Gå til innhold

Avliver friske valper pga skjønnhetsfeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I så fall kan hvem som helst kjøpe valper. Også folk som ikke bryr seg om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Instamatic

min rase går for 12.000 og blir satt ned til 5-7.000 hvis de har feil, helt vanlig det. Men forferdelig at det taes livet av friske valper med feil, grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg skjønner hva oppdretter her sier. Hun vil heller selge dyr kvalitet til kvalitetsbeviste kjøpere, enn å selge valper til dumpingpris til Gud og Hvermansen.

Og dyremarkedet er helt på bånn nå. Hester og hunder selges ikke fortiden. Beviste folk har ikke råd til å kjøpe en hund, mens de som ikke er så nøye på det, kjøper billig. Har blitt slik pga finanskrisa, som har rådet.

Man burde helt klart begrense avelen til ting går seg til. Men det er jo ikke beleilig det heller, for om det ikke avles, så blir det heller ikke noen gode stammer å føre videre til bedre tider.

Tidene er vanskelige nå for salg av kvalitet. Og jeg er helt med på at prisene ikke skal dumpes heller. Kvalitet koster å lage og skal også koste å skaffe seg.

Har man ikke råd til kvalitet, så skal man heller ikke kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva oppdretter her sier. Hun vil heller selge dyr kvalitet til kvalitetsbeviste kjøpere, enn å selge valper til dumpingpris til Gud og Hvermansen.

Og dyremarkedet er helt på bånn nå. Hester og hunder selges ikke fortiden. Beviste folk har ikke råd til å kjøpe en hund, mens de som ikke er så nøye på det, kjøper billig. Har blitt slik pga finanskrisa, som har rådet.

Man burde helt klart begrense avelen til ting går seg til. Men det er jo ikke beleilig det heller, for om det ikke avles, så blir det heller ikke noen gode stammer å føre videre til bedre tider.

Tidene er vanskelige nå for salg av kvalitet. Og jeg er helt med på at prisene ikke skal dumpes heller. Kvalitet koster å lage og skal også koste å skaffe seg.

Har man ikke råd til kvalitet, så skal man heller ikke kjøpe.

Helt enig med deg!

Selv om markedet er dårlig må rasen på et vis føres videre. Og kullstørrelsene blir jo ikke mindre selv om etterspørselen går ned.

Jeg mener det er dyrevernsmessig mye bedre å avlive overskudd enn så selge til useriøse kjøpere så fremt avlivningen skjer humant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Instamatic

Man lager ikke valper når markedet er mettet og man risikerer å måtte avlive, det er jo totalt toskete!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lager ikke valper når markedet er mettet og man risikerer å måtte avlive, det er jo totalt toskete!

Men noen må jo til en hver tid ha et og annet kull, ellers dør rasene ut! Hvis man skal tenke litt videre.. Kanskje ikke markedet er godt igjen før om 5 år, og da er alle avlsdyrene for gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Å sette ned pris pga. skjønnhetsfeil er OK så lenge kjøperen er seriøs og vil dyret godt (er vanlig hvis folk bare vil ha en rasehund til kos), men å avlive de... hallo. Det er umenneskelig. Kan man ikke selge valpene man avler frem får man faen meg bare droppe hele greia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er det jo bedre kvalitet på valper med denne skjønnhetsfeilen, ettersom de valpene som har stripe er predisponert for dermoid sinus, som kan gjøre hunden sårbar for infeksjoner. Jeg ville heller hat en hund uten stripe enn en hund med stripe om jeg skulle velge.

Forøvrig er det trist å snakke om "kvalitet" når det gjelder et levende vesen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, at det går an!

Ein avlivar ikkje friske, levedyktige kvalpar. Kvalmande holdningar, og eit snobberi uten like.

Folk burde heller skaffe seg dyr gjennom Dyrebeskyttelsen. Istadenfor å bestille spesialdesigna hundekvalpar til fleirfaldege tusen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Instamatic
Men noen må jo til en hver tid ha et og annet kull, ellers dør rasene ut! Hvis man skal tenke litt videre.. Kanskje ikke markedet er godt igjen før om 5 år, og da er alle avlsdyrene for gamle.

rasen dør ikke ut fordi man kutter ned på antall valper som blir produsert i året pr kennel, det er helt høl i hue å si.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forkastelig. Man er ikke automatisk en dårlig hundeeier bare fordi man ikke har råd til å gi opprinnelig høy pris for en hund. Jeg kan ramse opp en handfull seriøse dyrekjære mennesker som kunne kjøpt en slik valp billig og gitt den et fullverdig liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke råd til å betale 7.000 for en rase-valp (som er latterlig billig!) så har de heller ikke råd til å betale veterinær hvis det skulle skje noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Instamatic
Har de ikke råd til å betale 7.000 for en rase-valp (som er latterlig billig!) så har de heller ikke råd til å betale veterinær hvis det skulle skje noe.

signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er det jo bedre kvalitet på valper med denne skjønnhetsfeilen, ettersom de valpene som har stripe er predisponert for dermoid sinus, som kan gjøre hunden sårbar for infeksjoner. Jeg ville heller hat en hund uten stripe enn en hund med stripe om jeg skulle velge.

Forøvrig er det trist å snakke om "kvalitet" når det gjelder et levende vesen.

Jeg mener også å ha lest noe om dette.

og jeg er helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg skjønner hva oppdretter her sier. Hun vil heller selge dyr kvalitet til kvalitetsbeviste kjøpere, enn å selge valper til dumpingpris til Gud og Hvermansen.

Og dyremarkedet er helt på bånn nå. Hester og hunder selges ikke fortiden. Beviste folk har ikke råd til å kjøpe en hund, mens de som ikke er så nøye på det, kjøper billig. Har blitt slik pga finanskrisa, som har rådet.

Man burde helt klart begrense avelen til ting går seg til. Men det er jo ikke beleilig det heller, for om det ikke avles, så blir det heller ikke noen gode stammer å føre videre til bedre tider.

Tidene er vanskelige nå for salg av kvalitet. Og jeg er helt med på at prisene ikke skal dumpes heller. Kvalitet koster å lage og skal også koste å skaffe seg.

Har man ikke råd til kvalitet, så skal man heller ikke kjøpe.

Jeg syns det er sykt at hunder med såkalte "skjønnnhetsfeil" liksom har dårlig kvalitet. Etter min mening så er ofte de hundene som tilfredsstiller de avsindige skjønnhetsparametrene i konkurranser også de styggeste.

Jeg ser heller ingen likhet mellom det å ha mye penger og det å være en god og omsorgsfull hundeeier. Hva med de som tar inn omplasseringshunder fra dyrebeskyttelsen? Er de skjødesløse hundeeiere som ikke har råd til veterinær fordi de ikke har betalt mye for hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er dyrevernsmessig mye bedre å avlive overskudd enn så selge til useriøse kjøpere så fremt avlivningen skjer humant.

Det er ingenting som tilsier at ridge-løse som selges billig må havne i feil hender, sånt må de klare å vurdere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...