Gjest Harriet Skrevet 26. januar 2011 #41 Skrevet 26. januar 2011 I mine barns oppvekst gikk barnetrygden i det store sluket. De pengene måtte vi faktisk ha for å kunne leve skikkelig, da vi prioriterte mer fritid mens ungene var små. Ettersom de vokste til kunne mannen min og jeg jobbe mer - og følgelig tjene mer. Dermed har vi kunnet stille som medlåntakere i barnas første bolig - og hjelpe dem inn på boligmarkedet. I tillegg har vi betalt lappen for dem begge. Jeg ser på det som en nødvendighet å ha lappen - det har også gjort det enklere for dem begge å få de jobbene de ønsket mens de gikk på skolen.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #42 Skrevet 26. januar 2011 Jeg synes det er mer fornuftig å betale ned på huslånet. Noen hundrelapper ekstra i måneden på huslånet kan spare oss en del renter og gjøre at vi betaler lånet hurtigere enn ellers. 300 kr i dag er antakelig lite verdt om 20 år, så jeg er redd en konto vi i dag sparer på vil være mye mindre verdt enn vi forestiller oss i dag når barna er voksne. F.eks. brukte mine foreldre den svimlende sum av 100.000 kroner da de bygde sitt eget hus for over 40 år siden. Hvis de skulle spart et lite bidrag til oss barna kan man kanskje se for seg at max 10% av verdien av deres eget hus hadde vært realistisk å klare å spare, noe som ville gitt 10.000 kr i dag. Det hadde den gangen vært en fantastisk stor gave fra foreldrene mine, men i dag hadde det ikke vært nok til halvparten av et sertifikat engang. Da hadde jeg tenkt at det var bedre at de hadde brukt pengene på familien eller huset den gangen enn at de hadde spinket og spart i årevis og endt om med en sparekonto som egentlig ikke hadde særlig verdi sammenlignet med innsatsen. 1
Gjest Ts Skrevet 26. januar 2011 #43 Skrevet 26. januar 2011 Vi har billån ja,man må ha bil der vi bor,går ikke buss tilpasset jobb,etc. Vi hadde en del rotegjeld med kredittkort,som vi har fått samlet til ett lån,og vi har lån,pga han var selvstendig næringsdrivende. Vi har ikke hatt faste jobber alltid,men jeg jobbet 3 vikarjobber et par år før jeg fikk en fast. Barna var ikke planlagt,så når første kom måtte vi strukturere alt. Har betalt vekk ganske mye på de åra,da. Så det var veldig ugreit,men er ok nå,selv om vi har dårlig råd,så vet vi ca hvor langt frem i tid det varer.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #44 Skrevet 26. januar 2011 Vi har billån ja,man må ha bil der vi bor,går ikke buss tilpasset jobb,etc. Vi hadde en del rotegjeld med kredittkort,som vi har fått samlet til ett lån,og vi har lån,pga han var selvstendig næringsdrivende. Vi har ikke hatt faste jobber alltid,men jeg jobbet 3 vikarjobber et par år før jeg fikk en fast. Barna var ikke planlagt,så når første kom måtte vi strukturere alt. Har betalt vekk ganske mye på de åra,da. Så det var veldig ugreit,men er ok nå,selv om vi har dårlig råd,så vet vi ca hvor langt frem i tid det varer. Men da er jo svaret opplagt: Kvitt dere med gjeld, bygg opp familieøkonomien, ikke spar penger på konto nå. Som flere har vært inne på, har barna mye større glede av at dere kommer på fote og blir gjeldfrie nå enn av at det står noen titusener på en konto en gang i framtida.
Redbull Skrevet 26. januar 2011 #45 Skrevet 26. januar 2011 Sparer 200 kr i mnd hver, til babyen som ligger i magen
Gjest Ts Skrevet 26. januar 2011 #46 Skrevet 26. januar 2011 Eh,det var da aldeles ikke spmål OM jeg skal spare,tror du har misforstått.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #47 Skrevet 26. januar 2011 Eh,det var da aldeles ikke spmål OM jeg skal spare,tror du har misforstått. Selv om du ikke spurte om det, er det jo tydeligvis det du trenger svar på. For å spare må man jo ha noe å spare.Å sette penger på konto når du har lån, blir som å låne penger for å spare. Og ingen vil vel låne penger til 7 % rente for å sette dem inn på en konto og få 3 % rente? Første regel er derfor nesten alltid: Kvitt deg med gjelda først! (Litt annerledes med studielån, i tillegg til at det kan lønne seg skattemessig å ha noe gjeld hvis man tjener mye.) Hvis du har dyre lån (som billån og forbrukslån), er det dårlig økonomi å sette penger i banken i stedet for å betale ned på gjelda.
Edie Skrevet 26. januar 2011 #48 Skrevet 26. januar 2011 Vi sparer ikke spesielt til barnet. Vi har sparekonto som vi sparer til hele husholdningen. I tillegg har barnet en egen konto hvor pengegaver blir satt inn og hvor ett sett besteforeldre sparer en fast sum hver måned.
