Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ganske nøyaktig en måned siden gikk jeg på vekta (for første gang på lenge) og så at jeg veide 66 kg. Jeg er bare 158 cm høy (bmi 26,44)

Jeg levde et ganske usunt liv, spiste gjerne usunn middag og godteri flere ganger i uka og trente sjelden.

Etter at jeg hadde gått på vekta bestemte jeg meg for å gjøre noe! f.o.m den dagen har jeg spist fisk til middag (ca) hver dag, lunsj spiser jeg grov brødskive med magert pålegg eller yoghurt og frukt. Frokost består av havregrøt med kanel. Mellom måltidene spiser jeg frukt. (Så jeg får i meg mat ca. hver 3. time)

kutta ut all snop og potetgull (litt på lørdag bare) samt brus o.l. Jeg begynte også å trene fast og har løpt 45-60 min 4 dager i uka siden da.

I dag morges gikk jeg på vekta, og jeg veide nøyaktig det samme: 66 kg blank.

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veide du deg på samme tidspunkt, dvs. om morgenen etter at du hadde været på do? Det er jo det første man må gjøre for å kunne sammenligne vekten over tid.

Ellers så er du kanskje ikke så aktiv som du tror. I stedenfor å tenke hvor lenge du løper i tid vil jeg anbefale deg å tenke hvor langt du løper i distanse. Du forbrenner like mye på å jogge 5 km fort eller sakte, dvs. det vil være en liten forskjell siden løpesettet blir litt mindre energieffektivt når du løper fort. 5 km burde være en grei distanse å trene seg opp til om du ikke klarer det allerede.

Når jeg sier at du kanskje ikke er så aktiv som du tror så mener jeg: Hva gjør du ellers av aktivitet? Det er mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene beinhardt to ganger i uka. Det er selvsagt enda bedre å være i mye aktivitet hver dag. Da mener jeg ikke at du skal bli sliten hver dag, men bruk trapper fremfor heis og rulletrapp, gå eller sykle til skole/jobb osv. Hvis du for det meste sitter stille utenom de fire øktene i uka så er du ikke all verdens aktiv.

Hvis du nå vet omtrent hvor mye du spiser hver dag, så forsøk å redusere litt på hvert måltid. Hvis du i tillegg klarer å være litt mer aktiv så burde du klare å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide du deg på samme tidspunkt, dvs. om morgenen etter at du hadde været på do? Det er jo det første man må gjøre for å kunne sammenligne vekten over tid.

Ellers så er du kanskje ikke så aktiv som du tror. I stedenfor å tenke hvor lenge du løper i tid vil jeg anbefale deg å tenke hvor langt du løper i distanse. Du forbrenner like mye på å jogge 5 km fort eller sakte, dvs. det vil være en liten forskjell siden løpesettet blir litt mindre energieffektivt når du løper fort. 5 km burde være en grei distanse å trene seg opp til om du ikke klarer det allerede.

Når jeg sier at du kanskje ikke er så aktiv som du tror så mener jeg: Hva gjør du ellers av aktivitet? Det er mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene beinhardt to ganger i uka. Det er selvsagt enda bedre å være i mye aktivitet hver dag. Da mener jeg ikke at du skal bli sliten hver dag, men bruk trapper fremfor heis og rulletrapp, gå eller sykle til skole/jobb osv. Hvis du for det meste sitter stille utenom de fire øktene i uka så er du ikke all verdens aktiv.

Hvis du nå vet omtrent hvor mye du spiser hver dag, så forsøk å redusere litt på hvert måltid. Hvis du i tillegg klarer å være litt mer aktiv så burde du klare å gå ned i vekt.

Begge gangene jeg veide meg var det om morgenen etter dobesøk, ja

Jeg løper mellom 5 -12 km hver gang jeg løper. (har ligget på gjennomsnittlig ca 9 km i timen, men har løpt i intervaller)

Jeg jobber i en resturant så jeg er i aktivitet hele dagen (løper frem og tilbake) Jeg går omlag 10 000 skritt hver dag (utenom treningen, i følge skrittelleren). Jeg løfter også veldig tunge ting på lageret og sånn.

Jeg syns det virker skikkelig stress å telle alle kcal, men det er vel kanskje den eneste løsningen? Tusen takk for svar forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å telle kcal i en periode. For å bevisstgjøre hvor mye man får i seg i løpet av en dag. Det var det eneste som hjalp for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen her:) Jeg må bare få legge til at jeg har slanket meg tidligere. Jeg veide en gang 73 og gikk ned til 60. Nå har jeg som sagt gått opp 6 kg siden sist. Det jeg syns er så rart er at jeg slanket meg på denne måten sist jeg slanket meg, men nå funker det ikke i det hele tatt =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok fordi du har fått muskler etter trening, de veier mer enn fett. Bruk målbånd heller. Da ser du sikker reduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillekanin

