Gå til innhold

Jehovas vitne og døden


Gjest Caylee

Anbefalte innlegg

Jeg leste på sidene til jehovas vinte at dere tror at når man dør så kan man ikke tenke eller føle noe. At man rett og slett ikke eksisterer på en måte. Men hva er poenget å leve etter reglene da? Hvis man ikke føler no når man dør uansett? Og er dere ikke da litt redd for døden siden dere vet dere ikke kommer til å eksistere? Jo da, jeg leste at dere tror det vil bli en pardisisk jord men det sto også at alle mennesker uansett om de var jehovas vitne eller ikke ville komme til den paradisiske jorda, men at det bare var noen få som ikke ville våkne opp igjen. Men hva er da vitsen å være jehovas vitne? når alle vil komme ditt uanmsett?

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge Jehovas Vitner så kommer ingen som er født etter 1914 til himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på sidene til jehovas vinte at dere tror at når man dør så kan man ikke tenke eller føle noe. At man rett og slett ikke eksisterer på en måte. Men hva er poenget å leve etter reglene da? Hvis man ikke føler no når man dør uansett? Og er dere ikke da litt redd for døden siden dere vet dere ikke kommer til å eksistere? Jo da, jeg leste at dere tror det vil bli en pardisisk jord men det sto også at alle mennesker uansett om de var jehovas vitne eller ikke ville komme til den paradisiske jorda, men at det bare var noen få som ikke ville våkne opp igjen. Men hva er da vitsen å være jehovas vitne? når alle vil komme ditt uanmsett?

Gode spørsmål :)

Jeg er forstatt Jehovas vitne, men tror ikke lengre på det.

Skal likevel prøve meg på et svar:

Det stemmer at Jv tror at døden betyr slutten på livet, men de tror på en oppstandelse her på jorden for de døde.

JV tror også at vi lever i en spesiell tid, da mennesker viser seg som sauer eller geiter alt etter som. Sauene overlever når Jehova dreper menneskene i Harmageddon, de andre dør.

For å være sau må du i praksis være JV.

De som dør før Harmageddon får en ny sjanse i paradiset, altså oppstandelse.

For deg, som jo allerede har undersøkt og fortsatt undersøker, finnes det ikke noe alternativ.

Hvis du vil ha evig liv, må du bli Jehovas vitne. Fordi du har fått din sjanse til å kjenne sannheten. ("sannheten" er det Jehovas vitner kaller troen)

Evig liv i himmelen sluttet ikke i 1914, men i 1935. Trodde jv før. Det er litt usikkert hva de tror akkurat nå om det temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spørsmål :)

Jeg er forstatt Jehovas vitne, men tror ikke lengre på det.

Skal likevel prøve meg på et svar:

Det stemmer at Jv tror at døden betyr slutten på livet, men de tror på en oppstandelse her på jorden for de døde.

JV tror også at vi lever i en spesiell tid, da mennesker viser seg som sauer eller geiter alt etter som. Sauene overlever når Jehova dreper menneskene i Harmageddon, de andre dør.

For å være sau må du i praksis være JV.

De som dør før Harmageddon får en ny sjanse i paradiset, altså oppstandelse.

For deg, som jo allerede har undersøkt og fortsatt undersøker, finnes det ikke noe alternativ.

Hvis du vil ha evig liv, må du bli Jehovas vitne. Fordi du har fått din sjanse til å kjenne sannheten. ("sannheten" er det Jehovas vitner kaller troen)

Evig liv i himmelen sluttet ikke i 1914, men i 1935. Trodde jv før. Det er litt usikkert hva de tror akkurat nå om det temaet.

Takk for svar :) nå skjønte jeg mye mer. Men jeg kan ærlig si at det høres ut som en merkelig tro og langt fra sannheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du jammen rett i, siden det står at "Enhver som tok i mot Han (Jesus), ga Han retten til å bli Guds barn". Så enkelt er det, og mer skal det ikke til før du er frelst (berget og får komme til himmelen når du dør). Ikke la deg villede du. Jesus elsker deg som du er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Jehovas vitner er en ekstremt sær sekt. :) Det er helt utenfor min fatteevne hvordan det går an å tro på noe sånt dersom man ikke er født inn i det. :) Les bare litt i Vakttårnet eller Våkn Opp!, eller les på Wikipedia eller andre steder på nettet, så ser du hvor absurd troen deres er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, Jehovas vitner er en ekstremt sær sekt. :) Det er helt utenfor min fatteevne hvordan det går an å tro på noe sånt dersom man ikke er født inn i det. :) Les bare litt i Vakttårnet eller Våkn Opp!, eller les på Wikipedia eller andre steder på nettet, så ser du hvor absurd troen deres er. :)

