskje man ikke er moden nok for ansvaret....

Helt enig med deg!!!!

BRA SAGT!

Skrevet

Hver bidige setning du sier, så sier jeg meg enig med deg... :tommelsmil:

Skrevet

giorgia og care :tommelsmil:

Å drikke alkohol under svangerskape innebærer en risiko, uansett alkoholmengde - fatter ikke at noen er villige til å ta en slik sjanse!

Skrevet
Kaffe og røyk skader også

Ja det gjør det, derfor røyker jeg ikke (lett for meg å si det siden jeg aldri har røykt) og jeg har drukket en kopp kaffe siden jeg fikk vite om graviditeten. Den smakte meg forresten ikke (har hørt at at noen gravide får mindre lyst på kaffe...+). Men ekspertene sier ikke at vi skal holde oss helt unna kaffe men at vi skal begrense oss. Eller tar jeg feil?

Jeg skal heller ikke spise rakfisk selv om det er en tradisjon i vår familie hver jul (det er farlig for ungen pga bakterier). Skulle jeg liksom gitt fan og spist det bare fordi jeg hadde lyst på det? Det hadde jo sikkert gått bra men for en innstilling da? Og det er ikke noe problem altså. Jeg får bare spise dobbelt så mye året etterpå. Det er her kjernen er vettu. Det er rett og slett ikke et problem for meg å slutte med enkelte ting (selv om jeg herved kroner meg selv til rødvinselsker av første klasse...) Jeg har verdens beste motivasjon; UNGEN MIN!!!

Nå skjønner dere hva jeg mener med halvsprø kjerring...he-he.

Giorgia 5+4

Skrevet

Jeg tror heller ikke at det nødvendigvis er farlig å drikke et glass vin i ny og ne - men som det blir sagt her - hvorfor ta den sjansen?

Jeg er glad i rødvin, rakafisk, sushi og kaffe - men dropper alt dette den perioden jeg er gravid med glede. HVIS noe skulle skje - kan jeg da si med hånda på hjertet at jeg har gjort alt jeg kunne for barnet mitt hvis jeg har spist og drukket de tingene som legen har frarådet? Alt for at at det lille nurket jeg bærer på i magen. Rødvin kan jeg drikke masse av senere i livet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor skal noen på død og liv drikke alkohol under svangerskapet og samtidlig innbille og overbevise seg selv om at det ikke er farlig?? :x

Alkohol og graviditet

Alkohol er ikke bra for fosteret. Dersom en gravid drikker alkohol går alkoholen fra mor til over til barnet gjennom morkaken og dette kan ha skadelig virkning på fosteret. Fosteret vil få minst like høy promille som moren. Du bør derfor være svært måteholden i svangerskapet. Hvilke doser som skal til for å skade barnet, vet vi ikke sikkert, men dersom mor drikker alkohol jevnlig, vil 1/3-del av barna få en rekke skader og bli født med det føtale alkoholsyndrom. Disse barna kan få hjerneskader og bli mentalt tilbakestående. Dette skyldes den direkte giftige virkning av alkoholen.

Fosterskader

- Det er uttrykkelig dokumentert at den gravides alkoholinntak kan påvirke barnets modningsnivå og føre til misdannelser og fosterdød. Kunnskapen har vært kjent i flere tusen år, sier Haver.

Fosteret tåler alkoholen mye dårligere enn moren. Alkoholen går direkte over i fosterets blod og kan påvirke utviklingen av fosterets hjerne. I verste fall kan barnet få varige mentale skader. Mest utsatt er fosteret de første tre månedene av svangerskapet.

- Som gravid bør man toppen drikke et glass vin i ny og ne og helst midt i svangerskapet. Med det jeg i dag vet, ville jeg selv ikke drukket alkohol under en graviditet.

Haver viser til at naturen har lagt inn en mulig sperre mot alkohol i form av svangerskapskvalme. Moren har sjelden særlig lyst på alkohol de første månedene, men også dette varierer.

Skrevet

Det er mange som hevder at det ikke er farlig å drikke litt under graviditet, og det er mange som har gjort det som sier "det gikk så bra så" Men som nevnt så bra her før, det vet man jo faktisk ikke!

Det eneste man kan si med 100% sikkerhet er at det ikke er farlig å la vær å drikke. Og da spør jeg, hvorfor ta sjansen?

Selvfølgelig, kanskje går det helt fint både under svangerskapet, rett etter og videre. Men når man ikke vet det helt sikkert, så skjønner jeg ikke at noen er villige til å sette sitt barns liv og helse på spill for et glass med vin eller to!

Dette gjelder forøvrig røyking (og kaffe) også. Når man tar ansvaret på seg med et nytt liv bør man jo sørge for å gi det best mulig start, bør man ikke...?

Skrevet

Jeg rører ikke en dråpe alkohol mens jeg er gravid. Er ikke så vanskelig å holde seg unna heller og det er ikke noe jeg må ha.

Gjest Anonymous
Skrevet

det var da makan til ensporet og fordømmende tenkning..

ja, jeg tar meg et glass rødvin innimellom.. skyt meg! :roll:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Om en absolutt på ha seg noen glass vin eller øl under graviditeten bør en vel vurdere om en er klar for morsrollen.

