Gå til innhold

Friends with benefits?


Gjest Skjønner ikke..

Anbefalte innlegg

Gjest Skjønner ikke..

Hei

Håper noen av dere har tanker eller erfaringer rundt dette.

Jeg har en venn som har vært bare det i et par år mens vi begge har vært i forhold. Det har ikke vært noe flørting, hentydninger eller noen ting, bare et helt ukomplisert kompisforhold.

Så etter et par års vennskap er vi single begge to. Han begynner å flørte litt, og legger ikke skjul på at han liker meg, men er samtidig veldig ryddig på at han vil ha sitt tidligere forhold på avstand før vi går videre med noe. Vi holder altså kontakten, men ingen dating, kyssing eller sex. (Allerede her får jeg inntrykk av at dette er en seriøs type som ikke bare er ute etter litt lek og tull.)

Noen måneder senere starter vi å date og ender etterhvert opp med å ha sex. Jeg merker etterhvert at jeg liker fyren utrolig godt og kunne godt tenke meg et forhold, men jeg stresser ikke med å prate det ihjel fordi både han og jeg kommer fra lange seriøse forhold og ikke har det travelt. Samtidig er jeg betrygget av hans oppførsel. Han er omtenksom, romantisk, legger opp til dater hvor jeg virkelig føler meg verdifull for han, det dreier seg sjelden eller aldri bare om sex, og ofte treffes vi uten at sex er et alternativ også, type trening, lunsj, etc.

Min erfaring fra tidligere med menn som bare er ute etter litt useriøs lek og moro, er at de gjerne er mer rett på sak og ikke pakker det inn i masse romantikk og slikt. Siden denne mannen kjenner meg godt og også vet at jeg har dårlig erfaringer fra tidligere, føler jeg meg også sikker på at hvis han bare var ute etter "en ting" ville han vært åpen med det i stedet for å behandle meg som om jeg var kvinnen i hans liv.

Nå viser deg seg at jeg er blit "lurt". Denne fyren var bare ute etter litt useriøst, og jeg sitter igjen såret og skuffet og føler meg ærlig talt litt lurt. Rett skal være rett, vi hadde ikke pratet om disse tingene før i dag, men vi hadde likevel pratet endel om det med dating og forhold lenge før vi begynte å date. Og da gav vi begge uttrykk for at vi ikke trodde vi egnet oss til bare uforplinktende sex noen av oss.

Men tydeligvis har han likevel sett på meg som hendig tidsfordriv inntil noe bedre skulle dukke opp. Forsåvidt en ærlig sak, men hvorfor i all verden opptre som den mest omtenksomme, kjærlige og romantiske kjæreste da??? Han har jo faktisk jobbet ganske hardt (uten at han hadde trengt det) for å sjarmere meg i senk. Bare for litt uforpliktende sex?

Er det noen som har vært eller er i tilsvarende forhold. Eller noen menn som kan belyse dette her for meg? Er det virkelig mulig å henge sammen med ei jente man ikke kunne tenkt seg et forhold til, og likevel behandle henne som drømmedama og som verdens beste kjæreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan tenkes at han gikk inn med entusiasme og ærlige hensikter, men mistet gnisten etterhvert. Kanskje han likte deg så godt som person at han ønsket å elske deg, og på en måte lurte seg selv litt. det kan også tenkes at han kjente deg for godt, og du var for tilgjengelig, slik at han det ble for lite spenning. det kan være mange forskjellige grunner.

Å starte som venner med fordeler er en veldig tvilsom start. Det kan bety at minst en mangler realt forelskelseskick i starten.

Du sliter kanskje også med reboundproblematikk. Du plukket han mitt i kjærlighetssorgen, som er en slags galskapstilstand der man har ett ganske manisk forhold til kvinner kos og sex. Man er lettere utilregnelig, og hopper nesten på hvem som helst, og tror der og da at dette er noe man vil satse på i gode og onde dager inntil døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjønner ikke..

Det kan tenkes at han gikk inn med entusiasme og ærlige hensikter, men mistet gnisten etterhvert. Kanskje han likte deg så godt som person at han ønsket å elske deg, og på en måte lurte seg selv litt. det kan også tenkes at han kjente deg for godt, og du var for tilgjengelig, slik at han det ble for lite spenning. det kan være mange forskjellige grunner.

Å starte som venner med fordeler er en veldig tvilsom start. Det kan bety at minst en mangler realt forelskelseskick i starten.

