Gå til innhold

Hvor mye sparer dere til barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi sparer foreløpig ingenting til ungene. De har en konto hver som gaver blir satt inn på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke satt til side penger vær mnd til noen av barna.

Ukepenger får de ut fra hva de gjør hjemme. Vi har gjort det slik at noen større arbeidsoppgaver har et beløp hver. Så kan de bestemme hva og hvor mye de skal tjene selv i uken, samtidig som de lærer at de må gjøre noe for å få penger. Ting kommer ikke dalende ned fra himmelen....

De har ver sin konto som de disponerer helt fritt. Ukepengene de har jobbet for selv, pengegaver og andre inntekter blir satt inn på denne kontoen. Da står de fritt til å disponere det selv og får lære litt om hvordan det er å spare og disponere penger.

Blir det tomt... ja så er det tomt, da må det jobbes mer.

De har blidt ganske flinke til å disponere pengene selv. Men har nå hatt perioder der det "plutselig" ble tomt og de engentlig hadde lyst på ting de ikke hadde råd til også. Slikt lærer de av.

Begge har fått avtale på at om de ikke drikker og røyker før de blir 18 så betaler vi for setifikatet.

Det håper vi bidrar til at de venter litt med slike ting. Den ene er 17 og har hittil klart å "holde seg" både edru og røykfri til nå.

På kontoen har han spart lenge til bil selv i mange år. Uten at han vet noe ennå har vi planer om å bidra med en litt større pengegave til bilkjøp på 18 års dagen hans som en ekstra bonus for at han har vært flink og styre pengene selv. Da får han også råd til å kjøpe en enda tryggere bil.

Tror det er viktig at barna selv lærer både verdi av penger, bruk av penger, spare penger og disponere noe penger selv. Mens det ennå er små summer det er snakk om. Slik at de har lært det før de store summene kommer inn på kontoen da de starter på jobb for fult.

Vi foreldre er veldig stolte over at vi har klart oss selv begge to. Med alt fra skolegang, bil og senere huskjøp. Ikke så stort, nytt og flott i starten men det å bygge seg opp og se at en får til ting selv er en stolthet bak. Ingenting kom ramlende i hendene på oss, ingen lån av foreldre og ingen stor sparepott som plutselig dukket opp.

Men jeg tror også det er grunnen til at vi har en god, planlagt og trygg økonomi i dag.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har ikke barn (ennå) men når vi får det så har vi tenkt å spare barnetrygden på en egen konto som er øremerket barna. Når de får pengene kommer litt an på hvordan barnet blir for å si det sånn.. Har liten lyst til at de får en haug med penger på 18-års dagen sin som de bare søler bort. Er barnet ansvarsfullt nok til å gjøre ferdig en utdanning så skal barnet slippe å ta opp lån i lånekassen for det. Ellers kan pengene brukes til egenkapital på eiendom. Det er ihvertfall planen. Men som sagt, man vet ikke før man har barnet, hehe.

Når det gjelder lommepenger så vil de få ukelønn da de er små og mndlønn da de blir ungdom. Beløpet tror jeg blir fast også har de mulighet til å tjene ekstra hvis de gjør ekstra.

Vil gjerne lære dem at penger ikke er noe som bare kommer av seg selv og at foreldrene kan behandles som melkekyr.. :opplyser:

Endret av Snart Frue
Skrevet

Vi sparer 250 kr på en fox og pia konto. Dette beløpet vil nok økes når jeg er ferdig med studiene, selv om vi har forholdsvis stabil økonomi nå også.

Vi sparer også barnetrygden hver måned. Denne er øremerket reising, og vi planlegger blant annet en lang jorden rundt tur når ungene blir store nok. Av og til kan opplevelser være vel så viktig som penger.

Skrevet

Ts her. Selv om vi har dårlig råd,er det ikke sosialen neste altså. Grunnen(e) til at det er viktig for meg å spare er at 1.vi ikke søler de kronene bort på tull,som filmer eller snop,etc,når vi kan spare det uten at det merkes. (Forhåndstrekk) 2. Da kan vi ta ut penger noen ganger i året,om vi må ha noe dyrt som barna ønsker seg/trenger. Gavepenger blir som regel satt dit,om de ikke går til leker/klær,alt etter hva den vi får det hos sier. 3. De er små begge to,dvs,den ene er ikke født enda,men snart. Jeg fikk mange tusen til konfirmasjonen min,og sparte flittig hele året,mens mamma brukte pengene på røyk,spilleautomater og dop. Jeg vet hvordan det er å gå på sosialen og forklare at man ikke har mat eller dopapir,og den situasjonen,den skal aldri mine barn i. De skal ha en økonomisk sikkerhet om noe skulle skje. Vi har ikke huslån,enda,men vi leier ekstremt billig og sparer mye på det,så får betalt godt ned på gjeld likevel. Håpet er å få to inntekter,slik at vi blir kvitt gjeld enda fortere,og kan spare til hus,heller enn å måtte ta opp lån. Dette ble innmari langt,og burde nok stått i startinnlegget,men men.

