Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #21 Skrevet 24. oktober 2003 nei mine barn blir ikke bortskjemt for at de får 50 kr uken i lommepenger
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2003 #22 Skrevet 25. oktober 2003 Har ikke barn selv, men bror min på 15 får 1000 kr måneden av foreldrene mine. Og så går han med stavanger adtenblad 6 ganger i uken så han har ca 2500 i måneden til å kose seg med, men han sløser jo alt vekk i løpet av 2 uker.. 8)
Gjest Madam Felle Skrevet 25. oktober 2003 #23 Skrevet 25. oktober 2003 Temmelig tåpelig å klippe ut noe som egentlig sto i sammenheng med noe annet
Væren Skrevet 25. oktober 2003 #24 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg kjører ingen sammenheng mellom ukepenger og plikter. De tretti kronene får han uansett. Også får han heller ingen særskilt belønning for å gjøre ditt og datt. Dette funker greit hos oss' date=' enn så lenge. [/quote'] Sånn har vi det hos oss, også! Tidligere fikk ungene ukepenger hvis og når de hadde gjort sine faste plikter, som f.eks. å rydde rommet; ikke før!!! Men så leste jeg en artikkel som Karsten O. Five skrev i KK om barn og lommepenger, og den fikk meg virkelig til å tenke litt annerledes på saken! Nå tenker vi som så, at barna faktisk er så store at de har bruk for litt penger til eget forbruk. Ettersom de ikke har mulighet til å få seg jobb og tjene penger selv, så er de avhengig av å få pengene fra oss. Egentlig er det jo også mange barn som ikke får lommepenger, men der foreldrene likevel kjøper endel småting til dem i løpet av en uke; litt snop, Donald etc. når de har lyst på dette. Derfor får våre unger heller en fast sum som de kan disponere fritt slik de selv ønsker, eller evt. spare til noe større. Barna har selv ansvar for å holde rommet sitt i orden, og eldstemann på snart 15 år har også loftsstua i tillegg. Ellers forventer vi at de bidrar litt i huset med forefallende oppgaver som å hente post, bære ut søppel, støvsuge iblant, mm. Men de får uansett penger hver fredag, selv om de ikke har ryddet rommet sitt. Da sier jeg bare at det er deres problem hvis de vil ha et rotete rom! Det gir dem en annen og indre motivasjon ved det å holde orden enn bare penger. Stort sett er de også veldig flinke å holde orden! Karsten O. Five sa i den artikkelen jeg refererer til ett eller annet om at "barn ikke skal behøve å stå i et arbeidsgiver / arbeidstakerforhold til sine foreldre". Og det er jeg veldig enig i! Det strider mot mine prinsipper, og setter barna i et slags takknemlighetsforhold der foreldrene har makten og de står i et slags underlegent forhold som jeg ikke liker. Derfor kaller vi det egentlig ikke uke LØNN hos oss, men lommepenger eller ukepenger... 10 åringen og 12 åringen får pr. i dag 50 kroner, mens han som var konfirmant i vår og som har helt andre behov og er mer ute på ting, han får 100. Flere i klassen hans får enda mer. Vi ser jo at det faktisk koster å være barn også! F.eks. er det 65 kroner for å gå på kino, noe jeg finner hårreisende!!! Og 20 kr. for å gå i svømmehall etc. Når barna våre får penger av oss hver uke, så betaler de slike aktiviteter selv. Vi kjøper klær og Donald Duck, og i tillegg får de lørdagsgodt for ca 25 kroner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå