Gå til innhold

Bli "kjent" med fremmed hund på 2 minutter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det best å hilse på fremmede hunder, som du må ha mer kontakt med enn den vanlige hunden i gata?

Jeg jobber i dyrebutikk, og da er det jo hunder som skal ha dekken/potesokker/seler/halsbånd/redningsvester osv. Og da vil som regel eier at jeg skal vise/kle på hunden. Og man har jo da ikke allverden med tid på å hilse og bli kjent med hunden før du skal "tvinge" den på et dekken. Fleste hunder er snille, men har vært bort i eiere som driter i å nevne at f.eks hunden hater at andre tar på poten så den snapper etter meg når jeg skal ta på potesokk.

Jeg setter meg alltid ned, lar hunden komme til meg og snuse på meg. Klør den bak øre/på nakken og gir den en go-bit eller to hvis det er OK for eier. Snakker litt, og roser den. Men det er jo ca det jeg får tid til, før jeg må ta på hunden en heldress eller en trekk-sele.

Så hvordan er det best å bli kjent med hunden, og vise at du er OK og trygg, når du skal gjøre noe med hunden som den kanskje aldri har gjort før, og som den kanskje ikke liker, når du overhode ikke kjenner hund eller eier? Med begrenset tid.

Er helt ny på forumet, så henvis meg gjerne til en lignene tråd hvis det finnes, er ikke helt med på søkefunksjonen enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Jeg ville gjort det samme som du gjør nå jeg.

Sette seg ned, tilby den å lukte på hånbaken min, og så klø den på bringa. Etterhvert kan jeg klø den på innsiden av lårene. Da er det fleste solgt :-)

Aldri ta hånden over hodet på hunden, men hold hånda under øyehøyde på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema. Du gjør jo mye riktig allerede. Siden du jobber i dyrebutikk har du kanskje tilgang til noen gode hundebøker til en grei rabatt? Turid Rugaas' bok "På talefot med hunden" burde jo være perfekt.

Ellers ville jeg spurt i forumet på canis.no, der er det langt flere hundeeksperter enn her. Der er du nærmest garantert et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at skeptiske hunder blir mer skeptisk om man setter seg ned ved siden av og strekker ut hånden for å la dem lukte, vær positiv og bestemt uten å lene deg over hunden, høres jo ut som du gjør alt riktig!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruer hundeeier i hvordan hunden skal kles på. Det er jo tross alt de som skal ta ustyret på i fremtiden og da er det bedre at de får prøve det mens du kan instruere og veilede.

Ellers er det ikke så mye annet du kan gjøre for å "bli kjent" med hunden på kort tid. La den få komme til deg og snuse, fremfor at du går bort til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...