Skrevet

Vi sparer ikke penger for datteren vår. Trodde ikke det var så vanlig. Men penger hun får i gave går inn på en egen konto. Vi har god råd, og kunne sikkert spart mye for barna. Men jeg tror vår gode økonomi skyldes at mannen og jeg har klart oss selv økonomisk fra vi flyttet hjemmefra. Jeg har ikke fått noe økonomisk bidrag fra mamma og pappa etter at jeg flyttet hjemmefra og begynte å studere. Både mannen og jeg har lært hvor viktig det er å jobbe og spare, og den kunnskapen ønsker vi å formidle videre til våre barn.

Skrevet

det er ikke alle som har råd til å spare barnetrygden til barna.jeg sparer 100,- pr barn i mnd har 3 stk.det er plenti for min del.men tenker å gi dei til barnet når dei er 18 eller til dyre ting som kan dukke opp uforutsatt.men målet er at dei skal ha ein backup vis det er noe.men det er kunn til barna ikke til rekninger i husstnaden.kan komme utgifter som studieturer og slikt som barnet ellers kansje ikke kan delta i pga dårlig økonomi.

Skrevet

Jeg ville ikke gitt et kontantbeløp på titusenvis av kroner til en ungdom som skulle begynne å studere, altså. Takket være Lånekassen har alle råd til å studere. Hvis du tenker å gi ungene penger for at de skal slippe å få så stort studielån, bør dere lage en skikkelig avtale om det.

Greit at en 19-åring er myndig, men den dagen han/hun er tjuesju og vil kjøpe leilighet, er det kjipt at kapitalen forsvant i studietida – og ekstra kjipt om studenten har lagt seg til dyre vaner underveis …

Tenkte studere i utlandet. Det kan fort koste mye penger.

Skrevet (endret)

Vi har et lite barn og sparer 300 kr i fond til henne. I tillegg til dette har hun sparebøsse hvor vi setter inn alt vi finner av småpenger, og dette setter vi etterhvert på en konto i mitt navn. Disse pengene kommer vi til å bruke til større ting som hun måtte ha bruk for når hun blir eldre.

Det er allerede ca 10 000 på fondet hennes, som også står i mitt navn. Dette skal ikke brukes nå, men spares til at hun blir voksen og skal ha sin første bolig. Studieturer, førerkort osv skal hun pent få betale for selv. En ungdom skal alltids klare å spare 20 000 til noe hun virkelig ønsker, da er det verre med 100 000 i EK til huskjøp.

EDIT: Med tida vil hun selvfølgelig kunne spare 100 000 i EK selv også, misforstå meg rett. Jeg aner imidlertid ikke hvordan boligpriser og rentenivå kommer til å være om 20 år, og på dette området vil jeg derfor forsøke å hjelpe henne.

Endret av anti jante-June
Skrevet

Vi sparer 500,- per måned til barnet vårt. H*n får i tillegg et fast beløp hver måned fra et par andre familiemedlemmer, dette dreier seg om ca. 200,- :)

Skrevet

Vi sparer 500,- per måned til barnet vårt. H*n får i tillegg et fast beløp hver måned fra et par andre familiemedlemmer, dette dreier seg om ca. 200,- :)

Pengene står for øvrig i våre navn, så vi kommer til å begynne å "dele" ut penger etter at h*n har fylt 18. :)

Skrevet

Vi sparer ikke penger til vesla (1,5 år), det har vi ikke mulighet til økonomisk akkurat nå. De få pengene hun hittil har fått, er gått rett på sparegris. Jeg tror heller ikke vi kommer til å spare fast oppover i årene. Selvfølgelig kommer vi til å hjelpe henne økonomisk om vi har mulighet, men jeg kommer ikke til å sette inn penger på en konto som tilhører henne, øremerket sertifikat eller lignende. Jeg har fått en hel del hjelp økonomisk av mine foreldre når jeg har trengt det, men aldri en egen konto med "mine" penger.

Skrevet

Vi har to barn og har fast trekk på 200,- i mnd til hvert av barna. Vi har ikke spesielt god råd, heller det motsatte. Hvis vi må kutte i forbruket, så er det mange ting jeg vil kutte før sparingen. Jeg flyttet selv hjemmefra med 0 ,- på konto og det er ikke noe særlig. Det første jeg måtte var å ta opp lån for å få kjøpt det mest nødvendige, det håper jeg barna mine slipper. De vet om kontoene sine og hvor mye de har. Skal f.eks guttungen kjøpe noe, sier vi at det er greit, men han må betale selv. Han tenker over det en liten stund, så dropper han det. Han liker nemlig ikke å se kontoen krympe :D

Skrevet
Er barnet ansvarsfullt nok til å gjøre ferdig en utdanning så skal barnet slippe å ta opp lån i lånekassen for det.

