Gjest fireflies Skrevet 18. januar 2011 #41 Skrevet 18. januar 2011 Bare en liten tanke - alle "problemene" her kan vel trenes vekk? Utenom å bli sliten, selvsagt. Avsporing fra tråden, beklager. Det har jeg selvsagt forsøkt å gjøre, men jeg tror faktisk ikke det går ann. Det er vel med hunder som med oss, enkelte ting liker vi bare ikke å gjøre.
leirbål Skrevet 18. januar 2011 #42 Skrevet 18. januar 2011 Det er vel greit at hunder generellt holdes unna der mat selges, man kan jo tenke seg hvor trivelig det ville være at en og annen ikke helt stueren hund fant på å slippe noe på slike steder. Nei, æsj. På en annen siden, så kontrolleres ikke mennesker heller. Ja, nå mener jeg ikke at det er sannsynlig at noen leverer ting som skulle vært i toalettet inne i butikken, men jammen kan det med personlig hygiene være svært varierende, og man vet ikke hvor hendene har vært som tar i varene som de ikke skal ha... *grøss* Har hund jeg også, en med svært godt utviklet separasjonsangst. Så det hender den må være med i butikken, og stå på utsiden. Og det er helt galt det...? Sålenge den står ute, og ikke rett utenfor døren er dette en svært god løsning. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #43 Skrevet 18. januar 2011 Husker jeg traff på en ... tror det var santh barnads? Sankt Bernhard, eller St. Bernhardshund. Den er jo en helgen, må vite, så da går det vel greit å ha den med i butikken... Fem liter sikkel eller ei
Malum Skrevet 18. januar 2011 #44 Skrevet 18. januar 2011 Totalt feil. Det er ikke synd på hunder som "må" sitte i en veske. De rasene det gjelder, er oftest chihuahuaer eller pomeranians. Jeg har selv en liten chihuahua, og tenkte i samme baner som deg, helt frem til jeg faktisk fikk han. Han vil selv bæres av forskjellige grunner. Blandt annet fordi han fort fryser på beina, fordi han blir sliten av å gå langt med sine små bein, fordi han er småredd for barn, fordi han ikke er særlig glad i traske rundt på plasser hvor det er masse folk, osv. Det er ikke synd på hunden min fordi jeg bærer han, det ville vært synd på han hvis jeg ikke hadde bært han. Når det gjelder hunder i matbutikker, så er det enkelt og greit ikke lov. Det er klart han gjerne vil sitte i veska di - det er jo der det føles trygt, når han først har vent seg til en sånn tilværelse. Jeg disser ikke småraser, altså, for jeg har to selv. Det kunne bare ikke falt meg inn å plassere dem i en veske og dermed frata dem muligheten til å sosialiseres med mennesker og andre dyr. Spør hundefolk, og enhver vil fortelle deg at den beste oppskriften på å få en utrygg og asosial hund uten selvtillit er å bære den rundt. Klart man kan bære hunden av og til hvis den fryser på beina. Ellers finnes det sokker til denslags bruk. Og turene tilpasser man vel hundens størrelse? Dog orker en bitteliten hund ofte mer enn man skulle tro. En venn av meg har en bitteliten chihuahua (riktignok ikke av den minste typen), og den går helt fint en times tur. Litt løfting og bæring når det er absolutt nødvendig av praktiske årsaker er sikkert ikke skadelig, men å venne en hund til en tilværelse i ei veske er og blir fullstendig feil, og gagner i hvert fall ikke hunden. 4
Gjest yojo Skrevet 19. januar 2011 #45 Skrevet 19. januar 2011 Nå står det vel stakkars veskehund, og ikke stakkars små hunderaser? Og at det er synd på små hunder som må sitte i en veske er jeg veldig enig i. Hunder skal gå på beina sine, ikke sitte i vesker og bli aggressive og asosiale. Generelt sett så går vel de fleste på bena, men om man er inne i butikk, så er det jo mange som putter den i veske o.l pga at den ikke skal komme i kontakt med varer eller andre kunder.
Gjest yojo Skrevet 19. januar 2011 #46 Skrevet 19. januar 2011 Det er klart han gjerne vil sitte i veska di - det er jo der det føles trygt, når han først har vent seg til en sånn tilværelse. Jeg disser ikke småraser, altså, for jeg har to selv. Det kunne bare ikke falt meg inn å plassere dem i en veske og dermed frata dem muligheten til å sosialiseres med mennesker og andre dyr. Spør hundefolk, og enhver vil fortelle deg at den beste oppskriften på å få en utrygg og asosial hund uten selvtillit er å bære den rundt. Klart man kan bære hunden av og til hvis den fryser på beina. Ellers finnes det sokker til denslags bruk. Og turene tilpasser man vel hundens størrelse? Dog orker en bitteliten hund ofte mer enn man skulle tro. En venn av meg har en bitteliten chihuahua (riktignok ikke av den minste typen), og den går helt fint en times tur. Litt løfting og bæring når det er absolutt nødvendig av praktiske årsaker er sikkert ikke skadelig, men å venne en hund til en tilværelse i ei veske er og blir fullstendig feil, og gagner i hvert fall ikke hunden. Støtter deg. Chihuahuaer er nysgjerrige, og trives veldig godt på bakken. Hatt tre stk, ingen av dem MÅ sitte i vesken av noen som helst grunner. Hender jeg har bært dem pga at de ikke kan feks gå i spesielle trapper eller rister pga at bena kan dette ned i disse. Jeg kan gå en mil med mine uten noe problem.
