Gå til innhold

Hva er rett måte å gå ned i vekt på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år slitt med overvekt. Gikk ned nesten 30 kg for noen år siden med en kombinasjon av pulver og diett med "vanlig" mat (lite karbohydrater, sukker og stivelse), men med mye grønnsaker, rent kjøtt, frukt osv.

Ifm endring i livssituasjon har dessverre mange av disse kiloene sneket seg på igjen. Og jeg vet hvorfor - for mye feil mat og for lite mosjon. Så feilen er helt og holden min.

Jeg vil så gjerne at alt slitet ikke skal være forgjeves og ønsker virkelig å gjøre noe med det. Men nå er jeg blitt helt forvirret. Har lest en del på nett + kokebøker med lavkarbo mat og mye fett (LCHF). Det er en helt ny måte å tenke på. Her skal man altså kutte helt på f.eks korn, frukt osv. Og spise mest mulig fett?! Jeg har lest de medisinske begrunnelsene og forstår forsåvidt tanken. Men samtidig strider dette mot alt jeg har lært tidligere, nemlig at et sunt norsk kosthold består av kortprodukter, grønnsaker, rent kjøtt, frukt og grønt og minst mulig sukker og fett. Og i LCHF skal man altså spise masse fett - smør, fløte osv. Det står faktisk i ei kokebok at grønnsaker ikke er noe vits å spise, bare masse unødvendige greier. Jeg vet ikke hva jeg skal tro.

På det forrige opplegget lærte jeg at halvparten av en tallerken middag skulle bestå av grønt. Så skulle 1/4 dels bestå av proteiner og den siste 1/4 delen kunne bestå av f.eks ris. Eller man kunne erstatte denne 1/4 delen med grønt. Og nå er det altså helt feil?! Og havregrøten jeg har spist hver morgen og som jeg har trodd har vært så sunn, den er visst ikke det likevel? :hakeslepp:

Hva skal en stakkar tro når "ekspertene" er så uenige? Jeg må også innrømme at jeg har forsøkt meg på LCHF, men jeg synes utvalget matvarer som er "lov" er ganske snevert. Jeg klarer ikke spise egg og bacon til frokost, det blir bare helt feil for meg. Jeg klarer ikke å se at LCHF er noe jeg kan leve på for resten av livet. Jeg savner frukt og en del grønnsaker og det byr meg i mot å kjøpe produkter med høyt fettinnhold. Er dessuten redd for at ungene mine skal legge på på seg av dette, de spiser jo "vanlig" mat med vanlig innhold av karbohydrater og jeg tror ikke det kombinert med mye fett er noe lurt.

Er det noen som har erfaring/innspill på den ene eller andre siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen ordentlige eksperter som mener at LCHF har noe for seg som varig livsstil. Undersøkelser viser at det er like effektivt (hverken mer eller mindre) når det gjelder vektnedgang, men at det har en rekke helsemessige ulemper ved varighet over ett år (tror jeg det var?): Blant annet er moderne mager helt avhengige av fiber for å fungere godt, det er en direkte link mellom for lavt fiberinntak og flere mage/tarm-sykdommer. Å si at man ikke skal spise grønnsaker er bortimot noe av det mest idiotiske jeg har hørt. JA det finnes folkeslag som klarer det og som kun lever på kjøtt og fett, men dette er også folk som fortsatt lever som nomader og/eller jeger-samlere og dermed har et fullstendig annerldes aktivitetsnivå enn de fleste i Norge i dag.

De offentlige kostholdsrådene for noen som vil ned i vekt går ut på å spise slik at 1/4 av måltidet er grove (!) karbohydrater (grovt brød, fullkornspasta, brun ris, quinoa, etc.), 1/4 er proteiner (kjøtt, fisk, egg, melkeprodukter, bønner) og resten er frukt og grønt (og helst mer grønt enn frukt). Det virker etter alt jeg har lest av studier o.l. som en fornuftig løsning. Bort med sukker og andre raske karber, vær forsiktig med fett kjøtt, og fråts i grønnsaker og frukt. Er du veldig lite fysisk aktiv kan du kanskje kutte enda litt mer ned på karboinntaket.

Skal man endre livsstil, så er det viktig å velge noe man kan leve med - noe annet er å be om vanskeligheter. På innlegget ditt synes jeg det virker som om du er mest motivert for et "normalt" kosthold men med noen sunne justeringer. Og det er også ernæringsmessig fornuftig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig i mye av det du skriver! Lavkarbo virker ganske ekstremt for meg, og det er viktig det du sier om frukt og grønnsaker - man vil jo få lyst på det også liksom? Spesielt i et sunt kosthold er det helt essensielt for meg. Jeg tror lavkarbo rett og slett bare ikek funker for alle. Jeg har alltid prøvd å spise nogenlunde sunt, men nå er jeg inne i en litt strengere periode. Havregryn til frokost har jeg også begynt å spise, og har ikke tenkt å slutte fordi det "ikke" er sunt.. For det er det jo? Tror det dreier seg litt om hvor fanatisk en ønsker å være når det kommer til kostholdet :) MEN, og et stort men er jo at lavkarbo faktisk fungerer. Har sett det utallige ganger. Men tror en skikkelig endring til "supermat" og så og si kun friske råvarer og grønnsaker er det beste på lang sikt, i alle fall for en som meg.