Det er ingen sekt. Men jehovas vitner følger bibelen til punkt å prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på sidene til jehovas vinte at dere tror at når man dør så kan man ikke tenke eller føle noe. At man rett og slett ikke eksisterer på en måte. Men hva er poenget å leve etter reglene da? Hvis man ikke føler no når man dør uansett? Og er dere ikke da litt redd for døden siden dere vet dere ikke kommer til å eksistere? Jo da, jeg leste at dere tror det vil bli en pardisisk jord men det sto også at alle mennesker uansett om de var jehovas vitne eller ikke ville komme til den paradisiske jorda, men at det bare var noen få som ikke ville våkne opp igjen. Men hva er da vitsen å være jehovas vitne? når alle vil komme ditt uanmsett?

Alle er redd for å dø. Selv om de er jehovas vitner. Alle vil ikke få oppstandelse nei. Det er bare gud som kan dømme heligvis. Du spør hva som er vitsen. Det er jo at når man får overbevisning om at det er sant, så vil man etterhvert få større kunnskap og større kjærlighet til gud og et enda sikkrere håp om å få evig liv. Men vi må aldri bli for selvsikre på det. Det er takknemlighet til gud og jesus som gjør at folk vil være jehovas vitner. Pluss at jesus sa at vi mennesker skulle forkynne om guds rike for alle mennesker på jorden. Det er et påbud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du jammen rett i, siden det står at "Enhver som tok i mot Han (Jesus), ga Han retten til å bli Guds barn". Så enkelt er det, og mer skal det ikke til før du er frelst (berget og får komme til himmelen når du dør). Ikke la deg villede du. Jesus elsker deg som du er! :)

Det holder ikke å bare tro på jesus for å bli frelst. Jesus sier selv at det er bare gud man skal tilbe Matt 4:10 Og i 5:19-24 står det at den som tror på gud får evigliv. og i Matt 7:21 står det "den som gjør min himmelske fars vilje". Men vi må huske på hva jesus gjorde for oss for det er det som gjør at vi kan bli frelst. Han ofret jo livet sitt sånn at ufullkommne mennesker skulle få sjans til å få evig liv!!! Tenk at Gud ofret sin enbårne sønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er redd for å dø. Selv om de er jehovas vitner. Alle vil ikke få oppstandelse nei. Det er bare gud som kan dømme heligvis. Du spør hva som er vitsen. Det er jo at når man får overbevisning om at det er sant, så vil man etterhvert få større kunnskap og større kjærlighet til gud og et enda sikkrere håp om å få evig liv. Men vi må aldri bli for selvsikre på det. Det er takknemlighet til gud og jesus som gjør at folk vil være jehovas vitner. Pluss at jesus sa at vi mennesker skulle forkynne om guds rike for alle mennesker på jorden. Det er et påbud!

Enig med deg. Grunnen til at jeg vil være vitne har ikke noe med døden å gjøre. Det er rett og slett fordi jeg synes det er det som passer best og at det er det som er sannheten for meg.

Selvfølgelig er jeg redd for å dø. Men det er ikke selve døden jeg er redd for. Mer at det skal gjøre vondt eller at jeg skal etterlate meg mange.

Vi mener ikke at kun Jehovas vitner kommer til å få evig liv. Det er kun Gud som skal dømme. Men han sier visse ting i Bibelen som beskriver hvordan man må leve for å kunne bli 'godkjent'. Ingen mennesker kan lese hjerter, dermed vet vi ikke hvem som kommer til å overleve. Hva f.eks. med en som er veldig utviklingshemmet, hvordan skal man dømme dem? Kan man forvente like mye av dem som av andre?

Nei, kun Gud vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg redd for å dø. Men det er ikke selve døden jeg er redd for. Mer at det skal gjøre vondt eller at jeg skal etterlate meg mange.

Vi mener ikke at kun Jehovas vitner kommer til å få evig liv. Det er kun Gud som skal dømme. Men han sier visse ting i Bibelen som beskriver hvordan man må leve for å kunne bli 'godkjent'.

Døden er en stille innsovning, det gjør ikke vondt. Sannsynligvis gjør det godt.

Det du opplever før du dør kan gjøre vondt, men kroppen produserer endorfiner som er kroppens eget morfin hvis du opplever fysiske smerter før døden. Mentale smerter er de verste.

Jo, vi mener det, eller rettere sagt: Den tro og kloke slave mener det kun er Jehovas vitner som overlever Harmageddon. Mange vitner tro ikke det. Og, vi sier selvsagt ikke det på feltet.

På feltet sier vi at det kun er Jehova som kjenner hjertene. I Vattårnet står det at bla a at du må bruke Jehovas navn, du må forkynne Guds rike, du må ikke ta imot blod, røyke, drikke deg full, feire "verdslige" høytider, med mer. Så, hvem står igjen??