Glynis Skrevet 26. januar 2011 #49 Skrevet 26. januar 2011 Eh,det var da aldeles ikke spmål OM jeg skal spare,tror du har misforstått. Men hvorfor kan du ikke stille det spørsmålet, da? Jeg tror det er du som misforstår når du tror den beste situasjonen din er å spare til barna dine. Det er ikke det. Det beste er å betale ned gjeld. Når dere begynner å få penger til overs kan dere jo se an situasjonen. Man er ikke automatisk en egoistisk mor selv om man ikke har sparekonto til barna.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #50 Skrevet 26. januar 2011 Nå har jeg ikke barn, men mine foreldre satt barnebidraget inn på BSU-konto til meg og mine søsken. Vi har alle "fått" pengene nå, men alt kommer bare til å stå på kontoene til vi kjøper hus eller lengre, pga. skattefordelene.
Gjest Mai Skrevet 26. januar 2011 #51 Skrevet 26. januar 2011 Nå har jeg ikke barn, men mine foreldre satt barnebidraget inn på BSU-konto til meg og mine søsken. Vi har alle "fått" pengene nå, men alt kommer bare til å stå på kontoene til vi kjøper hus eller lengre, pga. skattefordelene. Hvilke skattefordeler er det på BSU når pengene bare står der? Jeg trodde skattefordelene bare gikk på de pengene man satte inn forrige år?
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #52 Skrevet 26. januar 2011 Hvilke skattefordeler er det på BSU når pengene bare står der? Jeg trodde skattefordelene bare gikk på de pengene man satte inn forrige år? Skattefordelene forsvinner vel hvis BSU brukes til noe annet enn bolig? Men det virker rart at foreldrene fyller opp ungenes BSU-konto før de (barna) selv har inntekt / betaler skatt ... :klø:
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #53 Skrevet 26. januar 2011 Men hvorfor kan du ikke stille det spørsmålet, da? Jeg tror det er du som misforstår når du tror den beste situasjonen din er å spare til barna dine. Det er ikke det. Det beste er å betale ned gjeld. Når dere begynner å få penger til overs kan dere jo se an situasjonen. Man er ikke automatisk en egoistisk mor selv om man ikke har sparekonto til barna. Hadde jeg VILLET stille dette spørsmålet,hadde jeg gjort det. Jeg sparer til barna mine, og sånn er det. Hvis folk heller kunne svare på hovedinnlegget,og anta litt mindre om hva de tror jeg eventuelt kanskje måtte mene underliggende,så er det fint. 1
Gjest Mai Skrevet 26. januar 2011 #54 Skrevet 26. januar 2011 Etter det jeg kan forstå har ikke BSU skattefordeler unntatt 20% fradrag for fjorårets sparing. Utover det er vel fordelen bare at en BSU-konto kanskje har litt høyere rente enn vanlig sparekonto? Og eventuelt at noen banker er mer velvillig overfor BSU-sparere enn andre? http://www.skatteetaten.no/no/Alt-om/Boligsparing-for-ungdom-BSU/
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #55 Skrevet 26. januar 2011 Etter det jeg kan forstå har ikke BSU skattefordeler unntatt 20% fradrag for fjorårets sparing. Utover det er vel fordelen bare at en BSU-konto kanskje har litt høyere rente enn vanlig sparekonto? Og eventuelt at noen banker er mer velvillig overfor BSU-sparere enn andre? http://www.skatteetaten.no/no/Alt-om/Boligsparing-for-ungdom-BSU/ ... ja, men du må betale tilbake skattefordelen hvis du f.eks. drar på ferie for pengene.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #56 Skrevet 26. januar 2011 Hvilke skattefordeler er det på BSU når pengene bare står der? Jeg trodde skattefordelene bare gikk på de pengene man satte inn forrige år? Glemte å nevne at kontoene ikke er fylt helt opp til maxgrensen.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #57 Skrevet 26. januar 2011 ... ja, men du må betale tilbake skattefordelen hvis du f.eks. drar på ferie for pengene. Jeg tok ut min BSU uten å bruke det til boligformål, og jeg måtte ikke betale tilbake noe.
Tink Skrevet 26. januar 2011 #58 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Jeg syns det er på tide at barnetrygds reglene endres.. Har man råd til å spare hele trygden, så trenger man den ikke... Endret 26. januar 2011 av Tink 1
Gjest Ninni Skrevet 26. januar 2011 #59 Skrevet 26. januar 2011 Jeg syns det er på tide at barnetrygds reglene endres.. Har man råd til å spare hele trygden, så trenger man den ikke... Enig i den. Barnetrygd burde vært behovsprøvd. Så kunne heller de som faktisk trenger den få mer istedet for at folk med romslig økonomi skal få et tilskudd de ikke trenger. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #60 Skrevet 26. januar 2011 Enig der altså - vi MÅ ha barnetrygden for å få det til å gå rundt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå