Gå til innhold

Legen har rett, jeg er ikke motivert for slankeoperasjon.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjære søte ts, det er veldig leit hva du har opplevd :klemmer: Men du, det er fullstendig mulig å gå ned i vekt uten å trene noe som helst. Selvfølgelig er det optimale å trene, men sliter du med mye smerter så hadde jeg heller gått ned x antall kilo først og så gradvis begynt med trening. Uansett om du trener eller ikke så er det kalorier inn vs kalorier ut som betyr noe. Lær deg kaloritelling, det er ikke vanskelig! Vi hjelper deg gjerne hvis du lurer på noe :)

Takk for godt råd og det er nok det jeg kommer til å prøve på, har jo ikke noe valg, siden kroppen ikke vil det jeg vil :) Og det er jo helt rett det du sier om kalorier inn vs kalorier ut. Men det blir sikkert ikke lett, kalorier ut blir jo litt begrenset pga helsa, men jeg kan bli mye flinkere å tenke på kaloriene inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh,veit hvordan du har det,er der selv, pluss noen kilo.

Jeg er helt imot slankeoperasjon,fordi jeg er nødt til å forandre på ting selv.

Har også vært opp og ned og opp og ned i vekt. Jeg håper du klarer deg. -klem-

Og du som ikke skjønner at folk kan rope sånn, ser du ikke kommentarene her inne når det gjelder feite folk? Sånne folk er overalt. Det er en grunn til at sånne som oss ikke frekventerer treningssenter,for å si det sånn.

Jeg kommer nok til å ha slankeoperasjon som siste løsning, men jeg vil helst klare det uten. Jeg har jo klart det mange ganger før, problemet er jo å holde seg der. Jeg har lest at kroppen alltid vil slåss mot oss, fordi kroppen mener at den perfekte vekta er det du veier nå. Så man kan jo si at det er som å gå til krig mot kroppen, man må bare sørge for å vinne. Det som er dystert er at syklig overvektige sies å ha kun 3% sjanse til å beholde vekta hvis de klarer å gå ned. Det er der operasjonen kommer inn, den endrer hele den makanismen......men jeg vil prøve likevel.....en siste gang. Ernæringsfysiologen jeg gikk til fortalte at det beste er å gå litt ned i vekt og så prøve å holde vekta der en stund før man går mer ned i vekt, da vil kroppen tro at det er det som er den ideale vekta. Så hvis du sprekker da, så går man ikke opp til utgangspunktet :)

Lykke til til deg også :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Siden du har klart å gå ned før, men gått opp igjen, så vil jeg gjerne anbefale deg en bok som heter "Aldri mer jojo-slanker" av livsstilscoach Kari Sørlie. Det kan hende den kan være til hjelp for å komme ut av mønsteret. Har tenkt å kjøpe den selv, da jeg har slitt med jojo-slanking i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la legen søke om operasjon, og så i mellomtiden gjør du det du klarer med kosten? Etter hva jeg husker er det relativt lang ventetid på å få det dekket offentlig, og om du fremdeles ikke vil ha den når tiden nærmer seg, så går det jo an å melde seg ut av køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg merker jo på det du sier at du ikke enda er motivert for arbeidet som krever ved hverken operasjon eller naturlig slanking.

Og nettopp derfor har legen helt rett - fordi slankeoperasjon er absolutt siste utvei når man har prøvd ALT.

jeg kritiserer deg ikke, og jeg er helt overbevist om at du har det vondt med vekten din.

men enkelte må virkelig komme på bunn i livet før de klarer å ta et skikkelig tak.

bare tenk på alle de som dør av overvekt, som vet om det - men likevel fortsetter å spise.

du forteller om forsøk du har gjort - og at det ikke fungerte.

men har du spurt deg selv - og tenkt helt ærlig på hvorfor det ikke fungerer? gang etter gang?

kan det være at du synes det er vanskelig å innse endel sannheter ifht livsstil og kosthold? at du føler deg mislykket hvis du skal innse at det er dine valg IDAG som er årsaken til mangel på vektnedgang?

det er jo ikke bare en fest å gå ned i vekt, eller endre andre deler av seg selv.

det gjør også veldig vondt emosjonelt å se den harde sannheten, og føle på skammen.

det er bare en ting å tenke, og det er:

THERE`S NO TRYING, ONLY DOING.

og det må du tenke hver eneste gang du skal velge måltid, hver dag du skal trene, hver gang du kjenner skuffelse over tidvis manglende resultater.

i starten må du kanskje tenke dette 50 ganger om dagen, men etterhvert blir det en vane. sånn er det for alle - tilogmed de du tror ikke har problemer med vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

jEG TENKTE EN TING ANGÅENDE TRENING: DET VIRKER SOM DU ER ENTEN ALT ELLER INGENTING. iKKE TREN FOR HARDT OG FOR OFTE, DA ER DET LETT Å ØDELEGGE MOTIVASJONEN. hVA ME VANNAEROBIC? 30-60 MIN TUR FREMFOR 3 TIMER?