Det kan ikke være så viktig å ta seg noen glass når en vet at en er gravid? jeg er helt i mot alkohol når en er gravid, for en skal tenke på det lille livet som ligger inne i magen og ikke kan være med å bestemme.

Om det er farlig eller ikke er det vel ikke noen som vet med 100% sikkerhet, og da bør en være voksen nok til å avstå.

Men igjen det er min mening

Gjest Anonymous
Skrevet
Om en absolutt på ha seg noen glass vin eller øl under graviditeten bør en vel vurdere om en er klar for morsrollen.

det er ikke snakk om å "absolutt måtte"

det er snakk om å ta egne valg.. som man mener er helt akseptable valg

det er snakk om å ha rett til å ikke fordømmes så kraftig.. "ikke klar for morsrollen" om man ikke har tenkt å forsøke å leve opp til en urealisktisk utopi av en morsrolle.. :roll:

jeg kan trygt stå for mine egne valg.. og svært få av mine valg er fordi jeg "absolutt må"; de fleste er resultat av mine veininger for og i mot..

svært få andre land har nulltolleranse for alkhol under svangerskap.. samtidig ville du kanskje bli sett på som en dårlig mor om du gikk tilbake i jobb etter ett års permisjon..

disse stemplingene av voksne fornuftige kjærlige foreldre, synes jeg vi må gi oss med..

Jeg har hitttil (nå 8 mnd) tatt meg 4 "halve" glass rødvin (med flere ukers mellomrom).. jeg har derimot aldri drukket kaffe eller røykt..

Jeg kommer til å gå tilbake i full jobb med en gang permisjonen er over..

jeg kommer til å forvente at min mann tar sin halvdel (og ikke en prosent mindre) av alt foreldre ansvar.

jeg kommer til å satse aktivt på karriære og sosialt liv og definitivt aldri få mer en to barn (kanskje bare dette ene)

jeg kommer til å bli boende mitt i byen

nå synes sikkert dere alle at jeg er en skrekkelig dårlig person.. og i alle fall ikke klar for å bli "mor"

men denne opphøyde morsrollen.. denne statusen av å være en mor ville jeg aldri trakte etter.. jeg er og vil alltid være så mye mer enn en mor.. og det ser jeg ingen grunn til å skamme meg over..

Skrevet

Jeg tar meg et glass rødvin en sjelden gang nå på slutten av svangerskapet. Har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg spurte legen, og hun sa hun hadde gjort det samme. Nå bælmes ikke glasset ned, men nytes med et par glass vann og god middag. Og jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet for det. Tvert imot så koser jeg meg, kjenner skuldrene senke seg, og nyter kvelden etter at eldstemann har sovnet.

Da jeg var førstegangsgravid drakk jeg overhodet ikke alkohol. Jeg telte dager og uker, fulgte med på utviklingen hele tiden osv. Med nr. 2 er alt mer avslappet. Javisst drikker jeg kaffe nå. Men det har vært en laaaang pause med kaffedrikkingen, nettopp fordi det ikke smakte noe godt i de første syv månedene.

Jeg tror at det er helt andre ting som jeg bør passe meg for enn et par glass vin i måneden. Stress på jobben, slit med barn i trassalder, følelsesmessige påkjenninger. Dette er mer hva fokuset retter seg mot når man venter nr. 2.

Gjest Solskinn
Skrevet

Dersom jeg velger å drikke ett glass øl til julematen, så se ned på meg den som vil. Men å si at jeg bør tenke over om jeg er klar for å bli mor er nå å trekke det vel langt :o

Jeg har ikke drukket så langt i svangerskapet, ikke etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Om jeg kommer til å gjøre det eller ikke, vet jeg ikke. Har jeg lyst, så kommer jeg nok til å ta ett lite glass øl eller vin en gang.

Men at jeg mangler modenhet? Tror ikke det. Jeg vil tvert i mot si at jeg faktisk har en så god porsjon at jeg i tillegg til å høre på andres meninger kan ta til meg den informasjonen som finnes og på grunnlag av den gjøre meg mine egne meninger.

For dere vet vel at alle de undersøkelsene dere referere til her handler om fostre som utsettes for relativt høye doser for alkohol i løpet av svangerskapet. Ett lite glass i ny og ne, hvor mor ikke får noen promille å snakke om finns det ingen vitenskaplige bevis for at det er skadelig.

Og, ja, jeg vet det, det er ingen som vet hvor mye som skal til for at det er skadelig. Men at det finnes mennesker som velger å se denne informasjonen anderledes enn deg, syns jeg ikke gir deg rett til å fordømme dem. Svært mange leger støtter oss faktisk på dette punktet, som diddi skrev.

La oss ikke bli sinte på hverandre!

Skrevet

Kan da dere fortelle meg hva som er forskjellen med å drikke et glass øl, drink eller rødvin eller helle det over på tåteflaska til ungen?

Det kan godt være at jeg er uopplyst, men da vil jeg gjerne ha svar på hva denne forskjellen er. Og om det ikke er noe forskjell eller ingen av dere kan forklare meg den, kan dere forklare meg hvorfor dere ikke vet det?

Jeg tar utgangspunkt i min uvitenhet (og jeg vet mye) og har adferd deretter. Dvs. siden jeg ikke vet 100% sikkert, DRIKKER JEG IKKE!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...