Du sliter kanskje også med reboundproblematikk. Du plukket han mitt i kjærlighetssorgen, som er en slags galskapstilstand der man har ett ganske manisk forhold til kvinner kos og sex. Man er lettere utilregnelig, og hopper nesten på hvem som helst, og tror der og da at dette er noe man vil satse på i gode og onde dager inntil døden.

Takk for fornuftig svar. Kan godt hende du har rett i mye her. Samtidig er det så mye som skurrer. Jeg vet han var ferdig med eventuell kjærlighetssorg. Han var nok ferdig med samboer lenge før det faktisk ble slutt, uten at det virket som han hadde det travelt med å finne seg noen å kose med eller ha sex.

Det kan jo godt hende at han gikk inn i dette med de ærligste hensikter og at spenningen forsvant underveis. Men slik jeg har opplevd de månedene vi har hengt sammen, har han egentlig blitt mer og mer "gira" om man kan si det slik, og mer og mer ivrig etter å tilbringe tid, finne på fine ting for meg, prioritere meg fremfor andre ting, etc. Så egentlig virker det jo som dette er blitt mer og mer stas, ikke mindre og mindre. Selvfølgelig kan den adferden ha vært for å kompansere mot dalende interesse, men hva er poenget med det, liksom. Han ville ikke hatt problemer med å finne en annen å holde på med, om det var så fryktelig kjedelig med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange menn som vil strekke seg langt og legge mye "arbeid" i få seg litt sex, selv om det bare skulle være én gang. Så det ville ikke vært overraskende om han bare ville ha sex med deg helt fra starten av. Men han kan også ha vært oppriktig interessert i deg, og så har det dabbet av.

Synes ikke det er noe å gruble noe særlig over, du vil aldri finne svaret på det uansett. Du kommer over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjønner ikke..

Hei

Jeg tror ikke han er forelsket i en annen. Da er det i såfall ei som han vet han ikke kan få eller noe. For han sier han gjerne vil fortsette som før med meg. Jeg har avsluttet fordi jeg fikk for mye følelser for han til å utsette meg for å bare leke kjærester og trolig bli enda mer såret når han dumper meg frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skjønner ikke..

Det er mange menn som vil strekke seg langt og legge mye "arbeid" i få seg litt sex, selv om det bare skulle være én gang. Så det ville ikke vært overraskende om han bare ville ha sex med deg helt fra starten av. Men han kan også ha vært oppriktig interessert i deg, og så har det dabbet av.

Synes ikke det er noe å gruble noe særlig over, du vil aldri finne svaret på det uansett. Du kommer over det :)

Jeg tror nok jeg skal komme over dette, ja. :)

Likevel kjekt å prøve å forstå hva som har skjedd og lære av det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hankjønn

Kanskje han ville gjøre det til et minneverdig "friends-with-benefits" for dere begge? At dere ikke avklarte hvor dere ville og hva dere følte underveis var kasnkje litt dumt, er jo ofte slik med FwB-forhold at den ene parten får mer følelser enn vica versa.

Dette FWB-forholdet hold jo langt høyere standard enn de fleste man hører om, hvor det er kun for sexen. Da er det mindre "fare" for følelser, siden man ikke gjør kjæreste-ting, men det blir og litt fattig (kanskje?).

Og ja, jeg mener det er "virkelig mulig å henge sammen med ei jente man ikke kunne tenkt seg et forhold til, og likevel behandle henne som drømmedama og som verdens beste kjæreste?"

Jeg har noen svært gode venninner som jeg ønsker alt godt i verden, selv om jeg ikke ønsker å være sammen med dem.

vagt relatert tråd på Diskusjon for de som er interessert, er om aksepten for "Friends-with-benefits"-forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg mener det er "virkelig mulig å henge sammen med ei jente man ikke kunne tenkt seg et forhold til, og likevel behandle henne som drømmedama og som verdens beste kjæreste?"

Din x kom fra et kjæresteforhold. Hans normale oppførsel mot den dama han er med er muligens omtrent den samme, eller kanskje litt oppgradert der han har pusset vekk et par feil. Det kan være derfor han behandlet deg som skikkelig kjæreste, fordi det er den måten han kan å behandle den dama han henger med. Fordi det er naturlig. Dessuten liker han deg.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjønner ikke..

Og ja, jeg mener det er "virkelig mulig å henge sammen med ei jente man ikke kunne tenkt seg et forhold til, og likevel behandle henne som drømmedama og som verdens beste kjæreste?"