Vi lyve så det renner på feltet, vi vet så altfor godt at akkurat det bladet vi presenterer forteller at leseren skal dø en smertefull død i redsel og gru. Eller hva?

Skal jeg legge ved noen sitater fra Vakttårnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døden er en stille innsovning, det gjør ikke vondt. Sannsynligvis gjør det godt.

Det du opplever før du dør kan gjøre vondt, men kroppen produserer endorfiner som er kroppens eget morfin hvis du opplever fysiske smerter før døden. Mentale smerter er de verste.

Jo, vi mener det, eller rettere sagt: Den tro og kloke slave mener det kun er Jehovas vitner som overlever Harmageddon. Mange vitner tro ikke det. Og, vi sier selvsagt ikke det på feltet.

På feltet sier vi at det kun er Jehova som kjenner hjertene. I Vattårnet står det at bla a at du må bruke Jehovas navn, du må forkynne Guds rike, du må ikke ta imot blod, røyke, drikke deg full, feire "verdslige" høytider, med mer. Så, hvem står igjen??

Vi lyve så det renner på feltet, vi vet så altfor godt at akkurat det bladet vi presenterer forteller at leseren skal dø en smertefull død i redsel og gru. Eller hva?

Skal jeg legge ved noen sitater fra Vakttårnet?

Men du vet altså sannheten Gentle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen sekt. Men jehovas vitner følger bibelen til punkt å prikke.

En sånn uttalelse bør du helst dokumentere.

Den vanlige definisjonen på sekt passer nemlig svært godt på Jehovas vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sånn uttalelse bør du helst dokumentere.

Den vanlige definisjonen på sekt passer nemlig svært godt på Jehovas vitner.

En sekt med nærmere 8 millioner medlemmer? Definisjonen passer snart på ethvert politisk eller religøst samfunn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn uttalelse bør du helst dokumentere.

Den vanlige definisjonen på sekt passer nemlig svært godt på Jehovas vitner.

En annen Definisjon:

Hvis du som leser tilhører det vi andre vil kalle en sekt, vil du selvsagt ikke ha dette negative stemplet på deg. Det er helt forståelig. Ingen liker å bli satt i bås.

Likevel kan dette være en tankevekker, siden du altså kjenner deg så altfor godt igjen.

Det er også sånn at mange mennesker føler sterk empati for de som er i en sånn setting, og mer enn gjerne gir deg den hjelpen du måtte trenge for å komme ut av situasjon. Det er av et godt motiv. (i motsetning til det du hører på møtene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekt med nærmere 8 millioner medlemmer? Definisjonen passer snart på ethvert politisk eller religøst samfunn da.

Velkommen tilbake Sofiemyr! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har, som nysgjerrig kristen, vært innom mange menigheter, deriblant Jehovas Vitner. Jeg liker bedre å prate med, og få oppleve hva det er forskjellige menigheter tror på heller enn bare ta medias vinkling av andre ukritisk.

Min personlige erfaring av Jehovas Vitner er at de kan veldig mye, de har veldig mye kunnskap. Og, dette vil sikkert irritere en del kristne, de har faktisk rett i ganske mye.

Derimot mangler de, je ne sais pas?, en sjel. Kjærligheten er ikke der. Den oppløftende og gode kjærligheten er helt fraværende. Sånn sett er de blitt som fariseere, som kunne mye, visste mye, levde slavisk etter lovene fra de var barn. Men helt frie for Guds kjærlighet (1 johannes 4:7-8).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake Sofiemyr! :)

Har vært her hele tiden jeg, men jeg klarer bare ikke å engasjere meg så veldig i noen av de emnene som har vært de siste ukene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, som nysgjerrig kristen, vært innom mange menigheter, deriblant Jehovas Vitner. Jeg liker bedre å prate med, og få oppleve hva det er forskjellige menigheter tror på heller enn bare ta medias vinkling av andre ukritisk.

Min personlige erfaring av Jehovas Vitner er at de kan veldig mye, de har veldig mye kunnskap. Og, dette vil sikkert irritere en del kristne, de har faktisk rett i ganske mye.

Derimot mangler de, je ne sais pas?, en sjel. Kjærligheten er ikke der. Den oppløftende og gode kjærligheten er helt fraværende. Sånn sett er de blitt som fariseere, som kunne mye, visste mye, levde slavisk etter lovene fra de var barn. Men helt frie for Guds kjærlighet (1 johannes 4:7-8).

Hmm.. Dette er ikke min oppfattelse i det hele tatt. Man kan kanskje si mye rart om dem, men jeg synes definitivt at de har mye kjærlighet. Ble f.eks. alltid godt mottatt når jeg kom på møtene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...