Uansett, lykke til med vektnedgangen! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss bloggfrue som sverger til LCHF har postet bildet av frokosten sin og noe i meg bare rooooper at dette er usunt. bacon og majones??! Hva med fiber? Hva skjer egentlig i mage/tarm/fordøyelse når den bare får fett og ikke noe fiber?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er ikke ensbetydende med masse fett og ingen grønnsaker eller frukt. Det er faktisk forskjellige måter å gjøre det på, noen er I PERIODER ekstreme ifht. fett (ketolyse og tidlig fase Atkins f.eks), mens andre overhode ikke er det (som f.eks. South Beach).

Når det gjelder frukt så vil man også på Grete Roede kurs få beskjed om at man ikke skal fråtse i frukt hvis man vil ned i vekt, nettopp fordi det inneholder mye sukker......

Jeg spiser lavkarbo, og noe av det jeg spiser mest av er faktisk grønnsaker. I tillegg til rent kjøtt og fisk og noe fett. Mye i form av oljer (særlig olivenolje) men også fra meieriprodukter, og som majones ol. For meg fungerer dette kjempefint - både som vektregulerende og vanlig kosthold. Mitt fokus på mat med denne typen kosthold blir også mye sunnere, de gangene jeg har talt kalorier har jeg blitt totalt matopphengt (og dermed sulten hele tiden med den konsekvens at jeg også har spist mer).

Jeg skjønner rett og slett ikke denne aggresjonen en del legger for dagen når det gjelder lavkarbo - kan noen fortelle meg hva som er galt med et kosthold med hovedvekt på mye grønt, rene kjøtt/fiskeprodukter, noe fullkornsprodukter og mat man som regel lager fra grunnen?

Det går an å sette seg inn i tingene, tror nok at hvis man gidder oppsøke et noenlunde velassortert bibliotek kan man finne bøker både av Fedon Lindberg og andre som forfekter lavkarbo, men ikke samtidig pøser på med fett.

Og til ts: hvordan du vil slanke deg, og hva som faktisk funker best for din kropp er vel du den som vet best. Det er ingen som kommer til å tvinge deg til å kyle nedpå med fett, når det ikke er noe du liker. Men vær obs på at mange lettprodukter faktisk ikke er så "lette" nettopp fordi fettet er erstattet med søtningsstoffer for å bevare smaken. Personlig spiser jeg heller 1 ts ekte majones enn 1 ss lettmajones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner rett og slett ikke denne aggresjonen en del legger for dagen når det gjelder lavkarbo - kan noen fortelle meg hva som er galt med et kosthold med hovedvekt på mye grønt, rene kjøtt/fiskeprodukter, noe fullkornsprodukter og mat man som regel lager fra grunnen?

Vel - noen er alltid sinne på kostholdsråd uansett hva det er. :gjeiper:

Også synes jeg ikke at jeg ser så mye aggresjon rettet mot de vanligste typene lavkarbo - men mot de mer ekstreme variantene er det mer. (det var altså mitt subjektive inntrykk) Forståelig nok, i og med at det er kosthold som er skadelig om det blir en vanlig livsstil, samt at begrunnelsene for det ofte er litt på bærtur (da tenker jeg særlig på steinalderdietten og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, her kommer den aller mest forenkla versjonen:

Kombinasjonen av fett og (raske)karbohydrater gjør at du legger på deg. Dvs at du kan slanke deg ved å spise normalt med karbohydrater, men da må du kutte ned på fettet for å gå ned i vekt. (God gammel slankemetode, Grete Roede style). På samme måte kan du spise fett, men da må du kutte ned på karbohydratene. (Lavkarbo)

Så da er det egentlig opp til deg å velge hva du føler er enklest for deg å følge. :)

Når det er sagt fins det mange mellomløsninger - ikke alle som spiser lavkarbo spiser bacon med majones på til frokost, akkurat som ikke alle "kalorislankere" spiser knekkebrød med lettere gulost.

Jeg kaller det jeg spiser lavkarbo, fordi jeg ikke spiser sukker, brød, pasta, poteter eller ris. Men jeg koser meg med alle typer grønnsaker og spiser (om enn med en viss moderasjon) frukt hver eneste dag. Tar meg også et knekkebrød med masse deilig pålegg når jeg har lyst på. Når jeg gjør dette kan jeg ikke spise ubegrenset med fett, men jeg koser meg med saus og dressing til middagen osv. For meg er dette den enkleste måten å gå ned på, derfor velger jeg det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så greit med lavkarbo er at det er mye lettere å ikke sprekke, fordi man slipper lavt blodsukker og andre situasjoner der man ofte tyr til sjokolade eller ting som hindrer vektnedgangen.

Også spiser man godt og aldri er sulten selv om man er på slankekur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...