Jeg har noen svært gode venninner som jeg ønsker alt godt i verden, selv om jeg ikke ønsker å være sammen med dem.

Takk for svar Hannkjønn. Du sier selvfølgelig mye fornuftig her. Men disse venninnene som du ønsker alt godt, har du sex med dem.

Din x kom fra et kjæresteforhold. Hans normale oppførsel mot den dama han er med er muligens omtrent den samme, eller kanskje litt oppgradert der han har pusset vekk et par feil. Det kan være derfor han behandlet deg som skikkelig kjæreste, fordi det er den måten han kan å behandle den dama han henger med. Fordi det er naturlig. Dessuten liker han deg.

Kan det tenkes at han ønsket å "trene" med meg? På å være en god kjæreste, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at han ønsket å "trene" med meg? På å være en god kjæreste, altså?

Jeg tror han har vært med deg fordi han liker det.

Tror du han sliter med andre ting. Økonomi? Jobb? depresjon? Slike ting kan få en mann til å trekke seg unna, og grave seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hankjønn

Takk for svar Hannkjønn. Du sier selvfølgelig mye fornuftig her. Men disse venninnene som du ønsker alt godt, har du sex med dem.

Nei, det har jeg ikke. For det første er jeg i et forhold med en annen og for det andre er de ikke interessert (den ene vet jeg er uinteressert, den andre tor jeg). For det tredje kan jeg vel slenge på at det ikke er aksept i samfunnet for åpne forhold, så det skremmer litt vekk og^^

Dersom jeg var singel ville jeg muligens vært mer frempå, men i hvert fall hun ene skiller ikke mellom sex og kjærlighet, og med hun andre aner jeg ikke, så lav sannsynlighet uansett.

Men dersom det hadde gjort vennskapet bedre, da hadde jeg vært helt for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt "kjæresteforhold" med folk jeg ikke har vært , eller vært interessert i å være kjæreste med. Når man er singel er det koselig å gjøre litt mer ut av det enn ONS. I disse tilfellene har vi hatt en åpen tone med hverandre, og vært klare på hvordan det lå ann med følelser osv. Det ble et uforpliktende deltidsforhold rett og slett. Riktignok var jeg kanskje heldig, siden disse guttene var så ulike meg at vi begge visste at et ordentlig forhold ikke hadde fungert. De foregikk forresten også i reboundfasen, det er ofte et "sjokk" å gå fra kjæreste til ingenting , og da er en sånn deltidskjæreste ålreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skjønner ikke..

Jeg tror han har vært med deg fordi han liker det.

Tror du han sliter med andre ting. Økonomi? Jobb? depresjon? Slike ting kan få en mann til å trekke seg unna, og grave seg ned.

Det er selvfølgelig mulig å tenke seg at samlivsbruddet hans kan ha resultert i både det ene og det andre av problemer som gjør det vanskelig for han å tenke på noen eventuell ny kjæreste. Og det er jo heller ikke usansynlig at han ikke ønsker å dele slike problemer med meg. Men han virker veldig ferdig på alle måter, både praktisk, økonomisk og følelsesmessig. Og han fremstår som en typisk glad gutt uten mye bekymringer i livet, men det trenger jo ikke være slik selvsagt.

Han har heller ikke trukket seg tilbake, det siste vi har hatt med hverandre å gjøre, har han virket veldig "på" og ivrig etter å gjøre typiske kjæresteting sammen. Så eneste grunnen til at vi ikke henger sammen lenger, er at jeg har avsluttet det pga samtale om at han ikke ønsker mer enn useriøst og jeg ønsker ( i alle fall på sikt) mer.

Nei, det har jeg ikke. For det første er jeg i et forhold med en annen og for det andre er de ikke interessert (den ene vet jeg er uinteressert, den andre tor jeg). For det tredje kan jeg vel slenge på at det ikke er aksept i samfunnet for åpne forhold, så det skremmer litt vekk og^^

Dersom jeg var singel ville jeg muligens vært mer frempå, men i hvert fall hun ene skiller ikke mellom sex og kjærlighet, og med hun andre aner jeg ikke, så lav sannsynlighet uansett.

Men dersom det hadde gjort vennskapet bedre, da hadde jeg vært helt for!