Askael Skrevet 19. januar 2011 #47 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har aldri sett hunder på matbutikker, trenden med hund som motetilbehør er kanskje ikke kommet til mine trakter enda? Men, det er altså folk som finner på å sette hunden sin i handlevognen? Det er jo like guffent som folk som setter barnehagebarn med støvler på i vognen, også kommer hundeallergi-problematikken på toppen av det igjen. Fytterakkern.
Shade Skrevet 20. januar 2011 #48 Skrevet 20. januar 2011 (endret) Der jeg bodde før var det særlig en matbutikk jeg ofte så hunder i og jeg var ikke innom den oftere enn kanskje 2-3 ganger i måneden. Men jeg tror folk veldig ofte ikke legger merke til de små hundene som sitter i vesker, det er litt sånn som at man ikke legger merke til hvor mange som er gravide før man er det selv, bare at i dette tilfelle er det noe som irriterer meg såpass mye at jeg kanskje legger mer merke til det enn andre. Samtidig så er det ikke rene matbutikker småhundeeiere synder verst i, det er nok et større problem på kjøpesentre der det er merket med hunder forbudt ved inngangen eller andre varehus som f.eks bohus eller ikea. Den med ikea er særlig ille pga kiosken etter kassene som alle må gå forbi for å komme ut igjen. Er i bunn og grunn veldig lei småhundeeiere som mener de kan ta med seg hunden overalt som om den skulle vært en bamse. Og det som er så dumt er at det blir vanligere og vanliger i den grad at nye småhundeeiere tror at det er greit fordi de har sett så mange andre gjøre det. Det er derfor jeg skulle ønske at folk kunne sette seg inn i regler og lover istedenfor å bare tro at det andre gjør er riktig Endret 20. januar 2011 av Shade
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #49 Skrevet 20. januar 2011 Det er egoistisk og ha med hund i matbutikk. Tenk litt på andre og. Allergi, angst, bakteriespredning, osv. Eller på å holde regler for det er ikke lov. Og ja jeg har hund selv men jeg har litt respekt for andre. Det finnes ingen unnskyldning for å ha med hund i matbutikk bortsett fra om det er en førerhund. Jeg jobber selv i matbutikk. Her sier jeg først at det ikke er lov. Vi hadde en dame som ikke hørte etter hun bare himlet med øynene til meg. Hun måtte snakke med politiet Og ble innkaldt til konfliktrådet og måtte snakke med de 5 ganger over en periode. Det er ikke lov og ha med hund i matbutikk og det er en grunn til det. Hunder skal heller ikke stå like utenfor døren og det er det også en grunn til. Hunder burde vel egentlig ikke stå bundet alene folk kan slå hunden og hunden kan bite noen da må den kanskje bli tatt livet av. Hunden kan også bli stjålet. Også store hunder kan bli stjålet. Det finnes store nok biler til å ta med seg selv en stor hund. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #50 Skrevet 20. januar 2011 Hvor er det dere bor? Jeg bor i Stavanger, og har aldri sett en hund inne i butikk. Ikke at hunder har noe å gjøre i en matbutikk eller hvilken som helst butikk heller da. Ekkelt og uhygenisk i matbutikk, fare for utrygghet, allergireaksjoner for andre mennesker i butikken, osv, osv. Hva er det folk tenker med som tar hund med inn i butikk?! Høres helt på jordet ut for meg. Er da ikke lov å ta med hund i butikk! Hilsen hundeeier. P.S. Hvor blir butikksjefene av som lar sine kunder ta hunder med inn? Kan ikke være mye synlige sjefer dette.