Mye trening kan også føre til vannansamlinger i kroppen fordi det hjelper kroppen med å forkorte restitusjonsfasen. Det kjenner jeg mye til som trener mye tung styrketrening! Jeg ville ikke brydd meg så mye om vekta jeg. Bruk heller klærne eller målebånd som et mål på hvor mye du går ned. Om du trener styrke i tillegg til løpinga, vil du etterhvert gå ned i fettprosent, noe du ser ved at kroppen blir mer markert, buksa sitter løsere rundt livet, mens overdelene faktisk blir trangere over ryggen/brystet. Spiser du mye salt mat? Også det kan føre til vannansamlinger i kroppen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som du spiser litt lite for min del.. du sier ikke noe om porsjonsstørrelsene dine?

en skive med magert pålegg eller yoghurt og frukt tilsier ikke mer enn ca 150 kcal.. det er altfor lite til lunsj frøken.. du burde ha en skive med magert pålegg OG yoghurt og frukt.!

du burde gå inn på greteroede.no og få egen profil. der kan du skrive inn alt du spiser og finne ut om det er for lite eller for mye..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som går ned de 2 første ukene.

Ha litt mer tålmodighet, se etter ca 3 uker.

Og husk å få i deg nok mat, for lite mat går man ikke ned i vekt.

Muskler veier mer enn fett.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så oppgitt jeg blir over denne "muskler veier mer enn fett." Er det noen som tror man bygger noe som helst muskler på 2 uker? Virkelig?

Og hvorfor skulle kroppen vente med å slippe vekten hvis kaloriinntaket er tilstrekkelig lavt? "Nei, jeg venter 3 uker jeg, slipper de ikke enda." Eh? Det funker ikke sånn.

Det ser ikke ut som du får i det for mye mat etter hva du skriver her, men det er ikke godt for oss å vite. Fisk til middag ja, men hva med tilbehør? Hvor mye er "litt" snop på lørdag? F.eks. Men det du skal legge merke til: en tidligere vektøkning har nå stoppet opp siden vekta står stille. Da skal det nok ikke mye til før det går nedover. Jeg anbefaler også å telle kalorier til du får en liten oversikt. Det er ikke vanskelig.

For øvrig har jeg også lagt merke til at vekta over dagen etter trening, tror det har noe med vannsamlinger å gjøre. Så nå som du har begynt å trene kan det hende du holder på mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havregrøt til frokost? Det er utrolig utrolig mye kalorier i det!

Vei og mål maten din nøye. Regn ut kaloriinnhold. Du vil helt sikkert få deg noen betydelige overraskelser. Sannsynligvis kan du ha begynnende insulinresistens også, slik at du bør kutte karbohydratene i langt større grad enn det du gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo fortelle om min erfaring fra da jeg la om kostholdet mitt... kanskje du gjennkjenner noe, og kan dra nytte av mine feil?

Altså, jeg la om kostholdet, og la på meg.

Jeg bestemte meg for at jeg skulle gjøre ting på en annen måte enn før, og i stedet for å regne kalorier med en gang, endret jeg kostholdet til jeg fant det nivået der jeg holdt vekten stabil, og først da regnet jeg på hvor mange kcal jeg måtte ha for å ha en stabil vekt.

Som sagt, så gjort.

Da jeg hadde holdt vekten i 6 uker, begynte jeg med kaloritellingen.

Jeg hadde på forhånd beregnet at jeg spiste ca 1800-1900 kcal, fordi det var det alle kalkulatorer hadde beregnet var mitt behov ut i fra høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå.

Sjokket ble stort da jeg oppdaget at det inntaket som holdt vekten min stabil, var ca 2300 kcal!

Jeg hadde altså en høyere forbrenning enn kalkulatorene beregnet, og jeg inntok mer energi (tilsvarende ett ekstra måltid) hver eneste dag enn jeg var klar over.

Så måtte jeg begynne med "feilsøking".

Den første feilen jeg oppdaget var at jeg inntok mye mer brød enn jeg trodde.

I alle oversikter hadde jeg lest at en skive butikk-kjøpt brød veide ca 30-35 g.

Mitt brød var hjemmebakt, og mer kompakt en kjøpebrødet, og beregnet at en skive av mitt brød veide 10 ekstra gram pga det.

Sannheten var at en skive av mitt hjemmebakte brød, veide 60-70 g...

En skive hjemmebakt, tilsvarte altså 2 skiver butikk-kjøpt brød.

(150-200 kcal ekstra pr dag der)

Den andre feilen var mer klassisk... porsjonsstørrelse.

Det er vanskelig å beregne porsjoner med øyemål!

Det viste seg at hva jeg mente var størrelsen av en golfball, i realiteten hadde en størrelse som en liten tennisball.

To feil, som tilsammen ga meg et økt inntak tilsvarende ett ekstra måltid pr dag.

Ikke så store feilene hver for seg, men til sammen ga de store konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så oppgitt jeg blir over denne "muskler veier mer enn fett." Er det noen som tror man bygger noe som helst muskler på 2 uker? Virkelig?

Man kan bygge muskler på 2 uker, og det går spesielt fort om man ikke har drevet med noe styrketrening før.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan være lurt å telle kcal i en periode. For å bevisstgjøre hvor mye man får i seg i løpet av en dag. Det var det eneste som hjalp for meg.

Det vil jeg også råde til.

Betyr ikke dermed at du skal telle kalorier for resten av livet, men i en liten periode. Man kan få seg noen overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...