Gå til innhold

Når blir egentlig katten kjønnsmoden?


Tiffani

Anbefalte innlegg

Katten vår er snart 8 måneder. Hun har ikke vist noen tegn til brunst. Men, hun får være ute så mye hun vil, og får hun ikke det blir hun veldig frustrert! Mye mjauing! Vi har også en liten valp, som er bestevenn med katten. Derfor har ikke katten blitt satt på p-piller. Hører at katter på p-piller blir sure, og jeg har vært redd for valpens sikkerhet hvis katten blir sur. Hun kan jo faktisk klore øynene ut på valpen! =( I helseboka til katten står det at katter blir kjønnsmodne mellom 9 og 12 måneder. I februar har veterinærklinikken tilbudskampanje på steriliseringer av katter. Vi hadde tenkt å vente til da. Det skulle være tidsnok det! Men, jeg syns nå å merke en viss adferdsendring på katten... Roligere og mer kosete... Hun kan vel ikke være gravid allerede?? Er det noen her som har opplevd at en katt på 7 måneder er blitt gravid?? Det er spørsmålet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bustyvel

Joda, pus kan fint være drektig (som det heter).

Hold pus inne, uansett hvor frustrert hun er, hvis du må vente til februar med å kastrere henne. Hvis hun har blitt drektig til da, kan dyrlegen fjerne fostrene under kastreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hunkatter blir tidligere kjønnsmoden enn hannkatter og kan bli drektig allerede i 5-6 mnd alder (alt etter rase og hvilken tid på året katten er i 5-6 mnd alder). Hvis du vil sikre deg mot kattunger må du bare holde katta inne til du får kastrert henne. Eller gi henne p-piller midlertidig. Sistnevnte er noe usikkert siden katta kan være borte når pillen skal gis eller spy opp pillen med en hårball. Katten kan vel forandre litt lynne av p-piller, men det gjelder slett ikke alle katter. Andre (og adskillig verre) bakdeler ved p-piller vet du sikkert om allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber frivillig for dyrebeskyttelsen og kan forsikre deg om at hunkatter kan bli gravide før de er 8 måneder gamle! Jeg ber deg på det sterkeste om å IKKE la katten din være ute før hun har blitt kastrert! Vi får inn utallige kull med hjemløse kattunger i løpet av et år, de fleste kommer fra ungkatter som IKKE HAR BLITT KASTRERT innen rimelig tid.

Grunnen til at disse kattene får kattunger ute i det fri, dersom de i utgangspunktet ikke er hjemløse, er fordi de har blitt sluppet ut alt for tidlig, blir gravide, og ikke finner hjem. Kattunger utvikler retningssansen med første året, og er ikke klare for å være ute alene i det hele tatt før de er 8-9 måneder. Katten din bør med andre ord ikke ha vært ute alene før sånn ca nå uansett om hun hadde vært kastrert.

Dette er dokumentert, og du kan lett finne informasjon på nettet om du søker.

P-piller er en nødløsning, da det virker kreftfremkallende og du sjeldent kan være 100 % sikker på at katten får i seg pillene hver dag, til rett tid og uten at de kommer opp igjen. Men det er definitivt bedre enn alternativet, om du ikke har tenkt til å holde katten inne. Det er MYE bedre med en smågretten katt, enn et uønsket kull!

Tenk på konsekvensene: http://www.fod.no/pdf/katt/kastrering.pdf !

Jeg håper du ikke tar noen unødvendige risikoer for katten sin skyld, og for alle de TITUSENVIS av hjemløse katter som allerede finnes i Norge i dag. Om du lurer på mer angående kattehold, eller kanskje tror at jeg overdriver og svartmaler litt så er du hjertelig velkommen til å besøke Dyrebeskyttelsen eller andre organisasjoner der du bor. Vi vil mer enn gjerne svare og hjelpe deg med eventuelle spørsmål, og ønsker å gjøre alle gode katteeiere bevisst på den faktiske situasjonen i Norge i dag. Håper du får mange lykkelige år med katten din, uten kull!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

P-piller kan føre til kreft. Bedre å kastrere henne NÅ istedenfor å ende opp med en drektig eller syk katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...