Gå til innhold

Hvilke dialekter synes du er vanskelige å forstå?


Perelandra

Anbefalte innlegg

Hvilke dialekter sliter du med å forstå?

Selv synes jeg dialekter fra Trøndelag er vanskeligst, særlig fra Nord-Trøndelag.

For eksempel har jeg to studievenninner fra Stjørdal og Verdal. Før jeg ble bedre kjent med dem, sleit jeg med å forstå hva de sa. Det er ikke nødvendigvis ordene som er det største problemet, det er heller uttalelsen som er vanskelig for meg som kommer langt sørfra i landet.

Typisk for dialekter fra Trøndelag er fenomener apokope, det vil si at siste stavelse i en del ord faller bort. Dette, samt at mange snakker fort, gjør at jeg har vondt for å forstå.

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Jeg er aktiv dialektbruker selv, og forsøker derfor også å forstå andre dialekter så godt jeg kan. Enkelte "spesialord" og -uttrykk blir selvsagt unngått når jeg snakker med folk som har annen dialekt enn meg selv.

Er forskrekket over hvor dårlig dialektforståelse enkelte synes å ha, men mistenker enkelte for å være vrange med vilje.

For meg er enkelte sogninger vanskelige å forstå. Dessuten slet jeg med Valle-dialekten da jeg så et innslag om den på "Norsk attraksjon" på NRK. Den ble framstilt som Norges vanskeligste, og etter det innslaget var det ikke vanskelig å si seg enig ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke at folk ville nevne Valle-dialekt eller generelt dialekter fra Setesdal! :jepp:

Det er mange spesielle ord der, men den dialekten forstår jeg selv ganske bra.

Jeg er ikke innfødt setesdøl, men jobbet der noen år og kan dialekten så pass godt at jeg tilnærmet kan snakke den selv. Innflyttere kan slite fælt med dialekten før de blir vant med den, og fortsatt synes jeg det kan være vanskelig å forstå noen av de gamle. De bruker ofte ord som ellers har gått ut av språket, og mange snakker også mer utydelig.

Han som var med i programmet Norsk Attraksjon er en av initiativtagerne til en egen side om dialekten i Valle. Hvis noen er nysgjerrige er det bare å prøve seg her: vallemal.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de fleste dialekter er vanskelig hvis jeg ikke har stilt inn øret på dialekten.

Hvis jeg forventer mumletrøndersk og plutselig snakker personen som bokmålsordboka, så kan det være jeg ikke forstår noenting før jeg justerer forventningene.

Utenom det synes jeg alle dialekter er forståelig og fascinerende på sin måte. Det skal sies at jeg er over middels interessert i det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke noen dialekter er spesielt vanskelig å forstå. Bor sammen med ei fra Kristiansand og må be henne gjenta enkelte ting, men det er nok mer fordi hun snakker så fort :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler jeg har kontroll på de fleste, men jeg studerte en gang i utlandet sammen med ei fra Kviteseid. Da hun kom med ord som "høtt", "høffer" og "fengje" ut av det blå, så måtte jeg tenke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn-trøndersk kombinert med mumling har jeg store problemer med. Og jeg må konsentrere meg for å forstå hva Arne Brimi sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn-trøndersk kombinert med mumling har jeg store problemer med. Og jeg må konsentrere meg for å forstå hva Arne Brimi sier.

Enig i at Arne Brimi kan være vanskelig å forstå. Folk fra øvre deler av Gudbrandsdalen har annerledes trykk på ordene og det gjør det ekstra vanskelig. Men dialekten han er jo en del av kjennetegnet hans da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en venninde fra eid som jeg ikke møter så ofte, og sliter ofte i begynnelsen med å skjønne hva hu sier. Men etterhvert går det seg til, samme med bergensk. (øøøh nå ble jeg plutselig usikker på om det heter bergensk?eller kanskje det er bergens dialekt?hehe)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste dialektar har jo enkelte ord/uttrykk som ein berre finn akkurat der, og dei er ofte vanskelege å forstå, fordi dei ofte høyrest ut som ord nokon har finni på.

Elles har eg lite vanskar med å forstå dialektar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...