NB, NB!! Lån i Lånekassen er MYE mer fordelaktig å ha enn lån i en bank (bl.a. slettes studielånet hvis låntakeren dør, så ingen arver gjelden, og det er gode ordninger for rentefritak/betalingsutsettelse ved sykdom/uførhet). Dvs. at hvis du planlegger å gi barnet f.eks. 200 000, bør du VENTE til etter studiene og heller gi støtten til boliglån.

Vi har ikke huslån,enda,men vi leier ekstremt billig og sparer mye på det,så får betalt godt ned på gjeld likevel. Håpet er å få to inntekter,slik at vi blir kvitt gjeld enda fortere,og kan spare til hus,heller enn å måtte ta opp lån. Dette ble innmari langt,og burde nok stått i startinnlegget,men men.

Det høres ut som dere har ganske ugrei økonomi – hvorfor har dere gjeld når dere ikke har kjøpt bolig?

Skrevet

NB, NB!! Lån i Lånekassen er MYE mer fordelaktig å ha enn lån i en bank (bl.a. slettes studielånet hvis låntakeren dør, så ingen arver gjelden, og det er gode ordninger for rentefritak/betalingsutsettelse ved sykdom/uførhet). Dvs. at hvis du planlegger å gi barnet f.eks. 200 000, bør du VENTE til etter studiene og heller gi støtten til boliglån.

Det høres ut som dere har ganske ugrei økonomi – hvorfor har dere gjeld når dere ikke har kjøpt bolig?

Kanskje billån? ;)

Skrevet

Vi sparer barnetrygden og pengegaver gitt i forb med fødsel, bursdager og jul.

Pengene settes på en konto jeg eier, jeg har bare laget en ny en som jeg har gitt barnets navn selv. Jeg har ikke planlagt når han skal få pengene, men det blir som støtte til et prosjekt vi synes er stort og viktig. Som å kjøpe sin første bolig. Det blir ikke snakk om å få bidrag under studietiden eller til utenlandsopphold! Man har bare godt av å ha det litt trangt når man er student, ærlig talt. Dette skal være et gullegg for ham, ikke sølepenger.

Så det blir ikke noe moped, datamaskin, sertifikat, utenlandstur el.l. for de pengene.

PS ang studielån, så er det et billig lån. Man kan f.eks. ta opp fullt studielån selv om man ikke trenger det, og sette pengene på høyrentekonto hvis renten er god, og så betale tilbake når man er ferdig. Noen kjøper også BSU for studielånet sitt. Hvis man skal studere i utlandet, så dekker lånekassen mye eller alt av skolepengene, avh om man er smart når man velger land. Studielånet er videre tilpasset norske levekostnader, så utenlandsstudenter har det gjerne fetere enn de her hjemme ;)

Skrevet

Jeg har en sparegris der jeg putter på alle kronestykker som settes på konto i hans navn, og i tilegg har diverse gaver gått inn på denne kontoen.

For øvrig, spares barnetrygden på en konto i mitt navn som skal være bidrag til kjøp av bolig. :briller:

Skrevet

Kanskje billån? ;)

My point excactly! Bruke penger man ikke har = ugrei økonomi.

Skrevet

Vi har to barn og har fast trekk på 200,- i mnd til hvert av barna. Vi har ikke spesielt god råd, heller det motsatte. Hvis vi må kutte i forbruket, så er det mange ting jeg vil kutte før sparingen. Jeg flyttet selv hjemmefra med 0 ,- på konto og det er ikke noe særlig. Det første jeg måtte var å ta opp lån for å få kjøpt det mest nødvendige, det håper jeg barna mine slipper. De vet om kontoene sine og hvor mye de har. Skal f.eks guttungen kjøpe noe, sier vi at det er greit, men han må betale selv. Han tenker over det en liten stund, så dropper han det. Han liker nemlig ikke å se kontoen krympe :D

Du har som oftest 18 år på deg til å lære barna å spare selv. Jeg har liten familie som sjelden ga penger, men det ble allikevel noen kroner fra konfirmasjonen samt at jeg begynte å sitte barnevakt da jeg var 12 og jobbet i butikk da jeg var 15. Barna dine kan jobbe fullt hele sommeren før de flytter hjemmefra, det blir noen titusener på konto. Jeg synes de lærer mer av å måtte jobbe en sommer enn å få 200 i måneden som du kunne brukt på familieøkonomien.

• Liker 1
Skrevet

50 kr i måneden per barn.

Kunne fint spart mer, men vi vil heller bruke pengene på oss selv og ting som gagner familien. Når barna blir voksne har vi antakelig mye bedre råd enn nå i etableringsfasen og en og annen pengesum kan vi nok spa opp hvis nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...