He he, ok. Jeg måtte bare spørre siden du nevnte på disse venninnene som du liker og ønsker alt godt. I min verden er det forskjell på venner man ønsker alt godt og noen man i tillegg ønsker å være intime med. Jeg skjønner at denne mannen ser på meg som en bra person som han liker å være sammen med. Men når han liker meg, og samtidig skjønner at jeg er mer involvert i forholdet enn det han er (for det må han ha skjønt), føles det litt dårlig gjort at han har kjørt på med kjæresteoppførsel og gitt meg forhåpninger når han visste hele tiden selv at han bare var inne i det for gøy.

Jeg har hatt "kjæresteforhold" med folk jeg ikke har vært , eller vært interessert i å være kjæreste med. Når man er singel er det koselig å gjøre litt mer ut av det enn ONS. I disse tilfellene har vi hatt en åpen tone med hverandre, og vært klare på hvordan det lå ann med følelser osv. Det ble et uforpliktende deltidsforhold rett og slett. Riktignok var jeg kanskje heldig, siden disse guttene var så ulike meg at vi begge visste at et ordentlig forhold ikke hadde fungert. De foregikk forresten også i reboundfasen, det er ofte et "sjokk" å gå fra kjæreste til ingenting , og da er en sånn deltidskjæreste ålreit.

Det er vel et slikt forhold vi har hatt, da. Bare at her har det vel ikke vært så selvsagt at vi aldri kunne vært sammen, og det har ikke vært avklart heller. Selvfølgelig delvis min feil det. Og når vi har snakket om forhold og hva vi kunne ønske oss etc, så har han sagt masse som lett kunne forstås som at han ønsket en kjæreste som var som meg, både mtp interesser, egenskaper, hvilke ønsker og krav jeg har for livet, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår ikke helt hvorfor du føler deg lurt. han har da aldri lovet deg noe. han har heller aldri sagt at det kan bli noe mellom dere?

syns jenter nå om dager faller som fluer straks en mann er litt ok og ikke drittsekk. selv om de er snille, greie, gir oppmerksomhet ol så betyr ikke det at de vil inn i et forhold. synd at mange jenter tror det helt ukritisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjønner ikke..

forstår ikke helt hvorfor du føler deg lurt. han har da aldri lovet deg noe. han har heller aldri sagt at det kan bli noe mellom dere?

syns jenter nå om dager faller som fluer straks en mann er litt ok og ikke drittsekk. selv om de er snille, greie, gir oppmerksomhet ol så betyr ikke det at de vil inn i et forhold. synd at mange jenter tror det helt ukritisk

Det hører med til historien her at dette er en jeg kjente godt fra før det var aktuelt med noe romantisk/seksuelt mellom oss. Vi hadde pratet om mye vedr. forhold og sex og begge hadde gitt uttrykk for at vi ikke var laget for "bare useriøse sex-forhold". Videre har han vartet meg opp langt utover det som etter min erfaring er vanlig om man bare er interessert i en elskerinne, bl.a. med overraskelsesdater, ønske om være sammen i julen og feire nyttår sammen etc.

Uavhengig av dette er jeg uenig med deg. Jeg mener at dersom man går inn i noe slikt bør man uansett være ærlig om sine hensikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

He he, ok. Jeg måtte bare spørre siden du nevnte på disse venninnene som du liker og ønsker alt godt. I min verden er det forskjell på venner man ønsker alt godt og noen man i tillegg ønsker å være intime med. Jeg skjønner at denne mannen ser på meg som en bra person som han liker å være sammen med. Men når han liker meg, og samtidig skjønner at jeg er mer involvert i forholdet enn det han er (for det må han ha skjønt), føles det litt dårlig gjort at han har kjørt på med kjæresteoppførsel og gitt meg forhåpninger når han visste hele tiden selv at han bare var inne i det for gøy.

No worries. Ja, det er litt komplisert når en er så gald i andre og har dame, men det går nå greit^^

Ja, der skiller jeg meg litt fra deg og mange andre, jeg mener at intimitet kan brukes til å styrke vennskap (selv om det selvsagt medfører en stor risiki for forviklinger).

Forstår ditt syn på det, og er delvis enig. Han burde gjort det klart for deg at han ikke ønsket et forhold (selv om det gjerne legger en demper på enhver steming mellom en gutt og jente) siden han oppførte seg så sjarmerende og kjærlig ovenfor deg. Så i utgangspunktet tror jeg han ville gjøre det så bra for dere begge som mulig, men at det da tydeligvis ble for mye for et FWB-forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...