Gå til innhold

Nordmenn er så selvhøytidelige!


Sequax

Anbefalte innlegg

Jeg er nok uenig med dere! Jeg har bodd mange år i utlandet og har noe å sammenligne med, kanskje derfor jeg opplever nordmenn som så selvhøytidelige...

Nordmenn flest har dessuten vanskelig for å akseptere noe nytt, kaste seg på nye ideer og godta mennesker som er annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nok uenig med dere! Jeg har bodd mange år i utlandet og har noe å sammenligne med, kanskje derfor jeg opplever nordmenn som så selvhøytidelige...

Nordmenn flest har dessuten vanskelig for å akseptere noe nytt, kaste seg på nye ideer og godta mennesker som er annerledes...

Sånn er folk overalt. Har ennå ikke besøkt et land hvor man ikke kan beskrive lokalbefolkningen på denne måten. Det er lett å omfavne utenlandsk kultur nettopp fordi den er annerledes, og dermed tro at den er mer "progressiv" eller "nytenkende". Men den er jo bare annerledes i forhold til kulturen man kommer fra, den er ikke mindre stillestående av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok uenig med dere! Jeg har bodd mange år i utlandet og har noe å sammenligne med, kanskje derfor jeg opplever nordmenn som så selvhøytidelige...

Nordmenn flest har dessuten vanskelig for å akseptere noe nytt, kaste seg på nye ideer og godta mennesker som er annerledes...

Jeg har vært over mye av verden og opplever det stikk motsatte, at det er mer reserverte mennesker i enkelte situasjoner i norges land i forhold til enkelte andre steder i verden er en ting, men jeg har sett mer av selvhøytidelighet utenfor landegrensene enn innenfor.

Og hvilke land sikter du spesielt til egentlig? Hvor mener du de er mindre selvhøytidelige og mer åpne for endringer og nye ideer?

Jeg tror tvert imot menneskets natur er å være skeptisk til forandringer fordi det betyr ukjent område og da stritter det i nakkehårene og mennesker har instinkter som sier at det kjente er det beste uavhengig av hvor i verden vi kommer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

For å komme med et eksempel: janteloven. Særlig kunstnere er en utsatt gruppe, og med nordmenns stive væremåte og selvhøytidelighet er det vanskelig å uttrykke seg uten å føle at "du tror du er noe". Misunnelse og skepsis til det motsatte er bevist. Tror du at du er noe? Da må du vinne noe "stort" som Grand Prix eller Idol. Dette inntrykket har jeg av den gjengse nordmann.

Svenskene, danskene og islendingene er langt mer frie og inkluderende i sin væremåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler godt av meg selv, og det gjør som regel menneskene rundt meg også. Men vi bor ganske langt mot nord, og jeg vil si at vi nordlenninger som regel har en litt annen humor som går mye på å tulle med oss selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler godt av meg selv, og det gjør som regel menneskene rundt meg også. Men vi bor ganske langt mot nord, og jeg vil si at vi nordlenninger som regel har en litt annen humor som går mye på å tulle med oss selv ;)

Det er jeg enig i...dere nordlendinger er faktisk ganske annerledes enn oss østlendinger (på godt OG vondt!) ;) Dere framstår som mer lettlivede og rett på sak, men også mer "brautende" enn oss lenger sør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvhøytidelig ?! Nei, det finner jeg meg rett og slett ikke i å bli kalt :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med et eksempel: janteloven. Særlig kunstnere er en utsatt gruppe, og med nordmenns stive væremåte og selvhøytidelighet er det vanskelig å uttrykke seg uten å føle at "du tror du er noe". Misunnelse og skepsis til det motsatte er bevist. Tror du at du er noe? Da må du vinne noe "stort" som Grand Prix eller Idol. Dette inntrykket har jeg av den gjengse nordmann.

Svenskene, danskene og islendingene er langt mer frie og inkluderende i sin væremåte.

Jeg må nok si at jeg er uenig. Min erfaring etter utlendighet er at den norske janteloven er sterkt overdrevet. Den brukes ofte som en unnskyldning for hvorfor man ikke lykkes eller likes, når faktum er at det man har å tilby rett og slett ikke er bra nok for publikum.

Mitt inntrykk er for øvrig at et samfunn komplett blottet for såkalt jantelov også har sine negative sider. Man kan jo trekke frem L.A. som en by omtrent fri for jantelov, men som dermed også eksporterer ganske mye tvilsomt som verden kanskje hadde klart seg bedre uten.

Edit: skrivefeil

Endret av LeJardinSecret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...jeg skjønner hva du mener, men jeg holder nå fast på mitt synspunkt av janteloven. Det er klart at det er mye elendig ute og går, og at ikke alle som tror de er noe faktisk er noe, men jeg tror også den beryktede loven hemmer nordmenn i å utfolde seg.

Vi er i bunn og grunn et avsides bondefolk som er vant til vårt og som skuler på nye ting og inntrykk.

Hva har vi eksportert av kunst(som alle har hørt om) noen gang? Det er nesten så man kan telle på en hånd: Edvard Grieg, A-HA, Lene Marlin...til sammenligning er svenskene mye mer utadvendte og tar lettere på livet enn oss nordbaggare.

Det er vel ikke uten grunn at nordmenn rager på selvmordstoppen. Jeg sier selvfølgelig ikke at det bare er fordi folk her til lands ser så seriøst på ting,men skyhøye forventninger til seg selv kan nok bidra til depresjon og psykiske tilstander. Følelsen av utilstrekkelighet fordi man må være best i alt samtidig kan nok tynge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...