Gå til innhold

lommepenger

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Mine to som bor hos meg er 10 og 9 år gamle. De får 50 kr uken i ukepenger, men da må rommet ryddes + andre småting som de gjør i løpet av uken.

-Gå i butikken for meg

- rydde av middagsbord ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 5, 8 og 9, de får 20kr hver. For det må de rydde rommene sine slik at det er strøkent hver lørdag. Hjelper de til veldig mye ekstra, kan det hende det vanker en tier eller to ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Starya

Kan ikke helt se at akkurat det skulle være utslagsgivende for at ungene blir bortskjemte. Joda, det er mer enn jeg kunne tenkt meg å gi, men det var da ikke hårreisende mye.

I tillegg er det jo forskjell på hva det forventes at ungene skal bruke pengene på. (Kjøpe div. blader, lørdagsgodt, e.l.)

Sønnen min sparer som regel et par-tre uker, og kjøper seg så en liten leke. Snop og blader er felles, så det pleier jeg å stå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er ti og får femti kroner hver fredag, når uka tilsier det. Hun må ha vært grei, hatt ryddig rom, hjulpet til med litt husarbeid og vært grei med lillebror.

Jeg blir sjelden fattig......

Og jeg kjøper aldri lørdagsgodt eller Donaldblad.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten fikk jeg betalt etter hva jeg gjorde. Hadde en sånn liste der det stod f.eks 5kr for å brette klær, 15kr for å vaske badet osv. Så krysset mamma av etterhvert som ting ble gjort, så fikk jeg penger i slutten av hver mnd. Så det var litt opp til meg selv hvor mye jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

13 åringen får barnetrygden = 972,-

Det skal dekke "alt" bortsett fra Donald og klær. Mye av pengene blir spart til "store" ting som mobiltelefon, mp3 spiller, CD'er og Play Station spill. I tillegg får h*n "belønning" for karakterer, men de pengene SKAL spares.

Er sikker på at mange her vil mene det er mye,men denne ordningen fungerer veldig fint hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

nei mine barn blir ikke bortskjemt for at de får 50 kr uken i lommepenger :ler: Gjør de ikke det de skal får de ikke penger i det hele tatt og må klare seg uten.

Vi har også et krysskjema som går på oppførselen deres. Slår de noen får de et kryss som koster kr 5, skrike i stedet for å snakke 5 kr, lyge 5 kr osv, og det er ikke alltid like lett å holde alle punktene der nei. De pengene blir trekt fra ukepengene deres, og enkelte ganger har minstemann fått utbetalt 5 kr i ukepenger.

Vi har en ekstra belønning om de ikke får kryss og det er uten kryss en hel uke spillekveld hjemme, for de som har klart det uten kryss. Vi voksne får også kryss :ler: Uten kryss en hel måned, da tar vi de med på kino, bading eller noe annet som de synes er gøy.

Så nei mine barn er ikke bortskjemt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Min gutt på snart 7 år får også kr.50,- pr uke...

Han må:

* rydde rommet

* legge matboks på plass i oppvaskemaskin

* putte skittent tøy i skittentøyskorgen

* hjelpe med å bære inn og ut med middagen

* kaste søppel når han bes om det

* spare til ting han ønsker seg ( og det tar nå 4 uker for å kunne spare kr.200,- :wink: )

Imidlertid trekkes penger dersom:

* han ødelegger noe med vilje

* han nekter å gjøre noe

* er frekk el.

Så enkelte uker får han faktisk kr.0,-

Men da blir han mer ivrig uken etter... :ler:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ingen sammenheng mellom ukepenger og plikter. De tretti kronene får han uansett. Også får han heller ingen særskilt belønning for å gjøre ditt og datt. Dette funker greit hos oss, enn så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikke innlogget Sissi

Min er 9 og får 50 kr. annenhver uke. Vil han ha Donald så får han kjøpe det sjøl. Lørdagsgodt står jeg for.

Jeg har ingen kobling mellom huslige plikter og/eller oppførsel og penger. Syns det blir helt feil. Han skal oppføre seg uten å "belønnes" med penger for det og han skal hjelpe til med husarbeid uten å betales for det. Husarbeidet MÅ gjøres, og hjelper han ikke til (dvs. jeg må gjøre alt alene) så kan vi heller ikke gjøre noe hyggelig sammen (kino, spille spill, lese el). Det skjønner han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min snart 13-åring får 100 kr i lommepenger hver lørdag. Det er ikke lønn for verken arbeid eller god oppførsel. Hun kjøper lørdagsgodt, blader og andre småting for lommepengene. Jeg synes det er en grei ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Egentlig får de en tier hver, 9 og 7 åringene. Dette sklir totalt ut...

Det er så skjelden at noen av husker det at de får penger når de trenger det og det er jo ikke ofte !

Men vi kjøper lørdagsgodt og noen blader ( ikke hver uke ).

Det er skjelden de får leker utenom bursdag, ferier og jul, men noen småting (les Pokemonkort og Draccospin ) blir det innimellom.

Når de skal belønnes for noe spesielt, lager vi en Tommykalender. Sånn type med avkrysning. Dette skjerper de seg veldig på, men han på 7 må ofte påminnes om kalenderen.

Barna våre har lite faste plikter. Eldstejenta tar inn avis og post når hun kommer hjem fra skolen og bosspannet hver torsdag.

Ellers er de flinke til å gjøre noe dersom jeg ber dem om det !

Jeg synes ikke 50,- er mye dersom de kjøper blader selv eller dersom de har faste plikter og trekk for uregelmessigheter.

Forøvrig synes jeg "prislisten" var god og griper ideen til å bruke for eldste vår om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt utgangspunkt for lommepenger var at ingen FÅR penger gratis her i livet. Mine barn har derfor fra skolestart fått lommepenger etter hva de gjør av arbeidsoppgaver hjemme. Gjør de ikke det de skal så blir det mindre penger. For 10 og 13 åringen kan det bli mellom 30-60 kr(de er veldig flinke til å "glemme" sine arbeidsoppgaver.) 15-åringen får 800 i mnd. Begynte med det etter at han ble opptatt av dyre merkeklær(som jeg ikke hadde råd til). Nå må han spare opp selv dersom han vil ha dyre merkeklær. Andre klær kjøper jeg. Han har fått et annet forhold til penger og klespriser etter at vi startet med dette.

Jeg betaler Donald Duck-abonnementet og lørdagsgodt(fellesgodt for hele familien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er 4 og 8 år. De får 20,- hver lørdag. Som oftest havner de på sparebøssa, men innimellom kjøper de seg GoGos eller noe annet de har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...