Unnskyld, pc hang seg opp.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg tenkte også at 3 timer tur når man ikke er vandt med det - ikke rart at kroppen sier stopp.

Foreslår at du slutter å tenke at "masse" er løsningen. Masse trening, masse kalorikutt, masse masse.

Tenk heller små endringer som du gradvis utfører. Start med korte turer - begynn gjerne med 15 minutter gå tur. Og øk når du ser at dette greier du - til 30 minutter. Istedenfor å øke tiden du går, velg heller en bakke og fortsett å gå 30 minutter. Først når dette blir "for lett" kan du vurdere å øke tiden.

Jeg er også overvektig. Jeg får også svært vondt i bena når jeg går og står lenge. Derfor må jeg porsjonere ut dette slik at belastningen blir mindre.

Når det gjelder maten: finn et opplegg og følg det. Selv er jeg ingen tilhenger av lavkarbo, men det betyr ikke at ikke andre skal kunne finne sin vei gjennom det.

Og en ting til: glem alt du har hørt om å gå raskt ned i vekt. Glem det! Tenk heller at ethvert kilo du tar av er et skritt på den riktige veien. Det er ikke bikini til sommeren som bør være målet, men en jobb som kanskje går over flere år der du forbedrer helsen din ved å gjøre små endringer. Glem all "all or nothing" tankegang.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Marisa Peers bok "you can be thin". Har hjulpet meg masse! Der lærer du å endre de mønstrene som skaper problemer for deg, og du endrer årsakene som ligger bak. Etter å ha hørt på cd'n i tre uker har jeg LYST på sunn mat, og føler avsky til usunn mat. Kan inne anbefales sterkt nok! Prøv det i alle fall før du går til slankeoperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeglest hele tråden, men til dere som sliter med smerter ved trening... har dere prøvd svømming?

Jeg har prøvd bassengtrening og vanlig svømming, har virkelig prøvd å få det til å fungere i og med at det skal være mindre belastende for kroppen. Det er ikke slik at jeg har gitt opp etter bare et par ganger, jeg har virkelig bitt tenna sammen for å gi det en sjanse, men jeg fikk skikkelig vondt i ryggen......og merkelig nok veldig masse kramper i beina??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har prøvd bassengtrening og vanlig svømming, har virkelig prøvd å få det til å fungere i og med at det skal være mindre belastende for kroppen. Det er ikke slik at jeg har gitt opp etter bare et par ganger, jeg har virkelig bitt tenna sammen for å gi det en sjanse, men jeg fikk skikkelig vondt i ryggen......og merkelig nok veldig masse kramper i beina??

Hvor lenge svømmer du om gangen? Akkurat det samme jeg sa om gåing gjelder for svømmingen også: ikke hold på for lenge. Kanskje du skal nøye deg med å svømme i 15 minutter og så trene ved å henge på kanten av bassenget mens du sparker med beina? Kroppen din er ikke vant med bevegelse og svært tung. Den trenger hjelp og tilvenning for å få dette til og da bør du ta kortere økter til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge svømmer du om gangen? Akkurat det samme jeg sa om gåing gjelder for svømmingen også: ikke hold på for lenge. Kanskje du skal nøye deg med å svømme i 15 minutter og så trene ved å henge på kanten av bassenget mens du sparker med beina? Kroppen din er ikke vant med bevegelse og svært tung. Den trenger hjelp og tilvenning for å få dette til og da bør du ta kortere økter til å begynne med.

Svømmetreninga hadde jeg med fysioterapeut, hele treninga tok vel 45 min, men det var med oppvarmimg, trening og til å tøye ut. Svømmingen var veldig rolig med rolig svømming og masse pauser, altså ikke som med gåinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Svømmetreninga hadde jeg med fysioterapeut, hele treninga tok vel 45 min, men det var med oppvarmimg, trening og til å tøye ut. Svømmingen var veldig rolig med rolig svømming og masse pauser, altså ikke som med gåinga.

Synes likevel dette høres lenge ut.

Når det gjelder kramper i beina og ryggsmerter - dette er dessverre en konsekvens av overvekten. Krampene er ikke farlige, bare j... ubehagelige.

Ryggvondt kureres best ved å gå tur i ulendt terreng. Dvs. skogstier e.l. som tvinger balansemusklene til å arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...