Gjest fireflies Skrevet 23. januar 2011 #51 Skrevet 23. januar 2011 Støtter deg. Chihuahuaer er nysgjerrige, og trives veldig godt på bakken. Hatt tre stk, ingen av dem MÅ sitte i vesken av noen som helst grunner. Hender jeg har bært dem pga at de ikke kan feks gå i spesielle trapper eller rister pga at bena kan dette ned i disse. Jeg kan gå en mil med mine uten noe problem. Det er det dummeste jeg har hørt. Du kan ikke skjære alle chihuahuaer under én kam. Selv om dine hunder trives veldig godt på bakken, så trenger det ikke å bety at det gjelder alle andre av samme raser. Hunder er like forskjellige som oss mennesker. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #52 Skrevet 24. januar 2011 Det er det dummeste jeg har hørt. Du kan ikke skjære alle chihuahuaer under én kam. Selv om dine hunder trives veldig godt på bakken, så trenger det ikke å bety at det gjelder alle andre av samme raser. Hunder er like forskjellige som oss mennesker. Og jeg vil påstå at du vet skremmende lite om hunder. En hund som foretrekker å bæres gjør det fordi den er lært opp til det, ikke fordi det ligger i dens natur. 1
Gjest fireflies Skrevet 24. januar 2011 #53 Skrevet 24. januar 2011 Og jeg vil påstå at du vet skremmende lite om hunder. En hund som foretrekker å bæres gjør det fordi den er lært opp til det, ikke fordi det ligger i dens natur. Han vil ikke konstant bæres, men han vil det i enkelte situasjoner, og da gjør jeg det. Å tvinge en redd hund til å gå hvis han ikke vil, er dyreplageri. Ferdig med det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #54 Skrevet 24. januar 2011 Han vil ikke konstant bæres, men han vil det i enkelte situasjoner, og da gjør jeg det. Å tvinge en redd hund til å gå hvis han ikke vil, er dyreplageri. Ferdig med det. Nei, det er dyreplageri å legge til rette for at hunden fortsatt skal være livredd. Dette kan du fint trene av, men det er du tydeligvis ikke interessert i. 4
Gjest fireflies Skrevet 25. januar 2011 #55 Skrevet 25. januar 2011 Nei, det er dyreplageri å legge til rette for at hunden fortsatt skal være livredd. Dette kan du fint trene av, men det er du tydeligvis ikke interessert i. Hvis du mener det, så får du vær så god komme med innspill til hvordan jeg skal kunne trene han opp til ikke å være redd. Jeg har pratet med dyrlegen om dette omtrent hver gang jeg har hatt han med til legen, jeg har lest blader om hunder, og jeg har spurt på div hundeforumer. Jeg har prøvd hvert minste lille tips jeg har fått, men ingenting nytter Da tror jeg rett og slett han bare er sånn, og man skal ikke tvinge hverken dyr eller mennesker til å tilpasse seg ubehagelige situasjoner. Det er min mening.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #56 Skrevet 25. januar 2011 Hvis du mener det, så får du vær så god komme med innspill til hvordan jeg skal kunne trene han opp til ikke å være redd. Jeg har pratet med dyrlegen om dette omtrent hver gang jeg har hatt han med til legen, jeg har lest blader om hunder, og jeg har spurt på div hundeforumer. Jeg har prøvd hvert minste lille tips jeg har fått, men ingenting nytter Da tror jeg rett og slett han bare er sånn, og man skal ikke tvinge hverken dyr eller mennesker til å tilpasse seg ubehagelige situasjoner. Det er min mening. Han er ikke sånn - han har blitt sånn. Og det er helt klart lettere å lære enn å avlære, så du har nok en utfordring der. Nå har jeg aldri påstått at jeg er hundetrener, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med konkrete tips til hvordan du kan trene av dette. Det kan nok heller ikke dyrleger flest, da de oftes heller ikke har tilleggsutdanning som hundetrenere. Var jeg deg ville jeg tatt hunden med til en skikkelig hundetrener. Med riktig trening garanterer jeg deg at hunden din kommer til å få den selvtilliten den trenger for å oppføre seg som en ordentlig hund. Dere vil tjene på det begge to, men mest av alt hunden, selvfølgelig. 2
Hotbots Skrevet 25. januar 2011 #57 Skrevet 25. januar 2011 Kanskje du kunne begynt litt forsiktig å vende hunden din til de situasjonene han ikke er komfortabel med? Samtidig som du viser han at det ikke er noe å være redd for ved å virke selvsikker og trygg? Ofte er det eierens følelser som styrker hunden til å føle det den føler og reagere sånn som den gjør.. En venninne av meg hadde en schafer som klikket fullstendig når den så katter men når hun var på ferie en uke og hunden bodde hos meg gikk det over:) Fordi jeg viste hunden at katter ikke var noe å bry seg om, rett og slett ved å ikke annerkjenne at han bjeffet eller ble sint. Jeg latet som ingenting og etter en uke hadde han sluttet å bry seg om katter, utenom at han stirret litt ekstra på de.. Men når venninnen min kom tilbake begynte det jo igjen, fordi hun ble så anspent når hun så en katt.. Hvis du skjønner hva jeg mener? Veldig OT sorry..
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #58 Skrevet 25. januar 2011 Jeg synes det er ekstremt korttenkt og egoistisk av mennesker å dra de små hundene i butikken. Jeg har jobbet på en sentral rimi butikk i en storby, og jeg er veldig allergisk mot pelsdyr. Kollegaer har vært så vennelige å spotte hjelpehunder og sendt meg på lageret en tur slik at jeg ikke skal komme i nærheten av dem, men det er en sjeldenhet. Det som har skapt mest problemer for meg er de små veskehundene som jeg ikke merker før det er for sent, øynene klør, tårene renner og jeg er nødt til å tilkalle hjelp for å gjøre opp resten av regningen. Det er så unødvendig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå